Schuifpui: Hoort dit zo, of kan het anders?

Pagina: 1
Acties:

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:07
Op het moment wordt er bij ons een uitbouw achter de woonkamer geplaatst en een van de onderdelen daarvan is een houten hefschuifpui van zo'n 5 meter breed met GU beslag. Op zich een heel mooi ding, maar nu hij is geplaatst viel me op dat de stijlen waar het beslag op zit niet even breed zijn en het beslag ook niet mooi symmetrisch geplaatst is, zie onderstaande foto. Uiteraard direct met de aannemer contact gezocht en die heeft het nagevraagd bij de fabrikant, die wist te vertellen dat dit zo hoort en altijd zo is. Heeft er mee te maken, volgens de fabrikant, dat de ene stijl iets in de andere valt. Er is namelijk iets uit de rechterstijl en van de linkerstijl gefreesd om het goed te laten sluiten.

Nu vind ik het zo oerlelijk en vraag me dus af of het inderdaad zo is dat dit niet anders kan. Volgens mij zou het namelijk zo te maken moeten zijn dat de stijlen even breed zijn (je maakt de linker breder en freest dan het profiel er af) en ik kan me ook niet voorstellen dat het beslag zo is dat het niet symmetrisch geplaatst kan worden.

Is er iemand die hier ervaring mee/verstand van heeft en me kan vertellen of ik een punt heb of me hier maar bij neer moet leggen? Dat de fabrikant het altijd zo doet vind ik namelijk geen argument, want op de tekening die ik vooraf heb gekregen ziet het er wel zo uit als ik had verwacht.

Huidige situatie is als volgt en er zit 1cm verschil tussen de linker en de rechter stijl:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Yd3jUdQl.jpg?1

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:57
Vooropgesteld, ik ben geen expert. Maar ben het met je eens dat het vast wel zo te maken moet zijn dat de spijlen voor het zicht even breed zijn. Als dit echt niet zou kunnen is daar mijnsinziens nog wel mee te leven.
Maar hoe die handvatten erin gefreest zijn ziet er echt niet uit en dat hadden ze echt wel anders kunnen maken. Dit is gewoon broddelwerk. Ik zou daar in ieder geval nooit akkoord mee gaan.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-12 21:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mijn boerenverstand is het met jou eens, de vraag is wel in hoeverre dat de breedte van de stijlen nu nog aan te passen is (zonder de hele deur opnieuw te moeten fabriceren). Maar het lijkt me dat in elk geval die linker greep prima te verplaatsen zou moeten zijn, zodat de twee grepen in elk geval even ver van de naad zitten.

Sowieso, zie ik het nu goed dat het beslag niet eens netjes op dezelfde hoogte zit?

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 27-03-2019 14:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 14:55
Sowieso, zie ik het nu goed dat het beslag niet eens netjes op dezelfde hoogte zit?
Viel mij ook op inderdaad... ik vind de plaatsing van het beslag echt bizar, nog nooit zo gezien en wat mij betreft geen porem... :|

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:59
Mijn gevoel zegt dat de fabrikant zich er een beetje makkelijk af doet. Als je zo goed weet dat ze iets hoger/lager in elkaar vallen dan houdt je er tijdens productie toch rekening mee en zorg je dat zodra ze afsluiten perfect waterpas zitten. Daarbij het handvat wat volgens mij ook prima in het midden kan zitten, moeten ze het slotsysteem verbeteren zodat alles mooier uitkomt.

Dit is gewoon matig broddelwerk in mijn optiek, ziet er niet uit en ga je de levensduur van het product je aan zitten ergeren. Dat begrijp je als leverancier ook wel.

Bizar dat ze dit ophangen zeg, ik zou het als fabrikant niet willen dat mijn product er zo lelijk bij komt te zitten.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Aziraphale Nee, dat ziet er niet uit. Ik zou me rot ergeren aan zoiets

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Aziraphale
Ze zitten inderdaad ook niet op dezelfde hoogte, maar dat leek me nog wel op te lossen door de deuren wat te stellen. Ik vind het zelf ook broddelwerk, maar het rare is dat toen ik op de site van de fabrikant keek, ik daar een foto van net zo'n pui zie en daarbij zit het dus net zo. Ze doen het dus blijkbaar echt altijd zo... Ik snap ook echt niet dat er blijkbaar al eerder mensen mee akkoord zijn gegaan.

Jullie reacties sterken me in mijn mening dat ik hier een serieus punt van ga maken. Ze trekken die deur er maar uit en zorgen er voor dat het er netjes uit komt te zien. Kan me ook niet voorstellen dat een gerenommeerde fabrikant van beslag voor dit soort puien (want dat schijnt GU te zijn) beslag levert wat niet centraal geplaatst kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Aziraphale op 27-03-2019 14:52 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Niet accepteren, dit ziet er niet uit. Met wat meer aandacht kan de fabriek er prima wat moois van maken. Hebben ze de foto wel gezien?

Overigens letten veel mensen niet op dit soort details. 'We doen het altijd zo' is gewoon een rotsmoes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Aziraphale schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:50:
Ze zitten inderdaad ook niet op dezelfde hoogte, maar dat leek me nog wel op te lossen door de deuren wat te stellen.
Maar dan zitten je deuren zelf niet meer gelijk, of is dat nu al een probleem van de hele deur? Ik dacht op de foto die je eerst had staan te zien dat de deuren zelf wel gewoon netjes op gelijke hoogte hingen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-12 16:34

MrMonkE

★ EXTRA ★

NEIN!! Dat soort asymetrie kan ik echt niet tegen.
Zit er een mechaniek in waarom het so geplaatst moet worden?
Die rechter is ook hoger.
Als je niets doet zul je je er de rest van je leven aan ergeren. :)

★ What does that mean? ★

• Aziraphale
Foto's heb ik de aannemer uiteraard gestuurd, compleet met foto's met een meetlint er bij om aan te tonen hoe het er uitziet.

Hieronder de foto van de website van de fabrikant (ik weet pas sinds de aannemer me hun reactie heeft gestuurd waar de pui gemaakt is), ze lijken het dus echt altijd zo te doen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/02fuDwgl.jpg

• Aziraphale
Orion84 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:54:
[...]
Maar dan zitten je deuren zelf niet meer gelijk, of is dat nu al een probleem van de hele deur? Ik dacht op de foto die je eerst had staan te zien dat de deuren zelf wel gewoon netjes op gelijke hoogte hingen?
Jij hebt goed opgelet! ;) Er zit een miniem hoogteverschil tussen de deuren, vandaar dat ik dacht dat ze als het glas er in zit nog gesteld zouden moeten worden. Dat is op die foto niet helemaal goed te zien.

Maar ik ben dus niet van plan om me hier de rest van mijn leven aan te ergeren. Ben ik veeeeeel te perfectionistisch voor.

[ Voor 13% gewijzigd door Aziraphale op 27-03-2019 14:58 ]

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:33
In principe denk ik nog vrij goed te fixen door beslag te maken met een iets grotere rand. Je zult dan wel wat moeten wegfrezen. Maar dat kun je prima bij de aannemer/fabrikant neerleggen lijkt me.

Ik zou hier ook niet mee akkoord gaan.

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10 14:30
Maar!! Hoe ziet dat er dan aan de binnenzijde uit?

Zitten die hefbomen dan ook niet gelijk? dat lijkt me dan helemaal geen gezicht en vraag me af hoe ze het verkocht krijgen.

Als ze aan de buitenzijde een ander beslag gebruiken kunnen ze dat ter plaatse toch redelijk mooi uitlijnen denk ik.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-12 12:15

BiLo

PSN: toiletcleaner

Je kan GU (ofwel Gretsch-Unitas) gewoon even bellen toch?

Misschien dat de kozijnenbouwer dit altijd wel zo doet, maar dat GU het anders voorschrijft? Het lijkt me dat zij wel een inbouwtekening kunnen aanleveren.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Aziraphale
Ah, de binnenzijde! Daar heb ik uiteraard ook een foto van. Ook storend, maar iets minder omdat het daar niet helemaal strak langs de rand zit en het door de hendels van een afstandje niet zo erg opvalt. Maar ook daar vind ik het mooier als het symmetrisch is.Je ziet hier wel goed het verschil tussen de stijlen.

Gretsch-Unitas bellen is ook nog een optie, maar ik wil eerst de aannemer de kans geven het uit te zoeken. Ik hoef nog niet direct zijn werk te gaan doen. :)

Foto van de binnenkant:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QUayyjNl.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 27-03-2019 15:07 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:53
Brrrrr, ik ben daar heel allergisch voor. Als de fabrikant dit altijd zo levert, dan zijn ze gewoon lui. Ze zouden prima een paar proeven kunnen doen en de machines er zo op inrichten dat het wel netjes kan.
Maar goed, ik zou het zelf niet accepteren iig.

• Señor Sjon
Ze hebben één frees gemaakt in het midden van de stijl waar de ander invalt. Bij het in het midden uitlijnen van de grepen moet je vaker frezen > duurder > willen ze niet.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:06

Aganim

I have a cunning plan..

Aziraphale schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:56:

Hieronder de foto van de website van de fabrikant (ik weet pas sinds de aannemer me hun reactie heeft gestuurd waar de pui gemaakt is), ze lijken het dus echt altijd zo te doen:
Kan het perspectief zijn, maar lijkt alsof de grepen daar zelfs ook niet op dezelfde hoogte zitten. Wat een spuuglelijke oplossing in ieder geval, stoor me er nu al mateloos aan en het is niet eens mijn eigen schuifpui. |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Aganim op 27-03-2019 15:19 ]

• Aziraphale
@Señor Sjon Dat gevoel had ik ook al. Maar volgens mij was het ook op te lossen geweest (maar ik ben maar een leek, uiteraard) door voor de stijl die in de andere valt een bredere balk te nemen. Had je het wel in 1 keer kunnen frezen, lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 27-03-2019 15:20 ]

• Señor Sjon
Het heeft te maken met waar de grepen/kommen in elkaar vallen om de pui op slot te zetten. Je zou dus binnenzijde, midden en buitenzijde van de stijl in het midden uit moeten komen. Dan is er weinig ruimte over voor een sponning waar de pui nog in kan vallen zonder de stijl heel dik te maken. Die sponning heb je wel nodig, anders waait het binnen even hard als buiten.

Als elke sprong een centimer is, heb je al 4cm nodig en dan nog 4-5cm voor de sluitkommen. Dat geeft een stijl van zomaar 8-10 cm dikte. Normaal is 56 of 67 afhankelijk van het model.

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 27-03-2019 15:33 ]

• Aziraphale
Señor Sjon schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:26:
Het heeft te maken met waar de grepen/kommen in elkaar vallen om de pui op slot te zetten. Je zou dus binnenzijde, midden en buitenzijde van de stijl in het midden uit moeten komen. Dan is er weinig ruimte over voor een sponning waar de pui nog in kan vallen zonder de stijl heel dik te maken. Die sponning heb je wel nodig, anders waait het binnen even hard als buiten.

Als elke sprong een centimer is, heb je al 4cm nodig en dan nog 4-5cm voor de sluitkommen. Dat geeft een stijl van zomaar 8-10 cm dikte. Normaal is 56 of 67 afhankelijk van het model.
Dit wordt voor mij dus ietwat technisch... Het is een pui van 67mm dik, omdat ander het gelaagde hr++ glas niet zou passen. Rechter stijl (daarin zit de cilinder en dus het bewegende deel van het slot) is +/- 9cm breed en de andere +/-8cm en op de smalle stijl zit een metalen strip met daarop een aantal knoppen die in het slot vallen. Mijn idee is dat die strip los staat van de hendel op die deur omdat die alleen met houtschroeven vast lijkt te zitten, maar misschien vergis ik me daarin en kunnen door die strip de hendel en de greep niet verder naar het midden? Er zit ook nog iets op de rails aan de onderkant geschroefd waar de linkerdeur in grijpt als je hem vastzet.

De grepen en de hendels hoeven van mij ook niet exact in het midden van de stijl te zitten, zo lang ze maar symmetrisch geplaatst zijn. Het lijkt me dat dat toch zou moeten kunnen, of niet? Dat alleen de stijl van de linkerdeur (want daarmee heb ik een probleem) aangepast wordt? Of moeten dan beide deuren aangepast worden?

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-12 16:51

MrDry

Desperados!

Het deurhout zal bij beiden deuren even zwaar zijn. Waarschijnlijk heeft de ene deur een sponning en de andere niet. Hierdoor krijg je in aanzicht een verschil. Het zou onlogisch (en zelfs duurder) zijn om voor beide stijlen een ander houtzwaarte te gebruiken.
Maak eens een foto van de kop van de deuren als deze open staan.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Aziraphale
@MrDry Zie onder! Op zich snap ik je punt en ik zou het ook wel logisch vinden wanneer de naad tussen de deuren niet exact in het midden zou zitten. Wat, denk ik, vooral veroorzaakt dat ik het zo lelijk vind is dat het beslag niet symmetrisch ten opzichte van de raamzijde van de stijl zit. Daar zit bijna 1cm verschil tussen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CR68lUbl.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RQpxbRUl.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O7lsgfQl.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/429sSYEl.jpg?1

[ Voor 40% gewijzigd door Aziraphale op 27-03-2019 16:43 ]

• Señor Sjon
Glas zit er nog niet in? Gelijk aangeven dat je dit z.s.m. anders wil zien voor ze het af gaan werken.

• Aziraphale
Señor Sjon schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:11:
Glas zit er nog niet in? Gelijk aangeven dat je dit z.s.m. anders wil zien voor ze het af gaan werken.
Uiteraard niet.Het staat er al wel, maar de timmermannen hebben instructie om het te laten staan. De pui moet sowieso nog afgelakt worden voor het glas er in komt, want als dat er een keer in zit kun je schilderen wel schudden. Het is namelijk ook niet duidelijk hoe de deuren er uit moeten...

Wat zou volgens jou een oplossing kunnen zijn?

• Sport_Life
  • Laatst online: 11:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb je meerdere offertes opgevraagd bij verschillende bedrijven? En was dit de goedkoopste?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Aziraphale
Hij zit in de totaalprijs van de verbouwing, dus meerdere offertes was geen optie.

• ESteg
Het is echt te gruwelijk voor woorden. Ik heb even zitten Googlen naar afbeeldingen van dubbele schuifpuien maar wat je daar zo 1-2-3 ziet is symmetrisch.

Je kunt je toch niet voorstellen dat een bedrijf dit zo willens en wetens ontwerpt en fabriceert, dan kun je volgens mij niet met droge ogen trots op je product zijn.

• MikeyMan
  • Laatst online: 11:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier zo ok ook helemaal gek van worden. Broddelwerk in combinatie met goedkope oplossing zoeken, dan krijg je dit.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

In de linker stijl (van buiten gezien) is toch meer dan genoeg ruimte om de handgreep verder naar links te plaatsen? Mechanisch doet die toch niets.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Amphiebietje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:43:
In de linker stijl (van buiten gezien) is toch meer dan genoeg ruimte om de handgreep verder naar links te plaatsen? Mechanisch doet die toch niets.
Gezien er aan de binnenkant een draaihendel zit, gok ik dat die nog een boven en ondersluiting heeft.

• Aziraphale
Dat heeft hij inderdaad. Het is een hefschuifsysteem, maar daarom zou ik denken dat hij best iets opzij zou moeten kunnen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Heb je geen foto's, plaatjes of tekeningen gezien voordat je akkoord ging? Ik bedoel, volgens de website van het bedrijf hoort het zo te zitten en is het dus geen fout

• MrDry

MrDry

Desperados!

Aziraphale schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:37:
@MrDry Zie onder! Op zich snap ik je punt en ik zou het ook wel logisch vinden wanneer de naad tussen de deuren niet exact in het midden zou zitten. Wat, denk ik, vooral veroorzaakt dat ik het zo lelijk vind is dat het beslag niet symmetrisch ten opzichte van de raamzijde van de stijl zit. Daar zit bijna 1cm verschil tussen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is wat ik bedoel. De houtzwaarte van beide stijlen is gelijk alleen heeft de ene dus een mes en de andere deur een groef. Door deze sponning passen ze netjes in elkaar zodat de luchtdichtheid gegarandeerd kan worden. Het gevolg is is dat je een ongelijk aanzicht krijgt. Is echt niet ongewoon hoor. Het verplaatsen van het beslag gaat ook niet lukken omdat dit afhankelijk is van de sponning.

Heb je tekeningen gehad van de timmerfabriek?

• Aziraphale
Ik heb vooraf een tekening met maatvoering gezien en daarop staat het beslag mooi in het midden. Verder niks gezien en die foto heb ik eergisteren pas gevonden toen ik er eindelijk achter was wie de pui heeft gemaakt.

@MrDry Ik snap wat je bedoelt en dat het door die sponning komt, maar snap nog steeds niet waarom het aan de vaste kant niet wat verder richting het glas kan. Voor het op slot zetten heeft het daar namelijk geen nut. En ik zie dus ook allerlei foto's waarbij het niet op deze manier zit. Alleen die ene foto van deze fabrikant heeft het zo.

• Aziraphale
President schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:55:
Heb je geen foto's, plaatjes of tekeningen gezien voordat je akkoord ging? Ik bedoel, volgens de website van het bedrijf hoort het zo te zitten en is het dus geen fout
Ik heb een tekening gezien en de foto staat tussen de foto's van verschillende projecten op hun website. Bij een op maat gemaakte pui lijkt me dat geen leidraad.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Aziraphale je kunt niet zomaar de hendel verschuiven natuurlijk. Het hele mechanisme verplaatst daardoor.

• Aziraphale
MikeyMan schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:21:
@Aziraphale je kunt niet zomaar de hendel verschuiven natuurlijk. Het hele mechanisme verplaatst daardoor.
Uiteraard snap ik dat en ik bedoel ook het hele mechanisme verschuiven. Mijn boerenverstand zegt me namelijk dat dat aan de 'vaste' kant zou moeten kunnen omdat die strip niet vast zit aan het mechanisme. Denk ik.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even vooropgesteld: ik ga er vanuit dat ie goed gemonteerd is. Zo niet moet de leverancier van de deur dat komen fixen natuurlijk. Maar aangenomen dat:

Ergens zegt mijn verstand: het is een HEFschuifpui. Dus als de deur los is en open kan, zou ik verwachten dat de buitenkant netjes op hoogte zit. Die doe je van buiten af namelijk alleen maar dicht als je buiten bent, en van buiten kun je hem niet afsluiten. Dus als je de deuren tegen elkaar schuift en de boel niet vergrendeld is, zou ik ze op gelijke hoogte verwachten.
Ga je aan de binnenkant kijken om het spul af te sluiten, dan verwacht je beide op de zelfde hoogte in vergrendelde toestand. Om twee redenen: optisch mooier, en staan ze ongelijk zie je ook meteen dat ie open is.

Klopt mijn gedachtengang? Hoe ziet het er binnen en buiten uit als het vergrendeld is, en hoe als het los is?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:47
Aziraphale schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:15:
[...]

De pui moet sowieso nog afgelakt worden voor het glas er in komt, want als dat er een keer in zit kun je schilderen wel schudden. Het is namelijk ook niet duidelijk hoe de deuren er uit moeten...
Dit is niet zo heel logisch wat je daar stelt.
Ten eerste wordt het glas er vaak ingezet met overschilderbare kit... Hierbij is het dus de bedoeling dat er achteraf geschilderd wordt (die kit vergeelt vaak zelfs als je die niet schildert, dat wil je zeker niet)
Daarnaast kun je nu, zonder glas, ook al niet bij alle houten delen als je de puien er niet uithaalt. Die delen onder en boven tussen de overlappende kozijndelen, daar kun je nu zo ook niet bij komen.

Ik heb een erg vergelijkbare pui, alleen de helft ervan (1 schuivend deel), zo'n 1,5m breed per deel. Ziet er bijna hetzelfde uit.
Ik heb de mijne geschilderd door het hele bewegende deel eruit te tillen (met 4 man en een set hele goeie zuignappen op het glas).

Die van mij gaat eruit door:
(1) het zwarte afdekkapje aan de binnenzijde op het schuivende deel, onderaan tegen de kopse kant bij de rail eraf te halen,
(2) 1 of 2 schroeven uit de metalen strip van de sluiting (kopse kant), helemaal bovenaan, los te halen, waarna je een stripje eruit kunt schuiven wat vastzit aan de bovenste geleiding. Hierdoor komt de pui aan de bovenzijde los uit zijn geleiding, kun je hem een stukje naar binnen kantelen, en met 4 man uit de rail tillen. Eigenlijk vrij simpel dus (alleen zwaar met glas erin).
Voila.... Volledig te schilderen, incl. kitnaad.

Zowiezo kan de bouwer je altijd vertellen hoe het schuivende deel eruit gehaald kan worden, volgens mij kan dat altijd namelijk.
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:56:

Klopt mijn gedachtengang? Hoe ziet het er binnen en buiten uit als het vergrendeld is, en hoe als het los is?
Volgens mij klopt die gedachtengang niet helemaal.
TS heeft twee schuivende delen, met twee hendels. Beslag zit in het midden hiervan.
Dus als ze allebei in dezelfde stand staan (open, of dicht), dan hoort het beslag zowel binnen als buiten tussen de twee delen gelijk te zijn, logischerwijs.

[ Voor 12% gewijzigd door BrainCrash op 27-03-2019 19:21 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Aziraphale
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:56:
Even vooropgesteld: ik ga er vanuit dat ie goed gemonteerd is. Zo niet moet de leverancier van de deur dat komen fixen natuurlijk. Maar aangenomen dat:

Ergens zegt mijn verstand: het is een HEFschuifpui. Dus als de deur los is en open kan, zou ik verwachten dat de buitenkant netjes op hoogte zit. Die doe je van buiten af namelijk alleen maar dicht als je buiten bent, en van buiten kun je hem niet afsluiten. Dus als je de deuren tegen elkaar schuift en de boel niet vergrendeld is, zou ik ze op gelijke hoogte verwachten.
Ga je aan de binnenkant kijken om het spul af te sluiten, dan verwacht je beide op de zelfde hoogte in vergrendelde toestand. Om twee redenen: optisch mooier, en staan ze ongelijk zie je ook meteen dat ie open is.

Op zich kan ik je gedachtengang wel volgen, maar de foto's die ik eerder heb gepost van binnen en buitenkant zijn in vergrendelde toestand en dan zit er hoogteverschil tussen. Het is maar een beetje, maar het valt wel op.

• Aziraphale
BrainCrash schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:13:
[...]

Dit is niet zo heel logisch wat je daar stelt.
Ten eerste wordt het glas er vaak ingezet met overschilderbare kit... Hierbij is het dus de bedoeling dat er achteraf geschilderd wordt (die kit vergeelt vaak zelfs als je die niet schildert, dat wil je zeker niet)
Daarnaast kun je nu, zonder glas, ook al niet bij alle houten delen als je de puien er niet uithaalt. Die delen onder en boven tussen de overlappende kozijndelen, daar kun je nu zo ook niet bij komen.
Op zich kan dat wel, want ik kan er nu een paar beugels afhalen en dan de deur volledig voor het open deel schuiven. Ik zou dan de boel dus vrijwel helemaal kunnen schilderen. Mocht dan de kit alsnog geschilderd moeten worden dan is dat even bij langs gaan na het beglazen, maar in principe hoef je beglazingskit juist niet te schilderen. In Nederland doen we dat vaak wel, maar we zijn daar ongeveer het enige land ter wereld in. Althans, dat is wat ik overal lees...

• MrDry

MrDry

Desperados!

Aziraphale schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:10:

@MrDry Ik snap wat je bedoelt en dat het door die sponning komt, maar snap nog steeds niet waarom het aan de vaste kant niet wat verder richting het glas kan. Voor het op slot zetten heeft het daar namelijk geen nut. En ik zie dus ook allerlei foto's waarbij het niet op deze manier zit. Alleen die ene foto van deze fabrikant heeft het zo.
Het beslag van beide deuren grijpt in elkaar. Daarom zitten ze optisch niet in het midden.
Kozijnhiut is er in vaste maten: 67x114, 67x90, 54x90 enz. Vandaar dat een tifa er voor kiest om gestandaardiseerde maten toe te passen. De machines waarop de kozijnen genaakt worden zijn hierop afgesteld. Zomaar iets afwijkende maken kan natuurlijk wel maar moet dan vaak hanndmatig gemaakt worden wat de prijs negatief beïnvloed

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

14 jaar ramen zetter hier, in onze dubbele schuifdeuren zit er 1 deur nog een extra profiel waar de andere deur over pakt.

De klink zit bij ons links en rechts hetzelfde.

In dit type profiel is het gewoon zo, kan je ook niets aan doen. Omdat de klink op dezelfde lijn zit als het slot. Dus die slotplaat verzetten gaat niet lukken. Omdat de profielen zo dus ontworpen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Jellabie op 27-03-2019 20:23 ]

De Nederbelg !

• Aziraphale
MrDry schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:51:
[...]

Het beslag van beide deuren grijpt in elkaar. Daarom zitten ze optisch niet in het midden.
Kozijnhiut is er in vaste maten: 67x114, 67x90, 54x90 enz. Vandaar dat een tifa er voor kiest om gestandaardiseerde maten toe te passen. De machines waarop de kozijnen genaakt worden zijn hierop afgesteld. Zomaar iets afwijkende maken kan natuurlijk wel maar moet dan vaak hanndmatig gemaakt worden wat de prijs negatief beïnvloed
Oftewel, als ik het goed begrijp, deze fabriek heeft de machines op een bepaalde manier afgesteld en als de klant het resultaat niet mooi vindt heeft hij/zij pech. Even kort door de bocht gesteld.

De ellende is natuurlijk ook dat we vooraf geen foto of niks gezien hebben. Alleen een tekening zoals deze: https://www.kozijnenbeste...uploads/2016/03/sch02.png

Op basis daarvan verwacht ik alles netjes symmetrisch en niet zo... Maar is dat hoogteverschil hier dan ook een gevolg van?

• Aziraphale
Jellabie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:21:
14 jaar ramen zetter hier, in onze dubbele schuifdeuren zit er 1 deur nog een extra profiel waar de andere deur over pakt.

De klink zit bij ons links en rechts hetzelfde.

In dit type profiel is het gewoon zo, kan je ook niets aan doen. Omdat de klink op dezelfde lijn zit als het slot. Dus die slotplaat verzetten gaat niet lukken. Omdat de profielen zo dus ontworpen zijn.
Maar het kan dus wel anders en ik heb gewoon pech dat mijn aannemer de boel bij deze tifa laat maken? |:(

• Jellabie

Jellabie

Aziraphale schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:33:
[...]

Maar het kan dus wel anders en ik heb gewoon pech dat mijn aannemer de boel bij deze tifa laat maken? |:(
Het kan anders, maar dan spreken we van een ander merk profielen.

De Nederbelg !

• Aziraphale
Jellabie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Het kan anders, maar dan spreken we van een ander merk profielen.
En vermoedelijk dan ook een andere constructie van de deuren, dus dan zal ik hier nu wel aan vast zitten. Lekker... Had ik dit geweten en zo...

Maar is het hoogteverschil hier ook een gevolg van, of is daar nog wel wat aan te doen?

• Jellabie

Jellabie

Aziraphale schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:52:
[...]

En vermoedelijk dan ook een andere constructie van de deuren, dus dan zal ik hier nu wel aan vast zitten. Lekker... Had ik dit geweten en zo...

Maar is het hoogteverschil hier ook een gevolg van, of is daar nog wel wat aan te doen?
Hoogteverschil is wel een puntje van de fabrikant. Dat moet even hoog zitten.

De Nederbelg !

• ESteg
Denk dat je op basis van de tekening toch wel mag verwachten dat het ook op die manier opgeleverd zou worden? Als ze het beslag daar asymmetrisch ingetekend zouden hebben zoals het blijkbaar gemonteerd wordt, dan was dat je ongetwijfeld opgevallen en had je daar lijkt me wat over gezegd.

Ik zou het persoonlijk niet accepteren en dat nu al zo duidelijk mogelijk maken.

• Aziraphale
Dat heb ik ook gedaan en men is nu dingen aan het uitzoeken. Wat ik echter aan de telefoon al terug heb gekregen is dat de fabriek aangeeft het al 30 jaar zo te doen, dus dat belooft niet heel veel goeds...

Ik heb zelf ook wat onderzoek gedaan en op basis van montagehandleidingen van GU kom ik tot de conclusie dat het bij een groef/veer constructie inderdaad zo hoort. Wanneer er een stolplat was gebruikt dan had het er om de een of andere reden wel symmetrisch op gezeten, afgaande op de tekeningen in die handleiding.

De vraag is nu even of dat tekeningetje wat ik heb me een poot geeft om op te staan, zonder in een serieus conflict met de aannemer verzeild te raken. Ze hebben een paar maanden terug ook zo'n pui geplaatst en daar vragen ze foto's van op, maar omdat er zo'n foto op de site van de fabrikant staat kan ik wel raden hoe het beslag op die pui zit.

Probleem is nu dus dat mijn vrouw en ik het niet mooi vinden (ik ben daar wat perfectionistischer in dan zij), maar dat het dus schijnbaar zo hoort bij deze constructie en we ook weer geen zin hebben in enorme vertraging of ruzie met de aannemer waar we juist zo'n goede relatie mee hebben. Het hoogteverschil moet er sowieso uit, maar hebben we op basis van een tekening/schets met de maatvoering voldoende grond om te eisen dat de deur (of deuren, kan natuurlijk ook nog zijn dat er twee moeten) aangepast wordt? Zal dan namelijk een vervanging van de stijl of mogelijk de hele deur worden en dat is natuurlijk een aardige kostenpost voor de fabriek of de aannemer. En dat dan voor iets waar blijkbaar nog nooit iemand over gevallen is, want ze doen het al 30 jaar zo...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die greep die aan de buitenkant zit is gewoon een losse, passieve greep toch? Daar zit verder geen mechanisme in en dat zit aan de binnenkant ook niet aan de rest van de constructie vast?

Dan zou je dat deel sowieso volgens mij gewoon los moeten kunnen halen, gat verder naar links frezen, rechts opvullen en greep terugplaatsen? Als je dat netjes doet en de boel daarna nog geschilderd wordt, zou je daar weinig van moeten zien?

• Aziraphale
Orion84 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:45:
Die greep die aan de buitenkant zit is gewoon een losse, passieve greep toch? Daar zit verder geen mechanisme in en dat zit aan de binnenkant ook niet aan de rest van de constructie vast?

Dan zou je dat deel sowieso volgens mij gewoon los moeten kunnen halen, gat verder naar links frezen, rechts opvullen en greep terugplaatsen? Als je dat netjes doet en de boel daarna nog geschilderd wordt, zou je daar weinig van moeten zien?
Als dat zou kunnen dan ben ik al heel blij. Zal het zeker noemen tijdens het gesprek met de aannemer!

• Jellabie

Jellabie

Orion84 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:45:

Beide kanten zijn een hefschuifdeur, dus in beide kanten zit een mechanische + het plaatje wordt vast gezet met de klink aan de binnenkant. Die trekken elkaar vast zeg maar. Moraal van het verhaal, je kan het buitenste plaatje niet opschuiven.

[ Voor 4% gewijzigd door Jellabie op 28-03-2019 16:53 ]

De Nederbelg !

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:14
Als je in je tuin zit dan staan die deuren toch open?

• Aziraphale
Jellabie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:52:
[...]

Beide kanten zijn een hefschuifdeur, dus in beide kanten zit een mechanische + het plaatje wordt vast gezet met de klink aan de binnenkant. Die trekken elkaar vast zeg maar. Moraal van het verhaal, je kan het buitenste plaatje niet opschuiven.
Was ik inmiddels inderdaad ook achter. Echter, wat ik tegenkwam is dat deze sloten in twee doornmaten komen: 27,5 en 37,5 mm. Is het probleem niet op te lossen door deze twee te combineren?

@ASW1: Niet altijd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aziraphale schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:18:
[...]

Was ik inmiddels inderdaad ook achter. Echter, wat ik tegenkwam is dat deze sloten in twee doornmaten komen: 27,5 en 37,5 mm. Is het probleem niet op te lossen door deze twee te combineren?

Dat scheelt 10 cm. Gok dat dat nieuwe problemen op gaat leveren?

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
Mijn OCD gaat hier heel erg hard op.
Lijkt mij ook niet normaal, wat fabrikant/leverancier ook zegt.

Heb geen oplossing maar ik hoop dat het goed afgehandeld gaat worden.

• Jellabie

Jellabie

Aziraphale schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:18:
[...]

Als nu diegene van 27.5cm er in zit zou je idd nog een CM kunnen winnen, alleen zit je dan wel met een gat naast je slotplaat, je zou dit kunnen opvullen maar ik vrees dat dat na een paar jaar door je lak gaat aftekenen.

Ik zou even stevig op uw strepen staan en dat als oplossing noemen, maar dan wel met een nieuwe scheurdeurvleugel om dat aftekenen tegen te gaan.

Dat kost de fabrikant alleen wat hout. Het beslag en glas kan behouden blijven.

[ Voor 17% gewijzigd door Jellabie op 28-03-2019 17:34 ]

De Nederbelg !

• Aziraphale
Jellabie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:31:
[...]

Als nu diegene van 27.5cm er in zit zou je idd nog een CM kunnen winnen, alleen zit je dan wel met een gat naast je slotplaat, je zou dit kunnen opvullen maar ik vrees dat dat na een paar jaar door je lak gaat aftekenen.
Dan zouden ze een nieuwe stijl moeten frezen, lijkt me. Ik vind het lastig om te bepalen wat er precies in zit. Enige wat ik zeker weet is dat de stijl met het slot 1cm breder is dan de andere, vandaar mijn idee.

• Jellabie

Jellabie

Aziraphale schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:34:
[...]

Dan zouden ze een nieuwe stijl moeten frezen, lijkt me. Ik vind het lastig om te bepalen wat er precies in zit. Enige wat ik zeker weet is dat de stijl met het slot 1cm breder is dan de andere, vandaar mijn idee.
Zie edit.

Om die maat te bepalen even de klink eraf halen, je meter gelijk leggen met voorkant slot en dan aflezen op de meter midden op de pin van de klink, die door het slot gaat.

De Nederbelg !

• Aziraphale
Jellabie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:37:
[...]

Zie edit.

Om die maat te bepalen even de klink eraf halen, je meter gelijk leggen met voorkant slot en dan aflezen op de meter midden op de pin van de klink, die door het slot gaat.
Ga ik nameten en meenemen, dank!

Kost ze toch ook een ander slot? Als de juiste maat er nu niet in zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Aziraphale op 28-03-2019 17:49 ]

• Jellabie

Jellabie

Aziraphale schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:45:
[...]

Ga ik nameten en meenemen, dank!

Kost ze toch ook een ander slot? Als de juiste maat er nu niet in zit?
Dat ook idd, maar niet volledig, het onderste gedeelte, de wielen en stangen kunnen blijven. Maar dat is niet uw probleem ;)

De Nederbelg !

• Aziraphale
Jellabie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:57:
[...]

Dat ook idd, maar niet volledig, het onderste gedeelte, de wielen en stangen kunnen blijven. Maar dat is niet uw probleem ;)
Top, nogmaals dank!

Verwijderd

Beste Aziraphale,

Wij zijn erg benieuwd of het probleem met de hef/schuif pui inmiddels is opgelost.

We zitten hier namelijk met het exact zelfde probleem en de leverancier doet net of dit altijd zo is geweest.
Ook hier zijn de sluitingen op tekening prima in het midden, maar in praktijk scheelt het een cm. en zijn ze dus NIET gelijk.

Het kan zijn dat we hiervoor naar de rechter gaan stappen als het e.e.a. niet netjes wordt gemaakt.

met vr. gr.

Jan Lucas

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-12 18:57
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:48:
Beste Aziraphale,

Wij zijn erg benieuwd of het probleem met de hef/schuif pui inmiddels is opgelost.

We zitten hier namelijk met het exact zelfde probleem en de leverancier doet net of dit altijd zo is geweest.
Ook hier zijn de sluitingen op tekening prima in het midden, maar in praktijk scheelt het een cm. en zijn ze dus NIET gelijk.

Het kan zijn dat we hiervoor naar de rechter gaan stappen als het e.e.a. niet netjes wordt gemaakt.

met vr. gr.

Jan Lucas
😂😂
Naar de rechter. 🤪

• Aziraphale
Ja, bij ons is het opgelost. De aannemer heeft het met de leverancier opgenomen en de deur is vervangen door een met een slot met een andere doornmaat. Door de manier waarop de deuren gefreesd zijn is het nog steeds niet 100% gelijk, maar voor ons acceptabel. Het had nog beter gekund, denk ik, maar het is goed zo.

Ik was overigens de eerste die hier ooit over gevallen was en ze hadden al honderden van deze puien geplaatst...

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Wel een beetje een "first world problem" dit. Naar de rechter hiervoor een logisch gevolg blijkbaar. Persoonlijk zou ik het lekker laten zitten als ie voor de rest doet wat ie moet doen en verder gaan met het leven. :)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:48
Aziraphale schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:01:
Ja, bij ons is het opgelost. De aannemer heeft het met de leverancier opgenomen en de deur is vervangen door een met een slot met een andere doornmaat. Door de manier waarop de deuren gefreesd zijn is het nog steeds niet 100% gelijk, maar voor ons acceptabel. Het had nog beter gekund, denk ik, maar het is goed zo.

Ik was overigens de eerste die hier ooit over gevallen was en ze hadden al honderden van deze puien geplaatst...
Zo'n antwoord als "je bent de eerste die hier iets over zegt" vind ik altijd mateloos irritant. Maakt dat de klacht minder valide? Volgens mij niet. Zeer klantonvriendelijk.

• JB
  • Laatst online: 09:49

JB

Cédric roelt!

Aziraphale schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:01:

Mooi opgelost! Heb je een foto?

Herken het helemaal. We hadden 2 ramen langs elkaar waarvan we er maar 1 draai/kiep wilden. Er is ons toen niet verteld dat het aanzicht anders zou zijn (ergens logisch maar sta je niet bij stil). Bij plaatsen dus 2 verschillende ramen; ik werd gek! Das ook mooi opgelost door vleugels aan te passen.

Mijn boefje is liev!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

MarcoC schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:23:
[...]
Zo'n antwoord als "je bent de eerste die hier iets over zegt" vind ik altijd mateloos irritant. Maakt dat de klacht minder valide? Volgens mij niet. Zeer klantonvriendelijk.
Nog los van de vraag of ze werkelijk de eerste zijn: kan zijn dat anderen er ook wat van gezegd hebben, maar het eerder opgegeven hebben als TS... ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bart2005 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:01:
Wel een beetje een "first world problem" dit. Naar de rechter hiervoor een logisch gevolg blijkbaar. Persoonlijk zou ik het lekker laten zitten als ie voor de rest doet wat ie moet doen en verder gaan met het leven. :)
Mjah, zeker een first world problem, maar ik zou me hier toch ook mateloos aan irriteren. Ben idd wel benieuwd hoe het er nu uit ziet.

• Aziraphale
Hierbij een foto van hoe het nu is. Ze zitten dus nog steeds niet 100% gelijk ten opzichte van het midden omdat de stijlen van de deuren niet gelijke breed zijn. Dit komt doordat de stijlen op zich gelijk zijn, maar de linker in de rechter valt. Ten opzichte van het glas is de afstand wel gelijk. Had (denk ik) ook opgelost kunnen worden door de constructie van beide stijlen aan te passen, maar dan had je mogelijk weer met andere (optische) effecten gezeten. Zoals het nu is vinden wij het in ieder geval acceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IIoUWMOm.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 07-07-2019 17:16 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah... Hoe ziet het er vanaf de andere kant uit?

Wijken de kleuren nu af? :?

Verwijderd

Wilde het net zeggen, die kleuren zouden me meer storen.....

• Aziraphale
Dit is de binnenkant. Van een afstand van het niet eens op. Ze zitten dan ook gelijk, alleen zit de spleet niet in het midden door dat frezen De kleuren verschillen nog wel, maar dat komt omdat de nieuwe deur nog afgelakt moet worden... Bijna vakantie en dan pak ik wel weer eens een kwast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T4IWe5Em.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Aziraphale op 07-07-2019 18:12 ]

Pagina: 1