Aankoop advies gevraagd: oude auto voor gezin en klussen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 14:33
Hi allemaal,
wij zijn een viertal weken geleden ouders geworden van een zoontje, en we merken nu dat onze auto's niet bepaald praktisch zijn. We hebben twee drie-deurs auto's: een 6 jaar oude VW Polo Diesel, en een 22 jaar oude Toyota Starlet op benzine. De Maxi-cosi past net in de Polo op de achterbank als je de stoel maar ver genoeg naar voren zet, maar het is een beetje een gedoe om deze achterin te krijgen.

De Polo houden we als kilometervreter, en de Toyota willen we dus vervangen. Ik ben me aan het orienteren, maar ik merk dat ik te weinig kennis van auto's heb om een beslissing te maken. Mensen om me heen raden mij auto's aan in een prijsklasse tussen de 10k-15k, maar omdat een auto voor mij puur praktisch is en ik er naar kijk als een kostenpost, en omdat ik vaak klusmaterialen vervoer wat het interieur niet ten goede komt, wil ik er niet meer dan 3k aan uit geven.

Wat zijn de factoren waar ik aan denk:
- Woon-werk, 2 of 3 dagen in de week, ~70km
- Vervoer van bouw en klus materialen (ons huis is een 10-jaren project): stukken hout van 3+ meter, zakken stucwerk of cement.
- Kind weg brengen naar opa en oma, of naar het consultatiebureau
- Uitjes of vakantie, met een kinderwagen en/of buggy achter in
- Kwa uiterlijk heb ik geen eisen aan de auto, zo lang er maar vier wielen en een stuur aan zitten vind ik het best.
- 10k-15k km/jaar
- Budget is max 3k.
- LPG overwegen voor dat budget en bijhorende leeftijd?

Nu ben ik voor het kluswerk ook aan het twijfelen of het wijs is om voor een stationwagon/SUV te gaan, of dat een hatchback+trekhaak+aanhanger de way to go is? Maar met een aanhanger is het weer verleidelijk om nog zwaardere materialen op te laden, waardoor je toch weer een zwaardere auto nodig hebt (en een E-rijbewijs).

Wat is jullie kijk hier op? Welke auto/merk/type past hier bij? Is een auto met zo'n budget altijd een gok? Zijn er auto's om te vermijden? Of is het nog wijzer om voor een echt barrel te gaan van max 1k euro en fingers crossed dat ik er een paar jaar mee kan rijden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Ik denk gelijk aan een V70 (Classic) op LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
Allereerst: gefeliciteerd! :)

Een auto met dat budget is wellicht een gok, maar in zekere zin is een occasion altijd een gok.
Wel kan je de risico's "beperken" door te kijken naar traditioneel betrouwbare merken en modellen. Zo zijn aziatische auto's over het algemeen vrij betrouwbaar.

Persoonlijk zou ik eens kijken naar een Corolla Wagon. Zijn tot circa 2006 geproduceerd (de nieuwe Corolla niet meegerekend :P) en op gaspedaal tel ik 24 stuks met een benzinemotor onder de 3000 Euro.
Corolla's zijn betrouwbaar, en zo staan de 1.4 en 1.6 blokken ook bekend.
Hoewel ze motorisch op zich geschikt zijn voor LPG zou ik dat persoonlijk niet doen met dat kilometrage.

Eventueel kan je ook nog een stapje hoger naar een Avensis (voor meer ruimte achterin), maar dan zal je vermoedelijk voornamelijk auto's tegenkomen met (nog) hogere kilometerstanden.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• All0The0Web
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 12:38
Ik zou eens naar de Mitsubishi Lancer Wagon kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-06 12:47
Anoniem: 93248 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:50:
Ik dacht precies hetzelfde :Y (rij er zelf ook 1, uit 2001. Heerlijke auto, voor mijn idee zijn tijd ver vooruit :)

Had toevallig deze nog in de favorieten staan: https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Motorrijtuigenbelasting: € 338 - 366 per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 14:43
Anoniem: 197141 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:16:
[...]

Motorrijtuigenbelasting: € 338 - 366 per kwartaal.
klopt, en om de 400 km voor 25 euro tanken...

ik heb ook een originele V70 bi fuel gehad. heerlijke bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

@Rob59 Omslagpunt bij een dergelijke auto (~1500kg) op G3 ligt net onder de 10.000km per jaar. Bij een occassion waar dus al LPG in ligt, kan het het dus al vrij snel uit. De maandlasten zijn inderdaad hoger, maar aan de pomp is het lachen :Y

(tot twee maanden terug reed ik ook een LPG-Volvo; nu weer benzine en ik moet bij elke tankbeurt nu weer huilen :'( )
LPG is nog niet eens zo zeer een noodzaak voor TS (met 10-15K km per jaar), maar gezien bovenstaande hoeft-ie er ook niet omheen te lopen. Verder past zo'n V70 Classic inderdaad perfect in het eisenpakket van TS (y)

[ Voor 34% gewijzigd door Wok op 25-03-2019 20:26 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

All0The0Web schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:03:
Ik zou eens naar de Mitsubishi Lancer Wagon kijken
:X die zijn niet zuinig de 2.0 niet.. en elke 90.000 dure distributiewissel

Maar verder wel prima auto`s...kunnen ook erg goed tegen lpg... en zeeën van ruimte!!

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wok schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:20:
@Anoniem: 197141 Omslagpunt bij een dergelijke auto (~1500kg) op G3 ligt net onder de 10.000km per jaar. Bij een occassion waar dus al LPG in ligt, kan het het dus al vrij snel uit. De maandlasten zijn inderdaad hoger, maar aan de pomp is het lachen :Y
Ja dat komt omdat de belasting bij benzine niet veel lager is.
Een middenklasser tot 1150 Kg scheelt je 200 Euro per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 20:27

KDL

Vw caddy of peugeot partner etc, hoef je je kinderwagen niet eens op te vouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
KDL schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:32:
Vw caddy of peugeot partner etc, hoef je je kinderwagen niet eens op te vouwen
Waar laat je vrouw en kind in een 2-zitter? Het gros is volgens mij 2-zits

Los daarvan is een simpel busje, voor het klus- en bouwgedeelte wel handig. Maar voor de ritjes met zn 3-en wordt dat wat lastiger.

Dan zou je op een transporter met dubbele cabine komen, maar met 3k budget weet ik niet of dat slim is (en daarnaast zijn de meeste busjes diesel)

Alternatieven:
Kia Rio station
Skoda Octavia

Eventueel kun je ook voor een Suzuki Liana kijken. Saai ding, maar kwa kwaliteit staat ie wel erg goed bekend.
https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Met een dergelijk (laag) budget moet je bewuste keuzes maken. Onmogelijk is het niet, maar het is wel een prijssegment waar ook veel bagger in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 15:40

snmght

imho dan he

Je zou kunnen kijken of je een Mazda Premacy kunt krijgen voor het geld. Ik rij inmiddels mijn tweede. Ruim, betrouwbaar en super praktisch. Je kunt erg eenvoudig de drie losse achterstoelen klappen of verwijderen. Rechtervoorstoel kan ook net als bij een 2- of 3-deurs auto naar voren geklapt dus je kunt gemakkelijk lange spullen vervoeren. AutoScout24 wil nu even niet laden voor me, mijn eerste kostte ca € 5k, de tweede € 2.850.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 20:27

KDL

DJSmiley schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:19:
[...]

Waar laat je vrouw en kind in een 2-zitter? Het gros is volgens mij 2-zits
My bad, ik bedoel natuurlijk de 5-zits afgeleide auto's van dit formaat,
kun je gewoon goed vinden 2e hands

+ ruimte voor gezin, always 1st
+ ruimte voor kluswerkzaamheden (evt bank wegklappen, dubbel zo grote laadruimte tov station)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Het eerste waar ik aan dacht was een MPV, iets als een Opel Zafira of iets dergelijks. Met 10k km/jaar zal LPG of benzine weinig verschil maken, 15k km/jaar zal met LPG iets voordeliger zijn.

Tip: maak een spreadsheet :+

Anyway, als ik even gauw zoek naar een Zafira, dan krijg ik op LPG met 300+k km, of met 150-175k km op benzine.

https://www.autoscout24.n...20-4429-957b-7f3cc99db17e

Goed zoeken en je vind ook nog wel een Zafira B.

Edit:
Of een Dacia Logan MCV? Zowel op benzine als LPG te vinden, waarbij die blokjes tevens goed op LPG kunnen kopen.

Benzine:
https://www.autoscout24.n...eb-4941-8605-876ad6f04f40
LPG (boven budget maar wel nieuwer (facelift)):
https://www.autoscout24.n...f3-452e-a09d-a55e8b1fc916

[ Voor 28% gewijzigd door MK_ op 25-03-2019 22:34 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Dacia Logan.

Met @MK_ dus. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 14:33
Dank jullie wel voor de input. Aan een V70 had ik nog helemaal niet gedacht, want ik dacht Volvo zal wel duur wezen als occassion.
Ook fijn om te horen dat LPG niet iets is om te mijden.

Ik ben wat terughoudend om voor een klein busje te gaan (Vw caddy of Peugeot Partner zoals voorgesteld). Ze zullen zeker handig zijn, maar ik ben een beetje bang dat het benzineslurpers zijn omdat ze zo aerodynamisch zijn als een safaritent. En voor het kluswerk vervoer ik voornamelijk lange materialen, niet zo zeer hoge. Vw heeft sowieso zijn kruit verschoten voor mij omdat ik zo'n sjoemeldiesel heb en de verkoopwaarde toch flink gekelderd is. Dus onze Polo is het niet waard om te verkopen, en rijden we helemaal op.

Een spreadsheet maken is een goede tip. Ik zie dat ook het gewicht een significante rol speelt omdat de wegenbelasting een groter component is vergeleken met brandstofkosten bij slechts 10k km/jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door boxlessness op 26-03-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Kijk naar een wat oudere Citroen xsara picasso of een C4 picasso. Zelf jaren met een Xsara gereden wat een ruimte je kan stoelen er uit dan heb je bijna een busje aan ruimte. Echt een top auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 20:02
cactusman schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:22:
[...]

:X die zijn niet zuinig de 2.0 niet.. en elke 90.000 dure distributiewissel

Maar verder wel prima auto`s...kunnen ook erg goed tegen lpg... en zeeën van ruimte!!
TS zou ook nog naar een Lancer Station met 1.6 benzine kunnen kijken, die zijn een stuk zuiniger en lopen ook prima op LPG. Weet alleen niet of de distributiewissel daar ook elke 90k moet.

Anderzijds: met de km's die TS maakt kan een verse distributieriem 9 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een comb in de klasse van de Poloi? Fabia of 307 ofzo?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Suzuki Liana, inpopulair door zijn uiterlijk, maar jaren lang betroubaarste auto uit de reliability index. Wij hebben al 4 jaar lang 20k km per jaar met een auto uit 2004 geen andere kosten dan banden, beurten, voorlamp en ruitenwisserblad. Ohja, en net onder de grens qua gewicht zodat je in een goedkope wegenbelasting schaal blijft.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 54936 op 26-03-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Knul schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:23:
[...]

TS zou ook nog naar een Lancer Station met 1.6 benzine kunnen kijken, die zijn een stuk zuiniger en lopen ook prima op LPG. Weet alleen niet of de distributiewissel daar ook elke 90k moet.

Anderzijds: met de km's die TS maakt kan een verse distributieriem 9 jaar mee.
of 5 jaar... :| weet niet of die echt zuiniger zijn lancer weegt nogal wat... distributie moet daar ook 90K

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 20:02
cactusman schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:36:
[...]

of 5 jaar... :| weet niet of die echt zuiniger zijn lancer weegt nogal wat... distributie moet daar ook 90K
Tsja, als je bij aankoop ervoor zorgt dat die vervangen is kan je weer even vooruit. Distributieriem van m'n Galant (met dezelfde 2.0 als de Lancer) kostte iets van 550 euro, als je dat uit smeert over de jaren is dat een tientje per maand, prima te doen. De motoren zijn verder bulletproof (maar zou ze ivm verbruik wel op LPG rijden inderdaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:08
Let er bij het aanschaffen van een LPG auto wel op of de verdamper en/of injectoren daarvan nog goed zijn. Bij auto's van jou budget zit de kans er dik in dat deze al versleten zijn.
Ondanks dat ze vervangen door een gereviseerde of goedkope nieuwe van een ander merk niet heel duur is, zal het met jou budget in verhouding wel erg duur zijn.

En ook nog een belangrijke tip, koop geen auto met een LPG installatie zonder injectoren, want dan krijg je gegarandeerd 1 of meerdere keren backfire.

[ Voor 18% gewijzigd door BadEendTerror op 26-03-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Wuursj

want worst is al bezet

Ik zou ook eens naar de Mondeo mk3 (2000-2007) station kijken. Dat is typisch zo'n station die prima rijdt, niet belachelijk uit ziet maar toch niemand meer wel hebben en dus uiterst betaalbaar. Zeg maar rustig goedkoop. In ieder geval veel goedkoper dan de genoemde Volvo's, ook qua onderhoud en verbruik. En tijdens een verbouwing kun je er een hoop zooi in kwijt in zo'n D-segement station.

De 1.8 en 2.0 benzine motoren zijn Mazda motoren met distributie ketting en ook voor de rest is het een redelijk betrouwbare auto. Ook platform werd dan ook gedeeld met Mazda. Mazda 6 station zou ook kunnen maar vaak duurder en lijkt me qua koffer wat kleiner. Bij een Mondeo kun je kiezen uit een groot aantal in jouw budget, bij een Mazda 6 is de spoeling een stuk dunner. Bij beide wel ff kijken naar roest.

Mocht een C-segmenter toch groot genoeg zijn, ik heb een Focus II voor 3K gekocht een paar jaar geleden en die bevalt prima. Ook die zijn een stukl betaalbaarder dan andere auto's uit die tijd (Golfjes etc.) en niet slechter. Maar met een verbouwing zou ik liever voor minder een grotere auto nemen die je snel afschrijft en als veredelde bouwvakkersbus kan gebruiken. Deuk er in of wat krassen door het vervoeren van bouwmaterialen? Boeiend.

Willekeurig voorbeeld aan de onderkant van de markt waar de eerste deuk al inzit en de lage prijs verklaart. Acceptabele km stand, nieuwe apk. Genoeg reserve voor wat onderhoud.
Andere kant van het spectrum: een mooiere en luxere die wel je hele budget opeet
En alles er tussen in natuurlijk.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ja, een Ford Mondeo en de VW Passat variant (2001 ev) zitten lekker veel ruimte in. In de passat kon ik met de achterbank plat destijds met gesloten achterklep zelfs een deur vervoeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In een wat goedkopere prijsklasse is de Peugeot 306 Stationcar een ruime en betrouwbare optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Passat Variant was ook eerste waar ik aan dacht. Ik zat een jaar of anderhalf geleden met het zelfde. Alleen had ik geen verbouwing van 10 jaar maar een kinderkamer in te richten. Toen ook zitten kijken. V70, Mazda 6, Passat, Mondeo, 407SW, etc. Gewoon een D klasse station want wist niet hoe lang ik hem ging rijden (potentieel meer dan een jaar) en moest wel km kunnen vreten en betrouwbaar zijn.
Uiteindelijk een Passat geworden. Ongeblazen 1.6. Geen strepentrekker maar voldeed prima. Trekhaak zat er op, daar kun je gewoon op selecteren.
Voordeel van de Passat vond ik dat het achterin gewoon een vierkant hok is. Zee van ruimte. Hele kinderkamer (linnenkast, bed, bodem, matras) ging in 1x mee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1