Garantie afhandeling afzuigkap/koelkast na montage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-06 17:43
Het volgende speelt er, in chronologische volgorde. (Er waren nog wat zaken die ik tussen haakjes vermeld heb, misschien relevant, misschien niet)

Nadat wij offertes hebben laten maken bij Superkeukens vestiging te Strijen speelt het volgende,

- 28 november keuken geplaatst s'middags bij thuiskomt waren de heren van de montage bezig met de afronding en viel het me op dat er rondom in de afzuigkap deukjes zitten. De monteur erkende dit ook en heeft hier foto's van gemaakt en zou dit melden bij Superkeukens zodat dit opgelost kon worden.

-30 november heb ik een mail gestuurd met de vraag of de monteur de beschadigingen al gemeld heeft. Als reactie gaf hij aan dat de monteur nog niks gemeld had, aansluitend heb ik een foto gemaild van het probleem en zou hij het melden bij de leverancier Aeg.

(In eerste instantie mailde ik omdat het me verbaasde dat ze aangaven het verpakkingsmatriaal niet mee te nemen, dit was vooraf niet kenbaar gemaakt tijdens de verkoop gesprekken en ik wou opmerken dat het wel handig is om de consument niet met een enorme bak afval achter te laten zonder dit te vermelden, maar lijkt me niet relevant?)

-17 december heb ik wederom gemaild met de vraag of er al melding gemaakt was.

-18 december kreeg ik bevestiging dat de leverancier zelf contact met mij op zou nemen.

-28 januari heb ik weer gemaild dat er nog steeds geen contact was geweest en zodoende de vraag wat de status is.

-Uiteindelijk is 19 februari een monteur langs gekomen van Aeg om te beoordelen of de kap echt beschadigd was, uiteraard was dit het geval. Aanvankelijk wou hij me niet helpen omdat hij aangaf dat de periode waarin het gemeld moest worden al verstreken was, ik kon het mailverkeer met Superkeuken overleggen en zodoende besloot hij alsnog te helpen. En een afspraak te maken voor vervanging. (Ik had wel aangegeven dat als hij me niet wou helpen ik dan wederom bij Superkeukens aan zou kloppen gezien zij mijn leverancier zijn dat kon hij ook beamen)

-1 maart was het uiteindelijk zo ver en kwam Post Nl in opdracht van Aeg de kap vervangen, althans dat was het idee. De kap die de twee monteurs mee hadden was echter in nog slechtere staat dan de kap die we al hadden dus dat hebben we geweigerd en de monteurs hebben dit zelf ook erkend en genoteerd. De monteurs konden me vertellen dat ze in 1 geval zelfs tot z7 keer langs zin geweest om het euvel te verhelpen.

-4 maart heb ik het bovenstaande kenbaar gemaakt via de mail en aangegeven dat ik de gang van zaken niet acceptabel vind en dat ik graag een voorstel wil zien vanuit Superkeukens om tot een bevredigende oplossing te komen. Mede omdat ik inmiddels vind dat van een acceptabele oplossing geen sprake meer is als hier weer verlof voor opgenomen moet worden waarbij het risico bestaat dat er een monteur met beschadigde kap op de stoep staat.

- 4 maart mail van een medewerker van het bedrijf waarbinnen Superkeukens gevestigd is dat hij morgen met hem zou overleggen wat ze voor een oplossing konden bieden omdat hij vandaag niet aanwezig is.

-5 maart kreeg ik reactie met het voorstel dat ze zelf een nieuwe kap bestellen en dat deze door een eigen monteur geplaatst zou worden.

Hierop heb ik direct gereageerd dat ik blij was met de geboden oplossing en het verzoek om op voorhand te controleren of de kap in orde is om ongemakken te voorkomen.

-Vandaag 26 maart is de monteur langs geweest om de kap te vervangen, waarbij bleek dat de kap wederom niet in orde is, dit erkende de monteur ook. Dit heb ik zojuist aangegeven (mail), en verteld dat ik teleurgesteld ben in de gang van zaken en dat er dus niet op voorhand gecontroleerd is of de kap wel in orde is om ongemakken te voorkomen bij beide partijen.
In de tussentijd is de koelkast van nauwelijks hoorbaar ook een vervelend resonerend geluid gaan maken dit heb ik tevens aangegeven. Als reactie kreeg ik dat hij hiervan melding ging maken bij Aeg, waarop ik gereageerd heb dat ik te rade ga of ik dit wil/moet accepteren omdat het ons inmiddels als 12 verlof uren heeft gekost en ik niet wil dat er weer eerst iemand langs komt voor controle en vervolgens weer een ander voor vervanging etc.

Bovenstaande is via mailverkeer iets uitgebreider verwoord, maar om het een beetje behapbaar te houden enigszins samengevat.

Wat ik mezelf dus afvraag is of we moeten accepteren dat we weer uren op moeten nemen om gelegenheid te geven dat er een monteur langs kan komen, met het risico dat het weer niet opgelost is. Ik zou graag zien dat ik deze onkosten kan verhalen, hoe vlieg ik dat aan en is dit reëel?

Kortom een lastige situatie.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:27
Wat wil jij? Omkosten gaat lastig zijn om dit vergoed te krijgen.

Ben je zelf(of ken je iemand) die handig is en zelf de afzuigkap kan installeren? Zoja dan aandringen op ontbinding van de koop.(alleen de afzuigkap) En hem lokaal ergens anders halen. En direct controlleren. Koelkast moet ook gefixt worden. Maar daar moet je ze eerst in de gelegenheid geven(misschien kunnen ze die uit coulance ook meenemen?).

Heel veel andere optie buiten nog eens reparatie heb je denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:19
Onkosten gaat lastig worden, je kunt er om vragen maar als ze je niks kunnen bieden heb je het daar maar mee te doen denk ik.

Wél moeten ze natuurlijk de afzuigkap e.d. in deugdelijke vorm afleveren en monteren.
Lukt dit niet en/of hebben ze al 3 keer geprobeerd het probleem op te lossen kun je de koop ontbinden en je geld terug eisen.

Wat ik zou doen is een mail sturen naar de winkel waar je de keuken hebt gekocht en de hele gang van zaken uitleggen.
Geef daarbij aan dat je graag compensatie wilt voor je extra vrije uren die je hieraan hebt moeten besteden en dat alle problemen die je ervaart nu dan zo snel mogelijk worden opgelost, wellicht dan ook zoiets als binnen 14 dagen, je hebt inmiddels wel lang genoeg gewacht.
En als ze dat niet kunnen dat je dan de koopovereenkomst ontbindt en je je volledige aankoopbedrag terug wilt.
Dat laatste zullen ze niet zomaar laten gebeuren maar is dus wel een mooie stok achter de deur.
Je moet dit echter wel als een serieus alternatieve oplossing zien, want ik neem aan dat je geen zin hebt om nog maanden of zelfs jaren te wachten, dan kun je beter op zoek naar iets anders.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Rechtsbijstand inschakelen,

je hebt 30 november het probleem gemeld, en je hebt redelijk veel tijd erin gestoken.

De vraag is alleen of je de koop kan ontbinden, op basis dat 1 onderdeel niet correct is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@JohanNL @loki504

Als ik zou suggereren om de koop te ontbinden, wat voor bedrag mag ik dan terug verwachten, er staat geen bedrag op de offerte gespecificeerd voor de afzuigkap alleen een totaal bedrag. Is de adviesprijs dan reëel?

Onkosten vergoed krijgen leek me zelf ook lastig, ik had de hoop dat daar misschien juridische grondslag voor is/was?

Wat betreft de koelkast, dit is een nieuwe melding omdat het probleem zich lijkt te verergeren, maar we (partner en ik) twijfelen of we nogmaals heel het traject qua bezoekjes wil doorlopen met hert risico dat het weer niet goed is.

Ik wil vooral het risico afdekken en afdwingen dat ze met een eenmalig bezoek de problemen oplossen en niet eerst mij als consument voor het karretje spannen voor iets wat primair hun verantwoordelijkheid is. Dat heb ik al eerder in iets zachtere bewoording kenbaar gemaakt per mail.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

DjaRoel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:48:
@JohanNL @loki504

Als ik zou suggereren om de koop te ontbinden, wat voor bedrag mag ik dan terug verwachten, er staat geen bedrag op de offerte gespecificeerd voor de afzuigkap alleen een totaal bedrag. Is de adviesprijs dan reëel?

Onkosten vergoed krijgen leek me zelf ook lastig, ik had de hoop dat daar misschien juridische grondslag voor is/was?

Wat betreft de koelkast, dit is een nieuwe melding omdat het probleem zich lijkt te verergeren, maar we (partner en ik) twijfelen of we nogmaals heel het traject qua bezoekjes wil doorlopen met hert risico dat het weer niet goed is.

Ik wil vooral het risico afdekken en afdwingen dat ze met een eenmalig bezoek de problemen oplossen en niet eerst mij als consument voor het karretje spannen voor iets wat primair hun verantwoordelijkheid is. Dat heb ik al eerder in iets zachtere bewoording kenbaar gemaakt per mail.
tja je mag best wat compensatie vragen voor het ongemak. alleen juridisch zal er weinig "grond" voor zijn. het is meer een redelijkheids principe dan een recht.

Maar je mag wel vragen of ze 1 tijdstip/dagdeel aan kunnen geven waar alle bekende problemen opgelost worden en van te voren alles gecontroleerd is (dus niet weer defecten vertoont) .. indien ze onverrichte zaken weer vertrekken mag je ook in alle redelijkheid dan een vergoeding verwachten voor het onjuist voorbereiding van de werkzaamheden.

En op basis van onjuiste voorbereiding/verwijtbaar nalaatbaarschap ofzoiets/ zou je wellicht nog wat vergoeding kunnen vragen/rekenen maar dat zou je juridisch nog even moeten uitzoeken of dat stand houd.

https://www.das.nl/over-d...niet-op-tijd-stappenplan/
http://blog.wetrecht.nl/l...echt-product-wat-te-doen/

er is wel wat mogelijk maar hmmm (laatste link zegt vordering voor ..) lees ze eens

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 26-03-2019 16:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je kijkt hoevaak en hoeveel prutswerk keukenboeren of sommige installateurs leveren, dan is het eigenlijk best vreemd dat er op een gegeven moment geen compensatie gevraagd kan worden Juridisch gezien dan.

Op het moment is mijn broertje ook met een nieuwe woning bezich, als ik zie hoeveel blunders er hier met name bij de badkamer en toitletten gemaakt zijn. Hoeveel extra tijd dit kost. Het zijn ook geen kleine foutje, maar echt blunders. Zoals geheel andere toitletpotten ophangen die niet besteld zijn.Of een bad waar allemaal diepe krassen in zit.

Tegelwerk wat niet juist is gedaan, wat geheel weer verwijderd mag worden om vervolgen weer opnieuw gedaan te worden… In mijn broertjes geval moet een groot deel van de rekening nog betaald worden, wordt dus pas gedaan als alle issues verholpen zijn.

Zelf overigens ook eens iets bij de hand gehad, groot en dik natuurstenen aanrechtblad twee centimeter te kort op het eene deel en het andere deel (L-vorm) was de kraan (water) verkeerd uitgevreesd.

@DjaRoel heb je de volledige rekening al betaald? OF kijk of je op een andere manier compensatie kunt krijgen, laat ze iets extra's leveren bijvoorbeeld.

In mijn geval hebben we bij het aanrechtblad anders opgelost, maar ik heb wel alle benodigde tegels voor de keuken gratis gekregen. Dat deden zij liever dan een compleet nieuw bald leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 26-03-2019 17:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@vso Volgens mij heeft dat artikel vooral betrekking op zakelijke relaties en niet op consumenten recht.

@_Dune_ De keuken is onderdeel van een grotere verbouwing die ik heb laten uitvoeren door een gerespecteerde aannemer waarmee zowel ik als mijn ouders al een lange relatie hebben, niet de goedkoopste maar nooit gezeur en garantie op perfecte kwaliteit. Ik had achteraf de opslag voor lief moeten nemen en de keuken via hun moeten regelen.

De volledige rekening is al betaald, accessoires hebben we niet echt nodig. Ik had al gevraagd of ze zelf kunnen komen met een voorstel om het leed wat te verzachten maar dat wordt ontwijkend beantwoord.

[ Voor 34% gewijzigd door DjaRoel op 26-03-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:05
Rechtsbijstand zou ik nu niet inschakelen. Dat het nog niet gelukt is om het goed te krijgen is geen onwil maar eerder onkunde.
Ik zou gewoon vragen om compensatie, nee heb je, ja kun je krijgen.
Mijn keuken komt trouwens uit hetzelfde filiaal. 1 kastdeur was bij levering niet in orde en er is keurig een nieuwe geleverd. Ik ken meerdere mensen met positieve ervaringen met dat filiaal dus ik verwacht dat ze het goed oplossen.
Heb geen aandelen overigens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Jimster schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:52:
Rechtsbijstand zou ik nu niet inschakelen. Dat het nog niet gelukt is om het goed te krijgen is geen onwil maar eerder onkunde.
Mijn keuken komt trouwens uit hetzelfde filiaal. 1 kastdeur was bij levering niet in orde en er is keurig een nieuwe geleverd. Ik ken meerdere mensen met positieve ervaringen met dat filiaal dus ik verwacht dat ze het goed oplossen.
Het gaat me ook niet zo zeer om de compensatie zelf, maar als daar juridische grondslag voor zou zijn zou dat wel een goed argument zijn om tot de gewenste oplossing te komen.

Ik ga voorstellen dat ze nog één keer de afzuigkap en de koelkast bestellen, controleren of dit in orde is en dan over gaan tot plaatsing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:59
Er lijkt gewoon sprake te zijn van non-conformiteit. Ik zou ze daarom nog éénmaal (schriftelijk) in de gelegenheid stellen om de problemen omtrent de afzuigkap binnen 14 dagen op te lossen. Blijft een adquate oplossing wederom uit, dan zou ik aansturen op gedeeltelijke koopprijsvermindering. Ontbinding van de hele koopovereenkomst is lastig. Niet alleen was het één totale overeenkomst, ook lijkt dit gebrek te gering te zijn om een volledige ontbinding van de koopovereenkomst te rechtvaardigen.

De koelkast is een ander, nieuw gebrek dat hiermee niet direct verband houdt. Ook daarvoor geldt dat je ze een redelijke termijn moet gunnen om de koelkast hetzij te repareren, hetzij te vervangen voor een deugdelijk exemplaar.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Jimster schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:52:
Maar dat is toch niet de consument zijn probleem?
Ja het is lullig voor de winkel. Maar dat is het risico wat de winkel loopt door het af te schruiven op de fabrikant.
Ook zij zijn 1 keer met een beschadigde kap langs gegaan.

Toen ik nog voor een transport bedrijf werkte werden omruilen altijd extra gecontrolleerd. (Met de chaufeur)Zodat het in ieder geval zonder beschadiging de bus in ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:05
loki504 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 06:59:
[...]

Maar dat is toch niet de consument zijn probleem?
Ja het is lullig voor de winkel. Maar dat is het risico wat de winkel loopt door het af te schruiven op de fabrikant.
Ook zij zijn 1 keer met een beschadigde kap langs gegaan.

Toen ik nog voor een transport bedrijf werkte werden omruilen altijd extra gecontrolleerd. (Met de chaufeur)Zodat het in ieder geval zonder beschadiging de bus in ging.
Ik lees nergens dat de winkelier het afschuift op de fabrikant. Ik lees dat de winkelier contact heeft opgenomen met de leverancier en dat de leverancier contact heeft opgenomen met TS om een afspraak te plannen. De winkelier blijft in gesprek met TS.
Afschuiven op de fabrikant zie ik als: winkelier verzoekt TS om contact op te nemen met de fabrikant om het op te lossen.
Eens dat de winkelier de kap vooraf zou moeten controleren, dat hebben ze niet gedaan. Ik neem aan dat TS het gesprek hierover aan gaat en dat dat dus niet weer gebeurt.
Bewaar de rechtsbijstandsverzekering voor belangrijkste zaken die je niet zelf kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteV1986
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-11-2024
Is de koelkast niet een eenvoudig geval van niet goed waterpas staan? Ik weet dat ik dit in het verleden bij een los koelkastje ook wel eens had. Na een duwtje was 't geluid dan weer even weg. Als dat 't is moet 't ook vrij eenvoudig te verhelpen zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Jimster schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:25:
[...]

Ik lees nergens dat de winkelier het afschuift op de fabrikant. Ik lees dat de winkelier contact heeft opgenomen met de leverancier en dat de leverancier contact heeft opgenomen met TS om een afspraak te plannen. De winkelier blijft in gesprek met TS.
Afschuiven op de fabrikant zie ik als: winkelier verzoekt TS om contact op te nemen met de fabrikant om het op te lossen.
Eens dat de winkelier de kap vooraf zou moeten controleren, dat hebben ze niet gedaan. Ik neem aan dat TS het gesprek hierover aan gaat en dat dat dus niet weer gebeurt.
Bewaar de rechtsbijstandsverzekering voor belangrijkste zaken die je niet zelf kan oplossen.
De winkelier had natuurlijk vanaf dag 1 zelf de kap kunnen vervangen. Ja ze blijven in gesprek. Maar doen zelf ook geen controlle dus ja ze schuiven het in het begin af op de leverancier.

Ze zijn nu al 4 maanden bezig met het oplossen van een afzuigkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Zit er een productiefout in die afzuigkappen of vindt je de afwerking gewoon niet mooi? Als er al 2 of 3 afgekeurd zijn door het zelfde probleem zou je denken dat er iets mis is met een bepaalde batch? Dan kun je beter een ander merk en/of type uitzoeken.

Kun je eens de foto plaatsen van die beschadigingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Medione1210 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:01:
Zit er een productiefout in die afzuigkappen of vindt je de afwerking gewoon niet mooi? Als deal 2 of 3 afgekeurd zijn door het zelfde probleem zou je denken dat er iets mis is met een bepaalde batch? Dan kun je beter een ander merk en/of type uitzoeken.

Kun je eens de foto plaatsen van die beschadigingen?
Ik vermoed dat de kappen tijdens transport enigszins mishandeld worden waardoor het plaatwerk niet meer aansluit en er deukjes rondom in zitten (hij hangt boven een kookeiland). De kap die nu nog steeds hangt heeft uitsluitend deukjes en het plaatwerk sluit netjes aan, kap twee had deukjes en plaatwerk wat niet netjes aansloot, kap drie geen deukjes maar wel het plaatwerk wat niet aansloot.

Ik heb ook al overwogen om een andere kap te willen, maar het moeilijke daarvan is dat hij nu gekoppeld zit met de kookplaat en dus de afzuiging/verlichting automatisch in/uitschakelen.

Het is lastig op de foto te zetten in het echt zie je het veel beter, maar er zitten rondom een 15-20 tal van zulke deukjes

Afzuigkap
VeeGee schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:14:
Er lijkt gewoon sprake te zijn van non-conformiteit. Ik zou ze daarom nog éénmaal (schriftelijk) in de gelegenheid stellen om de problemen omtrent de afzuigkap binnen 14 dagen op te lossen. Blijft een adquate oplossing wederom uit, dan zou ik aansturen op gedeeltelijke koopprijsvermindering. Ontbinding van de hele koopovereenkomst is lastig. Niet alleen was het één totale overeenkomst, ook lijkt dit gebrek te gering te zijn om een volledige ontbinding van de koopovereenkomst te rechtvaardigen.

De koelkast is een ander, nieuw gebrek dat hiermee niet direct verband houdt. Ook daarvoor geldt dat je ze een redelijke termijn moet gunnen om de koelkast hetzij te repareren, hetzij te vervangen voor een deugdelijk exemplaar.
Houdt in dit geval koopprijs vermindering in dat de kap retour moet, of mag ik koopprijs vermindering afdwingen omdat ze het probleem niet goed kunnen oplossen en ik gebonden zitten aan het huidige product en het product dus min of meer moet behouden?

[ Voor 29% gewijzigd door DjaRoel op 27-03-2019 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
DjaRoel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:09:
[...]

Ik vermoed dat de kappen tijdens transport enigszins mishandeld worden waardoor het plaatwerk niet meer aansluit en er deukjes rondom in zitten (hij hangt boven een kookeiland). De kap die nu nog steeds hangt heeft uitsluitend deukjes en het plaatwerk sluit netjes aan, kap twee had deukjes en plaatwerk wat niet netjes aansloot, kap drie geen deukjes maar wel het plaatwerk wat niet aansloot.

Ik heb ook al overwogen om een andere kap te willen, maar het moeilijke daarvan is dat hij nu gekoppeld zit met de kookplaat en dus de afzuiging/verlichting automatisch in/uitschakelen.

Het is lastig op de foto te zetten in het echt zie je het veel beter, maar er zitten rondom een 15-20 tal van zulke deukjes

[Afbeelding: Afzuigkap]

[...]

Houdt in dit geval koopprijs vermindering in dat de kap retour moet, of mag ik koopprijs vermindering afdwingen omdat ze het probleem niet goed kunnen oplossen en ik gebonden zitten aan het huidige product en het product dus min of meer moet behouden?
toon volledige bericht
In dit geval maakt het niet uit hoe de beschadiging aan de kap is ontstaan. Ook als de schade tijdens het transport is ontstaan, is dat (in dit geval) geen omstandigheid die voor jouw risico behoort te komen.

De wet kent bij een consumentenkoop het uitgangspunt dat een zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Door de beschadigingen, doet de afzuigkap dat niet. Je hebt immers een nieuwe - onbeschadigde - afzuigkap besteld bij de aanschaf van de keuken. In dat geval bepaalt art. 7:21 BW dat de koper kan eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;

b.herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c.vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
Sub a is hier niet aan de orde. Herstel (sub b) lijkt in dit geval ook lastig te worden, zodat vervanging van de afzuigkap (sub c) resteert. Dat is al herhaaldelijk geprobeerd, maar helaas steeds zonder succes. De kosten die de verkoper hiervoor moet maken, kunnen in ieder geval niet aan jou worden doorbelast. Bovendien is de verkoper verplicht om binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te zorgen voor herstel of vervanging.

Art. 7:22 BW bepaalt vervolgens aanvullend:
1.Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:

a.de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;

b.de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.

2.De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
De bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden of de prijs te verminderen ontstaat dus pas op het moment dat herstel en/of vervanving onmogelijk is, of niet meer van de verkoper gevergd kan worden. In dit geval heb je de verkoper al meerdere keren in de gelegenheid gesteld om het probleem te verhelpen.

Daarom zou ik ze nu nog éénmaal 14 dagen de tijd geven om een nieuwe - onbeschadigde - afzuigkap te leveren én te monteren. Indien de verkoper dan wederom in gebreke blijft, kun je gebruik maken van de bevoegdheden van art. 7:22 BW. Dat wil zeggen hetzij de overeenkomst ontbinden, hetzij de prijs te verminderen. Omdat de aankoop van de keuken gesloten is in één overeenkomst (en er voor de afzuigkap geen separate overeenkomst is gelsoten) rechtvaardigt de beschadiging niet dat de gehele overeenkomst (dus van de hele keuken) wordt ontbonden. Dan resteert sub b: een prijsvermindering. Bij prijsvermindering is de prijs die is overeengekomen het uitgangspunt voor de waardering van de afwijking. Maar je gaf al aan dat er geen aparte prijs overeen is gekomen van de afzuigkap. In dat geval lijkt het mij redelijk om de prijs te verminderen met het bedrag dat de afzuigkap normaalgesproken moet kosten voor een consument.

Wellicht nog ten overvloede: de verkoper van de keuken is jouw aanspreekpunt. Niet de leverancier van de afzuigkap of de bezorgdienst die de verkoper uitkiest.

[ Voor 4% gewijzigd door VeeGee op 27-03-2019 08:45 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@VeeGee Als ik aanstuur op koopprijs mindering, is het dan redelijk om te eisen dat de afzuigkap blijft hangen? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
DjaRoel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:52:
@VeeGee Als ik aanstuur op koopprijs mindering, is het dan redelijk om te eisen dat de afzuigkap blijft hangen? Dat is me niet helemaal duidelijk.
In feite is een koopprijsvermindering een gedeeltelijke ontbinding van de koopovereenkomst. In dat geval mag je inderdaad het product houden en kun je vragen om een deel van het geld terug.

Zie deze link van de Rijksoverheid voor wat meer informatie:
Gedeeltelijke ontbinding koopovereenkomst
Als het product alleen een kleine fout heeft, is het niet altijd mogelijk de koopovereenkomst te laten ontbinden. U kunt de koopovereenkomst meestal wel gedeeltelijk laten ontbinden. U houdt dan het product en u krijgt een deel van uw geld terug. Dit heet ook wel prijsvermindering.
Uiteraard blijft het wel zaak de verkoper nog éénmaal een redelijke termijn te gunnen om het probleem op te lossen voordat je hiertoe overgaat.

[ Voor 45% gewijzigd door VeeGee op 27-03-2019 09:04 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

*knip* Berichten als deze voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 27-03-2019 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
Kleine update,

-Gisteren heb ik een mail gestuurd waarin ik aangegeven heb dat ik ze nog een keer in de gelegenheid wil stellen om het binnen 14 dagen op te lossen, in het geval dit niet lukt ik prijsvermindering ga voorstellen omdat ze kennelijk niet in staat zij het probleem op een acceptabele manier op te lossen.

Quote "Ik snap dat jullie afhankelijk zijn van de leverancier maar dat neemt niet weg dat jullie, zoals ik ook gevraagd heb kunnen controleren of het materiaal wat jullie binnen krijgen in orde is, dat is niet gebeurt waardoor we nu weer een nodeloos bezoek verder zijn. Als er een risico bestaat dat de volgende kap weer gebreken heeft is dat iets wat jullie moeten controleren en af moeten dwingen bij Aeg dat ze fatsoenlijk leveren, daar kan ik als consument niet de dupe van zijn."

-Vandaag reactie gehad dat ze nogmaals een kap zullen bestellen bij hun leverancier, dat ze deze wel zullen uitpakken en controleren alvorens over te gaan tot montage.

Quote "Daar het niet gebruikelijk is dat wij alles uitpakken en controleren voor alle klanten omdat dit ten eerste veel tijd in beslag neemt ten tweede de verpakking dan open is zetten wij altijd alles een op een door naar de klant.

Nogmaals ligt dit niet aan ons en doe ik mijn uiterste best om jullie tevreden te stellen en ben ik afhankelijk van een leverancier en wat ik geleverd krijg."

Tot zo ver. Ik hoop op een positieve uitkomst, uiteindelijk zit niemand hierop te wachten maar er moet natuurlijk ergens een lijn getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

DjaRoel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:20:
Kleine update,

-Gisteren heb ik een mail gestuurd waarin ik aangegeven heb dat ik ze nog een keer in de gelegenheid wil stellen om het binnen 14 dagen op te lossen, in het geval dit niet lukt ik prijsvermindering ga voorstellen omdat ze kennelijk niet in staat zij het probleem op een acceptabele manier op te lossen.

Quote "Ik snap dat jullie afhankelijk zijn van de leverancier maar dat neemt niet weg dat jullie, zoals ik ook gevraagd heb kunnen controleren of het materiaal wat jullie binnen krijgen in orde is, dat is niet gebeurt waardoor we nu weer een nodeloos bezoek verder zijn. Als er een risico bestaat dat de volgende kap weer gebreken heeft is dat iets wat jullie moeten controleren en af moeten dwingen bij Aeg dat ze fatsoenlijk leveren, daar kan ik als consument niet de dupe van zijn."

-Vandaag reactie gehad dat ze nogmaals een kap zullen bestellen bij hun leverancier, dat ze deze wel zullen uitpakken en controleren alvorens over te gaan tot montage.

Quote "Daar het niet gebruikelijk is dat wij alles uitpakken en controleren voor alle klanten omdat dit ten eerste veel tijd in beslag neemt ten tweede de verpakking dan open is zetten wij altijd alles een op een door naar de klant.

Nogmaals ligt dit niet aan ons en doe ik mijn uiterste best om jullie tevreden te stellen en ben ik afhankelijk van een leverancier en wat ik geleverd krijg."

Tot zo ver. Ik hoop op een positieve uitkomst, uiteindelijk zit niemand hierop te wachten maar er moet natuurlijk ergens een lijn getrokken worden.
toon volledige bericht
Hierna zou ik niet meer dingen gaan voorstellen die ze het beste kunnen doen. Hoe ze het oplossen moeten ze zelf weten, maar wel binnen 14 dagen en zonder al teveel overlast voor jou (waar ze tot nu toe steeds in falen).

Ben benieuwd.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

"Nogmaals ligt dit niet aan ons"

Die heeft iets niet begrepen, geloof ik. En uitpakken kost tijd - was het echt niet te voorzien dat het in dit geval tijd had gescheeld?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1