Nederlandse postcode tabel in Excel in kaart krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• branba
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-11-2023
Mijn vraag:

Dag, ik probeer een tabel met postcodes bijv. "1234 AB" met daar een hoeveelheid personen er achter in
een kaartje te krijgen via Excel. Dit lukt wel op Stadnaam, Provincie naam en landsnaam, maar op
een of andere manier lukt het niet op Postcode-6 niveau. Ook al zie ik overal staan dat het ook
op postcode niveau zou moeten kunnen.

Weet iemand hoe dat moet, of is postcodes van Nederland niet mogelijk bijvoorbeeld.

Alvast bedankt,
BB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Vergeet je deze keer niet te reageren op reacties van anderen? ;)

Hoe plaats je de kaart, met de standaard Bing Kaarten-functie? In welke Excelversie? Waar loop je concreet vast? Een reden dat dergelijke vragen standaard in de weggeknipte topicstart staan, is omdat ze erg nodig zijn om goed te kunnen meedenken.

In z'n algemeenheid: volgens mij gaat die functie standaard niet zo slim om met NL postcodes nee. Zou vast moeten kunnen, maar ik ken zo 1-2-3 geen omweg. Er zijn alternatieve tools (plugins op Excel, geo-informatiesystemen, Google Fusion wordt 'pas' over een paar maanden uitgeschakeld dus is nu nog tijdelijk bruikbaar, etc.), misschien werken die makkelijker voor postcodes.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06
Wat @F_J_K zegt. Ik zou niet weten hoe het met Excel kan. Met tools zoals QGis en de landelijke BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) kan het zeker.

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 26-03-2019 15:57 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• branba
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-11-2023
Oh sorry, vergeten op te nemen
Ik gebruik Excel 2013 (365)

Ik zou graag een voorbeeld hier plaatsen maar zie geen mogelijkheid omdat te doen :s

Ik kan nu bij 'invoegen' kiezen voor 'Kaartgrafiek invoegen'.
Dit werkt dan op dezelfde manier als een 'gewone' grafiek.

Als ik dan bijv. Amsterdam (aantal 50) heb krijg ik een kaart met Amsterdam en dat een kleur als legenda.
Rotterdam (aantal 40) en de kaart zoomt uit naar Nederland formaat en je zie de 2 steden ingekleurd.

Alleen als ik het zelfde doe met een Postcode: Bijv. 4461GE (Aantal 50) dan krijg ik geen grafiek.

De grafiek geeft zelfs als opmerking: Vppr kaartgrafieken zijn geografische gegevens vereist, zoals land/regio, staat/provincie OF Postcode. Controleer uw gegevens en probeer het opnieuw.

Maar hoe ik de postcode aanpas (spatie er tussen of juist niet) ik blijf dezelfde melding krijgen.

Weet iemand hier de oplossing voor.
P.s. ik weet dat er andere programma's zijn om dit te kunnen maar ik moet juist de mogelijkheid in excel hebben. :s

Alvast bedankt voor jullie meedenken,
BB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voorbeeld plaatsen doe je door op any site je bestand te plaatsen en dan hier te linken :P Al zie ik altijd veel liever een tekstbeschrijving. Enerzijds omdat ik vanuit veiligheidsoverwegingen niet zomaar een bijv Excelfile open van 'willekeurige' bron op internet, anderzijds omdat over een jaar iemand dezelfde vraag heeft en dan niets kan leren van een ondertussen verdwenen file.

Maar ik denk dat je dus last hebt van dat, voor zover ik weet, de MS hulpmiddelen niet zo goed om kunnen gaan met iets dat geen Amerikaanse werkwijze volgt..

Als per se in Excel, dan zou je -denk ik- of elders een plaatje moeten maken, of de data dynamisch van elders moeten ophalen. Bijvoorbeeld een online plaatje vanuit ander tool waarbij je ook de data dus online moet krijgen. Al is dan af en toe zelf een .png plaatsen misschien makkelijker :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Mocht het je niet met (Nederlandse) postcodes lukken, dan kan je altijd nog een .csv-bestand zoeken op internet met alle actuele postcodes en bijhorende dorpen/steden en op die manier je data verrijken.
Pagina: 1