Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Joppie02
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 06-04 15:16
Hallo,

Al een tijdje heb ik last van dat mijn beeld steeds vastloopt. Soms gaat dat na een paar minuten weer over maar soms kan hij ook helemaal niks meer doen en dan moet ik het stroom eraf halen om mijn pc weer aan de praat te kunnen krijgen.
Hier een opsomming met de problemen die voorkomen:

- Beeld bevriest voor 1/2 minuten (capslock lampje werkt wel).

- Pc bevriest maar wanneer ik op dat moment een filmpje kijk op youtube gaat dat gewoon verder tot het stukje dat ie weer moet laden.

- Beeld bevriest en de pc doet niks meer (caps lampje werkt ook niet).

- Pc herstart soms zomaar (gebeurt bijna nooit).

Zelf denk ik dat het om een ram probleem gaat doordat ik wanneer de pc bevriest nog wel op de programma's kan die al geladen zijn maar niet nieuwe dingen kan openen/laden.
Ik heb al wel een ramtest gedaan met Mdsched maar daar kwam niks uit.

Mijn systeem:

CPU - AMD FX-8350 Black Edition
GPU - Geforce gtx 960 2gb
Geheugen - Corsair valueselect 2x4gb ddr3
Moederbord - ASRock 970 Pro3 R2.0
Software - Windows 10 pro

Hopelijk zijn er oplossingen voor.

Mvg,
Joppie02

Alle reacties

• JDV808
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23:00
Haal eens 1 x 4gb eruit en kijk of het dan weer gebeurt. Gebeurt het dan weer haal de andere eruit. Zo kan je vrij snel het ram uitsluiten. Mocht dit niet de oplossing zijn probeer windows eens opnieuw te installeren.

• Joppie02
Zal ik doen. Windows herinstalleren werkt niet. Ik heb die namelijk al tig keer op mijn pc geïnstalleerd.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Joppie02 Hoe oud is je voeding, en welke heb je ? (merk en type)
kan goed een halfgare voeding zijn. de boel stofvrij maken, zeker de koeler van je cpu
(is dit nog het zelfde systeem als 1j geleden ?)

Hackus wijzigde deze reactie 26-03-2019 12:42 (33%)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 01:10

E65

Aka Thunderstorm65

Geheugen test je niet met mdsched maar met memtest86 wel een paar passes laten lopen.
Verder is de combinatie moederbord en processor verre van ideaal, eigenlijk is een fx8*** processor niet geschikt voor bordjes met een 4+1 fase design. Eigenlijk is een fx6*** van 95W het maximum wat dit bord aan vermogen kan verwerken.

Doet graag mooie dingen met geluid

• Joppie02
@Hackus ik heb vorig jaar deze game pc van marktplaats gekocht voor 300 euro. Die pc van m'n oudere topic is inmiddels weer gerepareerd.

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:30

Nemesizz

Untouchable

Hoewel de combinatie van CPU en moederbord verre van ideaal is (waarschijnlijk onder belasting veel last van 'thermal throttle'), denk ik toch eerlijk gezegd aan een schijf probleem (HDD, of SSD).

Bij thermal throttle (wat bijna gegarandeerd is bij deze combi) gaan je prestaties omlaag, vaak drastisch en vooral te merken bij gamen. Echter, het beeld bevriest niet (althans, dat is niet gebruikelijk voor thermal throttle).

Langdurige freezes en dan uiteindelijk (vaak) wel weer doorgaan doet mij dus vermoeden dat er mogelijk wat mis is met de HDD/SSD, deze kan misschien niet goed gelezen worden, en het systeem zal dan meerdere pogingen doen om alsnog de data te lezen met als gevolg dat het systeem tot die tijd niet meer reageert.

Dit zie je ook vaak bij hardeschijven met bad sectors bijvoorbeeld. Maar soms ook een te fanatiek energiebespaar setting die de hardeschijven telkens na 1 of 2 minuten alweer uitzet, als er dan weer wat geladen moet worden, moet eerst de schijf weer starten dan de data zoeken, enz en dat kost veel tijd (echter... 1 of 2 minuten is zelfs voor een conventionele schijf érg lang, tenzij die last heeft van de eerder aangegeven bad sectors).

Dus misschien even posten wat voor schijf (of schijven) je in je PC hebt. En eventueel die controleren op fouten (met een programma als HDTune, SSD varianten weet ik zo snel niet).

• JKMH
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-05 13:06
Ik heb dit probleem ook gehad met exacte dezelfde setup, ik denk toch dat het moederbord de CPU niet trekt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Mag hopen dat de cpu niet zoveel belast wordt met Youtube kijken. neemt niet weg dat de cpu/mb combi niet ideaal is. @Joppie02 Wat heb je nu al ondernomen ?

• Joppie02
@Hackus ik had er vandaag eerlijk gezegd niet veel tijd over. Maar morgen ga ik alles even bijlangs. Ik houd jullie op de hoogte!

• Joppie02
@Hackus het gekke is dat wanneer ik zware programma's draai, dat ie dan (bijna) nooit bevriest. Het gebeurt wel het vaakst wanneer ik op Chrome zit.

Zelf ben ik ook een producer en zit dus veel op FL studio waar ik redelijk grote projecten heb wat juist veel van de CPU vraagt maar dan bevriest ie nooit. Maar juist wel als ik een klein projectje heb waar ik net mee begonnen ben ofzo.

• Wy17
  • Registratie: januari 2018
  • Niet online
Op welke versie van Win10 zit je?
Ik weet nog dat de April 2018 update een grote bug met Chrome en wat andere programma's had.
Je kan een update proberen en kijken of dat helpt.

Of een andere browser proberen en Chrome uit laten, als het probleem dan wegblijft weet je wat de boosdoener is.

• Joppie02
@Nemesizz ik heb een net nieuwe SSD erin zitten doordat mijn vorige twee maand geleden ermee ophield waardoor ik toen alles kwijt ben geraakt.

Deze schijven heb ik:
- KINGSTON A400 SSD 240 GB (nieuw)
- Seagate barracuda 1tb HDD (nieuw)
- Seagate 500gb HDD (oud)

De games die ik speel kunnen allemaal op de hoogste settings zonder enige problemen. Alleen viel me wel op dat ik bij de Minecraft single player vaak 1 FPS heb waardoor het niet te spelen is. Ik weet niet of dat ook hiermee te maken heeft want andere games werken wel gewoon.

Ik merk wel dat als ik in een schijf wil komen dat ie eerst op moet starten en daardoor 5sec duurt voordat ie opgestart/geladen is.

• Joppie02
@Wy17 Ik heb ook al andere browsers gebruikt maar helaas...
Morgen kijk ik welke versie ik heb. Ik update Windows trouwens wel regelmatig.

• JDV808
Dat een schijf nieuw is hoeft niet te betekenen dat hij goed is. Er kan natuurlijk ook een fout in zitten vanuit de fabriek. Op welke van de schijfen heb je je besturingssysteem? Het meest logische is natuurlijk de ssd maar vraag het even voor de zekerheid.

• Joppie02
@JDV808 Windows draait op de SSD :)

• JDV808
Om de schijf en windows uit te sluiten kan je een bootable linux mint usb maken. Daar even een tijdje op werken. Gaat hij dan weer bevriezen dan weet je dat het niet in je ssd en niet in windows zit en dan zit het ergens in je andere hardware.

• Joppie02
@JDV808 ik zal ff kijken. De pc bevrieste zonet weer en ik zag dat de C-schijf (SSD) op 100% stond en toen alles het weer deed ineens daalde. Ik kreeg ook een melding over geluidsproblemen en hoorde een paar pieptonen.

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:35
Ik heb dat ook wel vaker gehad, een nieuwe SSD die bij het minste of geringste naar 100% liep. Soms zijn ook nieuwe hardware producten gewoon kapot.

download eens CrystalDiskInfo om te kijken of er wat te zien is.

• Joppie02
@Knee-Buckler dit probleem speelde ook al voordat ik deze nieuwe schijven erin had. Dus het lijkt me sterk dat het aan de nieuwe schijven ligt.

• Knee-Buckler
Zoals jij aangeeft zie je wanneer het gebeurd je schijfgebruik naar 100% schieten, en wanneer het over is weer dalen...

dan blijft er niet veel over dan dat het de oorzaak is.. misschien is het wel een brakke SATA kabel of SATA aansluiting op je moederbord..

Probeer eens een nieuwe SATA kabel, en wanneer mogelijk een andere aansluiting op je moederbord (wel even in de bios je opstartvolgorde wijzigen)
Joppie02 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:45:
@Knee-Buckler dit probleem speelde ook al voordat ik deze nieuwe schijven erin had. Dus het lijkt me sterk dat het aan de nieuwe schijven ligt.

• Joppie02
@Knee-Buckler dan ga ik die aanschaffen. Mijn SATA kabels zijn ook niet de meest nieuwe dus het zou zo kunnen dat er eentje stoort.

• Knee-Buckler
test het eens met de kabels van de andere schijven, haal die er even uit en gebruik die SATA kabeltjes op je SSD (en wissel die onderling) eventueel kan je een ander SATA slot pakken om alles uit te sluiten.

Lost dat het op, nieuwe SATA kabel (deze zitten vaak ook wel in de doos van je moederbord)
Joppie02 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:51:
@Knee-Buckler dan ga ik die aanschaffen. Mijn SATA kabels zijn ook niet de meest nieuwe dus het zou zo kunnen dat er eentje stoort.

Knee-Buckler wijzigde deze reactie 27-03-2019 13:56 (3%)

• Joppie02
@Knee-Buckler ik had dus al andere kabels geprobeerd maar zonder succes. Ik heb geen dozen van de componenten doordat dit een tweedehands pc is.
Ik heb al wat SATA 3 kabels besteld. Morgen ga ik die plaatsen.
Zonet weer een freeze gehad en de muis had toen vertraging dus hartstikke traag.
Ik heb en nu draaien op Linux mint en in heb zover nog geen problemen gehad.

• Knee-Buckler
Maar de Linux versie loopt op een USB stick gok ik? En niet over de SSD met SATA?
Joppie02 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:08:
@Knee-Buckler ik had dus al andere kabels geprobeerd maar zonder succes. Ik heb geen dozen van de componenten doordat dit een tweedehands pc is.
Ik heb al wat SATA 3 kabels besteld. Morgen ga ik die plaatsen.
Zonet weer een freeze gehad en de muis had toen vertraging dus hartstikke traag.
Ik heb en nu draaien op Linux mint en in heb zover nog geen problemen gehad.

• Joppie02
@Knee-Buckler ja klopt

• Yorick90
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:00
Misschien een beetje een overbodige vraag, maar heb je wel eens een virus scanner proberen te laten draaien? Kan ook goed zijn dat je iets te pakken hebt.

• Joppie02
@Yorick90 Ja, doe ik elke dag. En ik heb Windows al heel vaak opnieuw geïnstalleerd om te kijken of dat zou helpen...

Voor mijn muziekprogramma gebruik ik wel een paar gecrackte plugins maar ik denk zelf niet dat dat het is omdat het ook al voorkwam toen ik die plugins nog niet had.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Yorick90 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:41:
Misschien een beetje een overbodige vraag, maar heb je wel eens een virus scanner proberen te laten draaien? Kan ook goed zijn dat je iets te pakken hebt.
influensa kan maar zo ja, dat heb je zo te pakken :9

• Yorick90
@Joppie02 Probeer anders even CAM van NZXT te installeren. Wanneer je PC weer bevriest, maak even een foto'tje met je telefoon van de load van je CPU/RAM/GPU en evt. het taakbeheer erbij. En deze hier posten.

• Joppie02
@Yorick90 ik heb CAM geïnstalleerd.

Ik heb ook een check gedaan met crystaldiskinfo en die geeft aan dat mijn HDD's goed werken maar dat de gezondheids status van mijn SSD onbekend is...

Joppie02 wijzigde deze reactie 27-03-2019 15:19 (21%)

• Yorick90
Joppie02 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:12:
@Yorick90 ik heb CAM geïnstalleerd.

Ik heb ook een check gedaan met crystaldiskinfo en die geeft aan dat mijn HDD's goed werken maar dat de gezondheids status van mijn SSD onbekend is...
Volg dit topic op de microsoft website, als ik je situatie lees komt dit wel aardig in buurt met wat deze gasten ook ervaren. https://answers.microsoft...58-4501-a9d4-af5a90a5f2ad

Klopt dat?

Er staat een oplossing tussen;
grfft Replied on August 14, 2016
I have solved this issue - so far my SSD freezes have stopped.

I changed the SATA driver from the generic Microsoft one, back to the intel driver provided by ASUS.

I first had this issue when I clean installed windows 10.

Prior to this, I had upgraded my HDD to an SSD while on windows 8.1

after the upgrade to windows 10 I had no issues.

after clean installing windows 10, the SSD freezes began. I went back to a HDD and didn't have this issue, but returned to the SSD and still had this issue. the freezes are only about 30 seconds to 1 minute.

I went to my laptop OEM page and downloaded the 2013 intel driver recommended for my laptop. After a restart, the SSD issue stopped and has not returned.

I propose that the generic Microsoft SATA driver is the cause of this issue, on my laptop. My SSD freezing issue occurred only after I started using the generic Microsoft driver, and stopped when I returned to the Intel driver that originally came with my laptop.
Mocht dit niet helpen, herhaling;
Yorick90 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:53:
@Joppie02 Maak even een foto'tje met je telefoon van de load van je CPU/RAM/GPU en evt. het taakbeheer erbij. En deze hier posten.

• Joppie02
@Yorick90 Ja, dat is inderdaad precies één van de problemen die ik heb. Alleen heb ik geen flauw idee hoe je die driver moet veranderen en welke ik moet gebruiken 😅.

• Yorick90
Je hebt een AMD CPU, dus je zal even moeten proberen de AMD sata drivers te instaleren volgens:
https://community.amd.com/thread/186484
robwiljas
27-aug-2015 13:43
Juiste antwoord
You have to manually install the driver in device manager.

Open device manager by right clicking the start button and then click "Device Manager". Look under "IDE ATA\ATAPI Controllers" and then right click on "Standard SATA AHCI Controller" and click "Update Driver Software". Click on "Browse my computer for driver software" and then browse to where the AMD installer extracted the files. It should be "C:\AMD". Make sure the box for "Include subfolders" is checked then click on "Next". It should update the driver and rename it to "AMD SATA Controller". Click on "Close" and then reboot your system.

That's it, after rebooting your CD/DVD drive should show up and work again.

• Joppie02
@Yorick90 ik moet nu zo werken maar morgen ga ik weer verder... Miss vanavond nog wel:)

• Joppie02
Beste Tweakers,

Het is alweer een weekje geleden dat ik dit topic startte. In deze week heb ik vooral veel updates uitgevoerd bij de drivers en Windows zelf. Tot mijn verbazing heb ik na die updates van vorige week geen enkele freeze meer gehad 😃. Dus ik ga er vanuit dat het opgelost is...

Als het probleem toch weer laat zien, laat ik het zo snel mogelijk weten.

Bedankt voor al jullie hulp!
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True