De-solderen PCB receiver; verprutst of nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-09-2020
Beste Tweakers,

Aansluitend op een eerdere topic over mijn kapotte terminalklem van mijn Bose luidspreker en welke ik inmiddels gerepareerd heb, kwam ik tot de conclusie dat er een nieuw probleem is ontstaan, maar dan in de receiver.
Bij het harder en/of zachter zetten van het volume, viel telkens het geluid weer weg en bleek het te liggen aan de linkervoorkant aansluiting van de receiver (door uiteindelijk beide speakers eens een keer om te wisselen).

Via tutorials heb ik begrepen dat het mogelijk zou kunnen liggen aan het volume circuit en de resistor daarvan niet meer werkt of gedesoldeerd moet worden. Daarbij moest ik dan kijken of alle gaten in de printplaat vertind zijn (behalve dan waar geen component aan vast zit).

Vervolgens ben ik als onwetende Alice gedoken in de wonderlijke wereld van PCB's, components, resistors, capacitors, ohm, volt, multimeters (welke ik heb kunnen lenen van iemand), solder wick, how to detect/repair a damaged circuit board, :? maar ik kom er gewoon niet mee uit.

En waarschijnlijk heb ik mijn receiver verknald door 'zomaar' een gat te vullen met soldeertin. |:( Bij het opnieuw uitproberen, ging de receiver namelijk helemaal niet meer aan, maar hoorde ik wel het bekende tikgeluidje binnenin.

Ik hoop het natuurlijk niet en wil ik jullie vragen om te kijken wat ik nog kan redden.
Op YouTube wordt er aangeraden om flux te gebruiken, in onze bouwmarkten hebben ze alleen vloeistof voor leidingen en de soldeertin- en wick die ik heb, zou al een beetje flux in moeten zitten.
Oja, ik heb thuis ook nog een fles met 70% gedenatureerd alcohol v/v en 5% Isopropylalcohol v/v. Hier heb ik op de printplaat eerlijk gezegd al wel mee zitten vegen met een wattenstaafje... :$

Mijn receiver is een Sony STR-DE485E waarvan hier eventueel de bijgevoegde service manual.

https://1drv.ms/b/s!AuUQcp33oAp7gcZbDhNQWhHCYtlcOg

Op de foto's heb ik het e.e.a. gemarkeerd/gecirkeld. Ook daar waar ik (nog) niet heb geprutst maar waar mogelijk wel ooit oxidatie is ontstaan.

https://1drv.ms/u/s!AuUQcp33oAp7gcZW2rEhH7lbhpZsKA

https://1drv.ms/u/s!AuUQcp33oAp7gcZVxCJamHibz7MHbg

Op deze foto heb ik geprobeerd om het soldeer er weer uit te halen (nadat de receiver niet meer aanging).

https://1drv.ms/u/s!AuUQcp33oAp7gcZUKptjHn0tXIl2Vw

Een andere en directe vraag die ik hierbij heb, is: Hoe moet ik de multimeter instellen en welk resultaat zou ik moeten hebben?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp en advies! :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Lol dat was een dure les om een hobby mee te beginnen. Verder nooit loodgietersflux of soldeer op een pcb gebruiken. Op AE kan je voor een paar cent de goede flux en tin halen. Soldeer met lood is niet erg gezond om boven te hangen maar soldeert wel makkelijker dan ROHS soldeer die je hier bij de bouwmarkt kan kopen. en als je dan bezig bent koop gelijk een soldeerzuiger voor het desolderen. Zo op het oog zie ik verder geen soldeer waar dat niet zou moeten dus ik vermoed dat je ergens een component gefrituurd hebt. Je zou de eerste niet zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door -36- op 27-03-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimi
-36- schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:01:
Lol dat was een dure les om een hobby mee te beginnen. Verder nooit loodgietersflux of soldeer op een pcb gebruiken.
Nee joh, zo ver was ik gelukkig al wel ;) Maar ben het er mee eens dat ik te impulsief te werk ben gegaan ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Cimi op 27-03-2019 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:03
Dikke kans dat je door het willekeurig vullen van een "gat" met soldeertin een kortsluiting hebt veroorzaakt en daardoor schade aan componenten.
Soldeerverbindingen van componenten op dergelijke printplaten haal je het beste los met een soldeerpomp.

Wat betreft de volumestoring: dat zou kunnen liggen aan de elektronische volumeregeling. Zonder apparatuur, zoals toongenerator en oscilloscoop, zal je die fout niet makkelijk vinden.
Als de versterker het nog waard was om te repareren, had je hem beter naar de Sony service kunnen brengen i.p.v. op goed geluk met een soldeerbout te gaan poken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimi
JukeboxBill schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:14:
Dikke kans dat je door het willekeurig vullen van een "gat" met soldeertin een kortsluiting hebt veroorzaakt en daardoor schade aan componenten.
Soldeerverbindingen van componenten op dergelijke printplaten haal je het beste los met een soldeerpomp.

Wat betreft de volumestoring: dat zou kunnen liggen aan de elektronische volumeregeling. Zonder apparatuur, zoals toongenerator en oscilloscoop, zal je die fout niet makkelijk vinden.
Als de versterker het nog waard was om te repareren, had je hem beter naar de Sony service kunnen brengen i.p.v. op goed geluk met een soldeerbout te gaan poken.
Is een kortsluiting meestal niet te herkennen? En kan ik die anders niet achterhalen met die multimeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 08:54
Is niet altijd met het blote oog te herkennen. Als je geluk hebt (geluk?) zie je een zwarte vlek als resultaat van vonkoverslag o.i.d.. of een component die qua uiterlijk is gaan afwijken. Wat ook kan is dat er bijvoorbeeld een transistor of ic kapot gegaan is. Hier kom je alleen achter door te gaan meten...

Je kunt beginnen door te kijken of alle voedingsspanningen aanwezig zijn. Als er ergens iets van een sluiting is mis je een voedingsspanning of is deze erg laag. Hou er wel rekening mee dat meten onder spanning gevaarlijk kan zijn (netspanning) en dat je ermee meer schade kunt veroorzaken doordat componenten die nu nog niet stuk zijn, wel stuk kunnen gaan.

[ Voor 38% gewijzigd door raze88 op 27-03-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimi
Je kunt beginnen door te kijken of alle voedingsspanningen aanwezig zijn. Als er ergens iets van een sluiting is mis je een voedingsspanning of is deze erg laag. Hou er wel rekening mee dat meten onder spanning gevaarlijk kan zijn (netspanning) en dat je ermee meer schade kunt veroorzaken doordat componenten die nu nog niet stuk zijn, wel stuk kunnen gaan.
Precies en waar moet ik rekening mee houden? De stand van de meter per component? Of dat ik per ongeluk de pen ergens anders raak? Misschien ben ik nu wat voorzichtiger geworden terwijl het eigenlijk heel logisch is, maar ik wil het graag leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 08:54
Cimi schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:21:
[...]

Precies en waar moet ik rekening mee houden? De stand van de meter per component? Of dat ik per ongeluk de pen ergens anders raak? Misschien ben ik nu wat voorzichtiger geworden terwijl het eigenlijk heel logisch is, maar ik wil het graag leren.
In eerste instantie zou ik de aanwezige voedingsspanningen controleren bij de voeding zelf. Bijvoorbeeld 12V 5V, 3.3V en de spanning voor de eindversterker (spanning verschilt per versterker.). Vervolgens als dat klopt verder gaan zoeken in het gebied waarvan je zelf al wat gevonden dacht te hebben. Zitten er IC's? hebben deze spanning? IC zelf controleren, transistoren controleren en zo verder.

Zorg wel dat je zeker weet dat het opvullen van het gat in de print geen kortsluiting heeft veroorzaakt door een tin druppel die door het gat gevallen kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 09:15
Dat was niet handig.

Op je 2e foto (bovenkant print) zie je in het midden 2 grote ic's. Dit zijn de driver ic's van de eindtrappen.
De print eromheen is verkleurd. Dus daar is het erg warm geweest.
Mijn ervaring met meerdere Sony receivers is dat deze ic's los gaan zitten en dat daardoor het geluid wegvalt.
De spanningsregelaars van de voeding zitten ook vaak los...die vind je oa op de koelplaat vlak bij de ic's.
Losse pootjes herken je door een kring in de soldeertin rondom de pootjes.

De boel goed doorsoleren was de oplossing geweest.

Nu moet je eerst gaan achterhalen wat er kapot is gegaan door je soldeer actie.
Of je kijkt op marktplaats of je voor weinig een soortgelijke kunt kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door ronnie vd op 30-03-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimi
Bedankt voor de suggesties! Ik kan nu weer iets verder :)
Alhoewel ik mij nu wel heb voorgenomen jullie eerder in te schakelen alvorens ik met de middelen die ik in huis heb, defecte apparaten zelf te willen gaan fixen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Je kunt met deze beginnen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:33

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je iets hebt kortgesloten met soldeertin, hoeft dat niet altijd het einde van je componenten te betekenen. Je hebt niets gehoord, gezien of geroken? De kortsluiting ongedaan maken met een bout + desoldeerpompje kan voldoende zijn. Probeer dat dus (maak al je *kuch* reparaties ongedaan), en kijk of de receiver dan weer aangaat.

Als je niet weet wat je moet meten, en hoe een multimeter werkt: niet doen. Grote kans dat je met de pennen wél fatale kortsluiting maakt.

@ronnie vd, de verkleuring van de print rond die twee IC's lijkt mij wat je na langdurig gebruik zou verwachten, toch?

/edit: oh, iets met oude koeien }:O

[ Voor 3% gewijzigd door Thijsmans op 11-04-2019 16:08 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
Mogelijk is er wel een zekering of fusible resistor gesneuveld door het verkeerde solderen.

Zoek in het schema eens wat voor deel het betreft.

Als je de ICS van dichtbij bekijkt zie je een paar pootjes met een kring in het soldeertin. Die lijken los te zitten.

Let op. Als de print los ligt gaat de receiver nooit werken. Verdeeld over de print zit een aantal massapunten die echt contakt moeten maken.
Ook de massa's van de tulp aansluitingen moeten massa maken.
Pagina: 1