Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1195488

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zelf ben ik nieuw op dit forum, maar velen van jullie niet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van de volgende vraag.

Om het moment ben ik werkzaam als part-timer in NL voor ong. 1.000EUR NET per maand. Deze werkgever is uit pure financiële noodzaak en graag zou ik wat anders doen zodat ik hier niet meer hoef te werken, of in ieder geval gedeeltelijk kan afbouwen. Nu heeft een Duits bedrijf mij 450EUR bruto per maand aangeboden om voor hen te werken vanuit huis (NL). Nu vraag ik mij alleen af hoeveel er van die 450EUR overblijft wanneer ik dit aanbod accepteer, sinds je geen loonheffingskorting hebt bij een tweede baantje en dus veel meer belasting betaald. Ik zou dit graag willen weten omdat ik dan kan bekijken hoeveel uren ik minder kan werken bij mijn huidige part-time baantje. Hierdoor is mijn vraag:

Wat zal er netto overblijven van 450EUR wanneer ik betaald wordt vanuit Duitsland, terwijl ik al een tweede baantje in Nederland heb?

Ik kijk erg uit naar jullie antwoorden.

Met vriendelijke groeten,

Struggling student

Ps. Ik sta ook bij de KvK geregistreerd als zzp'er. Ik weet niet of het misschien belastingtechnisch beter is om het via mijn zzp te laten uitbetalen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dien dan een TR in en reageer niet.

[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 26-03-2019 19:33 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 09:57

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 26-03-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:03

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 26-03-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Grofweg:
Tot € 7100/jaar belastingvrij.
Daarna 38% over alles daarboven.

PAS OP dat als je *alleen* in DE/BE in loondienst bent en in NL ZZP'er, je ook in DE/BE belasting betaalt over alles wat je hier verdient.

[ Voor 59% gewijzigd door Juup op 26-03-2019 12:46 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-06 02:08
Ik werk/woon in Duitsland en verbaas me iedere keer weer over de complexiteit van de belastingwetten hier. Aangifte doen wanneer je in beide landen werkt en een bedrijf hebt gaat eigenlijk niet zonder adviseur à 250 eur/uur. Dit lijkt veel geld, maar dit kun je het jaar erop weer aftrekken van je inkomstenbelasting (buiten het feit dat ze zichzelf terugverdienen, van mijn belastingteruggave kun je een leuke auto kopen).

Als dat Duitse bedrijf je een salaris van 450 eur/maand biedt gaat het om een zgn. 'minijob', deze hebben aparte regelgeving waardoor je minder belasting betaalt. Google deze term even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 09:57
Gezien mijn eerste bericht is verwijderd zeg ik het nog een keer maar op een nette manier.

We kunnen gelukkig in Nederland de belastingdienst bellen zie meer info op de volgende link.
https://www.belastingdien..._werken_en_ondernemen_gwo

Ik zou hier dan ook zeker gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:08

ricardo246

Life's what you make it!

Fulgora schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:06:
Ik werk/woon in Duitsland en verbaas me iedere keer weer over de complexiteit van de belastingwetten hier. Aangifte doen wanneer je in beide landen werkt en een bedrijf hebt gaat eigenlijk niet zonder adviseur à 250 eur/uur. Dit lijkt veel geld, maar dit kun je het jaar erop weer aftrekken van je inkomstenbelasting (buiten het feit dat ze zichzelf terugverdienen, van mijn belastingteruggave kun je een leuke auto kopen).

Als dat Duitse bedrijf je een salaris van 450 eur/maand biedt gaat het om een zgn. 'minijob', deze hebben aparte regelgeving waardoor je minder belasting betaalt. Google deze term even.
Ook ik combineer mijn werk en wonen tussen NL en DE. Ik raad je aan om dit door een deskundige te laten bekijken. Mijn werkgever besteed mijn belasting aangiftes ed uit, maar mijn ervaring is dat het behoorlijk complexe materie is. De pro's doen er lang over..

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Anoniem: 1195488 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:21:
Nu vraag ik mij alleen af hoeveel er van die 450EUR overblijft wanneer ik dit aanbod accepteer, sinds je geen loonheffingskorting hebt bij een tweede baantje en dus veel meer belasting betaald.
Ik wilde even reageren op dit gedeelte: je mag de loonheffingskorting inderdaad maar bij één werkgever (tegelijk) laten toepassen, maar het is niet zo dat het daardoor fiscaal ongunstig is om meerdere werkgevers te hebben. Eventuele 'gemiste' loonheffingskorting verreken je bij je belastingaangifte in het volgende jaar en ontvang je dan terug. Aanvankelijk lijkt het of je minder krijgt, maar uiteindelijk maakt het geen verschil.

Hoe je om dient te gaan met buitenlands inkomen is me zo niet bekend en ik zou inderdaad adviseren om daar professioneel advies voor in te winnen (zeker i.c.m. je ZZP activiteiten), maar als bovenstaande een reden voor je is om geen tweede (Nederlandse) werkgever te zoeken, dan kan ik je dus gerust stellen. :)

Ik hoop voor je dat je ook wat inkomsten uit je eenmanszaak haalt. Hiervoor zal je aan het einde van het jaar een bedrag aan inkomstenbelasting moeten betalen. Als dit serieuze bedragen beginnen te worden, zou je er voor kunnen kiezen om je loonheffingskorting niet toe te laten passen bij je werkgever, waardoor je bij je jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte wellicht minder hoeft te betalen (onderaan de streep maakt het natuurlijk niet uit, maar als je slecht bent in sparen en je IB-aangifte telkens als een vervelende verrassing komt, kan het een tip zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Als ZZP zou het voordeliger kunnen zijn omdat je dan aftrek hebt eventueel van kosten. Urencriterium van 1225 uur wordt lastig.

Als ZZP factureer je de Duitse club. Je geeft de uiteindelijke winst op bij de NL Belastingdienst, maar je gebruikt de aftrekposten die van toepassing zijn op zelfstandigen. Je zit in ieder geval al wel aan mogelijke winst van je onderneming, en dat helpt een stuk. Ik zou voor de ZZP constructie kiezen denk ik.

Indien je een arbeidsovereenkomst sluit, en de loonheffingskorting niet toepast, kijk op https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen

Eur 285 denk ik netto, zonder LH korting.

[ Voor 17% gewijzigd door LucyLG op 26-03-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1195488

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb net met de belastingdienst gebeld en het volgende te horen gekregen.
"Het totale inkomen wordt belast. Dit houdt in dat wanneer jij bijv. 10.000EUR bij jouw NL part-time baantje verdien, en 7.000EUR vanuit Duitsland, jij over het totaal bedrag van 17.000EUR 36.65% inkomensbelasting betaal. Echter ben jij al over de 10.000EUR in NL belast vanuit jouw werkgever en wordt dit er dus weer bij het totaal opgeteld."

Als ik het goed begrijp zal het er dus zo uit komen te zien
36,65% van 10.000EUR = 3.665EUR
36,65% van 7000EUR = 2.565,50EUR
36,65% van 17.000EUR = 6.230.50EUR (3.665 + 2.565,50)

Echter ben ik al belast over de 10.000EUR en wordt dat er weer bij opgeteld.
17.000EUR - 6.230,50EUR + 3.665EUR = 14.434,50EUR netto inkomen over 17.000EUR

Natuurlijk heeft die 36.65% helemaal te maken met het feit dat ik onder de grens van 20.384EUR. Indien u bijv. hierboven verdient zit u in een andere schaal met hogere inkomstenbelasting.

Ik hoop dat dit jullie ook verder helpt met soortgelijke vragen, en hoop ook van van ganser harte dat ik het 100% goed heb. Indien jullie denken dat er iets niet klopt zeg het dan gerust!

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 12:23
Betreft het hier een zogenaamde minijob? Daar gelden speciale regels voor in Duitsland:
https://www.steuerklassen.com/minijob/450-euro-job/

Ik weet niet precies hoe dat uitpakt voor de NL belasting.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Volgens mij ben je in NL belastingplichtig want je woont en je werkt hier (je zit niet in Duitsland voor het werk). Er zijn hierover belastingafspraken met Duitsland. Indien ze dus loonheffing inhouden in DLD wordt dat verrekend met de verschuldigde inkomstenbelasting hier.

Het Duitse bedrijf zou zich echter aan de Nederlandse belastingregels moeten houden en dus moeten afdragen aan de autoriteiten hier is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 15:55
Het makkelijkste (en voordeligste) is om deze job in Duitsland als ZZP-er uit te voeren. Je kunt dan namelijk gebruik maken van bijvoorbeeld de Kleine Ondernemers-regeling. Als je meer dan 1200 uur per jaar aan dit werk besteed, heb je ook nog recht op ondernemers aftrek. Google beide regelingen wel even, want er zitten wat limieten aan kwa bedragen.

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Mastermind-- schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:19:
Het makkelijkste (en voordeligste) is om deze job in Duitsland als ZZP-er uit te voeren. ...
... Als je meer dan 1200 uur per jaar aan dit werk besteed, heb je ook nog recht op ondernemers aftrek. ...
Een 450€-job gaat nooit meer dan 1200uur werk per jaar betekenen. Dat zou een uurloon van
5400€/1200uur = 4,50€/uur zijn. Dat is ongeveer de helft van het minimumloon, dus onmogelijk!

Als ZZP-er dit werk te doen, moet dan in een ander jasje met een volledig ander arbeidscontract gegoten worden. Ik vermoed dat dit voor één van beide partijen (werknemer/gever) financieel dermate oninteressant is, dat er geen arbeidsovereenkomst tot stand gaat komen. Dit, omdat 450€-jobs doorgaans in het lagelonensegment aangeboden worden.

Wikipedia: Geringfügige Beschäftigung – Wikipedia

@Anoniem: 1195488 Om wat voor werk gaat het? Een paar meer info's omtrent betaling en hoeveelheid uren is ook handig v.w.b. verdere tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Vanoverdegrens schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:34:
[...]

Een 450€-job gaat nooit meer dan 1200uur werk per jaar betekenen. Dat zou een uurloon van
5400€/1200uur = 4,50€/uur zijn. Dat is ongeveer de helft van het minimumloon, dus onmogelijk!

Als ZZP-er dit werk te doen, moet dan in een ander jasje met een volledig ander arbeidscontract gegoten worden. Ik vermoed dat dit voor één van beide partijen (werknemer/gever) financieel dermate oninteressant is, dat er geen arbeidsovereenkomst tot stand gaat komen. Dit, omdat 450€-jobs doorgaans in het lagelonensegment aangeboden worden.

Wikipedia: Geringfügige Beschäftigung – Wikipedia

@Anoniem: 1195488 Om wat voor werk gaat het? Een paar meer info's omtrent betaling en hoeveelheid uren is ook handig v.w.b. verdere tips.
Dat klopt in beginsel niet. Indien je een eigen onderneming start en de werkzaamheden voor een bepaald aantal uur gaat uitvoeren tegen een bedrag van EUR 450 heeft dat in beginsel geen direct verband met de tijd die je aan je onderneming besteed. De urennorm van 1125 hoeven niet daadwerkelijk betaald te zijn. Ook andere tijdsbesteding voor je onderneming telt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 1195488 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:21:sinds je geen loonheffingskorting hebt bij een tweede baantje en dus veel meer belasting betaalt.
Dat is niet zo. Loonheffingskorting mag je idd niet bij twee werkgevers toepassen maar je betaalt belasting over je volledige inkomen van alle werkgevers als één geheel. Waar je de loonheffingskorting toepast maakt dus uiteindelijk niet uit; als je 't bij de "verkeerde" doet, dan wordt dat bij het opgeven van je inkomstenbelasting rechtgezet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1