Ik blijf deze foutmelding krijgen tijdens het opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fsociety59
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-01 21:19
Iedere keer als ik mijn PC opstart krijg ik deze melding.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iZb8bbO.jpg

Ik heb twee schijven in mijn PC, 1 SSD van 250 GB (C schijf waar Windows op geïnstalleerd is) en een HDD van 2 TB waar ik al mijn data zoals muziek en video's op heb. Welke van deze schijven bedoelt deze melding nou? Er staat alleen SATA2, betekent dat de schijf in de tweede harde schijf sleuf, dus mijn data schijf?

Maar anyway, ik heb chkdsk gerund op allebei de schijven (en zelfs ook mijn externe harde schijf), maar bij geen van die schijven vind ie problemen. Ik kan de schijven ook allebei nog prima gebruiken, merk totaal niet dat er een probleem zou zijn.

Wat kan ik nu het beste doen om deze melding niet meer te zien?

Alle reacties

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:48

Reptile209

- gers -

Lees de SMART data van je schijven eens uit (daar zijn legio tooltjes voor): waarschijnlijk zie je dan dat bepaalde waarden kritisch aan het worden zijn. Dan heb je een redelijke kans dat de betreffende schijf binnenkort wel echt fouten gaat opleveren of gewoon stopt met werken.

Zo scherp als een voetbal!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:42
Wat @Reptile209 zegt en post ook je bevindingen hier Check je SMART

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:48
Attribuut B8 (184) is “End-to-End error”.
Dan weet je waarnaar je moet kijken in het lijstje met SMART data.

• fsociety59
Geen idee wat dit allemaal betekent, maar dit is wat ik krijg per schijf. is dit goed of slecht?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tPaZtaQ.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zCGu7h5.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0Lsasjm.png

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Op zich zie ik geen groot probleem met elk van die schijven. Het attribuut waar je BIOS over valt is B8 van de Hitachi schijf (End-to-End fout; 30000), maar CrystalDiskInfo lijkt dat geen groot probleem te vinden.

Je zou eens kunnen kijken of Hitachi zelf een diagnose tool voor hun schijven heeft. De fabrikanten weten soms beter wat verwachte / slechte waarden voor hun eigen schijven zijn. Als ook dat geen probleem met de disk ziet, zou ik me er niet heel druk over maken.

EDIT: oeps, verkeerde schijf genoemd

[ Voor 25% gewijzigd door Cpt.Morgan op 25-03-2019 07:59 ]

• fsociety59
Ik krijg dit als ik dat tooltje van hun gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nIdpicS.png

Is dat erg? Ik moet zeker weten dat deze drive het niet vandaag of morgen gaat begeven, want al mijn media staat erop en daar heb ik nog geen backup van.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-12 23:20
fsociety59 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:04:
Ik krijg dit als ik dat tooltje van hun gebruik:

[Afbeelding]

Is dat erg? Ik moet zeker weten dat deze drive het niet vandaag of morgen gaat begeven, want al mijn media staat erop en daar heb ik nog geen backup van.
Als het zo belangrijk is moet je ter aller tijden een backup maken... Je kan altijd een failure krijgen

• fsociety59
Ja goed punt... Maar deze knakker is 2 TB en mijn externe HDD is maar 1 TB. Harde schijven zijn duurie

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-12 15:57
Hardeschijven kosten geen drol meer. Zou die schijf voor nu even afkoppelen, een vervanger/backup schrijf regelen, en dan direct een copy maken.

Als de data echt zo belangrijk voor je is, moet je wel. Hij geeft nu nog netjes aan dat je een defecte schijf kan verwachten. Wees blij, vaker zie ik ze gewoon chrashen, met de gebruikelijke tranen van mensen die geen backups maken, en het dan ook niet meer kunnen :')

Specs!

• fsociety59
Wat raad je aan? Intern of extern? Intern is vreemd genoeg duurder en met externe zijn de beste deals die mobile dingetjes van paspoort formaat. Zijn die dingen betrouwbaar? Misschien wel beter omdat ik hem dan alleen aansluit als ik hem nodig heb en hij zo misschien langer mee gaat.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-12 23:20
https://nl.hardware.info/...e-datapakketjes-conclusie

De buren hebben een mooie Roundup gemaakt.

Ik zou zelf die huidige schijf ook maar vervangen, of in elk geval daar niets op laten staan waar je geen goede backup van hebt

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-12 11:22

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Minder als 0,005c per uur betaald.

• fsociety59
Maarre, zolang die schijf nog blijft werken, is er een manier om van die melding af te komen? Of moet ik dat iedere keer zien als ik opstart tot de dag waarop ik hem moet begraven?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:31
Cpt.Morgan schreef op maandag 25 maart 2019 @ 07:57:
Het attribuut waar je BIOS over valt is B8 van de Hitachi schijf (End-to-End fout; 30000),
google eens op deze fout, dan zie je reden genoeg om de schijf niet meer te vertrouwen.

Wat wel opvallend/toevallig is een mooi rond getal 30000 hex, veranderd dat getal dagelijks?

die 31.875 bedrijfsuren kloppen die wel? aankoop 2011, 8 jaar lang elke dag 10 uur gedraaid?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• fsociety59
Tens schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:11:
[...]

google eens op deze fout, dan zie je reden genoeg om de schijf niet meer te vertrouwen.

Wat wel opvallend/toevallig is een mooi rond getal 30000 hex, veranderd dat getal dagelijks?

die 31.875 bedrijfsuren kloppen die wel? aankoop 2011, 8 jaar lang elke dag 10 uur gedraaid?
Dat kan best kloppen ja want volgens mij was die schijf eerst de main C schijf in mijn oude PC en heb ik hem later erbij gestopt als data schijf omdat ik over ging op SSD.

• Tens
fsociety59 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:12:
[...]

Dat kan best kloppen ja want volgens mij was die schijf eerst de main C schijf in mijn oude PC en heb ik hem later erbij gestopt als data schijf omdat ik over ging op SSD.
in het bios is wel een optie 'smart monitoring' oid die je uit kan zetten. Je moet dan alleen niet gaan klagen dat je vreemde fouten krijgt, en geen waarschuwing meer als je andere schijf fouten krijgt.
Die Hdd is gewoon op, heeft lang genoeg zijn best gedaan en heeft recht op pensioen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• fsociety59
Alright, dan toch maar tijd voor een nieuwe. Zo'n portable USB dingetje van Seagate dan maar? Zijn niet heel duur

• Tens
misschien het moment om je backup opnieuw in te richten.
Je hebt nu 2,25 TB intern en 1 TB extern (= je backup????)
Heb je die 2 TB intern nodig, of is die half leeg?

intern zou ik gewoon een 3,5" pakken, die zijn bijna altijd sneller dan een laptopschijf. (2 TB circa € 60,=)

• fsociety59
Die 1 TB extern gebruik ik eigenlijk alleen voor een tijdelijke backup als ik mijn PC opnieuw installeer, ook een schijf die uit een oude PC kwam en die ik in een behuizing heb gepropt om er nog wat gebruik uit te halen. Die 2 TB intern is mijn belangrijkste data en is volgens mij voor ongeveer 800 GB leeg. Vandaar dat ik die externe 1 TB niet kan gebruiken, is te weinig.

Als die interne 2 TB schijf binnenkort doodgaat heb ik een vrije plek in mijn PC, dus nu is de vraag intern of extern. Op zich heb ik er nooit heel dringend behoefte aan gehad om die schijf als portable te hebben, maar misschien is dat wel handig? Kan ik mijn video's ook op mijn laptop en zo bekijken.

Ik heb in ieder geval die 2 TB schijf er ff uitgehaald zodat ie niet doodgaat voor ik een backup kan maken. Merkte ook gelijk dat ik vaker mijn PC met een bus perslucht moet behandelen. Teveel stof.

• hbodewes
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07-2024
Ik zou nu CoolBlue bellen en twee 8gb schijven bestellen, eentje intern, eentje extern. kun je de komende jaren weer vooruit.

• fsociety59
8 GB is niet genoeg

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:48

Reptile209

- gers -

Dan kies je toch een 10, 12 of 20 TB. Of misschien maakte @hbodewes wel een typfoutje met een G waar hij een T bedoelde :+.

Zo scherp als een voetbal!

• fsociety59
Das een beetje overkill denk ik. Maar goed punt. Ik ga even rondkijken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:12
Wat voor media heb je het over, heb je die wel echt lokaal nodig?
(mits niet eigen gemaakte media kun je 90% waarschijnlijk binnen minuten van internet trekken/streamen)
Indien inderdaad onvervangbaar, backup!!!

• fsociety59
Series, anime, films, muziek. Qua series veel shit van vroeger, sommigen waarvan haast (of helemaal) niet meer te vinden zijn op internet. Qua films heb ik veel shit wat ook niet op Netflix staat, heb geen zin om steeds opnieuw te downloaden als ik weer eens wil kijken.
Pagina: 1