Hoe stil hoort een systeem te zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Sinds zaterdag heb ik dit systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,14€ 314,14
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 135,-€ 135,-
1MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio€ 846,50€ 846,50
1Lian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 118,-€ 118,-
1Corsair Hydro H100i RGB Platinum€ 111,-€ 111,-
2Corsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 76,-€ 152,-
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 115,49€ 115,49
1Corsair HX1000 V2€ 134,99€ 134,99
1Samsung 860 QVO 1TB€ 113,05€ 113,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.040,17

Alles werkte gelijk, temps idle tussen de 25-30c en under load (in bijv The Division met alle op Ultra 2K) ~50-60c dus ik ben absoluut tevreden.

Echter, ik denk dat er een kronkel in m'n hoofd zit ofzo maar ik stoor me aan het geluid van de pc, specifiek de waterkoeler. De vraag is alleen, is dat gerechtvaardigd? Hij staat namelijk letterlijk naast me op m'n bureau, zeg 20cm van m'n rechterarm vandaan. Dat 'ie ingame wat geluid maakt is logisch, maar idle ook? Heb getest in Corsair iCUE door alle case fans incl. de 2 op m'n heatsink op 0 RPM te zetten en nog steeds hoor je de pomp. Is dit normaal? In m'n vorige pc had ik een luchtkoeler in de vorm van een Scythe Mugen 5 en die hoorde je naar mijn idee minder.

Anyway, stel dat het normaal is dat je wat geluid hoort, dan nog is het niet normaal welk geluid die maakt als ik in iCUE van profiel switch naar quiet. Dit geluid volgt dan:

YouTube: Corsair H115i Platinum Pump noise

Zou dit komen door luchtbellen? Als ik de case iets kantel hoor je vrijwel niets meer. Ik dacht al even dat de pomp wellicht kapot was maar nu twijfel ik toch. Zodra ik weer switch naar balanced verdwijnt het geluid. RPM in quiet mode is 2000, in balanced mode 2500.

Als iemand me gerust kan stellen dan graag.

Thanks!

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kan me goed voorstellen dat dat irritant geluid is. Klinkt een beetje als een oude harddisk die aan het defragmenteren is of zo :P Of het normaal is, kan ik je niet zeggen. Je vraagt of het aan luchtbellen kan liggen. Dat kun je wellicht testen door goed te ontluchten.

Ik kan me wel voorstellen dat het standaard wel geluid mag maken, zo'n pomp. Dat is behoorlijk mechanisch. Misschien dat ie in 'quiet' mode wel stapjes zet of zo. Als ik de reviews* bekijk, klaagt er sowieso 1 van de 3 reviewers over een luide pomp. Heb je zelf nog reviews gevonden hierover?

* Heb je nou de H115i (zoals in de Youtube-titel) of de H100i, zoals uit je lijstje? :?
London schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:03:
[...] Als ik de case iets kantel hoor je vrijwel niets meer. [...]
Hmm, dit klinkt dan weer als een slechte lager of zo... Misschien dat een expert hier wat meer over kan zeggen. Kun je dat verschil misschien nog even filmen?

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 26-03-2019 22:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Room42 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:14:
Ik kan me goed voorstellen dat dat irritant geluid is. Klinkt een beetje als een oude harddisk die aan het defragmenteren is of zo :P Of het normaal is, kan ik je niet zeggen. Je vraagt of het aan luchtbellen kan liggen. Dat kun je wellicht testen door goed te ontluchten.

Ik kan me wel voorstellen dat het standaard wel geluid mag maken, zo'n pomp. Dat is behoorlijk mechanisch. Misschien dat ie in 'quiet' mode wel stapjes zet of zo. Als ik de reviews* bekijk, klaagt er sowieso 1 van de 3 reviewers over een luide pomp. Heb je zelf nog reviews gevonden hierover?

* Heb je nou de H115i (zoals in de Youtube-titel) of de H100i, zoals uit je lijstje? :?

[...]
Hmm, dit klinkt dan weer als een slechte lager of zo... Misschien dat een expert hier wat meer over kan zeggen. Kun je dat verschil misschien nog even filmen?
Het gaat om de H100i, dit filmpje was slechts een voorbeeld omdat die het geluid goed laat horen.

Zal even kijken of ik het geluid nog kan filmen.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
een pomp is vaak hoorbaar,zeker van die AIO's ,ze gebruiken ook veelal,daarom kan een luchtkoeler simpelweg stiller zijn als een AIO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-09 15:47
Ze maken altijd iets van geluid. Maar ik heb goedkopere waterkoeling setjes dan deze gemonteerd want corsair moet wel goed zijn dacht ik. En die waren niet hoorbaar als de pc naast me op het bureau stond. Dus ik denk dat er toch iets van lucht in zit, of te weinig vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Ik heb een video gemaakt waarin ik switch tussen de 3 levels quiet > balanced > extreme. Het is echt een close-up dus misschien niet helemaal fair, maar het geeft een beeld van de verschillen qua geluid tussen de 3 niveau's. En dan met name hoe vreemd het quiet profiel klinkt.

edit: |:( |:( |:( |:( Ik ben erachter wat er zoveel herrie maakt in m'n kast. Niet m'n koeler maar m'n oude Seagate harde schijf. Ding losgetrokken en madre mia de stilte.. Ongelooflijk weer dit :F

Blijft overigens merkwaardig dat 'ie dat geluid maakt op quiet profile, maar het is fijn om te weten wat de boosdoener is voor de herrie in het algemeen.

[ Voor 44% gewijzigd door London op 28-03-2019 15:07 ]

Tesla M3LR '21

Pagina: 1