12V wisselschakeling in woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36

JustDutch

was ambtenaar :)

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ga binnenkort een hoofdeind maken voor ons bed. Daar wil ik 12V led-verlichting in verwerken die aan beide zijden van het bed te schakelen is. Dat is eenvoudig te doen met 230V wisselschakelaars, waarbij je de voeding schakelt met deze wisselschakelaars. Maar dat is niet wat ik zoek.

Ik heb een wat zwaardere 12V voeding gekocht en wilde ik met 1 voeding meerdere led strips voeden, dus naast de met ledstrip die middels wisselschakelaars geschakeld wordt, ook andere ledstrips.

Als ik e.e.a. opzoek, dan lijkt het dat het afgeraden wordt om 230V wisselstroom wisselschakelaars te gebruiken voor 12V gelijkstroom (o.a. hier). Als ik het goed begrijp zou een wisselstroomschakelaar niet snel genoeg schakelen wat tot vonkvorming zou kunnen leiden. Maar echt veel kan ik daar niet over vinden.

Ik ben daarom op zoek naar 12V wisselschakelaars. Het liefst in de vorm van een wipschakelaar. Ik heb er één gevonden, maar ik zie vervolgens geen winkel die ook dit product verkoopt. (En ik lees ook dat deze schakelaar minimaal 12V zou moeten schakelen, dus dan kan ik geen gebruik maken van een dimmer om het licht te dimmen.) Het is spul dat vaak in campers gebruikt wordt, dus ik ga bij dat soort bedrijven even navraag doen, maar ik kan mij niet voorstellen dat er niet meer 12V wisselschakelaars te vinden zijn. Weet iemand een andere leverancier?

Wat wel jammer is, is dat er in 220 V wisselstroom schakelaars er veel mooi schakelmateriaal is. Is het ook mogelijk om met zo'n schakelaar bijvoorbeeld een gelijkstroom wisselrelais o.i.d. te schakelen? En wat zou je daarvoor nodig hebben? Of ga ik dan een hele ingewikkelde oplossing bouwen voor iets dat ook simpel kan?

Als alternatief kan ik altijd 2 kleine 12V voedingen kopen, maar het zou mooi zijn als ik deze niet voor niets heb aangeschaft.

[ Voor 3% gewijzigd door JustDutch op 24-03-2019 21:24 ]

Forza Mucca

Beste antwoord (via JustDutch op 24-03-2019 22:48)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Eens met Ernst:
Waarom gebruik je niet gewoon een 230V wisselschakeling waar je de primaire 230V zijde van de voeding voor de LED's aan hangt?
Je moet dan natuurlijk wel aparte voedingen gebruiken voor andere lichtbronnen.

Oja, een klassieke wisselschakeling werkt overigens ook niet met gelijkspanning! Je kan aan de slag met relais (en/of bruggegelijkrichters) maar let wel op dat je indien je dit bij je bed monteert, je dit wel veilig doet: als er brand uitbreekt heb je een probleem denk ik. Ook is het altijd aan laten van een voeding zoals Ernst opmerkt niet energiezuinig en gaat ten koste van de levensduur.

Schakelaars zijn er hoofdzakelijk voor 2 doelen:
signaalschakelaars voor zeer lage stromen tot < 0,1A (verguld, erg betrouwbaar want geen oxidate)
stroomschakelaars voor hogere stromen: hard contactmetaal waar oxidatie weggebrand wordt door de vonken (verguld is ongeschikt: dit verdampt)
De installatieschakelaars zijn uiteraard stroomschakelaars die gewoon geschikt zijn tot de aangegeven stroom (meestal 10A of meer). Prima geschikt voor het schakelen van je 12V DC, niet geschikt voor het schakelen van een ingang op een arduino of rapsberry.
Uiteraard geldt dit ook voor de contacten in een relais.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 23:03
Je zou de wisselschakelaars kunnen gebruiken om een 230 volt relais te bedienen en daar dan de led strips mee bedient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06 20:15
Een aparte voeding per circuit is denk niet zo'n slecht idee. Als je pas na de voeding de schakelaars plaatst zullen de voedingen altijd aan staan en stroom verbruiken, ook wanneer het licht uit staat.

Oplossing hierboven is mogelijk, maar de relais verbruiken ook weer wat stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor stromen hebben we het over?

Volgens mij valt dit allemaal wel mee. Het wordt anders als je 350Vdc gaat schakelen met 230Vac spul, dan kun je krijgen dat er aanzienlijke vlambogen getrokken worden. AC dooft makkelijker ja, maar lagere spanningen ook.

Zolang je niet van die open minischakelaartjes hebt zoals bij die dubbele halfopbouwdingen moet dit gewoon goed gaan.

Maar waarom 12V spul? En waarom niet gewoon de voedingen primair schakelen? Heb je ook minder verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
boeke209 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:28:
Je zou de wisselschakelaars kunnen gebruiken om een 230 volt relais te bedienen en daar dan de led strips mee bedient.
Dat kan dus met een relais. Weet je ook wat ik daarvoor nodig zou hebben? Ik ben op dat gebied echt een leek.
TweakTom92 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:38:
Een aparte voeding per circuit is denk niet zo'n slecht idee. Als je pas na de voeding de schakelaars plaatst zullen de voedingen altijd aan staan en stroom verbruiken, ook wanneer het licht uit staat.

Oplossing hierboven is mogelijk, maar de relais verbruiken ook weer wat stroom.
Die voeding die de hele tijd aanstaat, dat probleem dacht ik sowieso al te hebben. De andere LED verlichting op de voeding zal door een bewegingsmelder geschakeld worden. Goed, ook dat zou met een 230V bewegingsmelder kunnen, maar dan heb ik in totaal 2 extra voedingen nodig.
kabeltjekabel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:55:
Wat voor stromen hebben we het over?

Volgens mij valt dit allemaal wel mee. Het wordt anders als je 350Vdc gaat schakelen met 230Vac spul, dan kun je krijgen dat er aanzienlijke vlambogen getrokken worden. AC dooft makkelijker ja, maar lagere spanningen ook.

Zolang je niet van die open minischakelaartjes hebt zoals bij die dubbele halfopbouwdingen moet dit gewoon goed gaan.
Ik heb voor de rest schakelaars van ABB gebruikt, dat zou toch voldoende kwaliteit moeten zijn. In totaal zal het een 20W aan vermogen zijn dat geschakeld wordt.

Forza Mucca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:01

_Ernst_

Mark It Zero!

JustDutch schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:09:
[...]

Dat kan dus met een relais. Weet je ook wat ik daarvoor nodig zou hebben? Ik ben op dat gebied echt een leek.

[...]

Die voeding die de hele tijd aanstaat, dat probleem dacht ik sowieso al te hebben. De andere LED verlichting op de voeding zal door een bewegingsmelder geschakeld worden. Goed, ook dat zou met een 230V bewegingsmelder kunnen, maar dan heb ik in totaal 2 extra voedingen nodig.
Met het oog op betrouwbaarheid, energiezuinigheid en levensduur zou ik persoonlijk liever gaan voor meerdere voeding die je vervolgens aan de AC kant schakelt dan 1 voeding die je aan de DC kant schakelt en vervolgens altijd aan staat.
[...]

Ik heb voor de rest schakelaars van ABB gebruikt, dat zou toch voldoende kwaliteit moeten zijn. In totaal zal het een 20W aan vermogen zijn dat geschakeld wordt.
Bij dergelijke lage spanningen en stromen (12v, maximaal een ampere of 2) gaat dat prima werken met normale 230v installatieschakelaars, daar zou ik mij niet druk over maken.

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zolang de LED strips makkelijk op één voeding aan te sluiten zijn (oftewel niet dat je 12V door je halve huis moet doen), zou ik me niet druk erover maken. Standby verbruik van zo'n voeding is ook verwaarloosbaar.

Echter als de ander op een bewegingsmelder zit is het misschien wel handiger gewoon een tweede voeding te kopen en dan aan de AC kant te schakelen. Tegelijk is 12V, 1.6A ruwweg, nou ook niet heel spannend. En laten we wel wezen, een 12V voeding die 20W moet kunnen leveren is nou niet echt duur. Alleen niet bij Aliexpress kopen ;).

Conclusie: Alles kan, niks moet :P.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Eens met Ernst:
Waarom gebruik je niet gewoon een 230V wisselschakeling waar je de primaire 230V zijde van de voeding voor de LED's aan hangt?
Je moet dan natuurlijk wel aparte voedingen gebruiken voor andere lichtbronnen.

Oja, een klassieke wisselschakeling werkt overigens ook niet met gelijkspanning! Je kan aan de slag met relais (en/of bruggegelijkrichters) maar let wel op dat je indien je dit bij je bed monteert, je dit wel veilig doet: als er brand uitbreekt heb je een probleem denk ik. Ook is het altijd aan laten van een voeding zoals Ernst opmerkt niet energiezuinig en gaat ten koste van de levensduur.

Schakelaars zijn er hoofdzakelijk voor 2 doelen:
signaalschakelaars voor zeer lage stromen tot < 0,1A (verguld, erg betrouwbaar want geen oxidate)
stroomschakelaars voor hogere stromen: hard contactmetaal waar oxidatie weggebrand wordt door de vonken (verguld is ongeschikt: dit verdampt)
De installatieschakelaars zijn uiteraard stroomschakelaars die gewoon geschikt zijn tot de aangegeven stroom (meestal 10A of meer). Prima geschikt voor het schakelen van je 12V DC, niet geschikt voor het schakelen van een ingang op een arduino of rapsberry.
Uiteraard geldt dit ook voor de contacten in een relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
Sissors schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:29:
Standby verbruik van zo'n voeding is ook verwaarloosbaar.
Waar baseer je dit op? Zijn er gegevens bekend van de voeding?
Ik denk dat het bij 24/7 ingeschakeld zijn wel degelijk kan oplopen. het is een eenvoudige rekensom die onze topicstarter zeker moet maken, het aanschaffen van extra voedingen zou op langere termijn weleens vele malen voordeliger kunnen uitpakken.
base_ schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:37:
Oja, een klassieke wisselschakeling werkt overigens ook niet met gelijkspanning!
Kun je verklaren waarom dit niet zou werken? Een wisselschakeling heeft volgens mij niets met AC / DC te maken.

Edit: Aah ja ik snap hem 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door TweakTom92 op 24-03-2019 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Bij een wisselschakeling wordt 1 zijde van de lamp aan de 0 geschakeld en de andere aan de fase. De andere zijde wordt door de 2e schakelaar aan de 0 of aan de fase geschakeld. Als de schakelaars verschillend staan gaat de lamp branden. De zijde van de lamp die aan de 0 of fase zit hangt af van de stand van de schakelaars. Bij DC mag je 0 en fase door - en + vervangen en LED's werken maar 1 kant op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
De algemene tendens in jullie antwoorden lijkt te zijn, schakel primair en koop dan maar een paar nieuwe voedingen. Dat kost een euro of 20 voor 3 voedingen, dus dat is geen onoverkomelijk bedrag. Bedankt voor alle reacties.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
base_ schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:45:
Bij een wisselschakeling wordt 1 zijde van de lamp aan de 0 geschakeld en de andere aan de fase. De andere zijde wordt door de 2e schakelaar aan de 0 of aan de fase geschakeld. Als de schakelaars verschillend staan gaat de lamp branden. De zijde van de lamp die aan de 0 of fase zit hangt af van de stand van de schakelaars. Bij DC mag je 0 en fase door - en + vervangen en LED's werken maar 1 kant op ;)
Klopt, maar met de bovenste versie van onderstaande twee schema's zou het wel moeten werken!

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Alternatieve_wisselschakeling.svg/330px-Alternatieve_wisselschakeling.svg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TweakTom92 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:41:
[...]

Waar baseer je dit op? Zijn er gegevens bekend van de voeding?
Ik denk dat het bij 24/7 ingeschakeld zijn wel degelijk kan oplopen. het is een eenvoudige rekensom die onze topicstarter zeker moet maken, het aanschaffen van extra voedingen zou op langere termijn weleens vele malen voordeliger kunnen uitpakken.
Yep, ik heb telepatisch bepaald hoeveel standby vermogen die voeding heeft. Was dat het antwoord wat je wilde horen?

Elke beetje recente adapter zijn een verwaarloosbaar standby verbruik hebben.

@TweakTom92, en die onderste moet je sowieso nooit gebruiken! De fatsoenlijke opties voor een wisselschakelaar werken ook met DC.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 24-03-2019 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
Voor degene die geinteresseerd zijn in de voeding die ik heb liggen om te gebruiken, dit is een GPV-60-12. :+

Forza Mucca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
@TweakTom92 klopt, dat is ook niet de klassieke wisseschakeling: daar heb je in feite 2 signaaldraden tussen de 2 aansluitpunten (is minder praktisch aan te leggen)

@JustDutch Juist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nee hoor. Eén kant hangt altijd aan de nul, de andere kant is NC ("not connected") of hangt aan de fase. Heb je het anders, dan gebruik je die niet toegestande Franse schakeling.
base_ schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:52:
@TweakTom92 klopt, dat is ook niet de klassieke wisseschakeling: daar heb je in feite 2 signaaldraden tussen de 2 aansluitpunten (is minder praktisch aan te leggen)

@JustDutch Juist!
Wat praktischer is aan te leggen hangt van de situatie af. Als je bij beide schakelaars een stopcontact hebt en dus bij beide schakelaars al een permanente fase hebt is het net zo makkelijk de aderbesparende schakeling te doen. Iets minder draad en iets meer lasklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
Een wisselschakeling zoals jij die beschrijft mag in Nederland helemaal niet worden toegepast en is ook absoluut niet de "klassieke" wisselschakeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WOP29SJbGy3Sf8EBLx5yfGvg/full.gif

De bovenste is de klassieke wisselschakeling zoals die al decennialang wordt geïnstalleerd. De onderste is wat jij beschrijft en zou je in een fatsoenlijke installatie absoluut niet mogen tegenkomen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Verrek, je hebt helemaal gelijk, weer wat geleerd!
Pagina: 1