Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspook
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 16:38

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
Ik ben heel nieuw ik dit soort dingen.
Eerst even wat achtergrond informatie.
Ik heb een laptop met een gebrickte bios. (inmiddels de bios chip weten de lokaliseren)
Ik heb een CH341A programmer gekocht, software gedownload + driver geïnstalleerd.
Device komt ook keurig in apparaat beheer naar voren.
Nu wil ik het gaan testen op een dood bord.
Alleen zodra ik met de clip op de chip click zegt de software device state : notconected

ik heb alles juist aangesloten rode kabel op pin 1 etc..
Kan iemand mij helpen om dit probleem te verhelpen?

Gewoon een spook

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 12:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

Je kan het proberen met een dikkere voeding, best kans dat je met die programmer nu probeert het halve mobo van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
-36- schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:21:
Je kan het proberen met een dikkere voeding, best kans dat je met die programmer nu probeert het halve mobo van stroom te voorzien.
Oh? wist niet dat je stroom moet voorzien.... haha laat ik dat eens gaan proberen.

Gewoon een spook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
Naja probeer morgen wel weer op het werk, hou jullie updated

Gewoon een spook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Om te flashen hoef je in principe alleen de CMOS chip van voltage te voorzien maar aangezien de chip nog op het PCB zit er aan de voltage trace waarschijnlijk een hoop andere chipjes. Dus als je de voltagepin op een wat krachtigere losse 5v (of 3,3v) aansluit heb je kans dat het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
-36- schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:14:
Om te flashen hoef je in principe alleen de CMOS chip van voltage te voorzien maar aangezien de chip nog op het PCB zit er aan de voltage trace waarschijnlijk een hoop andere chipjes. Dus als je de voltagepin op een wat krachtigere losse 5v (of 3,3v) aansluit heb je kans dat het wel werkt.
Het vreemde nu is dat de run led niet aan gaat.

Gewoon een spook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:13
nee want je voorziet niet het hele moederbord van spanning. Alleen de desbetreffende 5V of 3.3V lijn. Daar zitten er vaak al twee of meer in een moederbord en dan heb je nog 12V en interne gemaakte spanningen voor de cores etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
jctjepkema schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:14:
nee want je voorziet niet het hele moederbord van spanning. Alleen de desbetreffende 5V of 3.3V lijn. Daar zitten er vaak al twee of meer in een moederbord en dan heb je nog 12V en interne gemaakte spanningen voor de cores etc.
Dus is moet de voeding van de laptop aansluiten en dan zou het moeten werken?

Gewoon een spook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Nee waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
naja ben der klaar mee ga wel testen op een andere laptop om die chip er af te halen.
En naders laat ik het wel doen.

Gewoon een spook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als je een computer psu bij de hand hebt kan je die gebruiken. Op de 24pin stekker de groene draad naar de grond kortsluiten en je hebt alle voltages die je nodig hebt. Vervolgens zoek je uit welke pin op de chip het voltage is haal die los op de programmer en sluit die op de psu aan. En klaar. Wel het goede voltage gebruiken natuurlijk.

PS Met een speciaal geprepareerd usb-stick kan je vaak ook nog wel de BIOS flashen als deze corrupt is, maar dat hangt een beetje van merk en type af en of daar de juiste files voor beschikbaar zijn.

Of je bestelt een nieuwe cmos chip probeert daar de BIOS op te flashen en als dat gelukt is ga je met soldeer aan de slag maar dat is wel een priegelwerkje waar je wat ervaring mee moet hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door -36- op 25-03-2019 11:51 ]

Pagina: 1