Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1195246

Topicstarter
Ik doe als zovele op het moment examen op het VWO en zit nog in over mijn vervolg studie. Ik zit nog te twijfelen tussen Electrical Engineering en Computer Science. In mijn geval ga ik in ieder geval naar Twente aangezien dat de enige is die een beetje snel te bereiken is.

Persoonlijk vind ik het interessantste gebied hetgeen tussen CPU/embedded system design en Compiler/OS design en dat heeft het lastige probleem dat het precies tussen EE en CS in zit.

Ik kan al programmeren in C# C, Forth, Godot en wat types Assembly, maar heb in het laatste jaar eigenlijk alleen nog maar C en lager gebruikt.

Daarentegen heb ik weinig ervaring met electronica onderdelen zelf, hoewel ik de functie en ongeveere werking van de meeste delen redelijk ken. Ik heb nooit echt de mogelijkheid gehad om daar zelf iets mee te doen voornamelijk vanwege kosten.

Voor Wiskunde B sta ik (nog) een 9 en voor natuurkunde een 8 dus dat zou voor beide geen limiterende factor hoeven te zijn

Ik hoop eigenlijk dat iemand (het liefst natuurlijk met recente ervaring bij Twente) mij wat advies kan geven over de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:39

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 1195246 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:57:
Ik doe als zovele op het moment examen op het VWO en zit nog in over mijn vervolg studie. Ik zit nog te twijfelen tussen Electrical Engineering en Computer Science. In mijn geval ga ik in ieder geval naar Twente aangezien dat de enige is die een beetje snel te bereiken is.
Je blijft dus thuiswonend begrijp ik?

Ik kan geen inhoudelijk advies geven over deze studies. Wel kan ik je aanraden om naar de eerstvolgende open dag te gaan van de universiteit. Daar kan je sowieso met studenten van de betreffende studies spreken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 17:30
Ik ben afgestudeerd aan EE in 2013, dus niet de meest recente ervaring, maar misschien dat het je toch helpt...

Wees je bewust dat er heel veel wis- en natuurkunde in de EE bachelor zit. Gezien je cijfers zal dat misschien qua kunnen geen probleem zijn, maar je moet wel de interesse en moeite kunnen opbrengen om die vakken te volgen. Qua natuurkunde moet je denken aan elektromagnetische velden, halfgeleiders (hoe 'vliegen' elektronen door materialen, hoe werkt een diode natuurkundig gezien, hoe werkt een transistor), elektrische schakelingen (van simpele RF-filters tot het doorrekenen van schakelingen met transistoren en opamps), lichtgeleiders (glasvezels etc.), etc. Zoals ook al door @g0tanks aangegeven zou ik vooral eens naar een opendag of, misschien beter nog, naar een meeloopdag gaan (ik ga ervan uit dat die nog georganiseerd worden).

Overigens, 'programmeren' is maar een relatief klein onderdeel van EE. In mijn tijd was er maar één echt programmeervak (objectgeorienteerd programmeren, gegeven met Java). Daarnaast werd er met Matlab en VHDL (in combinatie met een minimale hoeveelheid assembly en microcode) gewerkt binnen een aantal specifieke vakken. Dat gezegd hebbende, bij een aantal projecten had je zeker voordeel als je microcontrollers kon programmeren (wij gebruikten C, maar ik kan me voorstellen dat Arduino tegenwoordig wat populairder is).
Persoonlijk vind ik het interessantste gebied hetgeen tussen CPU/embedded system design en Compiler/OS design en dat heeft het lastige probleem dat het precies tussen EE en CS in zit.

Ik kan al programmeren in C# C, Forth, Godot en wat types Assembly, maar heb in het laatste jaar eigenlijk alleen nog maar C en lager gebruikt.
Welk deel van CPU/embedded system design trekt je? CPU design kan gaan over materiaalkunde (hoe gedraagt een transistor zich als het gateoxide nog maar 1 nm dik is?), maar ook over high-level functioneel design (bijvoorbeeld beschreven met verilog of VHDL). In het eerste geval heb je zeker een EE achtergrond nodig, maar VHDL zit ook uitgebreid in CS.

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-07 12:45

epic_gram

undercover moderator

Daarentegen heb ik weinig ervaring met electronica onderdelen zelf, hoewel ik de functie en ongeveere werking van de meeste delen redelijk ken. Ik heb nooit echt de mogelijkheid gehad om daar zelf iets mee te doen voornamelijk vanwege kosten.
Onderschat niet de hoeveelheid analoge techniek die je krijgt bij EE. Ikzelf ben ook EE-er (TU delft) maar ik heb naar mijn mening teveel analoge techniek gehad in mijn opleiding en te weinig software. Voordat ik met mijn studie begon was ik precies als jij, ik programmeerde wel en ik was echt een computernerd, maar ik vond de computerhardware ook wel boeiend en ben daarom elektrotechniek gaan studeren. Probleem was dat het niet ophield bij computerhardware en chips enzo, maar veel verder ging dan dat. Halfgeleiderfysica, calculus tot in den treure... Maar ook energietechniek en veel aan natuurkunde grenzende vakken. Als ik jouw verhaal zo lees is dat niet wat je wilt, maar je krijgt het wel bij EE.

Daarnaast is mijn ervaring dat je in het bedrijfsleven ook geen fuck doet met al die vakken, ik zou zelf computer science doen als ik opnieuw kon kiezen.

edit: qua bedrijfsleven heb je trouwens wel thales in hengelo zitten bij jou in de buurt waar je als EE-er alle kanten op kunt. Dat is denk ik ook wel een uitzondering, ik ken geen andere bedrijven in nederland die bijvoorbeeld met FPGA's werken op dat niveau. En ook met analoge techniek zijn hun een van de weinige bedrijven waar je nog echt fulltime dingen kunt ontwerpen.

[ Voor 13% gewijzigd door epic_gram op 31-05-2019 20:10 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_97
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 13:33
Mijn advies is om te kijken bij welke van de twee opleidingen je mogelijk nog meer interesses kunt ontwikkelen. Nu zeg de dat compilers en computerarchitectuur jou trekt, maar misschien ontdek je nog wel niewe interesses binnen een van de twee. De bacheloropleidingen zijn bedoeld om een brede basis te geven en om te ontdekken welke kant je op wilt. Want waar jij het over hebt zul je een beetje in beide bacheloropleidingen behandelen, maar zou je pas echt diep op ingaan bij een master zoals embedded systems (welke over het algemeen vanuit beide opleidingen toegankelijk zijn). Denk je dat andere onderwerpen binnen EE (control theory, signaalverwerking etc.) jou kunnen boeien, of vind je de onderwerpen binnen de informatica (algoritmes, security, ed.).

Kijk ook naar de mogelijkheden om keuzevakken bij de andere opleiding te volgen. Zelf doe ik EE aan de TU/e, maar heb ik bijna al mijn keuzevakken bij informatica. Wel is de EE bachelor moeilijker (in mijn mening, CS'ers klagen over vakken die ik echt niet moeilijk vond) met veel meer wiskunde, en maar een klein stukje (binnen het vaste programma dan) op het snijvlak met informatica. Heb je meer (specifieke) vragen, laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
epic_gram schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:06:
[...]

Onderschat niet de hoeveelheid analoge techniek die je krijgt bij EE. Ikzelf ben ook EE-er (TU delft) maar ik heb naar mijn mening teveel analoge techniek gehad in mijn opleiding en te weinig software. Voordat ik met mijn studie begon was ik precies als jij, ik programmeerde wel en ik was echt een computernerd, maar ik vond de computerhardware ook wel boeiend en ben daarom elektrotechniek gaan studeren. Probleem was dat het niet ophield bij computerhardware en chips enzo, maar veel verder ging dan dat. Halfgeleiderfysica, calculus tot in den treure... Maar ook energietechniek en veel aan natuurkunde grenzende vakken. Als ik jouw verhaal zo lees is dat niet wat je wilt, maar je krijgt het wel bij EE.

Daarnaast is mijn ervaring dat je in het bedrijfsleven ook geen fuck doet met al die vakken, ik zou zelf computer science doen als ik opnieuw kon kiezen.

edit: qua bedrijfsleven heb je trouwens wel thales in hengelo zitten bij jou in de buurt waar je als EE-er alle kanten op kunt. Dat is denk ik ook wel een uitzondering, ik ken geen andere bedrijven in nederland die bijvoorbeeld met FPGA's werken op dat niveau. En ook met analoge techniek zijn hun een van de weinige bedrijven waar je nog echt fulltime dingen kunt ontwerpen.
Hij schrijft (nou ja, schreef) toch enkel dat hij weinig ervaring ermee heeft, niet dat hij het niet wil? Wil je vooral programmeren, ja dan is elektrotechniek niet de logische keuze. Waar je wel wat programmeren krijgt, maar niet heel veel, en wat je krijgt vooral praktisch gericht is.

En wat je er in het bedrijfsleven mee doet ligt helemaal af welke richting je gaat werken. Ik doe weer bijzonder weinig met programmeer vakken. Weleens een scriptje maken om iets te automatiseren, maar daar houdt het echt wel op. Terwijl ik dagelijks de analoge vakken gebruik als IC designer. Ik moet zeggen dat ik het wel erg naiief van je vindt als je denkt dat die vakken niet bij andere beroepen wel gewoon worden gebruikt. En natuurlijk, als ik de opleiding helemaal had mogen indelen waren er ook wat vakken minder op geworden, en andere meer, maar dat betekent niet dat vakken nutteloos zijn omdat jij nou net IT wilde doen.

Thales is natuurlijk een grote, maar het punt van FPGA's is juist dat iedereen zonder groot budget ze kan gebruiken, en die worden dan ook bij heel veel meer bedrijven toegepast. En op analoog gebied vergeet je nu oa alle chip bedrijven in Nederland. NXP, Dialog, Broadcom, TNO, Teledyne, etc. En er zijn vast nog hele zooi bedrijven die analoge signaalverwerking gebruiken op PCB niveau. Daarbij is het wel zo dat je transistor niveau vakken natuurlijk minder nuttig zijn, omdat dat toch grotendeels chips combineren is.
erik_97 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:26:
of vind je de onderwerpen binnen de informatica (algoritmes, security, ed.).
Goede post overall, maar hier wil ik nog even toevoegen dat ook aan de hardware kant mensen aan algorithmes werken, maar dat is dan van het type signaalverwerking. Als we het voorbeeld van Thales gebruiken, dan zal de uiteindelijke detectie van doelwitten meer IT algoritmes zijn, maar de ruwe data verwerken is weer meer elektrotechniek. En beide met een hele gezonde dosis wiskunde :).

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 08-06-2019 22:19 ]

Pagina: 1