Vraag

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-10 17:50
Ik zoek een?
<6" scherm. 5,5of nog iets kleiner maar wel FHD. En liefst een flinke accu, >3500mAh

Wat is je budget?
Max 300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Weer een paar jaar meegaan. M.i. >2GHz, minimaal 4GB en 64GB en SD

Wat heb je zelf al gevonden?
Honor 9 LITE (3000mAh), Xiaomi Mi A1 ('oud' en 3Ah), Nokia 6.1 (3GB/32GB) en 8 ('oud' en maar 3Ah voor een QHD scherm)

Welke vragen heb je hier nog over?
Veel telefoons die ik vind met een 'klein' scherm zijn al ouder. Of ze hebben een kleine accu. Android One zou leuk zijn maar niet noodzakelijk.

Het is voor 2 gebruikers die van een S5 mini afkomen, dus ook waterdichtheid zou leuk zijn (zodat ze makkelijk een regenbui in een jas overleven, en ja ik heb boven nog een telefoon liggen die dat niet heeft gered...)

Ook moet er een goede camera opzitten, liefst nog lichtsterk ook.

Eigenlijk zijn er zat telefoons die voldoen ware het niet de scherm-eis van zeker onder de 6". De P20 LITE wordt te groot gevonden (5.84"iirc)

Recent is er een Xiaomi REDMI Note 6 (6,26"iirc) gekocht voor ander gezinslid en dat is een bakbeest dat altijd half uit de broekzak steekt. De voorloper (REDMI Note 5, 6") was al een keer uit een jaszak gekletterd en kon gelukkig teruggestuurd worden vanwege een hardwareprobleem, dus ik snap de formaat-eis helemaal. Ikzelf ga binnenkort mijn S4 met pensioen sturen en ga dan voor een REDMI Note7 of zo maar dat is voor deze twee gezinsleden dus geen optie.

Alle reacties

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Ik zou mij persoonlijk niet teveel vastbijten in de 4GB RAM eis... dat is leuk bij de high-end toestellen, maar in de prijsklasse waarin je kijkt is 3GB prima. Ook heeft de resolutie van het scherm icm met de accu niet perse een direct vast verband...Je haalt bijvoorbeeld de Nokia 8 aan als voorbeeld, die heeft een prima 'adem' voor de accucapaciteit en het scherm.

Als de Nokia 8 ergens op af zou vallen dan zou dat het formaat zijn... het is idd "maar" een 5,3 inch scherm, maar nog wel een toestel met 'ouderwets' grote bezels aan de boven- en onderkant waardoor het toestel relatief groot is... de Nokia 8 Sirocco heeft bijvoorbeeld een 5,5 inch scherm maar dat toestel is een centimeter minder lang omdat de bezels veel kleiner zijn. Zelfde geld overigens voor de Nokia 6.1, die heeft ook 'ouderwets' grote bezels en valt dus relatief groot uit. De Nokia 7.1 heeft bijvoorbeeld een 0,3 inch groter scherm, maar qua lengte schelen die toestellen maar 1 millimeter.

Met andere woorden, sta je niet teveel blind op dergelijke specificaties... je moet ook iets verder kijken en dan kan een toestel met een groter scherm toch kleiner uitvallen.

Als ik zo even snel wat filters aanzet dan kom ik uit op een Samsung Galaxy A8, 5,6 inch scherm en net geen 15cm lang. Heeft 4GB RAM, alleen wel 'maar' 32GB opslag... maar stop daar een grote SD-kaart bij en het mag geen probleem zijn.

Eventueel een Galaxy A40... mag dan een 5,9 inch scherm hebben, maar vanwege de heel minimale bezels is het toestel maar 145mm lang... dat is kleiner dan een Nokia 8 of een zelfs een Galaxy S8/S9 en toch is het scherm groter... in vergelijking met de door jou aangehaalde Redmi Note is het toestel ruim 1 cm minder lang. Tevens heeft dat toestel 4GB RAM, 64GB opslag en kan er een SD-kaart in. Toestel is alleen nog niet uitgebracht :)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@R-P je titel sloot niet volledig aan bij de tekst, dus die heb ik even aangepast.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Je zult tot compromissen moeten komen.
Dit is wat er tot 145mm te krijgen is en dat is gewoon allemaal niet recent.

https://www.kimovil.com/e...,f_max_d+sizeHeightMm.145

• R-P
@MicGlou, goed dat je de nettomaten nog even benadrukt. Mijn dochter wilde geen grotere telefoon dan haar Redmi Note 5 (6") maar de Note 6 (6,3") is zelf iets minder hoog.
@Chinageek, is inderdaad goed om op fysiek formaat te zoeken, ik ga altijd maar uit van schermdiameter...

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-08 07:39
Xiaomi Mi A2 Lite, 5,8" scherm toch compact 4/64GB, 4000 mAh accu en toch niet dik, Android One, en inmiddels vanaf € 193,- te koop.

• R-P
Thanks. Die had ik al afgeschoten, maar ik weet niet meer waarom. Wellicht een keer toen ik Antutu scores >100.000 als filter had toegepast. Of afgevallen bij zoeken naar een lichtsterke (<f2) camera. Want andere voor de hand liggende redenen (geen jack, geen SD kaart) zit wel goed!

Antutu bij Kimovil is 76000, de Redmi Note 7 (4/128/247euro) van haar kleine broertje heeft een score van 186000.

Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op de Sony XZ2 compact (135mm hoog!) maar die is (1) veel te duur en (2) geen jack. En de S10e (142mm) is een paar prijsklasses te hoog (maar ook Samsung heeft door dat er toch echt nog vraag naar is).

Zoals boven al kort aangegeven, heeft haar broertje geen keus gehad en gewoon een telefoon gekregen door mij uitgezocht (Redmi Note 7, hij was al gewend aan/bekend met de Redmi Note 6 van zijn andere zus en kon omgaan met dat formaat, komt nog flinke anti-stootbehuizing omheen en is beetje waterdicht). Maar dochter en vrouw willen nog steeds iets handzamers...

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Moeder en dochter zitten de hele dag te 3d gamen en gebruiken de foto's voor andere doeleinden dan social media?

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-11 01:35

Tahref

God bless you

In plaats van kijken naar grote van het scherm zou je beter kunnen kijken naar de afmetingen van de telefoon.
Tegenwoordig is het mogelijk om een groter scherm in een kleinere telefoon te plaatsen door de randen om het scherm klein te maken.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:17
Precies, schermafmetingen zeggen helemaal niks meer tegenwoordig, door de talloze schermverhoudingen en notches die we tegenwoordig kennen.

Talloze 6,4" toestellen zijn in alle opzichten kleiner dan de 5,5" iPhones.

Ik zou daarnaast ook zeker niet zoeken op basis van Antutu scores. Menig flagship toestel met een 2019 SoC heeft nog steeds last van framedrops door gebrekkige software. De kloksnelheid zegt anno 2019, overigens voor ieder product, echt totaal niks meer. Bij mij persoonlijk komt er niks meer in met TouchWiz - en ook niet met MIUI :P
Een snel toestel heeft schone software. Zoals Android One. Vang je ook gelijk je paar jaar meegaan - eis (=updates) af.

Ik zou ook niet kijken naar de lichtsterkte van de camera. Camerakwaliteit zit behoorlijk in de sensor.
En ook de batterijduur is sterker afhankelijker van software en batterymanagement, dan van het aantal mAh's van de accucel. Zijn ook talloze voorbeelden van te vinden :)

Check reviews! Dat is de enige juiste manier om een toestel uit te zoeken als je het mij vraagt. Je kan talloze Chinaphones opzoeken die op papier geweldig zijn, maar een hel om te gebruiken...

Ik zou nog eens goed kijken naar de Xiaomi A2, misschien de Pixel 3a, misschien de Xiaomi Pocophone, en de line-up van Nokia.

Daarnaast is het misschien een idee om je openingspost bij te werken. Ik zie superveel getallen - maar wat wil je er nou mee doen? Beetje whatsapp, beetje Facebook? De hele dag foto's maken? Games spelen (PUBG of Wordfeud)?
Of ga je daadwerkelijk de hele dag benchmarks runnen :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1