Advies m.b.t. onbereikbare FTU geplaatst bij lift

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karablok
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-10-2023
Beste,

Als ik alle providers moet geloven zou ik glasvezel moeten hebben in mijn appartement. Echter, is de FTU geplaatst in een persoonlijke 'locker' in de centrale ruimte gelegen aan de lift, circa 100 meter van mijn appartement (wel op dezelfde verdieping). In november 2018 heb ik toch geprobeerd een glasvezelabonnement af te sluiten, waarna T-Mobile, Reggefiber had ingeschakeld om de FTU te verplaatsen, dit zou worden vergoed nadat werd geconstateerd dat bij een ander appartement de FTU ook was verplaatst. Maar omdat mijn appartement zo ver gelegen is van de centrale ruimte is het haast onmogelijk gebleken om die kabel te trekken en de FTU te verplaatsen. Hierna heb ik 'opgegeven' en een Ziggo abonnement afgesloten omdat er wel kabel aanwezig is in het appartement.

Nu ben ik benieuwd of er een andere oplossing is voor dit probleem om toch glasvezel in mijn woning te krijgen. De mannen gestuurd door Reggefiber zeiden dat het ook mede komt door de modem die T-Mobile gebruikt en dat ik wellicht met een andere provider wel werkend glasvezel kan krijgen zonder de FTU te verplaatsen. Als ik me goed herinner had dit te maken met het feit dat modems van andere providers gekoppeld worden aan een UTP kabel in tegenstelling tot de direct glasvezel verbinding van T-Mobile. Verder, is in de locker is geen stroom aanwezig, maar ik zie wel de mogelijkheid dat er een stopcontact gecreerd kan worden (met toestemming van de VvE natuurlijk).

Graag jullie advies.

[ Voor 7% gewijzigd door Karablok op 25-03-2019 16:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
Als je een UTP kabel kan trekken kan je ook een glasvezel kabel trekken, sterker nog deze heeft nog minder last van lange afstanden.

Zit er wel een PVC pijp naar je appartement vanuit die locker? En waar komt deze uit? En hoe heeft jouw buurman het nu geregeld? Router in de locker en UTP naar het appartement?

Wat je zou kunnen doen is zelf een glasvezel kabel trekken, eventueel met een repeater er tussen (incl stopcontact) en dan reggefiber laten komen om het aan te sluiten in je appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karablok
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-10-2023
De buren bij wie de FTU is verplaatst wonen dichter bij locker, ik schat op zo'n 10-15 meter afstand. Ik daarentegen woon minimaal 70 meter ervandaan, waarna de monteur van Reggefiber een kabellengte heeft geschat van +/- 100 meter. Ze hebben destijds geprobeerd de kabel te trekken door een loze leiding in de locker, waarvan ze niet eens zeker wisten of dit naar mijn appartement ging. Verder, is er een andere loze leiding aanwezig waar de DSL verbinding van de appartement door is getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03
In het ergste geval kun je kijken om zelf een glasvezelkabel te trekken en zo je aansluiting te verlengen. Dan heb je geen stroom nodig bij die aansluiting en kun je alles gewoon op je eigen plek monteren.

Wat betreft die lengte: Het kan goed zijn dat er wel zo'n 10m overlengte was om de aansluiting te verleggen, maar geen 100m.... En ze zullen niet snel de hele kabel vervangen.

Ik gok dat de officiele weg via Reggefiber in de procedures gaat vastlopen en/of een dure aangelegenheid wordt. Zelf je aansluiting verlengen is veruit de snelste (en vermoedelijk ook goedkoopste) optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabeltje naar de locker trekken met PoE erop, en daarmee de media converter voeden, als het moet met een PoE-splitter? Glasvezel is meestal "gewoon" ethernet dus daar kan je vanalles mee, als je weet hoe.

Vind zo'n "locker" wel een redelijk lui concept trouwens. "Oh ja hier heb je glasvezel... maar niet daar waar je het nodig hebt." Ik weet niet wie dat verzonnen heeft maar daar een goede oplossing voor verzinnen is wel iets om de VvE over te porren.