iMac sneller maken met externe SSD

Pagina: 1
Acties:
  • 3.179 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MirB
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-03-2021
Hallo, Ik zit al een tijdje met een extreem trage mac :-( en las al dat ik dat kan verhelpen door een externe ssd. Nou wil ik dit graag gaan proberen, maar wat is nou een goede keuze, welke past het beste bij mijn computer, kan iemand mij daarin adviseren?

ik heb een iMac (Retina 5K, 27-inch, Mid 2015) 1 TB

Ik hoop tenminste dat het is op te lossen met een Externe SSD. Ik hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt!

groet, mirjam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:30
Ik kan de pricewatch: Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw (ook verkrijgbaar in 250GB, 1TB en 2TB) aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MirB
Dank je! ga ik even naar kijken, fijn te horen dat het goed bevalt bij jou. misschien dat ik voor de zekerheid voor de 1TB ga dan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:01

Tens

let me drink about it

waarom denk je dat je appel sneller gaat zijn door er een externe drive op aan te sluiten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Tens schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:48:
waarom denk je dat je appel sneller gaat zijn door er een externe drive op aan te sluiten?
Als @MirB er nu een HDD in heeft, dan zal een een externe SSD een hoop verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:16
ik heb de zelfde iMac, waar ik ook een externe 1TB thunderbolt SSD aan heb gekoppeld. Dit werkt als een trein!

G-Technology G-DRIVE with Thunderbolt High-Performance Storage Solution --> deze is het ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Probub op 27-03-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Probub schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:52:
ik heb de zelfde iMac, waar ik ook een externe 1TB thunderbolt SSD aan heb gekoppeld. Dit werkt als een trein!
welke raad je aan dan? Is thunderbolt ipv usb slimmer als je OSX er op wilt zetten? Externe TB ssd's zijn vaak snel aan de prijs zie ik..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probub
Ik heb bewust voor thunderbolt gekozen ivm de performance.
Maar heb een los kastje gekocht op Marktplaats voor 40 euro en daar een nieuwe ssd in gestopt...
maratropa schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:56:
[...]

welke raad je aan dan? Is thunderbolt ipv usb slimmer als je OSX er op wilt zetten? Externe TB ssd's zijn vaak snel aan de prijs zie ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Probub schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:57:
Ik heb bewust voor thunderbolt gekozen ivm de performance.
Maar heb een los kastje gekocht op Marktplaats voor 40 euro en daar een nieuwe ssd in gestopt...

[...]
Performance is hetzelfde als je een SATA SSD gebruikt. Pas wanneer je met NVMe-schijven gaat werken heb je Thunderbolt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probub
Zou kunnen, hij werkt iigv prima ermee!
MelvinW schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:10:
[...]

Performance is hetzelfde als je een SATA SSD gebruikt. Pas wanneer je met NVMe-schijven gaat werken heb je Thunderbolt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
MelvinW schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:10:
[...]

Het is verschil is wel dat TRIM over TB werkt en volgens mij niet via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MirB
Ik ben het even kwijt :-D ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel weet hiervan... maar ik begrijp dat de SSD van Samsung die eerder genoemd werd via USB prima werkt toch? Ik ben drie draaiende strandballen een beetje beu :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
MirB schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:21:
Ik ben het even kwijt :-D ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel weet hiervan... maar ik begrijp dat de SSD van Samsung die eerder genoemd werd via USB prima werkt toch? Ik ben drie draaiende strandballen een beetje beu :-)
Correct ;) Er zijn betere opties beschikbaar, maar je bent dan een stuk meer geld kwijt met een minimale verbetering in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:56
.

[ Voor 99% gewijzigd door WEBGAMING op 27-03-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MirB
Zojuist de SSD van Samsung besteld! Kan niet wachten :-)
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MirB
ik had het idee dat het besturingssysteem er wel op ging, maar... is dat inderdaad zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 17:23

Croga

The Unreasonable Man

MirB schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:50:
ik had het idee dat het besturingssysteem er wel op ging, maar... is dat inderdaad zo?
Ja natuurlijk kan dat wel. Dat kan ook gewoon onder Linux en onder Windows. Al jaren. Gewoon doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:51
*snip* het is niet de bedoeling andermans topic te kapen.

[ Voor 85% gewijzigd door Daedalus op 31-03-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-05 11:45
MirB: je schrijft niet hoeveel ram geheugen de imac heeft. Als je een klepje aan de achterkant hebt kun je zelf het geheugem uitbreiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MirB
ik heb een 8 gb geinstalleerd en nog 2 lege geheugensleuven. maar ik als het niet hoeft maak ik mijn mac liever niet open ;-) geen idee wat ik doe dus dat lijkt me niet verstandig.

ik heb inmiddels de ssd samsung t5 binnen en aangesloten. majove draait er op en mijn programmas heb ik overgezet. opgestart vanaf de samsumg t5 en dat gaat wel heel erg fijn moet ik zeggen, een stuk sneller.

alleen had ik zojuist dat de ssd ineens werd 'uitgeworpen' en alles liep natuurlijk vast. even daarvoor merkte ik al wat hickups in het reageren.

heb ik wellicht iets niet goed ingesteld of is dit normaal dat het zomaar kan ontkoppelen? of zou ik per ongeluk het snoer hebben geirriteerd met een kleine aanpassing in de stand van mijn scherm? ik hoop niet dat het zo gevoelig is dat dit vaker kan gebeuren.

zijn er nog zaken die ik wellicht nog moet instellen of checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MirB
heeft iemand een idee waardoor de externe ssd soms plotseling ontkoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-05 20:12
Kijk eens bij system preferences > Energy Saver daar staat een tick box met de zin "Put hard drives to sleep when possible" probeer die eens uit te zetten. Verder kan ik alleen hele voor de hand liggende problemen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MirB
dank je, ik heb even gekeken maar die staat al niet geselecteerd dus dat kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb een Samsung T5 aan m'n Mac mini en die heeft zich nog nooit ongewenst ontkoppeld. Heb je een andere kabel die je kan proberen, of een andere USB-poort in je iMac?

Overigens kan je beter beide geheugenslots vullen, de Intel CPU's in Macs kunnen dan memory interleaving gebruiken wat sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
Heb ook nog een paar vraagjes:

1. Start de Mac langzamer op met een externe Boot drive SSD? Wat ik bedoel, moet hij eerst de externe ssd herkende of initiëren voordat ie begint met booten?

2. Kan je op de interne drive het MacOs laten staan? Stel dat ik de externe SSD wil gebruiken voor een werkomgeving met andere applicaties en deze ontkoppelen en daarna weer opstarten met de interne drive voor een privé omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:04

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Galvatron schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:55:
Heb ook nog een paar vraagjes:

1. Start de Mac langzamer op met een externe Boot drive SSD? Wat ik bedoel, moet hij eerst de externe ssd herkende of initiëren voordat ie begint met booten?

2. Kan je op de interne drive het MacOs laten staan? Stel dat ik de externe SSD wil gebruiken voor een werkomgeving met andere applicaties en deze ontkoppelen en daarna weer opstarten met de interne drive voor een privé omgeving?
1. Met High Sierra starte mijn Mac Mini (interne 1 tb hdd, externe 250 gb SSD via USB 3.0) heel snel op. Maar met Mojave duurt het weer minuten lang. Veel meer mensen die hier last van hebben. Dat de Mac minuten gaat lopen zoeken naar een partitie om van te starten. Terwijl bij het systeem gewoon aangegeven staat dat hij van de SSD moet gaan starten.

2. Dat moet kunnen. Bij Systeemvoorkeuren -> Opstartschijf kun je aangeven waar de Mac van moet opstarten.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
SandsOfArrakis schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:53:
[...]

1. Met High Sierra starte mijn Mac Mini (interne 1 tb hdd, externe 250 gb SSD via USB 3.0) heel snel op. Maar met Mojave duurt het weer minuten lang. Veel meer mensen die hier last van hebben. Dat de Mac minuten gaat lopen zoeken naar een partitie om van te starten. Terwijl bij het systeem gewoon aangegeven staat dat hij van de SSD moet gaan starten.

2. Dat moet kunnen. Bij Systeemvoorkeuren -> Opstartschijf kun je aangeven waar de Mac van moet opstarten.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Galvatron maak voor de volgende keer je eigen topic aan, in plaats van andermans topic te kapen (zoals al eerder is gevraagd). Dit topic gaat lig op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.