BMW 5-serie E39 aanschaffen of juist niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:01

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik ga switchen van werkgever en ik moet mijn leasebak (Golf 7 GTE) gaan inleveren. Bij nieuwe werkgever geen leaseauto meer.

Ik ben voornemens een BMW 5-serie e39 aan te gaan schaffen met bouwjaren tussen 2000 en 2002. Mét de facelift dus. Een 523i of 525i. Hoger wil ik niet echt gaan ivm benzineverbruik.

Ik ga aanstaande zaterdag een aantal bekijken. Ik heb al een lijstje waar ik op moet letten:
- Controleer op ATF olie-wissel voor de automaatbak, hoeft normaal pas op 200k
- Controleer de motor ruimte, dus vloeistoffen etc.
- Controleer vooral de elektra, dus cruise control etc, dat zijn dure grappen als je ze moet vervangen.
- Controleer de staat icm met de km stand.
- Controleer roest op de achterklep, onderste rand en om het slot heen.
- Controleer als de facelift AE koplampen er in zitten of de hoogte verstelling nog werkt, dit is ook een kwaaltje maar dat zijn de kosten niet maar wel het werk om het goed te krijgen.
- Controleer de achter veren/schokbrekers ( voor ook uiteraard maar achter even goed doen ).
- Controleer als die boven de 4000 toeren ineens stuk sneller weg trekt, als die dat niet doet, laat hem dan staan want dan heb je kans dat de nokkenas flink ingesleten is of misschien nog erger.
- Controleer de rubbers (niet sterkste punt van de e39)
- Verder de standaard punten zoals remmerij etc etc.
- Pixel display is vaak stuk of niet alle pixels werken (e39 kwaal)

Enkele reis naar mijn werk bedraagt slechts 6 kilometer. Dat het verbruik iets hoger ligt van deze auto neem ik voorlief aangezien de reisafstand tot werk heel laag is. Ik rijd daarbij slechts wat "rondjes om de kerk" en zal vrijwel geen lange afstanden afleggen met deze 6 cylinder. Af en toe een stukkie cruizen op de snelweg in Duitsland. Ik hoef er ook niet snel mee te zijn. De luxe en het uiterlijk van de e39 is wat mij aantrekt.

Raden jullie het aan of af zo'n auto? Zijn er nog extra punten waar ik nog geen rekening mee heb gehouden? Ander advies? Mijn budget ligt trouwens tussen de 7 en 8K.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:25
Voor zulke korte stukjes raad ik een elektrische fiets aan. Een auto komt niet op temperatuur bij zulke stukken en je gaat veel last hebben van dichtgeslipte carterontluchting en andere troep door condenswater dat zich mengt met olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mooie auto, maar als ik maar zo weinig zou rijden had ik helemaal geen auto meer gekocht. Een goede elektrische fiets en af en toe een (luxe of sportieve) auto huren zal je zo 400 euro per maand schelen aan kosten. Hierdoor kan je 4 dagen per week gaan werken, wat mij meer waard is dan een leuke auto voor de deur.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 25-03-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb al een mooie e-bike voor in de zomer. :) Auto huren ofzo wil ik niet aan beginnen. Ik wil er in het weekend wel wat langer mee rijden door tourtochtjes te maken. Af en toe rij ik naar de randstad. (5x per jaar). Ik woon in Zuid-Limburg dat maakt ook wel iets uit denk ik gezien er geen tot zeer lage filedruk is hiero. Andere auto's komen ook niet echt op temperatuur bij deze afstand.

[ Voor 9% gewijzigd door Techno Overlord op 25-03-2019 11:27 ]

Forever raver!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 10:55

vhal

ಠ_ಠ

.Maarten schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:23:
Voor zulke korte stukjes raad ik een elektrische fiets aan. Een auto komt niet op temperatuur bij zulke stukken en je gaat veel last hebben van dichtgeslipte carterontluchting en andere troep door condenswater dat zich mengt met olie.
Het is 6KM enkele reis, elektrisch zou ik nog optioneel houden, een standaard (sport)fiets is prima zat...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 20:32
Ik heb er nog 2 die ik kan toevoegen nav mijn eigen ervaring met mijn E81 uit 2007
-Zijn er issues bekend met de ketting? is dat ding ooit vervangen?
-Injectoren, hoe oud? Zijn ze een keer vervangen?

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:44
Of je die auto moet kopen of niet is echt iets persoonlijks, daar wil ik me niet mee moeien.

Zorg alleen dat je naast je aankoopbudget nog minstens 3-5000€ hebt liggen voor onverwachte herstellingen.
Je mag nog zo goed alles controleren, bij dergelijke auto kan er op ieder moment iets belangrijks defect gaan.

Er is altijd wel een reden waarom iemand zo'n ketel verkoopt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
E81 is toch best wel een heel andere auto met ditto blok. E60 is ook een stuk slechter dan een E39 heb ik begrepen gezien die veel meer kuren hebben dan een E39.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 20:32
Yep, maar het injectoren verhaal komt in elke bezine BMW wel een keer naar voren, zelfde geld voor de ketting. Ook bij dit blok zit de ketting in een soort plastic bracket wat als de ketting wat uitrekt kan versplinteren met alle gevolgen van dien.

[ Voor 50% gewijzigd door Verderf op 25-03-2019 11:33 ]

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Bij dit soort auto's overstijgen de onderhoudskosten vaak de aanschaf in behoorlijke mate... Natuurlijk is het je eigen keuze, en ga ik niet zeggen dat je dit niet moet doen. Maar weet dat als je het doet dat je dan voor die paar km per jaar flink gaat betalen. Benzine is dan nog de kleinste kostenpost: het maakt met deze kilometrages echt niet uit of je nu 1 op 8 rijdt of 1 op 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Techno Overlord De auto komt niet eens op 'bedrijfstemperatuur' in 6km. Dat is zonde. als je voor de liefhebberij deze auto koopt, is het wat anders. ik zou lekker gaan fietsen ipv auto pakken op deze afstand.
(of scootertje)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:34:
@Techno Overlord De auto komt niet eens op 'bedrijfstemperatuur' in 6km. Dat is zonde. als je voor de liefhebberij deze auto koopt, is het wat anders. ik zou lekker gaan fietsen ipv auto pakken op deze afstand.
(of scootertje)
Auto is idd ook voor een groot deel voor de liefhebberij. Heb deze modellen altijd prachtig gevonden. Nog nét niet mijn droomauto. Dat is de M5 E39 maar die is te veel overkill.

Forever raver!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 18:01
je auto gaat een verhoogde onderhoudsinterval hebben, want op 6km wordt ie echt niet warm en ik raad je dan ook aan bij dit blok om vaker olie te wisselen (elke 10k).

Verder degelijke auto's automaat moet goed soepel schakelen en buiten het lijstje wat je al hebt moet de motor vloeiend terug lopen in toerental. netjes stabiel stationair lopen (ergens tussen de 600 en 900 RPM) en niet teveel variëren in stationair toerental.

een hoog verbuik ga je sowieso hebben met deze auto maar daar krijg je wel freude am fahren voor terug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Techno Overlord schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Auto is idd ook voor een groot deel voor de liefhebberij. Heb deze modellen altijd prachtig gevonden. Nog nét niet mijn droomauto. Dat is de M5 E39 maar die is te veel overkill.
Ik heb een tijd de 530i gehad, maar 528i is ook prima.

https://home.mobile.de/TARGET-CARS-BV#des_268513641

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 25-03-2019 11:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou heel hard gaan zoeken of je er 1 kan vinden van de eerst eigenaar. Dit model wordt namelijk ook door veel ''jongeren'' gebruikt als stoere auto en die zullen er iets minder netjes mee omgaan dan een eerste eigenaar die er veel voor betaald heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:00
Ik heb zelf lange tijd een E39 gehad en zou altijd een 530i kopen als je budget dit toelaat, verbruikt hetzelfde of minder dan een 520i of 525i, zeker op lange stukken.

Echter zou ik in jou situatie geen E39 aanschaffen, de 6 cilinders van BMW hebben namelijk baat mij lange stukken en enkel korte stukjes zijn killing voor deze motoren. Bekendste kwaaltjes van de E39 zijn,

- VANOS (minder koppel/vermogen in lage toeren, PMotorsport is het adress voor reparatie)
- Carter ventilatie ( Hoog olie verbruik, PMotorsport is het adress voor reparatie)
- Pixel display (uitval laten fixen door Jurjen in den helder)
- Draagarm rubbers (elke zware auto heeft dit)
- Roest alhoewel de facelift modellen hier veel minder last van hebben.
- Stelnokken van de koplampen breken af.

Nogmaals houd rekening met hoge onderhoudskosten, omdat de auto nooit op temperatuur komt ( verhoogd slijtage).

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Da's toevallig. :) Die wat jij linkt ga ik toevallig zaterdag voor kijken. Het is wel een Japanse import auto maar EU belasting en BTW is al betaald. Hoeft alleen nog BPM en NLs kenteken op en dat is na mijn berekening max 300euro. Prrachtige auto!

Forever raver!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
8)7 17 jaar oud en 92000 km. Sure.
NAP hebben ze niet in Duitsland geloof ik he? Da's gemiddeld 5500 per jaar...

edit: leeftijd en km/jaar toegevoegd

[ Voor 46% gewijzigd door gysman11 op 25-03-2019 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:19

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hebben ze in Japan normaalgesproken niet het stuur rechts zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:28
Dan zou ik eerder hier kijken dan in DE met een japanse import:
https://www.autowereld.nl...mer-30105458/details.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 14:31
Techno Overlord schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:20:

Ik ben voornemens een BMW 5-serie e39 aan te gaan schaffen met bouwjaren tussen 2000 en 2002. Mét de facelift dus. Een 523i of 525i. Hoger wil ik niet echt gaan ivm benzineverbruik.
[...]
- Controleer de rubbers (niet sterkste punt van de e39)
Enkele reis naar mijn werk bedraagt slechts 6 kilometer. Dat het verbruik iets hoger ligt van deze auto neem ik voorlief aangezien de reisafstand tot werk heel laag is. Ik rijd daarbij slechts wat "rondjes om de kerk" en zal vrijwel geen lange afstanden afleggen met deze 6 cylinder. Af en toe een stukkie cruizen op de snelweg in Duitsland. Ik hoef er ook niet snel mee te zijn. De luxe en het uiterlijk van de e39 is wat mij aantrekt.
Als je misschien 5000km per jaar rijdt, wat maakt benzienverbruik dan uit? Ga voor de 540i :)
- Controleer als die boven de 4000 toeren ineens stuk sneller weg trekt, als die dat niet doet, laat hem dan staan want dan heb je kans dat de nokkenas flink ingesleten is of misschien nog erger.
Vermogenstoename rond 4100 rpm op het M54B blok heeft te maken met de nokkenasverstelling.
Als dat niet zo goed is, zou ik eerder denken aan versleten VANOS seals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is ook een ingevoerde auto. en de garage adverteert op Mobile.de maar zit in Eindhoven.

@gwystyl Die zijn te vinden onder RHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:28
@Hackus Dat had ik niet gezien, maar goed hier staat wel een "historie" bij en ook in NL zijn er genoeg te vinden zag ik al onder de 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Vriend van mij heeft jaren in dat model gereden, weliswaar een 520. Was volgens mij niet zoveel mee aan de hand. Die auto liep alleen de eerste 20-30 seconden niet lekker stationair. Maar vziw heeft ie daar nooit de oorzaak van gevonden.

Alleen om zoiets aan te schaffen voor 6km - ik denk niet dat je de prijs per kilometer wilt weten als je zoiets doet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtendedCaesar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:45
Een 2,5 liter 5 serie voor 6 KM enkele richting? Lijkt mij zeer overkill.

Als je emotioneel een 5 serie wilt, gewoon doen.

Waarom geen e46 316? Heb je nog steeds een BMW, met ditto rijcomfort, maar wel kleiner, lichter en goedkoper. (EDIT: Per maand). Die kosten ook een stuk minder (En ik vind die facelifts ook nog eens mooier, maar dat is natuurlijk subjectief).

NOTE:

Ik ben BIAS, ik rijd een e46 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:16
Techno Overlord schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Superleuk hoor :-)
Denk dat je als liefhebber je auto niet voor stukjes van 6km gaat gebruiken. Tis met een elektrische fiets nog geen kwartier, maar das al een keer of heel veel gemeld. Rijd mijn liefhebberij ook bij voorkeur niet binnen de bebouwde kom ritjes, dan pak ik inderdaad de fiets.

Overigens houd er met een auto van deze leeftijd rekening mee dat je veel onderhoud hebt vergeleken met een recenter auto. Alle rubbers gaan er aan, omstebeurt. Laat zoveel mogelijk als je toch wat laat doen de rubbertjes en pakkingen vervangen. Uiteindelijk is dan alles vroeg of laat (goed) gedaan en blijft je auto goed.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bernardV schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:49:
@Hackus Dat had ik niet gezien, maar goed hier staat wel een "historie" bij en ook in NL zijn er genoeg te vinden zag ik al onder de 10k.
geen schuifdak,stof ipv leder, geen M uitvoering en Eindhoven is ook in NL, en gehele service historie ook voorhanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:30

paQ

we hebben 3 jaar een E39 525i gehad. 3 ton op de teller.
Echt fan tas tisch blok als je het mij vraagt.
De motor blijft wel draaien, alleen alles er om heen ging stuk.... echt van kleine dingetjes tot t de grotere... 400 hier, 89 daar, 612, nog eens 248 en dat ging zo maar door.
uiteindelijk dus ook daarom weg gedaan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:56
Ik heb er 10 jaar terug een gehad uit 1996. Zat van het weekend nog te markplaatsen en het jeuke hier ook weer :P

In ieder geval:
- Controleer roest op de achterklep. Die dingen roesten altijd en moet gespoten worden. Indien gespoten kijk of er kleurverschil zit.
- Carterontluchting. De M50 en M52 blokken hebben hier last van dat de slag verstopt raakt met gevolgen van dien.
- Visco koppeling geeft altijd de geest, zeker met deze leeftijd. Aftermarket kan je bestellen van Visco
-LCD scherm van je dashboard of casettedeck geeft de geest. Valt te repareren. Kost geld ja.
-Vanos. De 523i heeft M52 blok heeft een enkele vanos, de 525i heeft een M52TU een dubbele vanus. Is iets
rapper.
-Vanos moet je laten checken. Die dingen moeten ook gereviseerd worden. Check of er een ratel is.
-Airbagmat aan de passasierskant geeft altijd de geest(detecteert of er iemand zit). Is goedkoop op te lossen door een dummy sensor die ervoor zorgt dat de airbag altijd af gaat. Dus hou daar rekening mee.

[ Voor 18% gewijzigd door com2,1ghz op 25-03-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:14

DaWaN

'r you wicked ??

Let ook even op roest bij de krikpunten onder de plastic kapjes, dat is ook een standaard plek waar ze beginnen te roesten.

Voor de rest goed de staat en de historie controleren. Bij dit soort oude luxe auto's kan een enkele reparatie al de dagwaarde overstijgen, dus check ook goed waarom de auto verkocht wordt. Achterstallig onderhoud inhalen kan zo maar enkele duizende euro's gaan kosten als je het laat doen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 18:01
DaWaN schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:13:
Let ook even op roest bij de krikpunten onder de plastic kapjes, dat is ook een standaard plek waar ze beginnen te roesten.

Voor de rest goed de staat en de historie controleren. Bij dit soort oude luxe auto's kan een enkele reparatie al de dagwaarde overstijgen, dus check ook goed waarom de auto verkocht wordt. Achterstallig onderhoud inhalen kan zo maar enkele duizende euro's gaan kosten als je het laat doen.
dat noem ik dan geen onderhoud meer, dat is een revisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 09:02
Techno Overlord schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:20:
Ik ga switchen van werkgever en ik moet mijn leasebak (Golf 7 GTE) gaan inleveren. Bij nieuwe werkgever geen leaseauto meer.

Raden jullie het aan of af zo'n auto? Zijn er nog extra punten waar ik nog geen rekening mee heb gehouden? Ander advies? Mijn budget ligt trouwens tussen de 7 en 8K.
6km is echt echt echt te weinig voor elke auto (op brandstof), die wordt nooit warm.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 18:14
Met ritjes van 6 km heb je, zeker in de winter, kans dat je motorolie gemengd met water wordt opgeklopt tot een soort mayonaise:
Afbeeldingslocatie: https://rewiautomotive.nl/wordpress/wp-content/uploads/2015/10/Mayonnaise-bij-de-oliedop-white-sludge.jpg

Ik zou er zeker regelmatig wat verder mee rijden dan 6 km, ongeacht welke auto je koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 09:02
Die foto lijkt meer op een lekke koppakking eigenlijk....

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 18:14
S0epkip schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:53:
Van deze foto weet ik het niet precies, maar ik kwam een vergelijkbare foto voor het eerst tegen bij een luchtgekoeld blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
6km met zo'n bak, olie nooit op temperatuur, lekker veel vocht in je olie d:)b

Zonde van zo'n bak, koop dan een kleine Japanner en rij die kapot in plaats van zo'n toekomstige klassieker...

EDIT: ik lees nu dat het deels ook liefhebberij is. Dan kan ik het nog enigszins begrijpen, dan koop ik zelf ook liever een toffe auto dan een zo goedkoop mogelijke.

@S0epkip die sludge heb ik in mindere mate ook in mijn auto, en in mijn vorige ook. Ik rij dagelijks 2x 14km. Olie heeft gewoon geen kans om op temperatuur te komen bij zulke afstanden.

[ Voor 51% gewijzigd door FastFred op 25-03-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 19:39
Ik geloof best dat het niet goed is voor zo'n auto om vooral korte stukjes te rijden. Maar ik zit zelf met een diesel na 6,5 km als ik de snelweg opdraai bijna op de temperatuur waarop ik vol gas mag geven. (2.0 TDI zo'n standaard VAG motor). Is dat hierbij anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@PLAE Dat verschilt, bij modernere auto's wordt er alles aan gedaan om de olie zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen, een warme motor is een efficiënte motor. Bij auto's van 20 jaar geleden was dat nog niet echt aan de orde.

Uitlaatspruitstuk geintregreerd in de cylinderkop zodat de hete uitlaatgassen de olie en koelvloeistof opwarmen en dergelijke, dat soort constructies waren er toendertijd nog niet.

[ Voor 37% gewijzigd door FastFred op 25-03-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Wellicht was ik niet duidelijk in mijn OP maar het is idd meer voor de liefhebberij deze auto. Anders ging ik idd wel voor een Polootje met 70pk. Ik ben van plan om minimaal 1x per week een tourtochtje te maken.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Gewoon doen, en in t weekend een leuk toertochten.
Neem geen 523 dat is echt een andere auto, die voelt gewoon langzaam.
Japan import hoeft niet slecht te zijn, Let wel etra goed op.

In Japan zit het stuur normaal rechts, maar op de een of andere manier is het een soort van statussymbool om een links gestuurde Europese auto te hebben. En ze zorgen over het algemeen goed voor hun auto, daarom worden deze bmws en Mercedessen weer terug geïmporteerd als youngtimer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Techno Overlord schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:59:
Wellicht was ik niet duidelijk in mijn OP maar het is idd meer voor de liefhebberij deze auto. Anders ging ik idd wel voor een Polootje met 70pk. Ik ben van plan om minimaal 1x per week een tourtochtje te maken.
Ik heb een E34 525i (en een E46 330ci) gehad en idd ook als liefhebbersauto en ik kon het geen seconde over mijn hart verkrijgen om er zulke korte rotstukjes mee te rijden.

Die 6 in lijn blokken zijn onverwoestbaar wanneer ze goed en rustig warmgereden worden, en gegarandeerd verwoestbaar met dat soort korte stukjes.

Dus in mijn ogen zou je een vreemde liefhebber zijn om hem zo te behandelen. :+

En 5 korte ritjes worden niet echt gecompenseerd door 1 lange rit in het weekend, het enige wat je dan tegengaat is mayovorming.

Mijn BMW garage zei altijd dat een kort stukje met een koud blok gelijk staat aan 1000km met een warm blok.

Dus direct kopen die auto + een electrische fiets/step/skateboard/Segway/whatevah voor die luizige 6km. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:14:
Ik geloof best dat het niet goed is voor zo'n auto om vooral korte stukjes te rijden. Maar ik zit zelf met een diesel na 6,5 km als ik de snelweg opdraai bijna op de temperatuur waarop ik vol gas mag geven. (2.0 TDI zo'n standaard VAG motor). Is dat hierbij anders?
Weet je zeker dat dat de olietemp is, en niet het water? Water is snel op temperatuur, olie heeft daar fors langer voor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:26
Flagg schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:27:
[...]

Ik heb een E34 525i (en een E46 330ci) gehad en idd ook als liefhebbersauto en ik kon het geen seconde over mijn hart verkrijgen om er zulke korte rotstukjes mee te rijden.

Die 6 in lijn blokken zijn onverwoestbaar wanneer ze goed en rustig warmgereden worden, en gegarandeerd verwoestbaar met dat soort korte stukjes.

Dus in mijn ogen zou je een vreemde liefhebber zijn om hem zo te behandelen. :+

En 5 korte ritjes worden niet echt gecompenseerd door 1 lange rit in het weekend, het enige wat je dan tegengaat is mayovorming.

Mijn BMW garage zei altijd dat een kort stukje met een koud blok gelijk staat aan 1000km met een warm blok.

Dus direct kopen die auto + een electrische fiets/step/skateboard/Segway/whatevah voor die luizige 6km. :)
toon volledige bericht
Tsja dan heb je denk ik liefhebbers en liefhebbers. Het is een bak van een paar duizend euro, zou om die korte ritjes geen drama maken. Is niet bevorderlijk maar dat is dan maar zo, had het maar geen auto moeten worden :P .
Als je zon wagen mooi vind dan gewoon lekker kopen, korte ritjes of niet. 8)

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

FSSF schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Tsja dan heb je denk ik liefhebbers en liefhebbers. Het is een bak van een paar duizend euro, zou om die korte ritjes geen drama maken. Is niet bevorderlijk maar dat is dan maar zo, had het maar geen auto moeten worden :P .
Als je zon wagen mooi vind dan gewoon lekker kopen, korte ritjes of niet. 8)
Dus "had het maar geen auto moeten worden" is gewoon een heel speciaal soort liefhebber?

Goed verhaal. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
S0epkip schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:53:
Zo ziet mijn oliedop er ook uit na een paar korte ritjes met koud weer op LPG. Lange rit van 50km en het is weg.

Is wel even schrikken als je die troep onder je dop aantreft, maar met korte ritjes heb je gewoon heel erg snel mayonaise onder de dop. Als je vervolgens korte ritjes blijft rijden komt ook je hele carterontluchting vol te zitten en komt die lekke koppakking vanzelf wel een keertje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:26
Flagg schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:51:
[...]

Dus "had het maar geen auto moeten worden" is gewoon een heel speciaal soort liefhebber?

Goed verhaal. :P
De auto laten staan voor korte ritjes omdat je zogenaamd een liefhebber bent van een wagen die de wereld niet kost en verder ook niet zeldzaam of bijzonder is, prima om dat te doen om je gevoel te bevredigen maar verder vind ik het maar onzin. :9 Als de TS niks met auto`s had gehad dan had die al wel een Aygo gekocht. Koop de bak die je leuk vind, accepteer de gevolgen van de korte stukjes rijden en heb verder gewoon lol van die wagen.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-04 20:34
Ikzelf rij een 98 520i sedan, beste auto die ik tot heden gereden heb.
Moet daarbij wel toegeven, 150Pk is niet veel, en hij loopt ook niet super hard, echter wel heerlijk comfortabel.
Een E39 kan vaak teruggedraaid zijn, vooral bij recentere import, de meeste die te koop zijn, zien er mooier uit op de foto dan in realiteit.

Ikzelf heb vele E39's bekeken, maar een strakke originele, niet verprutste E39 is lastig vandaag de dag.

Overigens, E39's met een M52 motor (non-TU) zijn het meest betrouwbaar, hebben minder elektronica aan boord t.o.v. de E39 met M52TU / M54 motor.

Laat hem ook zeker even goed nalopen bij een specialist, en uitlezen, voordat je een kat in de zak koopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34
Techno Overlord schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:45:
[...]

Da's toevallig. :) Die wat jij linkt ga ik toevallig zaterdag voor kijken. Het is wel een Japanse import auto maar EU belasting en BTW is al betaald. Hoeft alleen nog BPM en NLs kenteken op en dat is na mijn berekening max 300euro. Prrachtige auto!
Ik zeg niet dat je niet moet gaan kijken, maar je bent hopelijk wel op de hoogte van de reputatie van target cars? Anders zou ik zeker even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-04 21:24
Als je van plan bent lange ritten in het weekend te maken is het leuk voor erbij, maar realiseer je wel dat zo'n auto enorm veel kost als je alleen in het weekend ermee rijdt. Voor korte afstanden moet je gewoon een degelijke fiets nemen of een klein autootje. Als je het geld kunt missen waarom niet, als jij daar gelukkig van wordt wie zijn wij om dat te verbieden. Je kunt natuurlijk ook een half uur eerder vertrekken en een lange ronde naar je werk rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
My 2 cents: Kopen om lekker mee te toeren in het weekend. Met de (elektrische) fiets naar het werk, behalve als het klote weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 15:00
Ik zou hem ook gewoon kopen, en tegen de korte ritten er geregeld een goede 0W-30 / 0W-40 olie in doen, die zijn ook koud beter rond te pompen. Zo is er nog best het eea te managen voor de liefhebber 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:03
_JGC_ schreef op maandag 25 maart 2019 @ 23:00:
[...]

Zo ziet mijn oliedop er ook uit na een paar korte ritjes met koud weer op LPG. Lange rit van 50km en het is weg.

Is wel even schrikken als je die troep onder je dop aantreft, maar met korte ritjes heb je gewoon heel erg snel mayonaise onder de dop. Als je vervolgens korte ritjes blijft rijden komt ook je hele carterontluchting vol te zitten en komt die lekke koppakking vanzelf wel een keertje.
Mijn woon-werk is 10 km enkele reis in een 46 330. Eén of twee keer per week zit er na het werk wel een wat langer ritje achteraan voor het een of ander, of gewoon voor de lol. Nergens last van. Wellicht door die paar langere ritjes in de week.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
sig69 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:02:
[...]

Mijn woon-werk is 10 km enkele reis in een 46 330. Eén of twee keer per week zit er na het werk wel een wat langer ritje achteraan voor het een of ander, of gewoon voor de lol. Nergens last van. Wellicht door die paar langere ritjes in de week.
Ik sta elke 2000km olie bij te vullen (dat krijg je als je Frans-Duits gaat rijden), afhankelijk van temperaturen en hoeveelheid korte ritjes heb ik dan wel of geen mayo onder de dop. Ene keer is het een klein streepje, andere keer halve dop vol. LPG bevat ook veel meer water dan benzine, dus vreemd is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:03
Ik rij niet op lpg dus dat zal ook schelen dan. Olie verbruikt die van mij ook wel, een halve liter op 5000 km ongeveer. Maar dat komt door de dunnere olie (5w30) denk ik. In m'n Opel Corsa had ik zat mayonaise, maar daar reed ik alleen 5 km in naar het station.

[ Voor 21% gewijzigd door sig69 op 26-03-2019 23:16 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:12
Ik rij een BMW 2.5L 6 cilinder. Wanneer ik veel korte stukjes rij merk ik dat het verbruik omhoog schiet. Met korte stukjes rij ik dan maar 400km op een tank en met langere afstanden 600-700km op een tank. Wanneer ik s morgens naar mn werk rij merk ik dat de motor pas na ca 15km warm is, ik rij dan een deel stad maar wel door en een deel 80km weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Techno Overlord schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:45:
[...]

En, ben je wezen kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

sig69 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:02:
[...]

Hier ook geen last met een M52TUB28, doe ook veel korte ritjes. Misschien dat je carterventilatie al kaduuk is en je daarom mayo hebt?

M52- en M54-blokken zijn oerdegelijk en kunnen een hoop misbruik hebben. Alleen te heet worden kunnen ze echt niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:12:
[...]

En, ben je wezen kijken ?
Nee ben niet niet Target geweest. Te veel slechte ervaringen op het internet gelezen. Je kan bijvoorbeeld geen testrit doen en je mag niet het terrein af met de auto. Je moet hem eigenlijk kopen zoals ie er staat. Vraag mij af hoe men op die manier auto's weet te slijten. Schijnt volgens verschillende NLse en Belgische fora dat er flinkg gesjoemeld wordt met de auto's bij Target. Ik heb zelf nog gemaild en kreeg een zeer bot en kort antwoord op een paar normale vragen. :w

Heb een testrit in een andere 525 hier in de buurt gemaakt. Ging allemaal goed, auto had geen schade verleden reed lekker. Tot ik op t gas ging en een paar keer richting toerenbegrenzer op trok. Wel eerst warm gereden maar toch ging gelijk het motormanagement lampje branden en viel een pit uit. Bleek terug op de garage nadat hij aan de compuiter werd geehangen dat er een bobine uitgeklapt was. Daarna niet veel tijd meer gehad om verder te kijken naar andere BMW occasions. Volgende week zaterdag heb ik een paar op de planning staan. Keep u posted.

Forever raver!

Pagina: 1