TDLR: nu niet naar mijn zin in huidige werk, heb een technische achtergrond en wil een switch maken naar / meer bezig gaan met data science. Wat zijn de mogelijkheden qua opleiding en vacatures zonder al uitgebreide ervaring te hebben opgedaan?
Ik ben nu een jaar of 7 aan het werk en merk dat ik steeds meer interesse heb om aan de slag te gaan in het data science vakgebied. Ik heb een WO master werktuigbouwkunde, en vond daarbij altijd al procesanalyse en modelleren van data erg leuk. Na mijn afstuderen ben ik daar nogal van afgeweken en aan het werk geweest bij verschillende bedrijven als projectmanager en op dit moment als consultant.
In mijn huidige werk kan ik af en toe bezig met BI toepassingen, wat wel erg leuk is. Echter vormen andere aspecten zoals acquisitie, verandermanagement en projectbeheersing nu nog een erg groot aspect. Advisering draait nu ook vaak om organisationele aspecten, en minder om de proces/systeem kant. Wat ik tot nu toe meekrijg over data science uit uit mijn netwerk, artikelen en vacatures komt neer op (zeer grof samengevat) complexe vraagstukken op het gebied van data, analyse en presentatie daarvan; dat spreekt mij erg aan
.
Ik besef dat bij data science ook altijd de aansluiting op de probleemeigenaar en zijn/haar organisatie relevant blijft, maar dat er wel meer ruimte is om bezig te zijn met de daadwerkelijke probleemanalyse / oplossing bouwen. Ik heb deze behoefte geuit bij mijn huidige werkgever, zij zijn welwillend wat betreft die behoefte maar weten ook niet direct hoe dit nu vorm te geven. Nadeel is ook dat ik nu bij een adviesbureau werk en het nog altijd erg belangrijk is om betaalde projecten te doen. Omdat ik nu weinig ervaring heb op het vlak van data science kan ik die projecten niet binnenhalen/gaan doen.
Mijn vragen zijn eigenlijk:
Ik ben nu een jaar of 7 aan het werk en merk dat ik steeds meer interesse heb om aan de slag te gaan in het data science vakgebied. Ik heb een WO master werktuigbouwkunde, en vond daarbij altijd al procesanalyse en modelleren van data erg leuk. Na mijn afstuderen ben ik daar nogal van afgeweken en aan het werk geweest bij verschillende bedrijven als projectmanager en op dit moment als consultant.
In mijn huidige werk kan ik af en toe bezig met BI toepassingen, wat wel erg leuk is. Echter vormen andere aspecten zoals acquisitie, verandermanagement en projectbeheersing nu nog een erg groot aspect. Advisering draait nu ook vaak om organisationele aspecten, en minder om de proces/systeem kant. Wat ik tot nu toe meekrijg over data science uit uit mijn netwerk, artikelen en vacatures komt neer op (zeer grof samengevat) complexe vraagstukken op het gebied van data, analyse en presentatie daarvan; dat spreekt mij erg aan
Ik besef dat bij data science ook altijd de aansluiting op de probleemeigenaar en zijn/haar organisatie relevant blijft, maar dat er wel meer ruimte is om bezig te zijn met de daadwerkelijke probleemanalyse / oplossing bouwen. Ik heb deze behoefte geuit bij mijn huidige werkgever, zij zijn welwillend wat betreft die behoefte maar weten ook niet direct hoe dit nu vorm te geven. Nadeel is ook dat ik nu bij een adviesbureau werk en het nog altijd erg belangrijk is om betaalde projecten te doen. Omdat ik nu weinig ervaring heb op het vlak van data science kan ik die projecten niet binnenhalen/gaan doen.
Mijn vragen zijn eigenlijk:
- Heeft het zin om een opleiding op dit vlak te volgen? Ik weet dat er diverse masters zijn, maar volgens sommige artikelen hebben deze beperkt nut voor de vragen die nu leven bij het bedrijfsleven. Wellicht is een certificering zoals het programma bij Microsoft zinniger in dat opzicht?
- Wat zijn de mogelijkheden om een baan te vinden in data science met nog weinig ervaring op dat vlak? Ik weet dat er adviesbureau’s zijn (met het risico dat bijvoorbeeld projectmanagement en sterke focus op declarabiliteit, maar ook wel afwisselende projecten), of bij een groter bedrijf of organisatie in house. Ik heb na 7 jaar werken wel een aantal vaardigheden die maken dat ik (hopelijk) voor werkgevers een interessante kandidaat ben.
- Ik weet dat er op dat vlak ook traineeships zijn voor starters, maar heb daar erg wisselende verhalen over gehoord. Daarnaast ben ik al even aan het werk, en gevoelsmatig zou dat wel een echte stap terug zijn.
- Contact zoeken met data scientisten (scientists? 😊) in mijn netwerk
- Uitzoeken welke opleidingen en cursussen er zijn
- Bij mijn werkgever het gesprek aangaan in hoeverre dit in mijn huidige werk toepasbaar zou kunnen worden
- Kijken in hoeverre een loopbaancoach mij zou kunnen helpen bij aanscherpen wat ik kan/wil, hoe dit concreet te maken