Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Hoi mede tweakers. Heb zojuist mijn R290 vervangen door een RTX 2060 (Gigabyte 2060 OC) 8) . Gezien mijn R290 voorzien was van waterkoeling maakt elke willekeurige nieuwe videokaart met fans gelijk een hoop herrie in mijn oren dus wil ik hem het liefst zo snel mogelijk van water voorzien. Tevens de reden waarom ik niet voor een duurdere variant van de RTX 2060 ben gegaan, want ik zou de standaard koeler uiteindelijk toch niet gaan gebruiken.

Nou heb ik al een Kraken + Corsair Hydro 105 en dat moet opzich wel werken. Waar ik vooral heel erg benieuwd naar ben is de koeling van de rest (vrm & mem etc.)

In veel gevallen is het helemaal niet zo nodig om deze actief te koelen, zeker als het een midrange kaart betreft. Ik zou graag van anderen uit ervaring willen horen of deze onderdelen echt actief gekoeld moeten worden. Als dit namelijk wel het geval is, welke onderdelen heb je dan gebruikt?

Als ik graaf vind ik misschien nog wel wat koelribben hier en daar... Maar ik ben ongeduldig dus waarschijnlijk ga ik de boel vanavond toch uittesten en dan maar hopen dat de boel niet veel te heet wordt! Zo heb ik ooit al eens Radeon 4870 VRM's opgeblazen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-07 15:28
BruT@LysT schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:42:
Nou heb ik al een Kraken + Corsair Hydro 105 en dat moet opzich wel werken. Waar ik vooral heel erg benieuwd naar ben is de koeling van de rest (vrm & mem etc.)
Begrijp ik nou dat je een koeler voor een cpu op je gpu wilt gaan gebruiken? Waarom niet gewoon een waterblock op je gpu en dan een mooie loop samenstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:15

In veel gevallen is het helemaal niet zo nodig om deze actief te koelen, zeker als het een midrange kaart betreft. Ik zou graag van anderen uit ervaring willen horen of deze onderdelen echt actief gekoeld moeten worden. Als dit namelijk wel het geval is, welke onderdelen heb je dan gebruikt?
Uhh wat? Hoe kom je aan die wijsheid? Vrm moet altijd actief gekoeld worden, anders gaan ze meteen kapot, of binnen heel korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:41
je weet dat ze GPU koelblocken maken he :P.
daar zit alles in 1.

en waarom zou je een cpu koeler op een GPU willen plakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

Zou op iedere Turing kaart ook zeker de VRM koelen!! En de VRAM ook zeker! Er zijn al tientalle video's over gemaakt rond de release van de 2060 en andere RTX kaarten.

In het heel kort, Micron geheugen gaat simpelweg stuk als je het geruimte tijd richting de 90C laat worden. Dat wordt het stock zonder koeling al snel. Er zijn zelfs wat recalls geweest van tenminste 3 fabrikanten wegens fouten in de plaatsing TIM voor RAM. Samsung gaat gewoon artefacten en spoedig daarna stuk. Ken daar de details niet van, incidenten zijn te vinden op fora.

De VRM wordt erg heet, en afhankelijk van de componenten gaan de componenten zelf wel of niet stuk. Vanaf 128 / 155C gaan ze er altijd aan, en dat halen ze al bij ~107% van de stock power limits zo even uit het hoofd voor de 2060/2070. IEDERE budget koeler en aftermarket koeler heeft een contact deel voor deze onderdelen. Ze zijn erg bepalend voor max clocks. Met alleen een fan erlangs blazend, na de componenten op te zoeken voor max temp, is het "veilig"** om de kaart op lagere powerlimit wel te draaien. (84% IIRC)

Even goed onderzoek plegen voordat je dit gaat doen. Grote kans dat je clocks er amper op vooruitgaan met enkel GPU koeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoi mede tweakers. Heb zojuist mijn R290 vervangen door een RTX 2060 (Gigabyte 2060 OC) 8) . Gezien mijn R290 voorzien was van waterkoeling maakt elke willekeurige nieuwe videokaart met fans gelijk een hoop herrie in mijn oren dus wil ik hem het liefst zo snel mogelijk van water voorzien. Tevens de reden waarom ik niet voor een duurdere variant van de RTX 2060 ben gegaan, want ik zou de standaard koeler uiteindelijk toch niet gaan gebruiken.

Als ik graaf vind ik misschien nog wel wat koelribben hier en daar... Maar ik ben ongeduldig dus waarschijnlijk ga ik de boel vanavond toch uittesten en dan maar hopen dat de boel niet veel te heet wordt! Zo heb ik ooit al eens Radeon 4870 VRM's opgeblazen ;w
RTX2060 vloeistof koelen, lijkt me overbodig. Ik zou daar niet mee gaan klooien(zeker niet met nieuwe)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Dit is momenteel de enige die er is voor de 2060 voor zover ik kan vinden:

http://www.barrowch.com/index.php/article/1126.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-07 12:58
Zit er bij die setjes van corsair en nzxt om een CPU koeler op je videokaart te zetten niet vaak een fan die over de rest van het bord blaast?

Steam: Evert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 15:10

World Citizen

FreeReef.nl

Als je inderdaad geluid wil verminderen is water op je 2060 een heel goed plan...

Die VRM's, actief koelen is wel slim ja. Maar er hoeft niet perse water op. Je kunt wellicht ook onderzoeken of koelribben met een hele lage airflow al genoeg is. Dus losse blokjes op je VRM ed, en dan 1 casefan die heel rustig wat lucht die richting in blaast.

Of je het daar mee haalt weet ik echt niet, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit niet genoeg zou zijn.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik heb inmiddels zelf ook wat om me heen gekeken en het is inderdaad niet eens nodig om op de 2070 de VRM's te koelen (zelfs niet met koelribben), dus dan zal dat op de 2060 ook niet nodig zijn. Er zit IMHO bijna niets op die kaart, lachwekkend gewoon!
Ook hebben meerderen een zelfde constructie gebouwd (met Kraken G12) op de 2080Ti, en zelfs daar is het koelen van de VRM's niet eens noodzakelijk, alhoewel ik meerdere malen zie dat het geheugen dan wel minder goed overclockt, wat wel een indicatie is dat het de boel wat TE heet wordt.

Het blijkt nu echter dat mijn oude Kraken helemaal niet goed past ;) dus ik moet er zelf even een beugel voor maken. Als ik een goed passend concept heb zal ik hier wel plaatjes & resulaten posten. Ik zal dit keer maar niet te hard van stapel lopen want ik ken mezelf, voor ik het weet heb ik een houtje/touwtje cunstructie gemaakt met tiewraps :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
jeppekroezen schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:00:
je weet dat ze GPU koelblocken maken he :P.
daar zit alles in 1.

en waarom zou je een cpu koeler op een GPU willen plakken ?
Full cover blocks? Tuurlijk, maar is me veel te duur.

En waarom? omdat IK het een goed idee vind en het heeft altijd fantastisch gewerkt op mijn R290. Goedkope oplossing en toch stil. Prestaties maakt me niet echt uit ik hoef hem niet zo nodig over te clocken. En gezien ik de waterkoel-set toch al in huis heb is de keuze makkelijk gemaakt. De 2060 maakt mij gewoon veel te veel herrie vergeleken met wat ik hiervoor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Evert134 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:03:
Zit er bij die setjes van corsair en nzxt om een CPU koeler op je videokaart te zetten niet vaak een fan die over de rest van het bord blaast?
Dat is correct, die fan zit er ook op. Maar ik wilde graag weten of ik ook echt koelribben zal moeten plaatsen etc. Helemaal passief zal het dus ook niet zijn. Of het verstandig is om alleen de ventilator te gebruiken weet ik niet, maar er zijn wel voorbeelden waar men geen koelribben heeft gemonteerd op de VRM's. Ik zal zeker mijn temps heel goed in de gaten houden, en ik heb inmiddels al een zakje met kleine koelribbetjes gevonden. Die zal ik in elk geval monteren en dan zie ik het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:07:
[...]

RTX2060 vloeistof koelen, lijkt me overbodig. Ik zou daar niet mee gaan klooien(zeker niet met nieuwe)
Ik begrijp je reactie wel, maar ik vind het absoluut niet overbodig en ben een tweaker. Ik monteer al meer dan 20 jaar vreemde koelsystemen op gloednieuwe videokaarten, mij hou je niet tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
danoontjeh schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:58:
[...]

Begrijp ik nou dat je een koeler voor een cpu op je gpu wilt gaan gebruiken? Waarom niet gewoon een waterblock op je gpu en dan een mooie loop samenstellen?
Omdat ik de huidige AIO set al tot mijn beschikking heb. Zo'n loop bouwen kost me veel te veel geld en is het tevens niet waard. Ik wil gewoon gemakkelijk de videokaart superstil maken. En het is overigens helemaal niet vreemd om een CPU waterkoeler te gebruiken voor een videokaart, dit gebeurt al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
WEBGAMING schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:04:
[...]

Uhh wat? Hoe kom je aan die wijsheid? Vrm moet altijd actief gekoeld worden, anders gaan ze meteen kapot, of binnen heel korte tijd.
Ik kom aan die wijsheid omdat ik heel veel videokaarten heb gezien waar dit niet nodig is en dus ook niet gebeurt. Gewoon omdat de kaart helemaal niet zoveel stroom verbruikt. Zeker op low/mid range kaarten.
Kijk, dat mijn R290 (extreem heethoofd en massive powerhungry) op z'n minst passieve koelribben nodig had om de VRM's koel genoeg te houden kan ik best inkomen.

Maar, omdat ik nu van een high-end naar een midrange videokaart ga met echt een lousy VRM stack d8 ik... meh, vast niet zo nodig :P Maar zo overtuigt was ik ook niet van mezelf, vandaar dit topic :D
Mogelijk ga ik het toch wel proberen (sorry ben eigenwijs), puur om te kijken wat er gebeurt kwa temps. Altijd interessant om dat soort dingen te delen met jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:15
Zoals? Kaarten die een beetje prestaties hebben, en dus wat stroom verbruiken, hebben allemaal gewoon een gekoelde vrm. Misschien niet allemaal met koelblokken, of aangesloten op koelblokken, maar er gaat altijd luchtstroom over heen.

Heb je wel sensoren om de temperatuur van de vrm in de gaten te houden? Die zitten niet op alle kaarten.

Ik snap ook niet zo goed waarom je de koeling op de vrm weg wil laten. Zo'n Kraken heeft toch gewoon een ventilator voor de vrm? (en geheugen) Waarom wil je die zo specifiek weglaten?

En of het nou werkt of niet, de boel word warmer, dus je gaat de levensduur verkorten. So simpel is het wel. Of dat echt belangrijk is, is natuurlijk aan jou.

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 28-03-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

VRM's hoeven echt niet altijd direct ACTIEF gekoeld te worden. Anders voel er voor de grap eens aan bij een Videokaart die geen full cover koelblok heeft. Bij de meesten worden ze helemaal niet zo warm als je stock draait.

Bij OC zul je daar inderdaad wel op moeten gaan letten.

En dan heb je de kaarten van fabrikanten waar de marges erg opgerekt zijn, en het ook "nodig" is.
Vroegah, kreeg je ook gewoon pasieve blokjes bij je modkit. die plakte je op de VRM en dan was het goed.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar dit kun je zelf testen door te voelen of te meten.

Ik wil dus niet zeggen dat het nooit nodig is, maar uit onderstaande reacties lijkt het wel of je niet zonder kunt, en die ervaring heb ik helemaal niet.

Full cover vind ik ook te duur, en pak(te) dus ook altijd een CPU blok met wat koelribben op de rest.
WEBGAMING schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:02:
Zoals? Kaarten die een beetje prestaties hebben, en dus wat stroom verbruiken, hebben allemaal gewoon een gekoelde vrm. Misschien niet allemaal met koelblokken, of aangesloten op koelblokken, maar er gaat altijd luchtstroom over heen.
"Marketing" men wil maar al te graag stoere kaarten verkopen want die doen het beter. Tegenwoordig worden op de meest gekke dingen absurde koelstructuren aangebracht. Meer koper, meer heatpipes, meer RGB en meer claims.

Koelribben zijn geen onzin, maar is ook een deel marketing strategie. Gamer editions duwen ze vaak helemaal vol met zooi wat er "stoer" uitziet.

Ik heb ooit een of ander asus bord van iemand gehad wat initeel geleverd werd met allemaal koelbloken rondom de CPU en op de Chipset. Hij had er die afgehaald voor waterkoelen en wegegooid. Ik heb dat moederbord daarna nog zeker 2 jaar in OC gedraaid zonder er weer blokjes op te zetten.

Niks aan de hand, maar dat is geen garantie die ik afgeef :D

(zo waren er jaren geleden al S754 mobo's die kennelijk ineens een koelblok op de chipset nodig hadden. Maar non-enthousiast mobo's hadden dat kennelijk niet nodig :D Soltek ging voor de win)

[ Voor 42% gewijzigd door World Citizen op 28-03-2019 18:51 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Haha, bedankt voor de reacties mensen, ik wil hier niet eindeloze discussies gaan voeren over VRM's met wellus/nietus verhalen. Ik heb besloten Buildzoid van Actually Hardcore Overclocking eens te vragen naar zijn ervaringen op dit gebied.
Ik hoop op dit forum altijd iemand te treffen met hands-on experience maar vaak blijft het bij speculeren en mondt het uit in irritaties bij mij en anderen etc. en dat heb ik liever niet.

Ik zal mijn ervaringen met jullie delen zodra ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

BruT@LysT schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:01:
Haha, bedankt voor de reacties mensen, ik wil hier niet eindeloze discussies gaan voeren over VRM's met wellus/nietus verhalen. Ik heb besloten Buildzoid van Actually Hardcore Overclocking eens te vragen naar zijn ervaringen op dit gebied.
Ik hoop op dit forum altijd iemand te treffen met hands-on experience maar vaak blijft het bij speculeren en mondt het uit in irritaties bij mij en anderen etc. en dat heb ik liever niet.

Oww, maar Tweakers zitten niet allemaal elke seconden op T.net :D, er heeft NU nog nietmand hands on, maar geef het eerst een week. Dan zijn de meeste wel even komen checken.

En uiterste in mening is juist de kracht van forums. Dat je zo veel verschillende en fanatieke meningen krijgt.. is juist waarom ik op forums zit :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Ik heb bij veel kaarten een H60 erop 'getiewrap'd, gtx480/580/770(lightning) Bij elk van die kaarten zat een koelblok op de VRM's en vRam. Hierdoor was actief koelen niet nodig, de airflow in de kast was voldoende. Als er bij de 2060 geen blok op de vrm/en vRam zit, dan is het zeer aan te raden deze actief te koelen. Zit er wel een blok op de vrms en vram, an is het geen enkel probleem om deze 'passief' te koelen. Zorg wel voor volldoende airflow.!

Uiteindelijk houden de vrm's tot bepaalde hoogte je OC tegen als deze niet gekoeld wordt, maar met een 2060 staat daar toch weinig load op.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-07 19:33
BruT@LysT schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:01:
Heb je uiteindelijk de koeler gemonteerd en VRMs + RAM gekoeld? Hoe zijn de prestaties en het geluidsniveau; is het wat je ervan verwacht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvanderpoorten
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-01 22:43
Hoi, Ik heb mijn 2060 ko ultra waterkoeld middels de nzxt g12 bracket / corsair h55 aio
zie tutorial filmpje > YouTube: How to watercool your EVGA RTX 2060 ko ultra
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJNPYz268qGEiPFJ5BUgM-y4rEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5BPxlD6ZVI5HynMJiGAqh1O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door tvanderpoorten op 26-07-2020 17:24 ]

Pagina: 1