Verkeerde RAM-geheugen terugsturen of plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:45
Na de fout gemaakt te hebben om bij ram-geheugen.nl een reepje 8GB geheugen voor mijn laptop te bestellen heb ik na twee weken eindelijk wat binnen. Dit is echter niet wat ik besteld had en nu twijfel ik wat ik moet doen. Terugsturen en hopen dat ik het goede geheugen krijg, plaatsen, of misschien zelfs verkopen en van dat geld ergens anders het goede kopen.

Mijn voorkeur gaat zeker niet uit van het eerste scenario. Plaatsen en testen houdt in de ik de verpakking open moet maken en dus zodoende de vraag wat het beste scenario is. Als het werkt prima.

Het geheugen gaat in een laptop: HP g121n-nd en volgens CPU-Z zit het volgende geheugen erin:
Memory type DDR3L
Module format SO-DIMM
Manufacturer (ID) Hyundai Electronics (AD00000000000000000000)
Size 8192 MBytes
Max bandwidth PC3-12800 (800 MHz)
Part number HMT41GS6BFR8A-PB

Het volgende geheugen heb ik vandaag binnen gekregen van ram-geheugen.nl
https://www.ram-geheugen....3-10600-kingston-so-dimm/

Al lijk de typenummer op de verpakking deze aan te geven:
https://tweakers.net/pric...ueram-kvr1333d3s9-8g.html

Terwijl ik het volgende besteld had:
https://www.ram-geheugen....-pc3-12800-hynix-so-dimm/

Bedankt!

edit: links naar het bestelde geheugen goed gezet + link naar geheugen met gekregen typenummer toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door MRIdev op 26-03-2019 18:30 ]

Beste antwoord (via MRIdev op 31-03-2019 17:40)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MRIdev schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:30:
[...]

En de stabiliteit uit zich dat naast vastlopers van de laptop en/of programma's ook nog in snelheidsverlies oid? Anders wacht ik eerst even af.
het zijn geen gelijk modules, 1333 v 1600 en DDR3 v DDR3L. optimaal is hetzelfde ram. je klokt nu al op 667 ipv 800 oa.maar als je tevreden bent nu, dan is het toch prima

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
Terug sturen. Je hebt desktop ECC geheugen gekregen en dat werkt en past niet in jouw laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Uszka Dank je voor antwoord. Ergens heb ik lopen mutsen door de verkeerde link te plaatsen. Het volgende geheugen denk ik gekregen te hebben:

https://www.ram-geheugen....3-10600-kingston-so-dimm/
(Deze link heb ik ook aangepast in de OP)

Het typenummer van de verpakking die ik op de tafel heb liggen is echter deze:

https://tweakers.net/pricewatch/297766/kingston-valueram-kvr1333d3s9-8g.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:08
Je hebt niet gekregen wat je hebt besteld, dus dan zou ik al geneigd zijn het terug te sturen. Volgens je gecorrigeerde links is het geheugen wat je hebt ontvangen iets langzamer dan wat je had besteld. Nu weet ik niet of jouw specifieke laptop van de hogere snelheid gebruik zou maken, maar het gaat om het principe.

Ik zou de verpakking ongeopend terugsturen als je nog binnen de 14 dagen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Duesenberg J schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:50:

Ik zou de verpakking ongeopend terugsturen als je nog binnen de 14 dagen zit.
Dat ging al niet eens meer, die zat open in de envelop :(. Koop daar noooooooit iets!

Zelfs ongeopend doorverkopen ging dus niet meer, zodoende geprobeerd en het lijkt te werken. Zitten er nu een week in en nog geen vastloper oid gehad. Bij Lightroom merk ik veel verschil.

Verder volledig met je eens, maar ik ben bang dat in dit geval, bij deze webshop, uit principe terugsturen resulteert in lege handen.

Uiteraard een slechte review hier op Tweakers geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MRIdev Wat heb je besteld, en wat heb je ontvangen ?

Je kunt altijd 'bij Koop Op Afstand' iets terugsturen binnen 14 dagen na ontvangst.

Je hebt 1333 gekocht en gekregen, en zelfde merk

Jij hebt zelf (dacht ik) 1600MT/s RAM, dan draait het nu dus op 1333MT's (667 ipv 800)

RAM uit deze lijst komt overeen => categorie: Geheugen intern

Dan blijft de vraag waarom je meer als 8GB nodig hebt op laptopje, en wat er maximaal ondersteund wordt.

(Merk) en type laptop en zoeken bij site van HP

[ Voor 82% gewijzigd door Hackus op 30-03-2019 14:43 . Reden: meer info voor ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Hackus Op het factuur staat het onderstaande geheugen:

8GB DDR3 1600MHZ (PC3-12800) Hynix So-Dimm

Het volgende typenummer staat op het geopende doosje wat in de envelop zat:
https://tweakers.net/pric...ueram-kvr1333d3s9-8g.html

Eerlijk gezegd heb ik niet gecontroleerd wat er op de sticker van het geheugen zelf staat.

Doordat het doosje dus al open was heb ik het geheugen dus geplaatst en het werkt. Ik weet dat ik niet heb gekregen wat ik besteld heb, langzamer waarschijnlijk. Ik ben op de hoogte dat ik het binnen twee weken terug kan sturen. Echter de reviews, behalve op de webshop zelf, zijn erg slecht. Daarnaast is er mijn eigen ervaring, welke dus ook erg slecht is. Ik ben bang dat gelijk krijgen mij teveel tijd en energie gaat kosten.

Doordat ik het dus kon proberen zonder een zegel oid te verbreken is mijn initiele vraag beantwoord.

Mijn laptop is een HP g121-nd en daar is het mogelijk om uit te breiden. Standaard werd deze met 8GB geleverd. Bij bewerking in Lightroom schoot het geheugengebruik in een rechte lijn naar 7GB om daar vervolgens af te vlakken. Daar blijft het ook nu nog hangen, maar LR lijkt wel beter lopen.

Het lijkt dus te helpen, of het echt nodig was weet ik niet zeker. Die onbeantwoorde vraag op dit forum staat een paar pagina's naar beneden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MRIdev Het lijkt dat je verkeerde ram hebt gekocht, je hebt DDR3L SO-DIMM nodig. tenminste uit je ts info, verder geef je telkens een andere link weer met wat je hebt, of hebt gekocht. ookr vat ik ff niet hoe je bij deze shop terecht komt, maar dat doet er weinig toe. indien je dus welPC3 12800 hebt besteld, heb je dus verkeerd ram ontvangen. maar je hebt ook verkeerd besteld. oa deze pricewatch: Crucial CT102464BF160B moet je hebben. zie => https://www.crucial.com/u...Compaq/pavilion-17-g121nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Hackus Bedankt voor je hulp. Ik heb dus niet het goede ram besteld en ook niet het bestlede gekregen. Ondanks dat lijkt wat ik heb gekregen en geïnstalleerd heb te werken, maar natuurlijk had ik graag de meest compatibele gehad.

Wat kun je me adviseren? De situatie laten zoals het nu is of echt het goede ram kopen en installeren? En gaat het laatste me veel opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MRIdev schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:11:
@Hackus Bedankt voor je hulp. Ik heb dus niet het goede ram besteld en ook niet het bestlede gekregen. Ondanks dat lijkt wat ik heb gekregen en geïnstalleerd heb te werken, maar natuurlijk had ik graag de meest compatibele gehad.

Wat kun je me adviseren? De situatie laten zoals het nu is of echt het goede ram kopen en installeren? En gaat het laatste me veel opleveren?
stabieler, zie boven. je kunt ook je 'oude' ram er uit halen en dezelfde erbij zoeken. merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Hackus schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:16:
[...]

stabieler, zie boven. je kunt ook je 'oude' ram er uit halen en dezelfde erbij zoeken. merk/type.
En de stabiliteit uit zich dat naast vastlopers van de laptop en/of programma's ook nog in snelheidsverlies oid? Anders wacht ik eerst even af.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MRIdev schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:30:
[...]

het zijn geen gelijk modules, 1333 v 1600 en DDR3 v DDR3L. optimaal is hetzelfde ram. je klokt nu al op 667 ipv 800 oa.maar als je tevreden bent nu, dan is het toch prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@MRIdev Zou de webshop wel even mailen dat je het verkeerde ontvangen hebt. Mocht je garantie nodig hebben, lukt dat natuurlijk niet. Als je mailt, heb je tenminste nog bewijs dat je 't gemeld hebt.

Terugsturen zou ik niet doen. Nu heb je RAM geheugen dat lijkt te werken of verkocht kan worden. Ik schat de kans groot, dat je met lege handen staat als je de spullen opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@hoi1234 Goed idee! Zal ik eens doen.
Pagina: 1