PC vervoeren / meenemen per vliegtuig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdeGraaf1985
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-03 07:38
Goedemiddag mede-tweakers,

Binnenkort vertrek ik (als het goed is voor de rest van mijn leven) naar het buitenland. Nu wil ik mijn PC meenemen zodat ik daar geen nieuwe hoef aan te schaffen. Nu is de vraag hoe ik m'n PC veilig aan de andere kant van de wereld kan krijgen.

Ik las op www.schiphol.nl dat het niet verboden is om in de handbagage mee te nemen. Nu past een hele PC niet in m'n koffer dus dat wordt al een lastige klus. Als ik hem als ruimbagage meeneem ben ik bang dat hij in duizend stukjes aan komt (meerdere malen waren mijn reiskoffers en tassen beschadigd, laat staan elektrische apparatuur).
Ik dacht er zelf aan om alles uit elkaar te halen en per onderdeel in te pakken (met karton o.i.d.) en mee te nemen als ruimbagage. Ik weet alleen niet of je een koeler van de CPU zomaar eraf kunt halen zonder beschadigingen.

Heeft een van jullie misschien ervaring of tips voor de bovenstaande uitdaging?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Michael.

Beste antwoord (via MdeGraaf1985 op 01-05-2019 08:42)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Haal de PC uitelkaar en laat de zware delen hier. Neem dus alleen mee:
  • Processor
  • Moederbord
  • Videokaart
  • Harde schijf / SSD
Koop in het land waar je heen gaat een nieuwe koeler, kast, voeding, monitor, toetsenbord, muis.

Inpakken: elk onderdeel in een antistatische zak, in een stuk schuimrubber wat klem zit in de koffer / ruimbagage.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-06 17:23
Met flink wat bubbelfolie in een stevige doos en dan naar de DPD of PostNL. Als jij die de dag voor je vertrek inlevert dan ben je aan zodra ze het bezorgen. Ik misschien nog wel goedkoper, maar sowieso veiliger voor je PC.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

• Processor
  • Moederbord
  • Videokaart
  • Harde schijf / SSD
Koop in het land waar je heen gaat een nieuwe koeler, kast, voeding, monitor, toetsenbord, muis.

Inpakken: elk onderdeel in een antistatische zak, in een stuk schuimrubber wat klem zit in de koffer / ruimbagage.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:05

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Afhankelijk van het gewicht van je CPU koeler zou ik deze er lekker op laten zitten.

Gewichtige videokaart (ivm gewicht) los inpakken.. Harde schijven (ivm trillingen) los inpakken. geheugen, cpu, moederbord, ssd's.. Lekker in de kast laten zitten en in het bagageruim van het vliegtuig mee laten zenden.

Zo zou ik het in elk geval doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heel strak opvullen met kleding, moet immers ook mee toch? Als de koeler en videokaart niet kunnen bewegen, gaan ze ook niet kapot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Aikon schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:12:
Heel strak opvullen met kleding, moet immers ook mee toch? Als de koeler en videokaart niet kunnen bewegen, gaan ze ook niet kapot.
Behalve door de statische elektriciteit die je opwekt door al die verschillende stoffen in een metalen behuizing.
Eerst uit elkaar halen. Dan in anti-statische zakjes. En dan eventueel tussen je kleding inpakken.
Reken er wel op dat de douane je koffer open gaat maken voor een controle nadat ze dat op de scanner zien ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe groot is je PC?

Een standaard uATX minitower is vrij exact even groot als je cabin baggage allowance bij reguliere (non-prijsvechter) maatschappijen. Past ook onder de stoel voor je. Heb zo twee keer met een PC voor m'n dochter gevlogen. Personeel checkte dat het goed opgeborgen zat, maar keken verder nergens van op.
RocketKoen schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:17:
[...]

Behalve door de statische elektriciteit die je opwekt door al die verschillende stoffen in een metalen behuizing.
Eerst uit elkaar halen. Dan in anti-statische zakjes. En dan eventueel tussen je kleding inpakken.
Als je gewoon natuurlijke stoffen (katoen, linnen, leer) gebruikt heb je daar geen last van, die stoffen hebben nagenoeg zelfde electrische eigenschappen als antistatische zakken (zeer, zeer zwak geleidend). Alleen wol en synthetisch zijn af te raden. Maar gewoon katoenen t-shirts, spijkerbroeken en overhemden werken prima.
Reken er wel op dat de douane je koffer open gaat maken voor een controle nadat ze dat op de scanner zien ;)
Bij de douane zou ik - als het er tenminste niet splinternieuw uitziet - geen aandacht verwachten, hooguit voor vertrek bij de security.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 19:41
Misschien een heel gek idee, maar kan je hem niet via een postdienst laten bezorgen? Via DHL, UPC of Fed-ex bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdeGraaf1985
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga mn pc sowieso uit elkaar halen, een paar zakken anti-statische zakken kopen en alles in bubbelfolie of kleren wikkelen.

Ik zag op de website van Postnl een prijs van €115 voor 20kg naar Thailand. Bij de luchtvaartmaatschappij Xiamen kost het 1,5% van de ticket prijs per kg, voor 20kg komt dat neer op €90. Het is dus iets goedkoper maar ik weet niet of ik dat nou zo vertrouw in vergelijking met Postnl.

Helaas is de case zo groot (ik schat 50x50x25cm) dat ik hem niet onder de stoel kan schuiven. Wat nog wel een optie is de case uit elkaar halen of daar een nieuwe case kopen. Keuzes, keuzes 😧

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe duur was je case? Ik zou idd overwegen om daar een nieuwe case aan te schaffen. Scheelt je een hoop gesleep en gedoe...
Je kan hem evt ook nog verkopen op Tweakers voor je vertrekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thailand... als het geen haast heeft kan het ws goedkoper. Hier in de buurt (Bijlmer) zijn er tig kleine vrachtbedrijfjes die zooi via zeevracht naar tropische bestemmingen (vooral Suriname en Curacao, maar ook Ghana, Nigeria en India) versturen. Heb nooit gekeken voor Thailand, maar als het beetje lijkt op de overige prijzen is het tientjeswerk. Prijs gaat bij zeevracht overigens op basis van volume, niet gewicht. Ken je Thai's in NL? Misschien dat zij een goed adres weten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 23:01

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Kast dumpen daar nieuwe halen (scheelt kilo's in verzendkosten), alles netjes inpakken in een doos en laten versturen kost je 25,- meer maar je hoeft er niet zelf mee te slepen (115,- is met verzekering dus dan mocht er wat gebeuren tot 5500,- euro verzekerd) gewone HDD zou je zelf meekunnen nemen in de tas.

En wat is je huidige setup waard?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nvidiot schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:07:
  • Processor
  • Moederbord
  • Videokaart
  • Harde schijf / SSD

Zo heb ik mijn PC meegenomen naar de USA!

Voeding en koeling gaat ook, afhankelijk van hoeveel KG je mag meenemen.

Denk er ook aan: als je naar een land met 110 volt gaat of die voeding werkt op 110 volt, anders heeft het weinig zin om KGs daar aan op te offeren.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MdeGraaf1985
Ik wilde nog even laten weten hoe ik het uiteindelijk heb aangepakt.
Alle onderdelen op de kast na, monitor dus ook meegenomen, apart in anti statische zakken (Conrad) gedaan. Deze in bubbelfolie (Action) gewikkeld met elastiek er omheen. Alles in een harde koffer gedaan en gevuld met kleding. De cpu koeler liet ik zitten en daar had ik allemaal sokken om heen gedaan om het stabiel te houden.
Op het vliegveld afgegeven als afwijkende bagage want dan gaat men er voorzichtiger mee om.
Alles is in ieder geval heel aangekomen, zelfs de joekel van een cpu koeler op het moederbord en de monitor.
Nu nog checken of alles werkt maar dat vermoed ik wel :)
Pagina: 1