Electrische auto: leegloop accu bij niet-gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg een elektrische auto aan te schaffen en heb me al redelijk in de materie verdiept. Waar ik echter moeilijk achter kom, is óf en in welke mate de accu leegloopt als de auto enige tijd niet wordt gebruikt en ook niet aangesloten is op een laadpunt. Stel dat ik na twee weken vakantie mijn auto ophaal op het vliegveld, Is er dan verlies van acculading?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:20
Ja, er is altijd zelfontlading. Hoe veel het is zal verschillen. Hangt ook van de temperatuur af.

[ Voor 127% gewijzigd door WEBGAMING op 25-03-2019 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja er is verlies

Maar geen idee hoeveel.
Wat gaf de fabrikant aan toen je het ze vroeg?
Hun hebben alle data, alle ervaring en alle test mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hangt van het merk (en model) af.
Tesla houdt de accu warm (tenzij je dat uitzet).
In Noorwegen in de winter houdt een volle Model S het dan een week uit zonder stroom.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou willen stellen dat het vooral afhangt van de instellingen.

Bij Tesla maakt het nogal uit of je de standaard voorverwarming en connectiviteit aan laat staan of uitzet.

Na paar dagen zet de auto zelf alles uit en komt in diepe slaap. Verbruik is dan nagenoeg 0.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 25-03-2019 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:54

3_s

Zal minimaal zijn.
Bij mijn Kona was dit 0% na een week. Kan me niet voorstellen dat dat na een week zo veel meer is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hou er wel rekening mee dat de accu volladen en dan niet gebruiken slijtage geeft. Beter zet je de auto met een minder dan volle accu weg. Als je stroomverbruikers zoals verwarming en communicatie uit zet dan zal de zelfontlading erg beperkt Zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

3_s schreef op maandag 25 maart 2019 @ 23:06:
Zal minimaal zijn.
Bij mijn Kona was dit 0% na een week. Kan me niet voorstellen dat dat na een week zo veel meer is
Ligt aan de gebruikte accu-technologie. Li-Ion, wat tegenwoordig in vrijwel alle elektrische auto's zit, heeft nagenoeg geen zelfontlading. NiMh of lood, wat in (plug-in) hybrides wordt/werd gebruikt, heeft wel last van zelfontlading. Dat betekent dat ook al staat alles uit, je toch lading verliest.

Dan blijft er nog verbruik over. Geen enkele auto, zelfs een benzine auto vanaf de jaren 90 heeft 0 verbruik als hij uit staat. Er zijn altijd een aantal modules wel actief (alarm, slotbediening). Het verbruik daarvan is laag, maar niet 0. Een Tesla heeft daar een traditionele lood-accu voor, hoe dat met andere auto's zit, weet ik niet. Die accu houdt het wel meerdere weken vol doorgaans.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties. Duidelijk!
Pagina: 1