Waarom drukknop ipv schakelaar bij domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn vraag
Bij verschillende topics lees ik dat gebruikers bij het toevoegen van inbouw domotica modules bij schakelaars de voorkeur geven aan drukknoppen ipv schakelaars. Ik vraag me af wat de meerwaarde is daarvan. Wanneer je bvb een gewone schakelaar in de aan-positie hebt staan, en de onderliggende module (bvb Fibaro Single switch) zet het licht uit via een app, dan moet de schakelaar 2x geflipt (uit-aan) worden om het licht met de gewone schakelaar terug aan te kunnen zetten. Maar dat is met een drukknop toch ook zo?
De enige reden die ik,me kan bedenken is dat je dan bvb door de drukknop ingedrukt te houden, het licht onmiddellijk kan dimmen. Maar ik gebruik Fibaro Single switch Homekit modules, en ik denk dat die geen dimfunctie hebben.

Met andere woorden: Wat is “best”? Schakelaars of drukknoppen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aangezien ik geen ervaring heb in het plaatsen van schakelaars/drukknoppen, wil ik hier eerst wat info verzamelen. Ik heb op verschillende plaatsen enkelvoudige schakelaars, en zou deze, mits het nuttig zou zijn, willen vervangen door enkelvoudige drukknoppen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Domotica werkt meestal op basis van pulse-signalen. Dus kortstondig een 1 en daarna weer 0. Weer indrukken is weer 1 en dan weer 0. Met een reguliere schakelaar is het altijd 1 of altijd 0. Daar zul je je domotica dan op moeten aanpassen. Het kan prima, natuurlijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:42
Alles kan. Ik heb hier ook alles met gewone schakelaars.

Voordeel van pulsdrukkers is dat je nog wat extra dingen kan doen.
Bv:

ingedrukt houden = dimmen +/-
dubbel drukken = alle lampen in de ruimte uit
3 dubbel drukken = alarm aan

Maar net afhankelijk van wat je wil, en welke spullen / hoeveel geld je voor handen hebt

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Misschien een simpele vraag, maar kan je gewoon een enkelvoudige / enkelpolige schakelaar vervangen door een enkelpolige drukknop? Of moet er dan meer gebeuren bij de electrische installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat wil je schakelen? Die 240V die er normaal opstaat of laagspanning voor je domotica? Volgens mij moet je even bij het begin beginnen ;)

Standaard loopt er een schakeldraad tussen de meterkast en de lamp aan het plafond. Deze wordt onderbroken door de schakelaar. Als je dit gaat ombouwen naar domotica moet een ander element die draad gaan schakelen. Hier zijn verschillende oplossingen voor. Tevens moet je een bediening hebben voor dat element. Dit geheel is je 'domotica'. Het is logisch om die bediening op de plek van je oude schakelaars te plaatsen. Maar er zijn zoveel verschillende systemen en oplossingen dat het wel handig is om wat meer te weten over wat je wilt gaan gebruiken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Momenteel gebruik ik inbouw modules van Fibaro (Homekit) om verschillende lichten (zowel domme, als bvb Hue) te bedienen. Om te vermijden dat de andere leden van het gezin, die (voorlopig, :) ) de oude fysieke schakelaar gebruiken, soms (vaak) de schakelaar verschillende malen moeten “omflippen”, zou ik drukknoppen gebruiken. Of moeten de drukknoppen dan net even vaak ingedrukt worden?
Pagina: 1