Webpagina's laden langzaam in alle browsers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-05 15:14
Hallo,

Mijn laptop (8GB, i5) laadt (na een herinstall van Windows) webpagina's zeer traag.
De browsers die ik probeerde (Edge, Firefox, Chrome) reageren alleen hetzelfde.
Ze openen snel, maar wanneer ik een webpagina invoer en op enter druk duurt het vrij lang (15 a 20sec) voordat de webpagina daadwerkelijk verschijnt.

Virussen en dergelijke is uitgesloten (lijkt mij) omdat het een kale Windows 10 installatie is.
Er zijn geen plugins en dergelijke geinstalleerd.

Wanneer firefox bijvoorbeeld een webpagina laadt staat linksonder in de balk lange tijd:
wachten op www.nu.nl
wachten op TLS handshake.
wachten media....
wachten op google analytics
wachten op ....
wachten op ....

- Ik ga ervan uit dat elke browser min of meer hetzelfde probleem heeft (en niet dat ze allemaal een ander probleem hebben).
- Downloaden en speedtest gaat wel snel (tot 5MB/s)
- Er zijn verder ook geen proxies of dergelijke in gebruik
- Verder heb ik het geprobeerd met kabel en wifi en 'externe' wifi adapter
- Verder heb ik hardware acceleratie uitgeschakeld en ingeschakeld, echter geeft dit geen verbetering
- Ping naar bijvoorbeeld tweakers.net geeft normale waardes (12ms, 14ms, 13ms, 12ms)
- Getest op twee verschillende netwerken (thuis en werk)
- De laptop is tijdens gewoon gebruik wel snel (office etc)

Heeft iemand een oplossing of advies voor dit probleem?
Googlen heeft tot dusver weinig opgeleverd, echter heb ik dit topic doorgenomen. Waar de topic starter hier een oplossing heeft gevonden in een herinstall van Windows, lost dit bij mij niet het probleem op.

[ Voor 26% gewijzigd door Robotx777 op 26-03-2019 23:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Heb je toevallig ook een andere pc geprobeerd op hetzelfde netwerk?

Als dit je enigste is zou je eens kunnen proberen om een andere DNS server in te stellen om te zien of er dan sneller reactie gebeurt.

Waar je heen kunt kijken alhoewel ik niet zeker weet of dat iets hiermee te maken zou kunnen hebben is de hardware versnelling opties die de meeste browsers ondertussen hebben.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Check inderdaad je DNS-instellingen, waar staan die op? En of je een proxy server hebt ingesteld (per browser of systeembreed).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
Yagermeister schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:18:
Heb je toevallig ook een andere pc geprobeerd op hetzelfde netwerk?

Als dit je enigste is zou je eens kunnen proberen om een andere DNS server in te stellen om te zien of er dan sneller reactie gebeurt.

Waar je heen kunt kijken alhoewel ik niet zeker weet of dat iets hiermee te maken zou kunnen hebben is de hardware versnelling opties die de meeste browsers ondertussen hebben.
DNS heb ik zojuist ook nog geprobeerd, google dns 8.8.8.8. Probleem blijft bestaan.
Verder heb ik geen proxies ingesteld (niet per browser en niet systeem breed). Andere computers op hetzelfde netwerk hebben nergens last van. Vandaar dat ik ook al twee netwerken had geprobeerd (werk en thuis).

Belasting heb ik ook bekeken:
schijf : ~10%
CPU: ~ 6%
RAM: 1.0 / 8.0 in gebruik (stijgt naar 1.4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 21:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt Windows net nieuw geïnstalleerd. Zijn de drivers voor je netwerk in orde? Heb je nog extra beveiligingssoftware draaien dat je netwerk in de gaten kan houden?

Het klinkt iig niet echt als een issue van je client software, maar in je netwerk of OS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Start firefox eens op, mep op ctrl+shiftt+e, browse naar google, en post even een screenshot van de output. Daarin is te zien welk deel van het proces traag is. Daarna kunnen we gerichter zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Is de laptop niet toevallig updates aan het downloaden? Ik merk wel eens bij nieuwe installeties dat er op de achtergrond updates bezig zijn met downloaden waardoor alles trager is.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
TommyboyNL schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:07:
Start firefox eens op, mep op ctrl+shiftt+e, browse naar google, en post even een screenshot van de output. Daarin is te zien welk deel van het proces traag is. Daarna kunnen we gerichter zoeken.
Hierbij de gevraagde image, deze is een beetje provisorisch aan elkaar geplakt in paint :)
Tweakers.net had ongeveer 28s nodig om te laden, nu.nl zit ondertussen op meer dan een minuut (volgens de netwerk profiler in firefox, echter is de site wel bruikbaar na ongeveer 15 a 20 seconden).
Hero of Time schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:05:
Je hebt Windows net nieuw geïnstalleerd. Zijn de drivers voor je netwerk in orde? Heb je nog extra beveiligingssoftware draaien dat je netwerk in de gaten kan houden?

Het klinkt iig niet echt als een issue van je client software, maar in je netwerk of OS.
Ik denk zelf ook dat het ergens in het OS zit. Updates draaien momenteel niet (volledig geupdate geeft het updatecentrum aan). Verder heb ik de laptop 2 weken geleden ook al een keer schoon geïnstalleerd (en volledig geüpdate + software/ virusscanner etc. maar toen ontstond hetzelfde probleem ook).
Yagermeister schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:11:
Is de laptop niet toevallig updates aan het downloaden? Ik merk wel eens bij nieuwe installaties dat er op de achtergrond updates bezig zijn met downloaden waardoor alles trager is.
nope, geen updates

Verder heb ik ook proberen te browsen wanneer windows in veilige modus is opgestart, om eventuele 'schadelijke' software uit te sluiten. Maar hier ontstaat het probleem ook. Er staat sowieso niks anders dan chrome en firefox op de laptop geïnstalleerd. Verder heb ik ook incognito modus geprobeerd, maar ook hier is het probleem aanwezig.

Is het mogelijk dat dit probleem in deze specifieke build van Windows 10 (64x) zit?

[ Voor 12% gewijzigd door Robotx777 op 26-03-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 21:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je dan ook nog even wat meer informatie over de hardware geven, dan de algemene "i5 + 8GB geheugen"? Want je kan nu net zo goed een eerste generatie i5 hebben, met een compact flash kaartje van 64 GB waar je met wat mazzel 1 MB/s readsnelheid haalt en via 802.11b wireless aan het internet hangt. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Alles van *.tweakers.net komt bloedjesnel binnen, cijfers.tweakers.nl traag, en de Google-zaken al helemaal traag. Kan -op een kale machine dus nog zonder virusscanner of zo- dan haast geen cpu-probleem zijn lijkt me. (Maar geef inderdaad voor de volledigheid wel even meer info daarover).

Doe eens een traceroute van zowel tweakers.net als cijfers.tweakers.net (wat onder water zo te zien een Webtrekk-server is).

Dus:
tracert cijfers.tweakers.nl
tracert tweakers.net

Zie je daar grote verschillen? (In looptijd). Bij mij komt die eerste overigens in 24ms aan (laatste regel), die tweede in 10ms.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
F_J_K schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:14:
Alles van *.tweakers.net komt bloedjesnel binnen, cijfers.tweakers.nl traag, en de Google-zaken al helemaal traag. Kan -op een kale machine dus nog zonder virusscanner of zo- dan haast geen cpu-probleem zijn lijkt me. (Maar geef inderdaad voor de volledigheid wel even meer info daarover).

Doe eens een traceroute van zowel tweakers.net als cijfers.tweakers.net (wat onder water zo te zien een Webtrekk-server is).

Dus:
tracert tweakers.net

Zie je daar grote verschillen? (In looptijd). Bij mij komt die eerste overigens in 24ms aan (laatste regel), die tweede in 10ms.
Tracerts geven niet echt grote verschillen.

(response binnen eigen netwerk niet meegenomen):
* 11ms
* 12ms
* 22ms
* 25ms

tracert tweakers.net
(response binnen eigen netwerk niet meegenomen):
* 08ms
* 15ms
* 19ms
* 13ms

Tweakers lijkt wel iets sneller, maar het verschil is niet heel groot.
Hero of Time schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:44:
Kan je dan ook nog even wat meer informatie over de hardware geven, dan de algemene "i5 + 8GB geheugen"? Want je kan nu net zo goed een eerste generatie i5 hebben, met een compact flash kaartje van 64 GB waar je met wat mazzel 1 MB/s readsnelheid haalt en via 802.11b wireless aan het internet hangt. ;)
Hardware:
* Type: Dell Inspiron 5559
* Intel Core i5-6200U @ 2.30GHz 2.40Ghz (4CPU's)
* 7.89 GB RAM
* GPU: Intel HD Graphics 520
* HDD ~ 1TB
* Netwerkadapters:
---- * Intel Dual Band Wireless AC 3160
---- * Realtek PCI EF Family Controller

Ik neem aan dat bovenstaande voldoende hardwarematige informatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:19
En als je IPv6 eens uitvinkt in de eigenschappen van je netwerkverbinding?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
nescafe schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:27:
En als je IPv6 eens uitvinkt in de eigenschappen van je netwerkverbinding?
  • Ik heb IPv6 uitgeschakeld bij de wireless-adapter. Probleem blijft bestaan.
  • Verder heb ik de BIOS gerest naar default values (hoorde gisteravond dat degene van wie deze laptop was in de BIOS had liggen rommelen, geen idee waarom). Probleem bleef bestaan (had ik wel verwacht).
  • Tot slot heb ik Linux Mint vanaf een USB gedraaid en in Firefox de netwerk profiler weer gestart met www.tweakers.net. Gehele pagina is geladen in <6s.
Volgende wat ik ga proberen is Windows 8 installeren op deze laptop om te kijken of hetzelfde probleem weer optreedt.
Mocht iemand nog suggesties hebben, hoor ik deze graag.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Robotx777 op 27-03-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Even Wireshark installeren om te zien wat er op connectieniveau misgaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

In plaats van win8 installeren, kan je ook eerst een bootable Linux op USB-stick testen. En evt een bootable Win10 USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
nescafe schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:38:
Even Wireshark installeren om te zien wat er op connectieniveau misgaat..
Ik heb zelf niet veel ervaring met Wireshark dus, is er een specifieke handeling die ik uit moet voeren of een filter welke ik aan moet zetten om de gewenste output te zien?

Of moet ik gewoon Wireshark installeren, monitoren op de juiste NIC en www.tweakers.net openen?
F_J_K schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:42:
In plaats van win8 installeren, kan je ook eerst een bootable Linux op USB-stick testen. En evt een bootable Win10 USB.
Had Linux Mint al geprobeerd op een Live USB, daar was het probleem niet aanwezig. Daarom leek mij een logische vervolgstap een andere Windows installatie. Ik zal eerst W10 bootable proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Je kunt een capture maken met filter 'host 213.239.154.31' (zonder quotes, ip cijfers.tweakers.net), hierna een refresh doen en de capture ergens neerzetten. Bij voorkeur incognito om te voorkomen dat eventuele sessions cookies mee worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
nescafe schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:51:
Je kunt een capture maken met filter 'host 213.239.154.31' (zonder quotes, ip cijfers.tweakers.net), hierna een refresh doen en de capture ergens neerzetten. Bij voorkeur incognito om te voorkomen dat eventuele sessions cookies mee worden genomen.
Ik heb de capture een aantal keer uitgevoerd, de laatste capture heb ik opsgeslagen in pcapng, csv en text format. Natuurlijk heb ik de data zelf bekeken, maar zoals ik al aangaf begrijp ik niet veel van wireshark (en de daarbij horende output). Zelf vond ik het er niet 'vreemd' uitzien en tweakers.net laadt sneller dan voorheen (bij nu.nl en andere sites is dit niet het geval. Misschien caching oid?).

Ik heb de drie bestanden ingepakt in een zipje en deze geupload naar uploadfiles.io (+- 600kb).
Misschien dat iemand met meer verstand van wireshark de data kan inlezen en hieruit iets kan concluderen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Dus je hebt een capture gemaakt van een goed werkende page..? :)

Het is dus handiger om in combinatie met page inspector na te gaan wat de probleemgebieden zijn en hierop filteren in je capture filter. Als dit lastig is, kun je alle traffic capturen en achteraf nagaan wat de probleemgebieden zijn (op basis van ip-adres) en in Wireshark deze specifieke connectie exporteren.

In Wireshark zie je deze problemen al vrij snel, out-of-orders / dup acks / retransmission krijgen doorgaans een donkere achtergrondkleur mee. Als jij een goede capture kan maken van een 'probleemgeval', kunnen wij wellicht naar de capture kijken om te zien of de tcp-connecties er gezond uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Welke versie Windows 10 heb je eigenlijk geprobeerd? Het buildnummer bedoel ik dan. Mij lijkt het echt verdacht veel op updates die op de achtergrond lopen terwijl je die niet ziet in het overzicht.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
Yagermeister schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:13:
Welke versie Windows 10 heb je eigenlijk geprobeerd? Het buildnummer bedoel ik dan. Mij lijkt het echt verdacht veel op updates die op de achtergrond lopen terwijl je die niet ziet in het overzicht.
Winver geeft aan: Versie 1809 (build 17763.379).
Windows Updates geeft aan 'up to date' te zijn. Verder is na de vorige herinstallatie van Windows (twee weken geleden) de laptop twee weken in gebruik geweest waarbij hetzelfde probleem aanwezig was. Toen ik de laptop gisteren opnieuw had geïnstalleerd (in de hoop op een quick fix) en de problemen weer optraden heb ik het topic geopend. Na enig eigen initiatief en zoekwerk natuurlijk ;)
nescafe schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:01:
Dus je hebt een capture gemaakt van een goed werkende page..? :)

Het is dus handiger om in combinatie met page inspector na te gaan wat de probleemgebieden zijn en hierop filteren in je capture filter. Als dit lastig is, kun je alle traffic capturen en achteraf nagaan wat de probleemgebieden zijn (op basis van ip-adres) en in Wireshark deze specifieke connectie exporteren.

In Wireshark zie je deze problemen al vrij snel, out-of-orders / dup acks / retransmission krijgen doorgaans een donkere achtergrondkleur mee. Als jij een goede capture kan maken van een 'probleemgeval', kunnen wij wellicht naar de capture kijken om te zien of de tcp-connecties er gezond uitzien.
Ik zal vanavond proberen op de door jou uitgelegde manier probleemgebieden te vinden. Vervolgens zal ik de 'probleemgebieden' en bijbehorende pakketjes uit wireshark selectief exporteren. Voor het geval ik iets heb gemist of geen oorzaak kan vinden.

Dankjewel voor alle hulp en advies tot dusver
Pagina: 1