Stabiel systeem is ineens niet meer stabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:22
Beste Tweakers,

Sinds een aantal weken zit ik met een probleem waar ik de oplossing maar niet voor kan vinden.
Ik bezit over het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Three Hundred Two€ 81,05€ 81,05
1OCZ ZS Series 750W€ 0,-€ 0,-
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 47,99€ 95,98
1Samsung Syncmaster S22B350B Rood, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-G45€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon Drakonia€ 24,05€ 24,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,08

Het probleem:

Het systeem heeft anderhalf jaar lang stabiel gedraaid zonder problemen, CPU draait op 4.2Ghz.
Sinds een aantal weken heb ik last van freezes/crashes op compleet willekeurige momenten. In Overwatch verdwijnt dan ineens de HUD waarna de hele game/pc vervolgens vast loopt, in Diablo 3 grote framedrops waarna het zelfde fenomeen zich voordoet. Enige manier om eruit te komen is de PC aan en uit te zetten.
Er lijkt verder geen patroon in te zitten. Ik heb dagen gehad waar het uren lang goed ging, ik heb ook dagen gehad dat de PC bij het opstarten drie keer achter elkaar vast loopt. In eerste instantie dacht ik aan een foute installatie van de games, maar ook zonder te gamen blijf ik crashes houden. Eventviewer geeft geen gekke foutmeldingen aan.

Wat heb ik zelf geprobeerd?
  • Herinstallatie van de games.
  • Nieuwe/Oude drivers geprobeerd.
  • Overclock eraf gehaald.
  • Herinstallatie van Windows.
  • Windows MemTest. --> Geen fouten
  • MemTest86 --> Geen fouten (5 uur gedraaid).
  • FurMark 1 uur gedraaid, GPU komt niet boven de 70 graden.
  • Prime95 3 uur gedraaid, CPU komt niet boven de 60 graden op 4.2Ghz.
Google kan mij op dit moment ook niet meer in de juiste richting wijzen, wellicht dat een van jullie mij verder kunnen helpen het probleem op te sporen.

Beste antwoord (via infidel011 op 25-04-2019 19:37)

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik zou ook kijken of het niet aan je voeding ligt. Probeer eens een andere goede voeding en test het eens daarmee uit.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je de BIOS al eens bijgewerkt naar de laatste versie?
En je kunt ook de SMART waardes van je SSD uitlezen met bijvoorbeeld Crystaldisk. Als daar niks uitkomt, kun je ook eens gaan kijken naar de voeding. Dus proberen met een ander exemplaar.

Tweakers Discord

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik zou ook kijken of het niet aan je voeding ligt. Probeer eens een andere goede voeding en test het eens daarmee uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
tweakduke schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:59:
Heb je de BIOS al eens bijgewerkt naar de laatste versie?
En je kunt ook de SMART waardes van je SSD uitlezen met bijvoorbeeld Crystaldisk. Als daar niks uitkomt, kun je ook eens gaan kijken naar de voeding. Dus proberen met een ander exemplaar.
Zowel Crystaldisk als Samsung Magician geven aan dat de SSD 100% goed is zonder gekke waarden. Updates zijn altijd bijgehouden via MSI Live Update. Ik neem aan dat relevante BIOS updates hierin zijn opgenomen?
Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:01:
Andere PSU proberen zal inderdaad de volgende stap zijn. Helaas geen back-up PSU in huis dus die zal ik moeten aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door infidel011 op 26-03-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

infidel011 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:12:
[...]

Andere PSU proberen zal inderdaad de volgende stap zijn. Helaas geen back-up PSU in huis dus die zal ik moeten aanschaffen.
Heb je geen kennis die toevallig een goede voeding heeft? Zo niet, dan is aanschaffen de enige optie. Maar mijn vermoeden is wel je PSU die de problemen veroorzaakt.

Voordat je aanschaft, kijk even hier op tweakers naar reacties en beoordelingen naar voedingen van ongeveer jouw caliber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
Xtr3me4me schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:01:
[...]

Heb je geen kennis die toevallig een goede voeding heeft? Zo niet, dan is aanschaffen de enige optie. Maar mijn vermoeden is wel je PSU die de problemen veroorzaakt.

Voordat je aanschaft, kijk even hier op tweakers naar reacties en beoordelingen naar voedingen van ongeveer jouw caliber.
Heb even geïnformeerd binnen de familiekring en er komt een voeding mijn kant op. Ik houd jullie op de hoogte _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
Update van mijn kant.

Ik heb even moeten wachten op een nieuwe voeding. De afgelopen week heb ik het systeem + oude voeding volledig uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. In eerste instantie leek dit te werken, bijna een week geen problemen gehad. Gisteren kreeg ik plotseling een BSOD met vastlopend geluid. Sindsdien beginnen de fans en lichtjes wel te draaien bij het opstarten om vervolgens na enkele seconden weer uit te vallen. Dit blijft zich herhalen totdat ik het systeem handmatig uitzet.

Vandaag heb ik een nieuwe voeding geïnstalleerd maar het systeem blijft dezelfde boot problemen vertonen. Zelf ben ik bang dat het moederbord toch overleden is ;w .

EDIT: Een rare situatie maar toen ik het eens zonder GPU probeerde lijkt de PC het te doen. Nu ben ik tot het rare probleem gekomen: De pc werkt prima als die op zijn zij ligt, maar zodra die rechtop staat, wil die niet meer booten 8)7 .

EDIT 2: Ook gefixed, topic mag dicht :)

[ Voor 17% gewijzigd door infidel011 op 25-04-2019 19:36 ]

Pagina: 1