win 10 - spontane reboots na hardware upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 17:30

hellknight

Medieval Nerd

Topicstarter
Mijn vraag
Afgelopen weekend heb ik CPU, CPU cooler, en GPU van mijn desktop vervangen.
Sindsdien heeft deze af en toe een spontane reboot. Eventlog laat niets zien waar ik iets uit kan opmaken, EventID 172 (,Crittical, Kernel Power - previous shutdown unexpect) en op zelfde moment eventID 161 (error, volmgr, dump creation failed due to error)
CPU en GPU temp heb ik in de gaten gehouden, maar crashes waren niet tijdens heavy load, en zelfs met heavy load zijn temps ok (rond de 70-75 voor CPU, 80 voor GPU bij 90-100% load)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Tray€ 0,-€ 0,-
1MSI Z97 PC Mate€ 0,-€ 0,-
1Asus Dual GeForce GTX 1660 Ti OC€ 305,-€ 305,-
1Cooler Master CM 690 III€ 0,-€ 0,-
2Dell UltraSharp U2414H Zwart€ 349,95€ 699,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,05€ 48,05
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M1A1600C10€ 41,55€ 83,10
1Corsair RM850€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 97,62€ 97,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.233,67

CPU was een Core I5-4460 met Cooler Master cooler (exacte type weet ik zo even niet)
GPU was een MSI Radeon R9 290 Gaming 4G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Event log gechecked, hier kan ik niets uit opmaken.
Er zijn geen memory dumps aanwezig (dit matched met de error van memory dump)
PC stond nog ingesteld op automatic restart bij system failure, dit heb ik nu uitgezet - elke keer als hij crashte was ik net even weg, dus heb niet kunnen zien of er sprake is van BSOD of niet

zijn er nog andere zaken welke ik kan checken, of moet ik wachten tot hij weer crashed, om te zien of hij toch BSOD geefft?

Your lack of planning is not my emergency

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Hi Hellknight,

Wanneer heb jij je moederbord aangeschaft en je bios voor het laatste ge-update?
Ik zie dat er in 2015 een bios update is geweest die generatie 5+ CPU's ondersteund.

Je oude CPU is een generatie 4..

Wellicht kan je dit eens proberen?

edit:
Ik zie net dat je nieuwe CPU ook generatie 4 is... 8)7
Een bios update kan geen kwaad natuurlijk :O

[ Voor 15% gewijzigd door Zaratrass op 26-03-2019 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BIOS is altijd een goed idee om bij te werken.

Verder zijn er 2 dingen die ik verdenk.
Als eerste heb je de video drivers eerst verwijderd, alvorens de nieuwe videokaart te plaatsen en te installeren?

En anders kan het ook zijn dat je voeding niet meer stabiel genoeg is. Ook al was die nog stabiel genoeg met je oude hardware.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight

hellknight

Medieval Nerd

Topicstarter
bios update heb ik volgens mij nog nooit gedaan, kijk ik even naar
drivers: nee, eerst nieuwe kaart geinstalleerd, toen AMD drivers uninstalled, reboot, Geforce drivers installed
voeding: als dat het geval was, zou ik de issues juist onder heavy load verwachten, en niet als systeem bijna idle is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@hellknight Als er na een eventuele BIOS update niks verandert, kun je de proberen de drivers op te schonen met DDU in de veilige modus.

Ik zie inderdaad nu dat je crashes hebt als het systeem idle loopt. Als je ook na de driver cleanup problemen houdt, kun je ook proberen om een live Ubuntu van stick te draaien. Dan kun je meteen uitsluiten of de fout in je windows installatie zit, of dat het toch hardware gerelateerd is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight

hellknight

Medieval Nerd

Topicstarter
BIOS geupdate en DDU in safe mode gedraaid. Deze vond nog wel wat sporen van de AMD drivers, deze zijn nu weg.
Helaas even daarna weer crash. Waarschijnlijk omdat ik auto-reboot uit heb gezet waren symptomen nu iets anders:
- beeld bevroor enkele seconden, daarna gingen schermen op zwart. Direct daarna begon 1 of meerdere fans vol te blazen - ik vermoed GPU, maar weet niet zeker. Deze bleef/bleven blazen tot ik power knop indrukte. PC ging direct uit, itt tot normaal als je in windows zit, waar je deze enkele seconden ingedrukt moet houden voor hard power-off.

Ubuntu live USB is aangemaakt, ik ga kijken of het issue zich hier ook voordoet

[ Voor 67% gewijzigd door hellknight op 27-03-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight

hellknight

Medieval Nerd

Topicstarter
issue lijkt gerelateerd aan de GPU
vanaf de Ubuntu USB trad het niet op in de 6-7 uur dat die heeft gedraaid, maar de diverse herstelopties van windows (SFC /scannow, DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth) gaven aan dat alles ok was, er waren geen beschadigde systeembestanden, etc.
vandaag de GPU tijdelijk gedemonteerd, en beeldscherm op HDMI van de IGP aangesloten. So far (+-6 uur) nog geen crash.
iemand nog suggesties over zaken die ik nog kan checken / proberen?

Pagina: 1