Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer voor ouders van een vriend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 14:29
Ik ben gevraagd om een PC te configureren voor de ouders van een vriend. Ze hadden een simpel ding, spelen er nu spelletjes op met alles op low en zouden nu graag een nieuwe machine willen die meer kan. En stiller dan de huidige machine, maar dat is zelfs een grasmaaier wel.

Ze hebben geen componenten die mee kunnen van oude PC (ddr3, i5 2300 etc). Ze willen er op kunnen gamen. Ze hebben 1 Full-HD scherm, hoeft niet het neusje van de zalm te zijn, maar moet wel een tijdje mee kunnen gaan.

Ze sluiten nagenoeg geen randapparatuur of speciale hardware eisen. Ze hebben toetsenbord, muis, HDMI scherm, een scanner en speakertjes via een mini-jack.

Ik heb de M.2 als programma schrijf, de QVO voor storage en games. Ik heb ze uitgelegd wat het doet en dat het een luxe optie is. Met het meeste hebben ze (net als de meeste) liever niet te duur, maar ze snappen dat als het nu ietsje duurder is, ze er wat langer mee kunnen doen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 162,66€ 162,66
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4€ 88,-€ 88,-
1Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G€ 235,-€ 235,-
1be quiet! Pure Base 600 Zwart€ 70,05€ 70,05
1HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 56,31€ 56,31
1be quiet! Straight Power 10 CM 500W€ 99,05€ 99,05
1Adata XPG SX8200 Pro 256GB€ 52,90€ 52,90
1Samsung 860 QVO 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 868,97

Graag hoor ik jullie input over of dit een beetje een oke combi is, en/of er realistisch wat van de prijs af kan, of eventueel wat een verstandige wijziging zou kunnen zijn.

Complimentje?

Beste antwoord (via Martijn.C.V op 15-04-2019 22:28)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Die Pure Base 600 zou ik ook niet kopen. Die is erg groot ouderwets met z'n voorziening voor 2 drive bays. Er moet amper hardware in... Voor zo'n systeem zou ik compact gaan... ITX build met een case van minder dan 30l inhoud.

1 SSD is genoeg, deze is volgens mij nog steeds de beste keuze...
pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

[ Voor 37% gewijzigd door Inrage op 25-03-2019 11:48 ]

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Behoorlijke overkill, gewoon 1 SSD van 512GB of 1TB(hoeveel hebben ze nu en wat hebben ze in gebruik?). Ze gaan er niets van snappen en 1 schijf is gewoon duidelijker. Stel een automatische backup in zodat de bestanden veilig staan.

Verder:
Die PC die ze nu hebben voldoet zelfs al aan de eisen, koop een nieuwe kast ervoor en een SSD en mogelijk wat meer geheugen (minimaal 4, 8 als het kan) Schijnbaar zijn de spelletjes van zulk niveau dat de huidige machine ze al aankan.

Je kan als optie een videokaartje scoren voor 80/100 euro en zo de cpu wat ontlasten. Dit in combinatie met de ssd en meer geheugen voelt de pc als nieuw. (Wel een voeding bij de kast bestellen)

Op de specs die je aangeeft spelen mijn kinderen bijvoorbeeld Minecraft, maar ook alle spelletjes die je op spelletjes.nl vindt. Dus lijkt mij wijs dat je nog even aangeeft wat voor spelletjes ze spelen mbt het advies.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Eens met @Vorkie, jouw voorstel is voor hen waarschijnlijk overkill. Heb je al naar de Best Buy Guide gekeken?

[ Voor 43% gewijzigd door martyw op 24-03-2019 19:58 ]

• Martijn.C.V
Dank jullie wel voor de reactie. Ik heb alles duidelijk met voorbeelden uitgelegd, en aangegeven dat bv de m.2 pure luxe is. Ze hebben nu ook 1TB en 8GB werkgeheugen (en daarom heb ik dat nu ook weer gekozen). Ze hebben nu ook 2 schijven en ervaren dat als prettig (ze weten vlot dingen te vinden).

Ze gaven aan dat het best een beetje meer mag kosten als ze er dan langer mee kunnen doen. Ik heb mn best gedaan om betere componenten te kiezen die langer termijn hun geld waard zijn.

Ze hadden inderdaad een opgevoerde aardappel, maar ze waren erg duidelijk in dat ze in de toekomst meer grote spellen willen spelen, zoals Skirim, op mooie instellingen en een stukje toekomst bestendig.

Ik heb ze steeds bij elke stap wat opties geboden en uitgelegd wat nou wat betekend (bv wat de PRO serie is voor samsung, etc) op allemaal een heel simpel niveau. Ik heb ook meerdere malen aangegeven dat er best nog wel wat te besparen valt, zoals de M.2, maar ze gaven aan dat ze dan dan toch willen.

[ Voor 15% gewijzigd door Martijn.C.V op 24-03-2019 22:09 ]

Complimentje?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Je zou ook nog naar dit Best Buy guide voorstel kunnen kijken, die heeft een nog wat betere grafische kaart, en ook nog wat meer geheugen, dat is toekomstvast.

Acties:
  • Beste antwoord

• Inrage
Die Pure Base 600 zou ik ook niet kopen. Die is erg groot ouderwets met z'n voorziening voor 2 drive bays. Er moet amper hardware in... Voor zo'n systeem zou ik compact gaan... ITX build met een case van minder dan 30l inhoud.

1 SSD is genoeg, deze is volgens mij nog steeds de beste keuze...
pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

[ Voor 37% gewijzigd door Inrage op 25-03-2019 11:48 ]

• Martijn.C.V
Ze hebben sowieso 1 drive bay nodig, want DVD spelertje. Ik ben een beetje expres gegaan voor een midsize, voor een wat prettigere airflow ten behoeve van geluidverlaging. Ze zouden kleiner kunnen, maar ik vond zo snel even niet een kleinere stille kast. Ik zou er nog even naar kunnen kijken.

Dat van de SSD, het voorbeeld dat jij aangeeft is een SATA600. Ik heb juist een kleine PCI-e gekozen voor de performance. Dan voelt de PC de aankomende jaren lekker vlot :)

Complimentje?

• Inrage
Martijn.C.V schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:53:
Ze hebben sowieso 1 drive bay nodig, want DVD spelertje. Ik ben een beetje expres gegaan voor een midsize, voor een wat prettigere airflow ten behoeve van geluidverlaging. Ze zouden kleiner kunnen, maar ik vond zo snel even niet een kleinere stille kast. Ik zou er nog even naar kunnen kijken.

Dat van de SSD, het voorbeeld dat jij aangeeft is een SATA600. Ik heb juist een kleine PCI-e gekozen voor de performance. Dan voelt de PC de aankomende jaren lekker vlot :)
Je 'voelt' daar niks van. Er is geen merkbaar performance verschil tussen een SATA600 SSD en een NVMe drive. Enkel op papier en als je om een of andere reden gigantisch veel files zou gaan zippen/unzippen... Feit dat je 2x zoveel opslag hebt voor een gelijkaardige prijs, dat 'voel' je wel.

Een case van 50l noem ik niet echt midsize en een DVD speler lijkt me erg jaren 90, maar goed. Ieder z'n ding.

• streamer12
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-02-2020
@Martijn.C.V op een PS4 kan je voor 300 euro ook gewoon games spelen met behoorlijke ruimte voor games En desnoods koop je er een extra HDD bij bijvoorbeeld deze pricewatch: Seagate Backup Plus Ultra Slim 1TB Zilver je kan er ook mee op internet, je kan er je muis en toetsenbord op aan sluiten en hij maakt weinig geluid.
Edit: hij heeft ook een ingebouwde dvd speler

[ Voor 5% gewijzigd door streamer12 op 31-03-2019 17:34 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Lekker voor een 2400 G gaan en die grafische kaart achterwege laten

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
Doe het niet! Als er verder niemand in die familie verstand heeft van computers (en dan bedoel ik meer verstand dan een usb-stick erin steken om Windows te installeren) dan word je de facto verantwoordelijk voor die pc. Ik werd letterlijk JAREN later nog gebeld door ouders van een vriend (met wie ik al lang geen contact meer had) waarom hun nieuwe printer niet geinstalleerd wilde worden.

Een custom build is iets voor mensen die verstand hebben van de materie (of iemand dicht in de buurt die dat heeft). Heb je dat niet, koop dan alsjeblieft een kant-en-klaar ingerichte pc bij een winkel. De eisen klinken niet dermate dat er een custom build voor nodig is, dus deze mensen kunnen prima uit de voeten met een standaard pc.

• Martijn.C.V
Bedankt voor verdere reacties.

Nogmaals, ze vroegen om een PC. Ze vroegen om een aardige PC waar ze voorlopig op kunnen gamen. Ze vroegen om een PC die gewoon een tijd lekker vlot aanvoelt. Ik heb ze in elke stap voorbeelden gegeven van goedkopere/duurdere opties met hun voor/nadelen.

Ik heb in ieder geval wel gekeken voor een kleinere kast, dat was een slimme suggestie (zeker voor waar ze het nu hebben staan). Ik heb ook uiteindelijk enkel de M.2 schijf erin gedaan ipv een aparte voor opstarten.

En ik ben me bewust van het helpen van anderen zonder dat ik een winkel ben. Normaal doe ik het ook niet, maar dit keer waren het de ouders van mn beste vriend :) Dan wil ik best een keer een uitzondering maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Martijn.C.V op 15-04-2019 13:21 ]

Complimentje?

• Inrage
PhilipsFan schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:42:
Doe het niet! Als er verder niemand in die familie verstand heeft van computers (en dan bedoel ik meer verstand dan een usb-stick erin steken om Windows te installeren) dan word je de facto verantwoordelijk voor die pc. Ik werd letterlijk JAREN later nog gebeld door ouders van een vriend (met wie ik al lang geen contact meer had) waarom hun nieuwe printer niet geinstalleerd wilde worden.

Een custom build is iets voor mensen die verstand hebben van de materie (of iemand dicht in de buurt die dat heeft). Heb je dat niet, koop dan alsjeblieft een kant-en-klaar ingerichte pc bij een winkel. De eisen klinken niet dermate dat er een custom build voor nodig is, dus deze mensen kunnen prima uit de voeten met een standaard pc.
Gewoon 1 keer een rekening voorleggen hé, probleem direct opgelost ...
80€/uur + verplaatstingskost en drank/versnaperingen mochten die niet aangeboden worden:)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-11 17:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Martijn.C.V schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:16:
Bedankt voor verdere reacties.

Nogmaals, ze vroegen om een PC. Ze vroegen om een aardige PC waar ze voorlopig op kunnen gamen. Ze vroegen om een PC die gewoon een tijd lekker vlot aanvoelt. Ik heb ze in elke stap voorbeelden gegeven van goedkopere/duurdere opties met hun voor/nadelen.

Ik heb in ieder geval wel gekeken voor een kleinere kast, dat was een slimme suggestie (zeker voor waar ze het nu hebben staan). Ik heb ook uiteindelijk enkel de M.2 schijf erin gedaan ipv een aparte voor opstarten.

En ik ben me bewust van het helpen van anderen zonder dat ik een winkel ben. Normaal doe ik het ook niet, maar dit keer waren het de ouders van mn beste vriend :) Dan wil ik best een keer een uitzondering maken.
Het systeem wat je zelf voorstelt is imho erg overpowered. Ik ben het eens met andere opmerkingen dat de huidige hardware al zou voldoen. Plaats daar iets van een RX580 in, plaats er een reepje extra RAM in en doe een verse install op een normale SATA3 SSD.

En anders zou ik hooguit voor iets als een Ryzen 2400G gaan. Compacte kast, grote luchtkoeler en een fatsoenlijke voeding icm 512/1TB Sata SSD. Edit: Ah, je hebt het al geïnstalleerd, top :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Driemaal dit.

Mijn advies om niet zelf die PC te bouwen, maar adviseer ze om een bepaalde pre-build PC te kopen bij een PC winkel in hun buurt. Dan kunnen ze voor support altijd daarheen in plaats van naar jou en steun je de lokale PC zaak.

Adviseer ze bijvoorbeeld de Ultimate van de Paradigit, mocht die in de buurt zitten. (https://www.paradigit.nl/desktops/home-en-office-computers/)

• Martijn.C.V
De PC draait inmiddels al :) Ze zijn er erg tevreden mee. En dusver staat de "PC's voor anderen"-teller op 1 :) Dat zijn deze mensen, het is prima te overzien. Ik ben me inderdaad bewust van dat je dat de goto-it-guy wordt en daar heb ik verder geen verdere behoefte aan nee :)

(En ook dit heb ik ze uitgelegd; is iets goedkoper, maar service is dan weer wat lastiger. Ik ben 100% vooraf transparant geweest.)

Complimentje?

Pagina: 1