Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Virtualisatie beter op 4 Celeron cores of 2 oudere i3 cores?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 21:25
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil Proxmox gaan gebruiken voornamelijk voor Home Assistant, camera software, docker containers voor bv Nginx en wat andere "smart home" applicaties die ik in de toekomst nog tegen ga komen.
Eventueel nog een keer Windows Server om wat dingen voor mijn werk te testen. Maar dat hoeft niet continu te draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Vanwege m'n budget (+/- 200 euro) heb ik gekeken naar 2e hands NUC's.

Vorige week heb ik al een NUC6CAYH met 16gb tweedehands gekocht. Deze is een Intel Celeron J3455 met 4 cores.
Hij wordt morgen met de post bezorgd.

Nu heb ik vandaag ook de mogelijkheid om een NUC5i3RYK + 16gb van iemand over te nemen.
Deze heeft een Intel Core i3-5010U met 2 cores.

De NUC5i3RYK is wel wat ouder en heeft 2 cores. Maar is dus een i3-5010U ipv Celeron J3455 met 4 cores.
Het viel te verwachten dat de i3 volgens cpubenchmark sneller is.

Maar nu weet ik niet waar ik goed aan doe? Heb ik bij vrtualisatie meer aan meerdere cores van de Celeron of juist meer aan processorkracht van de i3?

Beste antwoord (via Kitser op 24-03-2019 21:45)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Kitser schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:12:
Jij geeft hierboven ook aan dat je denkt dat de Celeron daarvoor beter is. Is dat alleen vanwege de zuinigheid (dat heeft minder prioriteit) of ook vanwege het aantal cores?
De meerdere cores zorgen voor een betere, mogelijke, spreiding van de load wanneer meerdere VMs om CPU vragen. Daarnaast geeft het de CPU de mogelijkheid om per core power management toe te passen. Dus de reden dat de Celeron zuiniger zal zijn is dezelfde als dat de Celeron flexibeler is. Van dat laatste zul je in de praktijk minder merken dan van het eerste gezien de HT op de i3.

Alle reacties

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Dat ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen. Wat voor VMs ga je draaien? Hoeveel? Wat voor soort load genereren die?

De meeste zaken die je beschrijft zijn, volgens mij, niet zo heel CPU intensief. In dat geval ben je beter af met de Celeron; die zal zuiniger zijn en net zo goed alle draadjes fatsoenlijk op kunnen pakken. Ik verwacht persoonlijk dat beide CPUs het werk wel aan zullen kunnen zonder al te veel moeite; je IO zal waarschijnlijk een grotere bottleneck gaan zijn.

• Kitser
Croga schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:57:
Dat ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen. Wat voor VMs ga je draaien? Hoeveel? Wat voor soort load genereren die?

De meeste zaken die je beschrijft zijn, volgens mij, niet zo heel CPU intensief. In dat geval ben je beter af met de Celeron; die zal zuiniger zijn en net zo goed alle draadjes fatsoenlijk op kunnen pakken. Ik verwacht persoonlijk dat beide CPUs het werk wel aan zullen kunnen zonder al te veel moeite; je IO zal waarschijnlijk een grotere bottleneck gaan zijn.
Voorlopig zal het bestaan uit Ubuntu server, HassOS (Hassio), motioneye.
Ik begreep dat motioneye nog wel redelijk CPU intensief kan zijn. Die analyseert camerabeelden (nu 3 maar dat worden er 5) en waarschuwt als er beweging in opgegeven area's is.
Ik ben me ook in Docker aan het inlezen. En wil beginnen met NGINX in een docker container.
Bij docker (als ik het goed begrepen heb) en Proxmox geef je elke keer aan hoeveel cores je wilt gebruiken.
Daarom krijg ik het vermoeden dat meer beschikbare cores die je voor, individueel lichte, taken beter zou zijn. Maar dat weet ik niet zeker.

Jij geeft hierboven ook aan dat je denkt dat de Celeron daarvoor beter is. Is dat alleen vanwege de zuinigheid (dat heeft minder prioriteit) of ook vanwege het aantal cores?

[ Voor 28% gewijzigd door Kitser op 24-03-2019 21:12 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

VM's schalen veel beter over meerdere cores, ligt er wel aan hoe hoog de workload is. Staat het de grootste tijd te idlen dan zou ik gewoon voor de celeron gaan met genoeg ram en een snelle SSD.

Acties:
  • Beste antwoord

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Kitser schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:12:
De meerdere cores zorgen voor een betere, mogelijke, spreiding van de load wanneer meerdere VMs om CPU vragen. Daarnaast geeft het de CPU de mogelijkheid om per core power management toe te passen. Dus de reden dat de Celeron zuiniger zal zijn is dezelfde als dat de Celeron flexibeler is. Van dat laatste zul je in de praktijk minder merken dan van het eerste gezien de HT op de i3.

• Kitser
Oké. Thanks, @Croga @Brilsmurfffje
Dan ga ik morgen gewoon met die Celeron aan de gang.
Pagina: 1