[pw] Aantallen worden verkeerd berekend bij negatief filter

Pagina: 1
Acties:

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Getest op categorie: PC's
Gebeurd in laatste Chrome/Firefox

Zie GIF:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zVmlMznEfnTonl3MfSvlZVnl/full.gif

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@michiel_ Die getallen kloppen wel ongeveer. Er zijn totaal 1700 uitvoeringen (dat zie je rechtsboven de lijst met resultaten). Trek daar 326 vanaf en je houdt 1374 over. Dus er zit 1 discrepantie in.

edit:
De getallen zijn zo te zien onderhevig aan updates, nu zijn de verhoudingen 1713 t.o.v. 327. Dus dat zal die discrepantie zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 24-03-2019 14:47 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is alleen raar dat de getallen niet meteen wijzigen als je de wel/geen knop omzet. Verder zou je kunnen stellen dat het bij "geen" een AND moet zijn ipv een OR (anders voldoet altijd alles als je meer dan een categorie aanvinkt)

[ Voor 45% gewijzigd door .oisyn op 24-03-2019 14:50 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 16:51
Room42 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:45:
@michiel_ Die getallen kloppen wel ongeveer. Er zijn totaal 1700 uitvoeringen (dat zie je rechtsboven de lijst met resultaten). Trek daar 326 vanaf en je houdt 1374 over. Dus er zit 1 discrepantie in.

edit:
De getallen zijn zo te zien onderhevig aan updates, nu zijn de verhoudingen 1713 t.o.v. 327. Dus dat zal die discrepantie zijn.
Ah verrek, ik zat de aantallen bij elkaar op te tellen, en dan klopte het minder goed. Maar met het totaal van rechtsboven klopt het inmiddels wel precies, inderdaad :P
.oisyn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:47:
Het is alleen raar dat de getallen niet meteen wijzigen als je de wel/geen knop omzet.
Het ziet er een beetje verwarrend uit in eerste instantie, dat ben ik het met je eens. Maar aangezien de 'geen'-optie ervoor zorgt dat het eraf gaat, hoe zou je het anders willen weergeven?

Op zich zou je als je switcht naar 'geen' de aantallen weer kunnen geven als '-326' ipv als '326'. Dat is misschien wel een idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 24-03-2019 14:51 ]

The devil is in the details.

• Room42
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:49:
[...]

Het ziet er een beetje verwarrend uit in eerste instantie, dat ben ik het met je eens. Maar aangezien de 'geen'-optie ervoor zorgt dat het eraf gaat, hoe zou je het anders willen weergeven?

Op zich zou je als je switcht naar 'geen' de aantallen weer kunnen geven als '-326' ipv als '326'. Dat is misschien wel een idee.
In principe zouden die getallen meteen naar het totaal minus die uitvoeringen berekend moeten worden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hahn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:49:

De getallen zijn goed nadat je een categorie aanvinkt, ik stel alleen dat de aantallen al moeten wijzigen als je de wel/geen schakelaar omzet. :)

En als het een AND wordt en je vinkt een categorie aan, dan moeten de getallen wéér wijzigen. Al weet ik even niet of dat consistent is met de rest van de PW.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 24-03-2019 15:00 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Hahn
Ik snap jullie punt, en het is denk ik ook beter dan wat er nu gebeurt, maar ik heb toch m'n twijfels of totalen (minus de categorie die je kiest) begrepen worden :P

• Room42
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:01:
Ik snap jullie punt, en het is denk ik ook beter dan wat er nu gebeurt, maar ik heb toch m'n twijfels of totalen (minus de categorie die je kiest) begrepen worden :P
De positieve getallen worden nu toch ook begrepen? Zodra je schakelt tussen wel->niet zouden de grote getallen getoond moeten worden omdat dat het aantal is dat je overhoudt als je dat niet-filter inschakeld.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:58:
[...]

De getallen zijn goed nadat je een categorie aanvinkt, ik stel alleen dat de aantallen al moeten wijzigen als je de wel/geen schakelaar omzet. :)

En als het een AND wordt en je vinkt een categorie aan, dan moeten de getallen wéér wijzigen. Al weet ik even niet of dat consistent is met de rest van de PW.
Net getest, dit is dus al zo 8)7. Het énige dat nog mist is dus de het wijzigen van de aantallen na het zetten van de wel/geen schakelaar :).

Overigens werkt dit niet overal. Als ik naar televisies ga en het merkenfilter aanpas dan zie ik dit gedrag helemaal niet.

• Hahn
Room42 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:04:
[...]

De positieve getallen worden nu toch ook begrepen? Zodra je schakelt tussen wel->niet zouden de grote getallen getoond moeten worden omdat dat het aantal is dat je overhoudt als je dat niet-filter inschakeld.
De positieve getallen zijn geen totalen :> Bij 'wel' zie je dit:
All-in-one 326
Backpack PC 7
Vink ik ze allebei aan dan krijg ik 326 + 7 te zien, dat is logisch.

Dat is heel wat anders dan:
All-in-one 1381
Backpack PC 1374
Wat ga ik te zien krijgen als ik ze allebei tegelijk aan vink? Jullie suggestie is om Backpack PC te laten updaten als je All-in-one aanvinkt, dat snap ik, maar dat zorgt wel voor extra complexiteit voor de gebruiker, want die verwacht dat misschien niet van tevoren.

Mij lijkt het logischer om dit te doen bij 'geen':
All-in-one -326
Backpack PC -7
Dan weet je dat als je ze allebei aanvinkt, dat er -326 en -7 gedaan wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 24-03-2019 15:08 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hahn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:07:
Wat ga ik te zien krijgen als ik ze allebei tegelijk aan vink?
Dat weet je pas als je een van de twee hebt aangevinkt. Alle aangevinkte vakjes laten het huidige totaal zien. Elk onaangevinkt vakje laat zien waar het totaal op uitkomt als je dat vakje ook zou aanvinken.

Dat dit anders is als bij "wel" komt omdat die laatste een OR filter is, al zul je hetzelfde gedrag daar ook wel kunnen toepassen. Of door negatieve getallen te gebruiken idd, dan wordt het wel weer een optelling.

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 24-03-2019 15:13 ]

• Room42
  • Niet online
@Hahn Ok, goed punt! Dan ben ik inderdaad voor om er negatieve getallen van te maken. Dus totaal minus het aantal van die uitvoering. En dan kan inderdaad het totale resultaat, zoals dat nu gebeurt, getoond worden als die uitvoering wordt aangeklikt. Scratch that! Het is juist heel irritant dat die getallen veranderen. Nu weet je niet wat het effect is als je het filter weer uitschakelt. 8)7 In geval van 'wel' veranderen ze ook niet mee. Dat is veel overzichtelijker.

[ Voor 31% gewijzigd door Room42 op 24-03-2019 15:12 ]

• Hahn
.oisyn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:09:
[...]

Dat weet je pas als je een van de twee hebt aangevinkt.
Ja, dat is hoe het nu gebeurt. In mijn 2e voorbeeldje had ik het over jullie voorstel :)
Alle aangevinkte vakjes laten het huidige totaal zien. Elk onaangevinkt vakje laat zien waar het totaal op uitkomt als je dat vakje ook zou aanvinken.
Ik heb geen idee of ik goed begrijp wat je hiermee bedoelt, maar dat zegt voor mij al genoeg over de complexiteit van zo'n filter :+
Dat dit anders is als bij "wel" komt omdat die laatste een OR filter is, al zul je hetzelfde gedrag daar ook wel kunnen toepassen.
De 'geen' is ook een OR :? Of ik begrijp weer niet wat je precies bedoelt :+

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Natuurlijk is de "geen" geen OR. Alles wat niet A is óf niet B is simpelweg alles ;)

• Hahn
.oisyn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:14:
Natuurlijk is de "geen" geen OR. Alles wat niet A is óf niet B is simpelweg alles ;)
Jouw zin "Dat dit anders is als bij "wel" komt omdat die laatste een OR filter is" leek heel sterk te suggereren dat de 'geen'-optie geen OR was.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat zeg ik toch 8)7
De "wel" is een OR, de "geen" is een AND. Iets ander is totaal onbruikbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 24-03-2019 15:18 ]

• Hahn
Excuus, ik had jouw vorige post verkeerd gelezen. Ik dacht dat je zei 'geen een OR', maar je zei 'geen geen OR'.
De "wel" is een OR, de "geen" is een AND. Iets ander is totaal onbruikbaar.
Ik denk dat wij andere manier van begrijpen van deze filter hebben dan.

De 'geen' filter is voor mij ook een OR, want als ik All-in-one én Backpack PC aanvink, dan werkt 'ie volgens mij zo:
Toon alles, behalve als het All-in-one OF Backpack PC is
Jij zegt dat de 'geen' een AND is, maar dat begrijp ik als:
Toon alles, behalve als het een All-in-one EN Backpack PC is
Maar dan moet iets dus in allebei de types tegelijk zitten voordat 'ie ge-exclude wordt. Lijkt mij niet heel nuttig.

Goede kans dat ik het allemaal verkeerd begrijp, maar ik ben dan heel benieuwd waarom de 'wel' volgens jou een OR is en de 'geen' een AND, terwijl ze in mijn ogen hetzelfde doen (maar dan includen vs excluden).

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De expressie is: (item is not A) AND (item is not B ). Als je daar een OR neer zou zetten dan zal alles voldoen.

Anders gezegd, AND is een doorsnede en OR is een vereniging.

De vereniging van alle dieren die geen hond zijn met alle dieren die geen kat zijn, zijn simpelweg álle dieren. Omgekeerd, de doorsnede van alle honden en alle katten zijn 0 dieren. Daarom is AND niet logisch bij "wel" en OR niet logisch bij "geen".

Pagina: 1