Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roloxkit
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03 10:39
Hallo,

Ik ben afgelopen weekend in Deventer geweest bij het Saxion om te kijken bij de opleiding HBO-ICT. Zag er allemaal goed uit, goede uitleg en heb nu een duidelijk beeld hoe de opleiding in elkaar zit.

Toch vraag ik mij af of hier mede Tweakers zijn die ervaring hebben met deze school en of opleiding.

Ik stap in Goor op de trein, dus Deventer is 15 minuten langer reizen voor me, maar dat heb ik er wel voor over als het een betere school blijkt.

Alvast bedankt voor de reacties en als er vragen zijn hoor ik het graag :)

Mark.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:27
Ik heb de 'voorloper' van de opleiding (toen het nog gewoon Informatica heette, wat nu HBO-ICT/SE is) gedaan in op het Saxion in Enschede. Ben afgestudeerd in juni 2016, dus opzicht nog geen eens zolang geleden.

Toen ik begon met de opleiding was in Deventer nog geen HBO-ICT.
De opleiding vond ik altijd wel leuk, en ben nog steeds goed te spreken over de docenten (zijn wel veel nieuwe bijgekomen, maar die ken ik ook wel goed. Sommige zijn zelfs oud-klasgenoten van mij).

Toen ik nog studeerde ben ik ook vanuit Goor met de trein naar Enschede gegaan (nu woon ik in Hengelo).
Voor zover ik weet is Goor - Enschede beter bereikbaar dan Goor - Deventer. Als ik goed herinner is de overstap in Zutphen van Syntus/Blauwnet naar de NS heel krapjes en had ik hem regelmatig gemist.

Mocht jij vragen hebben hoor ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Ryur op 26-03-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roloxkit
Ryur schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:39:
Toen ik nog studeerde ben ik ook vanuit Goor met de trein naar Enschede gegaan (nu woon ik in Hengelo).
Voor zover ik weet is Goor - Enschede beter bereikbaar dan Goor - Deventer. Als ik goed herinner is de overstap in Zutphen van Syntus/Blauwnet naar de NS heel krapjes en had ik hem regelmatig gemist.
In Hengelo is het meestal wel aanpoten om de trein naar Enschede te pakken. Verder vind ik de extra reistijd niet zo erg als het een fijnere opleiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
roloxkit schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:26:
[...]

In Hengelo is het meestal wel aanpoten om de trein naar Enschede te pakken. Verder vind ik de extra reistijd niet zo erg als het een fijnere opleiding is.
Klopt dat is opzich ook aanpoten; alleen mocht je de trein missen: dan kan je 7 min later de volgende pakken, of je pakt de bus (maakt qua reistijd niet veel extra uit).

In de ervaringen dat ik had richting Deventer moest ik gelijk een halfuur wachten als ik een van mijn aansluitingen miste.

Of Deventer of Enschede maakt eigenlijk niks uit verder. Ze zijn exact hetzelfde eigenlijk :)
Het ligt er net aan wat jij het prettigst bij voelt qua omgeving/school.

[ Voor 13% gewijzigd door Ryur op 27-03-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH143
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 10:42
Hoi,

Zelf doe ik een deeltijd HBO ICT (Saxion) in Deventer. Ik zit nu in het tweede jaar, wat zou je graag willen weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roloxkit
DH143 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:38:
Hoi,

Zelf doe ik een deeltijd HBO ICT (Saxion) in Deventer. Ik zit nu in het tweede jaar, wat zou je graag willen weten? :)
[1] Hoe bevalt de deeltijd opleiding?
[2] Welke richting doe je?
[3] Wat is de studielast? Zelf wil ik voltijd doen tenzij mijn huidige stageadres mij een leuk aanbod doet om deeltijd te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH143
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 10:42
roloxkit schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:10:
[...]

[1] Hoe bevalt de deeltijd opleiding?
[2] Welke richting doe je?
[3] Wat is de studielast? Zelf wil ik voltijd doen tenzij mijn huidige stageadres mij een leuk aanbod doet om deeltijd te gaan doen.
Hoi,
1. De deeltijdstudie bevalt mij opzich prima, wel vind ik de communicatie vanuit Saxion (Partime School) niet erg goed. Zo werd tijdens de intake uitgelegd dat er waarschijnlijk een vrijstelling zou volgen voor stage, nu blijkt dat helemaal niet te kunnen en zul je een portfolio moeten opbouwen om vrijstelling te krijgen. Ook moet je in de deeltijdstudie veel overleggen met je eigen werkgever om de opdrachten sluitend te maken en dan wil het nog wel eens voorkomen dat je niet de juiste persoon van jouw bedrijf te pakken kan krijgen.
2. Ik volg de opleiding HBO Business IT & Management
3. De deeltijdstudie wordt aangeboden op de dinsdagavond in Deventer en ik dacht op de maandagavond in Enschede. Ik heb dan les van 15:45 tot 21:45 (6 uur les, 45 min pauze en 45 zelf-studietijd met klasgenoten). Dat betekent dat je veel in de avonduren of weekenden moet doen om de opdrachten te maken, zelf vind ik de studie tot nu toe nog aardig behappen. In februari 2017 heb ik mijn MBO-diploma behaald en in september ben ik gestart aan de HBO-studie. Ik heb dus al wel enige ICT-kennis. De kans op eventuele vrijstellingen zijn beperkt, veelal moet je al een HBO-diploma of certificaat behaald hebben om vrijstelling te kunnen krijgen.

Maar ik weet dus niet precies hoe dat in de voltijdse studie is, misschien zitten er nogal wat verschillen in. Deeltijdstudie kost een hoop energie (en tijd). Als je 32 of 40 uur werkt en je doet de deeltijdstudie er naast dan ben je gemiddeld 60 tot 80 uur per week bezig met werk of studie. En dat kan zwaar zijn als je het niet gewend bent.

Hopelijk heb ik je een iets helderder beeld kunnen geven, mocht je vragen hebben laat me het dan maar weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik weet niks van de opleiding. Weet wel dat Deventer een hele leule stad is! En saxion ligt praktisch in het centrum en bijna aannhet station. Is beide op loop afstand van de school.

Kan meehelpen in je beslissing natuurliik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Top gezegd, ik ben zelf ook afgelopen woensdag in Deventer geweest voor de open dag. Ik zit ook te twijfelen of ik de deeltijd ga doen. Werk zelf ook 40 uur ernaast en zal dus een beste klus worden.

Ik heb al wel enige jaren ervaring in de ICT dus dat zou moeten helpen ;) (ik ben System Administrator) ik beheer dus alles binnen het bedrijf (alleen) voor 123 man. van de helpdesk tot het uitrollen en installeren van nieuwe servers.

On topic: @roloxkit heb je werk? Of wil je het voltijd gaan doen? Mocht je geen werk en ervaring hebben, dan werd nadrukkelijk aangeraden de voltijd opleiding te gaan doen, omdat de deeltijd echt wel zo gegeven wordt als een opleiding met klasgenoten die al in de ICT werken en het naast de baan doen. Dus veelal zelf zoeken en de opdrachten bij je opdrachtgever zoeken.
DH143 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:26:
[...]

Hoi,
1. De deeltijdstudie bevalt mij opzich prima, wel vind ik de communicatie vanuit Saxion (Partime School) niet erg goed. Zo werd tijdens de intake uitgelegd dat er waarschijnlijk een vrijstelling zou volgen voor stage, nu blijkt dat helemaal niet te kunnen en zul je een portfolio moeten opbouwen om vrijstelling te krijgen. Ook moet je in de deeltijdstudie veel overleggen met je eigen werkgever om de opdrachten sluitend te maken en dan wil het nog wel eens voorkomen dat je niet de juiste persoon van jouw bedrijf te pakken kan krijgen.
2. Ik volg de opleiding HBO Business IT & Management
3. De deeltijdstudie wordt aangeboden op de dinsdagavond in Deventer en ik dacht op de maandagavond in Enschede. Ik heb dan les van 15:45 tot 21:45 (6 uur les, 45 min pauze en 45 zelf-studietijd met klasgenoten). Dat betekent dat je veel in de avonduren of weekenden moet doen om de opdrachten te maken, zelf vind ik de studie tot nu toe nog aardig behappen. In februari 2017 heb ik mijn MBO-diploma behaald en in september ben ik gestart aan de HBO-studie. Ik heb dus al wel enige ICT-kennis. De kans op eventuele vrijstellingen zijn beperkt, veelal moet je al een HBO-diploma of certificaat behaald hebben om vrijstelling te kunnen krijgen.

Maar ik weet dus niet precies hoe dat in de voltijdse studie is, misschien zitten er nogal wat verschillen in. Deeltijdstudie kost een hoop energie (en tijd). Als je 32 of 40 uur werkt en je doet de deeltijdstudie er naast dan ben je gemiddeld 60 tot 80 uur per week bezig met werk of studie. En dat kan zwaar zijn als je het niet gewend bent.

Hopelijk heb ik je een iets helderder beeld kunnen geven, mocht je vragen hebben laat me het dan maar weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Uthog schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:13:
Ik weet niks van de opleiding. Weet wel dat Deventer een hele leule stad is! En saxion ligt praktisch in het centrum en bijna aannhet station. Is beide op loop afstand van de school.

Kan meehelpen in je beslissing natuurliik :)
Om even voor Enschede te pleiten:
Exact hetzelfde geld voor Enschede ook ;)

(Vind trouwens Saxion Deventer relatief ver van het station afliggen voor mijn gevoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
Relatief ver??? Het is misschien 100 meter lopen :O

hetzelfde naar Saxion Enschede..
Ryur schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:23:
[...]

Om even voor Enschede te pleiten:
Exact hetzelfde geld voor Enschede ook ;)

(Vind trouwens Saxion Deventer relatief ver van het station afliggen voor mijn gevoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:48

g0tanks

Moderator CSA
Knee-Buckler schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:19:
Relatief ver??? Het is misschien 100 meter lopen :O

hetzelfde naar Saxion Enschede..

[...]
Deventer Stationsplein naar Saxion: 8 minuten / 650 meter
Enschede Stationsplein naar Saxion: 5 minuten / 400 meter

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
google maps speelt vals!! Bij Saxion Deventer moet je er aan de voorkant in niet de achterkant. Dat scheelt een aanzienlijk stuk lopen ;)

haha. is mij nooit opgevallen dat het "relatief" ;) zo veel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Die stuurt je er helemaal omheen, je kan achterlangs lopen langs het spoor. ga je over de wegen heen dus geen stoplichten :)

Voor Enschede kan ik niet spreken ben daar nooit echt geweest enkel voor werk. Maar Deventer is een leukere stad:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10 20:04
Heb ervaring met zowel Deventer als Enschede, 3 jaar lang in Deventer op Saxion gezeten / zit nog steeds, half jaar in Enschede voor een minor gezeten. Geen ICT overigens, dus de opleiding kan ik niks zinnigs over zeggen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar Deventer, het is wat kleiner en leraren die niet zoveel klassen hebben om les te geven (kan ook roostertechnisch beter uitkomen, en er is vaker wat te regelen met leraren als er een les wegvalt). Dit geeft mij het gevoel dat het onderwijs af en toe net iets persoonlijker is. Zal uiteindelijk niet heel veel uitmaken. Een deel van de leraren geeft ook in zowel Enschede als Deventer les.

In Deventer heb je 95% van de tijd in hetzelfde gebouw les, in Enschede had ik bijna alle dagen in verschillende gebouwen les, waardoor je constant heen en weer zat te lopen, ook in de regen etc. dus. (e.e.a. zal ook afhankelijk zijn van welke studie je doet, kans is aanwezig dat je wel altijd op dezelfde plek les hebt in Enschede)

Daarnaast is Deventer een stuk praktischer wanneer je met de auto zou gaan, hier kan je naast school gratis parkeren en is er vrijwel altijd voldoende plek. In Enschede moet je betaald parkeren, of de auto in een woonwijk naast school zetten tot frustratie (terecht) van de bewoners aldaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Twijfels op 29-03-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Twijfels schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:24:
Heb ervaring met zowel Deventer als Enschede, 3 jaar lang in Deventer op Saxion gezeten / zit nog steeds, half jaar in Enschede voor een minor gezeten. Geen ICT overigens, dus de opleiding kan ik niks zinnigs over zeggen.

In Deventer heb je 95% van de tijd in hetzelfde gebouw les, in Enschede had ik bijna alle dagen in verschillende gebouwen les, waardoor je constant heen en weer zat te lopen, ook in de regen etc. dus. (e.e.a. zal ook afhankelijk zijn van welke studie je doet, kans is aanwezig dat je wel altijd op dezelfde plek les hebt in Enschede)
Vanaf de ICT-opleidingen in 2012 richting het Glazengebouw (aka Van Galenstraat) waren verhuisd, heb ik bijna nooit meer naar de andere gebouwen moeten lopen.
Tenzij ik iets deed van buiten mijn academie; zo had ik een minor in samenwerking met andere opleidingen en dat was in het hoofdgebouw.

Maar toen ik nog 'gewoon' Informatica volgde kwam ik alleen de Van Galenstraat uit om richting huis te gaan of even de stad in voor de pauze ;)

Qua parkeermogelijkheden heb je gelijk. Die zijn in Enschede echt minimaal!
(Niet dat het voor mij uitmaakte, ik kwam dus gewoon met het treintje vanuit Goor).

Lijkt mij trouwens ook een hel om vanuit Goor of in Deventer of in Enschede te komen in de spits!

[ Voor 10% gewijzigd door Ryur op 29-03-2019 21:20 ]

Pagina: 1