Km teller teruggedraaid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hoi allemaal.
Iets wat ik me de afgelopen dagen meer en meer afvraag / mee zit.

Vorig jaar heb ik een Renault Megane uit 2012 gekocht bij een erkende garage/handelaar. Geen gare absolute goedkoopste Mo / Harry van het kamp garage die het er een beetje bij doet, maar een bedrijf dat al decennia bestaat en 100+ auto's had staan.

Deze Renault had 118.xxx op de teller. Uit het carfax / nap rapport bleek dat hij met 90k mn nieuwe remschijven en blokken had gekregen, met 114k km een half jaar voor aankoop nog ergens binnen was geweest voor wat kleins en toen ingenomen was bij de leasemij en in de handel gegaan.
Half jaar stil staan is wat lang, maar kan. Batch verzamelen, verkopen, in showroom zetten, etc, maandje hier, maandje daar. Ook onduidelijk is wanneer de trekhaak er onder gezet is, dat was niet af fabriek, getuige de recente, Poolse papieren die bij de auto zaten.

Maar nu met 145k km zijn de remblokken op. Ik heb ook gelijk de remschijven vervangen want ik voelde wel een randje.

Ik heb de schijven even nagemeten met mn schuifmaat.
Voor: normaal 24mm dik (geventileerd), nu minder dan 22mm (schuifmaat ging niet verder dicht)
Achter: normaal 8mm dik, nu 7mm (=afkeur).

Nu rij ik 90% snelweg en rem altijd eerst op de motor, uitrollen, pas op het laatste met de remmen.

Eerst 90k km met de schijven en blokken doen en dan ineens maar 55k km, dat vind ik best een verschil, vooral in combinatie met dat half jaar "stilstand".

M'n distributieriem moet met 150k km. Maar als de klok teruggedraaid is, dan zit die al bijna op 30k er overheen. En ik voel me wel een beetje genept..

Hoe kan ik dit achterhalen / hard maken?

edit
Toevoegingen:
  • Het is een diesel
  • Het is Nederlandse een ex-lease (van Bochane), geen import
  • Hij heeft nu wat ongerelateerde storingen in het EGR / roetfilter systeem

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 25-03-2019 13:58 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:58
Is het een import auto?

Wellicht zijn er andere (slechtere) kwaliteit remblokken/schijven gebruikt?

No one is listening until you fart

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05 15:41

BeToBe

Privacy jurist

Moet dat nou..?

De ANWB heeft er op haar website ook een stukje over geschreven. Misschien dat je daar iets aan hebt?

Je zult uiteindelijk moeten kunnen bewijzen dat het zo is. Misschien katje de kilometerstand bij de importeur opvragen?

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Over die remblokken, dat verschilt natuurlijk heel erg aan je rijstijl. Ik weet niet hoevaak je dat moest vervangen bij je vorige auto('s), maar ik ken mensen die ze elke 30-45k vervangen maar ook mensen die er 150k op rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Ik zie het probleem niet zo? Remschijven zijn de kosten niet echt, en als je twijfelt over de distributieriem dan laat je dat nu toch gewoon doen? Beter nu en dan weten waar je aan toe bent, dan een half jaar wachten en je blok in puin laten lopen?

Of hij teruggedraaid is of niet ga je toch niet achter komen als het een import auto is vermoed ik. Wellicht kan de dealer hem uitlezen en nog ergens een kilometerstand eruit vissen?

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-04 22:29
Ik snap niet zo wat een half jaar stil staan met remschijven en blokken te maken heeft. Alleen de afgelegde afstand zou iets kunnen zeggen. Nu vind ik zelf 55k niet overdreven weinig, het hangt voor een groot deel van de rijstijl en kwaliteit van het materiaal af.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Misschien heeft het hok met zijn eerste eigenaar wel elke 10dkm nieuwe remmen gehad. En ga jij er dus zuiniger mee om.

Je gaat het nooit zeker weten. Dus als je deze auto lang wilt rijden dan doe je de riem gewoon nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
BeToBe schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:32:
[...]

Moet dat nou..?

De ANWB heeft er op haar website ook een stukje over geschreven. Misschien dat je daar iets aan hebt?

Je zult uiteindelijk moeten kunnen bewijzen dat het zo is. Misschien katje de kilometerstand bij de importeur opvragen?
Auto had nap en km stand logisch verklaarbaar.
Felix! schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:28:
Is het een import auto?

Wellicht zijn er andere (slechtere) kwaliteit remblokken/schijven gebruikt?
Geen import auto, oer Hollandse ex-lease bak.

Renault biedt een soort budget onderdelen programma aan. Wat ik voor remblokkeneen schijven onlogisch vind, de materialen kosten voor rondom €250 en budget spul haal er net 20% af. Montage-uren zijn duurder.
Ik zou de budget onderdelen verwachten slijtage aan de remblokken, niet remschijven. Staal = staal.
Anoniem: 691473 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:35:
Over die remblokken, dat verschilt natuurlijk heel erg aan je rijstijl. Ik weet niet hoevaak je dat moest vervangen bij je vorige auto('s), maar ik ken mensen die ze elke 30-45k vervangen maar ook mensen die er 150k op rijden.
Zoals gezegd, ik rij er heel economisch mee, al 30k km van de 55k km die ze gereden hebben. Vandaar ook mede mijn verwondering.
ThinkPadd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:36:
Ik zie het probleem niet zo? Remschijven zijn de kosten niet echt, en als je twijfelt over de distributieriem dan laat je dat nu toch gewoon doen? Beter nu en dan weten waar je aan toe bent, dan een half jaar wachten en je blok in puin laten lopen?

Of hij teruggedraaid is of niet ga je toch niet achter komen als het een import auto is vermoed ik. Wellicht kan de dealer hem uitlezen en nog ergens een kilometerstand eruit vissen?
Geen import auto.

Distributieriem staat in de planning, maar na net al duur onderhoud gehad te hebben, nog onopgeloste storingen te hebben, is de pot voor onderhoud nu ff leeg (en mn andere spaarrekening ook)...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:53
Maar heb je buiten gebruik slijtage van de remmerij om ook echte aanknopingspunt van een teruggedraaide teller? Is namelijk wel een serieuze beschuldiging aan het adres van de verkoper...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:51

Dynazap

Go Hard Or Go Home

55K voor remmen is redelijk normaal, helemaal als er bij de 1e vervanging minder kwalitatief goede spullen onder zijn gekomen.

Lekker laten vervangen en gelijk de D-riem meenemen, hoef je over 2 maanden niet nog een keer naar de garage :-). Auto rijden kost nou eenmaal geld.

En iets met Franse auto's :+

[ Voor 9% gewijzigd door Dynazap op 24-03-2019 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Na half jaar stilstaan blijven de remklauwen vaak hangen wat overmatige slijtage oplevert.
Te herkennen aan warm worden van de velg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DropjesLover teller terugdraaien voor een paar km heeft echt geen nut. dat gebeurt van bij(dure) auto's en dan 150d of meer. Pools papieren van de trekhaak zeggen ook niets, welke papieren gaat het o m?

edit: grotere kans dat schijven afgedraaid waren en blokken vervangen, ipv schijven en blokken vernieuwen

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 24-03-2019 22:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

Reinier

\o/

Volgens mij zaten bij mijn Mondeo ook Poolse papieren van de trekhaak, terwijl deze er gewoon door de dealer onder gezet is bij aflevering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Anoniem: 197141 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:00:
Na half jaar stilstaan blijven de remklauwen vaak hangen wat overmatige slijtage oplevert.
Te herkennen aan warm worden van de velg.
Beide niet van toepassing.
Hackus schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:00:
@DropjesLover teller terugdraaien voor een paar km heeft echt geen nut. dat gebeurt van bij(dure) auto's en dan 150d of meer. Pools papieren van de trekhaak zeggen ook niets, welke papieren gaat het o m?
De brochure en installatie-handleiding. Geen bon van kosten of kilometerstand.
edit: grotere kans dat schijven afgedraaid waren en blokken vervangen, ipv schijven en blokken vernieuwen
Schijven kosten nog geen €30 á €50 per stuk, weet je wat een gedoe inspannen en uitklokken is om af te draaien?
De besparing ten opzichte van gewoon nieuwe schijven is echt minimaal.
Reinier schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:06:
Volgens mij zaten bij mijn Mondeo ook Poolse papieren van de trekhaak, terwijl deze er gewoon door de dealer onder gezet is bij aflevering :)
Ik bedoel ook niet dat het perse zo is, maar de combinatie vind ik wel... Opmerkelijk.

30k km (of ruim eenjaar rijden want diesel) terugdraaien voor het punt van de distributieriem levert wel gewoon een waardevermeerdering op van zeker €1500. Da's snel verdiend...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 23:04

WhiteDog

met zwarte hond

Ik vermoed een trekhaak van de Poolse fabrikant Steinhof. Die maken ook... remschijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:47
WhiteDog schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:19:
[...]

Ik vermoed een trekhaak van de Poolse fabrikant Steinhof. Die maken ook... remschijven :P
En laten nou net de trekhaak en remschijven eronder zetten een klus zijn die iemand met 2 rechterhanden mooi zelf kan doen. Dan wordt er ook niks genoteerd en dat ga je niet terug vinden in het carfax rapport. Teller terug draaien vindt je vaak op andere punten, slijtage aan het interieur, onderdelen die ruim 2ton mee moeten gaan maar nu al helemaal op zijn. Een goeie garage kan dit zelf al ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:44
Hackus schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:00:
@DropjesLover

Dit is wat als eerste in me opkwam, afgedraaide schijven zien eruit als nieuw. Verklaart alleen niet het snelle slijten van de blokken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik denk dat ik nog nooit 55k gehaald heb met blokken ;-)
Lijkt me ook echt stug dat er pas na 90K nieuwe opgegaan zijn de 1ste keer, denk een keer vergeten in het boekje te schrijven

En je hebt er nu al 30k probleemloos mee gereden, zijn zat mensen die daarvoor zouden tekenen
No offence maar ze gaan een megane uit 2012 van nu laten we zeggen 7 a 8K niet terugdraaien zodat ie 500 meer waard wordt

[ Voor 37% gewijzigd door wimpie007 op 25-03-2019 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

Jrz

––––––––––––

Het “terugdraaien” gebeurt al heel lang met een knopje dat in/uitschakelde of kilometers geregistreerd worden.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:45
wimpie007 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 01:01:
Lijkt me ook echt stug dat er pas na 90K nieuwe opgegaan zijn de 1ste keer, denk een keer vergeten in het boekje te schrijven
Ik heb nu bijna 120.000 op de klok staan van mijn nieuw gekochte auto en nog steeds zitten de originele blokken en schijven eronder. Kwestie van rustige rijstijl, uitrollen en veel snelweg rijden. Dit kan dus weldegelijk.
En dat zelfs met een Franse auto. Wanneer stopt men nu met dit kinderachtige vooroordeel? Degelijke Duitsers (TSI en olie/ketting, brandende hittenschilden?) en Japanners? Roest en Mazda’s?

[ Voor 25% gewijzigd door Naafkap op 25-03-2019 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 13:10
Een leaseauto die bij 90k km meerdere dingen moet laten vervangen. Kan ook zijn dat de LM voor een budget oplossing gekozen heeft, wetende dat de wagen er met 30k uit ging?
Verder weet je niet of de blokken/schijven gewoon elke 50k vervangen zijn en dit dus normaal is.

wat mij betreft echt geen reden om gelijk aan terugdraaien te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Wat dacht je van die scenario:

Leasemaatschappij heeft meerdere van dit soort auto's staan. Die komen in onderhoud. Dan checken ze de wagens en voeren onderhoud uit. Er staan er 5 naast elkaar op bruggen. Bij nummer één zijn de schijven op, nummer 2 jou wagen heeft nieuwe schijven. De rest weer wat andere zaken. Ze weten dat jou auto, 2, de vloot gaat verlaten.

Als alles er al af ligt voor onderhoud dan is een wissel zo gedaan. Moest de leasemaatschappij geen geld. Oud onderdeel op de jouwe want gaat weg, nieuw onderdeel op de wagen waarmee ze nog door moeten rijden...

Klinkt best aannemelijk.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 14:46

Shunt

Boe

Je hebt "bewust" een EX lease auto gekocht, daar is nu eenmaal van bekend dat het onderhoud op zijn absoluut goedkoopst plaats moet vinden. (vooral sinds de explosie van de 14% auto's). Dan gok ik niet dat je erg moet op kijken van goedkope remschijven / blokken of enkel blokken vervangen en shcijven laten zitten.

Verder poolse instructies heb ik ook bij mijn megane gehad dat was gewoonweg de goedkoopste trekhaak die je kon krijgen en dus zetten ze die er op. KM's terug zetten voor een auto in dat segment en vooral zo weinig lijkt mij erg sterk.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik vind het nogal ver gezocht allemaal...
Omdat de remschijven mogelijk sneller slijten dan TS verwacht had (wat ook nog is gebaseerd op papieren die bij de auto zaten, maar mogelijk ook niet volledig waren omdat het er simpelweg niet in is geschreven en TS wellicht een andere rijstijl hanteert dan de 1e berijder), is er geknoeid met de kilometerstand...

Ik denk eerder dat het of vergeten is een keer te noteren, of dat er mindere kwaliteit remschijven zijn gebruikt.
En staal = staal, is ook zeker niet waar! Er zijn verschillende klassen staal en de een slijt wel degelijk harder dan de ander.
Anders zou je plastic folie ook goed in de magnetron kunnen stoppen, want plastic (magnetron) bakjes kunnen het ook, plastic = plastic volgens TS...

En als je twijfelt over de distributieriem, rijdt naar een garage / kwik fit / bosch car service en laat het ze daar controleren en vraag daar advies wat wijsheid is. Als je twijfelt bezoek je nog een 2e en 3e die onafhankelijk advies uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:04
Zou inderdaad eerder denken dat er rond die 90k b-merk remschijven gemonteerd zijn. Er zit nogal een verschil tussen kwaliteit van remschijven (waarbij uiteraard niet de duurste per se de beste is maar de goedkoopste ook zeer zeker niet). Kwaliteit van eerste montage (af-fabriek) onderdelen is over het algemeen ook van veel betere kwaliteit als wat er aftermarket verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Peenutzz schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:47:
[...]

Dit is wat als eerste in me opkwam, afgedraaide schijven zien eruit als nieuw. Verklaart alleen niet het snelle slijten van de blokken.
55k voor andere blokken is niet snel (zeker bij een auto met automaat). Niet iedere garage gebruikt 'kwaliteit'.
vaak is de vraag om iets goedkoop te repareren, en er is wel degelijk kwaliteitsverschil auto-onderdelen-land.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-05 04:20
Uhm.. Nee.. De goedkopere schijven zijn vaak sneller op en/of krom trekken.
DropjesLover schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:51:
Distributieriem staat in de planning, maar na net al duur onderhoud gehad te hebben, nog onopgeloste storingen te hebben, is de pot voor onderhoud nu ff leeg (en mn andere spaarrekening ook)...
Welke storingen en problemen heb je dan? Staat niet op de opening post.
DropjesLover schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:19:
Schijven kosten nog geen €30 á €50 per stuk, weet je wat een gedoe inspannen en uitklokken is om af te draaien? De besparing ten opzichte van gewoon nieuwe schijven is echt minimaal.
Je hoeft het niet te demonteren, afdraaien kan op de auto.

[ Voor 23% gewijzigd door SirLct op 25-03-2019 09:15 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Peenutzz schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:47:
[...]

Afgedraaide schijven kan overigens niet. Standaard dikte bij inbouw is 8mm (voorgeschreven). Er zit gewoon een randje op, als ik dat meet, meet ik inderdaad 8mm. Het gedeelte waar de blokken contact hebben gemaakt, daar meet ik 7mm.
gergs schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:13:
[...]

Uhm.. Nee.. De goedkopere schijven zijn vaak sneller op en/of krom trekken.
Toevallig werk ik als technisch tekenaar/constructeur in voornamelijk staal en rvs, en er zit bij staal bijzonder weinig verschil in slijtage of wrijving. Tenzij je zaken gaat legeren of voorzien van coatings (bijv. nitreren, keramische laag of chroom).
De reksterkte kan wel flink veranderen.

Kromtrekken kan alleen door ofwel ongelijke samenstelling in het materiaal (meer koolstof op de ene plek, meer ijzer ergens anders) ofwel door ongelijk afkoelen met aangetrokken handrem.

Het kan wel met de samenstelling te maken hebben van de gesinterde remblokken overigens, maar blokken waarmee je harder kan remmen (meer frictie) zijn doorgaans ook duurder.
[...]

Welke storingen en problemen heb je dan? Staat niet op de opening post.
Ik heb een storing in het EGR-klep systeem of roetfilter. Maar ook andere elektrische storingen waarbij de cruise control uitgeschakeld wordt. Helaas kan dit bij sterk uiteenlopende kilometerstanden voor komen.
[...]

Je hoeft het niet te demonteren, afdraaien kan op de auto.
Achterste schijven ook? Zit geen aandrijving op...
Hackus schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:56:
[...]

55k voor andere blokken is niet snel (zeker bij een auto met automaat). Niet iedere garage gebruikt 'kwaliteit'.
vaak is de vraag om iets goedkoop te repareren, en er is wel degelijk kwaliteitsverschil auto-onderdelen-land.
Dat blokken sneller slijten bij andere kwaliteit, dat is niet meer dan logisch. Daarom focus ik me ook op de remschijven zelf.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
wimpie007 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 01:01:

En je hebt er nu al 30k probleemloos mee gereden, zijn zat mensen die daarvoor zouden tekenen
No offence maar ze gaan een megane uit 2012 van nu laten we zeggen 7 a 8K niet terugdraaien zodat ie 500 meer waard wordt
Jaar geleden gekocht voor €10k (veel opties)
Het gaat ook niet om de blokken want die kunnen verschillen per kwaliteit. De schijven zijn echter gewoon staal.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 08:07
Terugdraaien. Dat doen ze toch van 2 ton+ naar 1 ton en een beetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DropjesLover schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:40:
[...]

... De schijven zijn echter gewoon staal.
'Gewoon' staal?
Wat is ongewoon staal dan? ;)

Wellicht ff ter ontnuchtering; maar er zijn natuurlijk allerlei soorten eigenschappen van deze materialen. :+ Hardheid versus grip versus (on)verslijtbaarheid, houdbaarheid, combinatie van type/merk remblok met bijbehorende schijf, etc.
Kortom, er is niet één specifieke 'gewone' stalen remschijf.

ik rijd zelf een auto met automaat en recentelijk, pas na 100kkm nieuwe schijven + blokken V+A (voor de 1ste keer!) laten vervangen. M.a.w. rijdgedrag van de bestuurder is ook van grote invloed.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 16:13
Ik heb een Megane coupe uit 2015 en was met 65K kilometer toe aan nieuwe schijven en blokken rondom. Ook weinig stad verkeer. Ik heb de auto met 15k gekocht en ben dus voor het grootste deel zelf verantwoordelijk voor de kilometers. Dit slijtage gedrag schijnt normaal te zijn, ik verbaasde me er ook over en heb uitgebreid rondvraag gedaan hierover. Terug zetten kilometer teller lijkt me zeer onwaarschijnlijk!

[ Voor 12% gewijzigd door martijn_me op 25-03-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DropjesLover schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:22:
Hoe kan ik dit achterhalen / hard maken?
Niet...

Maar als je de klok terugdraait doe je dat niet voor 30k, dan draai je hem meteen flink terug.

Ik gok dat je slechtere remmen hebt gehad, of dat hij buiten ipv binnen heeft gestaan, kan zoveel redenen hebben.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DropjesLover Jij bent geen technisch-specialist, en je suggereert hier dingen die je niet kunt onderbouwen en bewijzen. Het is niet gebruikelijk om een teller voor 10-15k terug te draaien, en slijtage heb je altijd. misschien zijn de schijven niet eens vervangen, maar wel op de bon gezet, of anders. (helemaal bij een Renault Megane van 2012 heeft het weinig invloed op de waarde.) nogmaals terugdraaien zie je bij 150d +
zoals recent bij tv programma Kassa of Radar, waar Volvo specialist luxe Volvo's aanbood waar de teller 2-3 ton terug was gedraaid. Je gedachte van de remmen en distributie zit tussen je oren en heeft geen enkele waarde. Dat jij nu tegen deze kosten oploopt zegt niet dat de teller van je Megane is teruggedraaid(voor paar D km.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otandreto
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-04 15:47
Ik lees niet echt iets wat op km-teller fraude lijkt. Mocht je toch er zekerheid in hebben dan kun je eens met uitleesapparatuur alle componenten uitlezen. de km stand word namelijk op meerdere plekken geregistreerd. bij aanpassing gebeurd dat alleen op één plek en de rest niet. elke ecu/computer in het can netwerk heeft zijn eigen logboek. (terwijl ik dat zeg realiseer ik mij dat met een auto uit 2012 dat mogelijk lastiger is)

het risico nemen voor dat soort kleine verschillen is niet realistisch zoals al eerder genoemd is.

minder kwaliteit kan zeker verhoogde slijtage geven. het is ook niet ondenkbaar dat er gewoon geen nieuwe schijven op zijn gezet. leasemaatschappijen zijn echt niet de beste in onderhoud. met dit zeg ik geen nieuwe dingen, maar het is wel realiteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-05 04:20
DropjesLover schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:35:

Toevallig werk ik als technisch tekenaar/constructeur in voornamelijk staal en rvs, en er zit bij staal bijzonder weinig verschil in slijtage of wrijving. Tenzij je zaken gaat legeren of voorzien van coatings (bijv. nitreren, keramische laag of chroom).
De reksterkte kan wel flink veranderen.

Kromtrekken kan alleen door ofwel ongelijke samenstelling in het materiaal (meer koolstof op de ene plek, meer ijzer ergens anders) ofwel door ongelijk afkoelen met aangetrokken handrem.

Het kan wel met de samenstelling te maken hebben van de gesinterde remblokken overigens, maar blokken waarmee je harder kan remmen (meer frictie) zijn doorgaans ook duurder.
Het is toch ingewikkelder dan je dacht..
Tweede resultaat https://www.google.com/search?q=samenstelling+remschijf
https://d3heg8p4kr6m9p.cl...1_2004_6_46_reportage.pdf

Vroeger kocht Brembo de gietstukken in en deed het alleen de machinale bewerking ervan in eigen huis. Maar omdat de structuur en samenstelling van het gietijzer bepalend zijn voor de kwaliteit van het eindproduct streeft de Italiaanse remmenfabrikant ernaar 70% van de jaarlijkse productie van 32 miljoen stuks zelf te gieten. Om die reden opent Brembo volgend jaar een ijzergieterij in Polen met een jaarcapaciteit van zo’n 7 miljoen gietstukken. En ook om die reden kocht men in 1997 de FOMM-gieterij in Mapello nabij thuisbasis Bergamo. Het grondstoffenmagazijn van FOMM (Fonderia Officine Meccaniche Mapello, Brembo heeft de naam gehandhaafd) maakt een wat slordige indruk. Het is gevuld met drie soorten oud ijzer: één, conservenblikjes; twee, afgekeurde remschijven en smeltbanen uit de gieterij; en drie, grotere gietijzeren sloopdelen waaronder oude remschijven uit ruilprogramma’s.
Het is dit oud ijzer waarmee de smeltoven gevuld wordt. Dat maakt de remschijf een recycleproduct bij uitstek. Maar roept wel meteen de vraag op of het wel verstandig is om een product, waarvan de samenstelling en materiaalstructuur zo belangrijk zijn voor de kwaliteit, uit drie soorten afval te maken?
“Natuurlijk kennen wij de exacte specificaties van de drie stromen”, legt onze begeleider Marco Pinnacoli uit. Er gaan steeds exacte hoeveelheden van de drie stromen naar de smeltoven. Bovendien voegen we er nog, heel nauwkeurig gedoseerd, een aantal elementen aan toe. Neem silicium, het belangrijkste element. Dat vergemakkelijkt het gieten, maar in een te grote hoeveelheid verzwakt het de structuur van het gietijzer.” De smeltoven wordt gestookt met cokes. Het koolstof daaruit wordt opgenomen in het vloeibare ijzer. De hoeveelheid koolstof is erg bepalend voor de eigenschappen van het gietijzer.
Grijs gietijzer heeft een relatief hoog koolstofpercentage van tussen de 3,2 en de 3,7%. Dat geeft grijs gietijzer goede warmtegeleidende eigenschappen en maakt het materiaal dus geschikt voor remschijven. Veel koolstof maakt het materiaal wel minder sterk en daarom is het van belang dat het koolstof als grafietlamellen, die op vezels lijken, in het metaal is opgenomen.
In de smeltoven worden het koolstof- en siliciumgehalte, evenals de temperatuur iedere twintig minuten gecontroleerd en bijgeregeld. De aanwezigheid van nog 25 elementen, toevoegingen en onzuiverheden, wordt met een lagere frequentie gemonitord. Overigens wordt er voor verschillende remschijven gewerkt met verschillende materiaalsamenstellingen.
Zo heeft Brembo voor toepassingen bij Mercedes BMW en Audi High Carbon remschijven ontwikkeld. Het hogere koolstofgehalte (meer dan 3,5%) dempt geluid en trillingen beter en voorkomt fading door een betere warmtegeleiding.
toon volledige bericht

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
gergs schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:39:
[...]

Het is toch ingewikkelder dan je dacht..
Tweede resultaat https://www.google.com/search?q=samenstelling+remschijf

[...]
Warmtegeleiding kan je op regelen met de samenstelling / legeringselementen, sterkte kan je op regelen met legeringselementen. Wrijving en slijtage maar minimaal.

Het zijn de blokken die slijten bij wisselende samenstelling/kwaliteit.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quantumgq
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 09:24
Weet zo even niet of Renault iets soort gelijks heeft maar bijvoorbeeld bij BMW heb je dat als er een . achter KM staat bij je kilometerstand dan betekend het dat er mee gerommeld is.

Je zou kunnen kijken of jou auto iets soort gelijks heeft wat aan kan tonen dat bijv de KM stand is terug gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 10:15
Hackus schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:22:
@DropjesLover Jij bent geen technisch-specialist, en je suggereert hier dingen die je niet kunt onderbouwen en bewijzen. Het is niet gebruikelijk om een teller voor 10-15k terug te draaien, en slijtage heb je altijd. misschien zijn de schijven niet eens vervangen, maar wel op de bon gezet, of anders. (helemaal bij een Renault Megane van 2012 heeft het weinig invloed op de waarde.) nogmaals terugdraaien zie je bij 150d +
zoals recent bij tv programma Kassa of Radar, waar Volvo specialist luxe Volvo's aanbood waar de teller 2-3 ton terug was gedraaid. Je gedachte van de remmen en distributie zit tussen je oren en heeft geen enkele waarde. Dat jij nu tegen deze kosten oploopt zegt niet dat de teller van je Megane is teruggedraaid(voor paar D km.)
Het terugdraaien met 10-15k komt zeker voor.

Situatie: Import auto met 110.000km op de teller.

Zal stukken beter te verkopen zijn met 9x.xxx km op de teller.
Is technisch zo'n auto beter of slechter omdat ie minder gelopen heeft? neen. Toch zal de gemiddelde consument eerder geneigd zijn voor deze auto te gaan, dan een die meer dan een ton gelopen heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-05 09:09
Wat een onzin..

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bas. schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:41:
[...]

Het terugdraaien met 10-15k komt zeker voor.

Situatie: Import auto met 110.000km op de teller.

Zal stukken beter te verkopen zijn met 9x.xxx km op de teller.
Is technisch zo'n auto beter of slechter omdat ie minder gelopen heeft? neen. Toch zal de gemiddelde consument eerder geneigd zijn voor deze auto te gaan, dan een die meer dan een ton gelopen heeft.
Zeker bij een Renault Megane. het gaat niet om een Mercedes S-klasse of zo ;)

Zal het nog mooier voor je maken, Leasebak wat 40d km pj mag rijden, word voor elk onderhoud teruggedraaid, en wordt netjes een foute tellerstand geregistreerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

OmeJoyo

This is me

Ik heb zelf een poolse trekhaak geplaatst onder mijn Mondeo vanwege de kosten, dus dat snap ik helemaal. Bosal en Oris zijn nu eenmaal hetzelfde merk bijvoorbeeld met vaak een fors prijsverschil, onder mijn B-Max is destijds ook echt een Pools merk gegaan wat overigens bijzonder goed uit een test was gekomen.
otandreto schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:23:
Ik lees niet echt iets wat op km-teller fraude lijkt. Mocht je toch er zekerheid in hebben dan kun je eens met uitleesapparatuur alle componenten uitlezen. de km stand word namelijk op meerdere plekken geregistreerd. bij aanpassing gebeurd dat alleen op één plek en de rest niet. elke ecu/computer in het can netwerk heeft zijn eigen logboek. (terwijl ik dat zeg realiseer ik mij dat met een auto uit 2012 dat mogelijk lastiger is)
Dit is een enorme aanname en nog een foute ook. Als ik als voorbeeld UCDS neem kan ik met 1 druk op de knop bij vrijwel alle gangbare modellen van Ford in all 2 tot 4 units waar de KM registratie in staat deze aanpassen.

Dan is het ook nog bij de nieuwe modellen 2014 onwards krijg je wat nare foutmeldingen als je maar op één plek de tellerstand aanpast.

[ Voor 44% gewijzigd door OmeJoyo op 25-03-2019 14:23 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Bij 90K de remblokken vervangen is netjes maar ik vermoed dat de remschijven niet zijn vervangen, dan zit je 55K later inderdaad weer met remblokken vervangen en tegen die tijd wel met te dunne remschijven.

Dat deze remblokken minder lang meegaan is niet zo gek die dealers gooien echt de goedkoopst mogelijke remblokken eronder die ze maar kunnen vinden ( terwijl je voor 20 euro per schijf meer al Bosch of Brembo kan monteren)

Vergeet niet dat dat blokken en schijven behoorlijk verschillend kunnen slijten afhankelijk van stad/snelweg, rijgedrag, gewicht en belading auto, type remblokken enz

Lease bedrijven zetten de km tellers niet terug ( die verdienenen zelfs als je lekker veel rijd), dealers kunnen dat wel doen en merkdealers vertrouw is niet veel meer dan de "turk op de hoek", ze praten alleen veel gladder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankhan
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-03 13:57
Je kan bij sommige auto's (weet het zeker van Audi) de info van de ABS sensoren uitlezen. Uit die info (aantal omwentelingen) kan je terugrekenen wat de afgelegde afstand zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 14:46

Shunt

Boe

Hackus schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:44:
[...]

Zeker bij een Renault Megane. het gaat niet om een Mercedes S-klasse of zo ;)

Zal het nog mooier voor je maken, Leasebak wat 40d km pj mag rijden, word voor elk onderhoud teruggedraaid, en wordt netjes een foute tellerstand geregistreerd
Weet niet of je nu aan het trollen bent of je dit echt denkt.
Ik rijd nu al jaren een lease bak en mijn tellertje is nog nooit maar dan ook nooit terug gezet.
Waarom zouden ze dat doen?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Shunt schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:45:
[...]

Weet niet of je nu aan het trollen bent of je dit echt denkt.
Ik rijd nu al jaren een lease bak en mijn tellertje is nog nooit maar dan ook nooit terug gezet.
Waarom zouden ze dat doen?
Kun je 'laten' doen. is een voorbeeld aan degene wie ik quote. dus niet dat ze dat doen.
(dit om zgn heilige KM-registratie tegen te spreken. NAP onzin.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

frankhan schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:16:
Je kan bij sommige auto's (weet het zeker van Audi) de info van de ABS sensoren uitlezen. Uit die info (aantal omwentelingen) kan je terugrekenen wat de afgelegde afstand zou moeten zijn.
Klopt,. Maar de goede terug draaiers passen die ook aan.
In het begin van de wegenbelasting vrije Lupo 1.2tdi kwamen de dingen terug geklokt de grens over als import. Maar via de abs was de echte stand nog wel te zien. Zeg even 5 jaar later werden ook de abs waarde aangepast.. waar een wil is is een weg. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04 11:11
Ik kan eventueel e.e.a. wel voor je nakijken a.s. woensdag. Je distributie had overigens vorig jaar al gemoeten, nl 6 jaar of 150000km ;)
Anoniem: 361276 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:28:
Bij 90K de remblokken vervangen is netjes maar ik vermoed dat de remschijven niet zijn vervangen, dan zit je 55K later inderdaad weer met remblokken vervangen en tegen die tijd wel met te dunne remschijven.

Dat deze remblokken minder lang meegaan is niet zo gek die dealers gooien echt de goedkoopst mogelijke remblokken eronder die ze maar kunnen vinden ( terwijl je voor 20 euro per schijf meer al Bosch of Brembo kan monteren)

Vergeet niet dat dat blokken en schijven behoorlijk verschillend kunnen slijten afhankelijk van stad/snelweg, rijgedrag, gewicht en belading auto, type remblokken enz

Lease bedrijven zetten de km tellers niet terug ( die verdienenen zelfs als je lekker veel rijd), dealers kunnen dat wel doen en merkdealers vertrouw is niet veel meer dan de "turk op de hoek", ze praten alleen veel gladder :)
Wat voor achterlijke, ongegronde aannames zijn dit nou weer dan. Treurig dat je doet of je er verstand van hebt terwijl je helemaal niet beter weet.

[ Voor 83% gewijzigd door MartijnAbel op 25-03-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
half jaar stilstand gaan de remschijven flink van roesten meestal... dan slijten de remblokken ook wat sneller, zeker als er wat diepere roestpuntjes inzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wat slijten de blokken en schijven snel bij jullie? Hier over de 100dkm met alles nog orgineel vanaf fabriek. Als ik zo door ga, blijft dit ook na de 120dkm beurt zo is me toegezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Volgens mij staat de Mégane 3 er ook bekent om dat de remmen snel slijten, ik zou me er niet al te druk om maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

[b]MartijnAbel in "Km teller teruggedraaid?"MartijnAbel schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:19[/message
Wat voor achterlijke, ongegronde aannames zijn dit nou weer dan. Treurig dat je doet of je er verstand van hebt terwijl je helemaal niet beter weet.
Weet je wat treuig is commentaar hebben maar dan zelf niet vertellen wat er niet correct is en ik spreek trouwens alleen mijn vermoedens uit en presenteer dit niet als waarheid dus lezen is blijkbaar ook al te lastig voor je.
Pagina: 1