Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuwe desktop voor oude gamer rond 1300

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stille desktop die ook mee kan in de huidige zwaardere games. Minimaal 1080p op hoge settings met hoge fps. 'Stil' gaat voor performance, stil mag extra kosten.

Ik kom van een Intel NUC i5 als desktop waar gamen maar heel beperkt mee mogelijk was. De NUC i5 gaat blazen als een gek bij zware belasting; ik wil toch weer graag een pc om mee te kunnen gamen.
- geen behoefte aan kast met raampje
- dus ook geen RGB functies nodig
- ik heb een NAS, dus geen grote HDD nodig in mn desktop (nu 250GB in de NUC)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget 1000 a 1500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
23" Eizo Foris FS2333 (1080p - dit wordt een volgende upgrade naar groter/mooier).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel of AMD? Ja, discussie is zo oud als... Ik had direct al een Ryzen 5 2600X in mijn lijstje staan, daarna naar de i5-9600 gaan kijken op basis van al de adviezen en systemen die mensen hier samenstellen. Nu weer terug naar de Ryzen 2600 (zonder X). Ik wil niet nog een paar maanden wachten op de volgende serie van AMD; maar nadat ik las dat de volgende generatie in de AM socket past, gekozen voor een goed moederbord en goed geheugen; zodat ik bij een upgrade in 2020 hopelijk alleen de CPU hoef te vervangen.

Ga je overklokken?
De 2600 ga ik wel wat pushen, maar het mag niet ten koste gaan van stil systeem met luchtkoeler.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uit de adviezen hier en elders inmiddels gekozen voor:
- Scythe Mugen koeler ivm stiller dan stock.
- Corsair 550W voeding goed genoeg en stil genoeg (ik had eerst 650W gekozen)
- Fractal Design R6 USB-C ivm stille kast en USB-C
- GeForce RTX 2060 Gaming Z 6GB (eerst nog de Gigabyte GeForce RTX 2070 WindForce 8GB op mn lijst gehad, maar gedowngrade ivm nog niet direct upgraden van monitor)

Wat verwacht je van ons?[i]
Paar vragen / overdenkingen:
- Ik overweeg nog de Scythe Ninja 5 omdat die nog stiller zou zijn en meer ruimte biedt om de 2600 over te klokken met toch een stil systeem, maar ik lees ook opmerkingen dat deze erg zwaar is en het haarscheurtjes in het moederbord zou kunnen veroorzaken.

- NVMe SSD of niet? Sneller leek me een logische keuze, maar ik lees dat men zegt "heb je niets aan" tegen anderen die een gaming/office pc samenstellen. In de best buy guide van maart staat toch wel de Intel 660p.... #confused.
-- dus: Intel 660p 512GB (75 euro) of 'gewoon' Crucial MX500 500GB M.2 (71,05 euro) (of Corsair Force MP510 480GB (102 euro) )

- Define R6 casing staat nu op mijn lijstje; zoals gezegd ik wil een STILLE kast, met goede demping, etc. Iemand nog een ander goed advies? USB-C is een pre.
- Corsair 550W voeding - idem, ik wil vooral een stil systeem. Iemand nog een ander goed advies?

- MSI X470 Gaming Pro had ik eigenlijk op mijn lijst staan. Ik hoef niet perse WiFi (nice to have..), maar ik mistte bij deze MSI een USB-C header - die heb ik toch nodig voor de USB-C aansluiting op de Define R6 casing? Daarom maar doorgeschoten naar de duurste variant, die dan ook WiFi heeft en een zeer goede audio chip.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 162,66€ 162,66
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,05€ 48,05
1Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi)€ 283,89€ 283,89
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 181,-€ 181,-
1MSI GeForce RTX 2060 GAMING Z 6G€ 409,-€ 409,-
1Fractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 104,90€ 104,90
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 81,-€ 81,-
1Intel 660p 512GB€ 74,50€ 74,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.345,00

Alternatieven - downgrades/upgrades
1Gigabyte Aorus X470 Gaming 7 WiFi€ 243,56
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 71,05
1Scythe Ninja 5€ 49,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 113,50

[ Voor 4% gewijzigd door hrigteri op 24-03-2019 01:16 ]

Beste antwoord (via hrigteri op 24-03-2019 17:59)

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:54
Zoals als hackus hierboven aangeeft heeft het voor veel games geen nut om te gaan overklokken op Ryzen. Over het algemeen doet de Precision Boost Overdrive (PBO) heeft even goed, als niet beter op vele benchmarks. Ik zou even de benchmarks bestuderen van welke games jij het meest speelt en dan beslissen of het nut heeft. Vaak niet.

De pricewatch: Asus PRIME X470-PRO heeft een usb 3.1 gen2 headers op het moederbord. Is dat niet wat? Mocht je toch beslissen om te gaan overklokken dan zit je bij de x470 vast aan de dure borden voor een beetje kwaliteit en/of top kwaliteit VRM en mosfets.

De ram kan zowiezo goedkoper, sinds het toch geen RGB heeft, is een pricewatch: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB of een pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB misschien een oplossing scheelt best wat in prijs.

Het verschil wat je aan die aanpassingen overhoudt, kan je in een betere videokaart steken of een nieuwe monitor zoals je dat aangaf. Zelf zou ik het in een nieuwe monitor steken, die gaat immers langer mee dan je GPU, wat vaker wordt vervangen. Of misschien zelfs in een Intel cpu-mobo combinatie als die beter uit de tests komen voor de games die jij het meest speelt.

Alle reacties

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:18
- MSI X470 Gaming Pro had ik eigenlijk op mijn lijst staan. Ik hoef niet perse WiFi (nice to have..), maar ik mistte bij deze MSI een USB-C header - die heb ik toch nodig voor de USB-C aansluiting op de Define R6 casing? Daarom maar doorgeschoten naar de duurste variant, die dan ook WiFi heeft en een zeer goede audio chip. 
Als ik zo bekijk heeft de Asus PRIME X470-Pro (a €158) ook een usb 3.1 gen 2 header voor je kast. Deze heeft dan weer geen Wifi maar het scheelt je wel 130 euro die je of kan besparen of ergens anders in kan pompen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@hrigteri Kijk eerst eens naar benchmarks voor de games die je speelt. OC heb je vaak niets aan qua fps verbetering. je koopt nu een extreem duur moederbord en RAM, en dat kun je ook in betere RTX steken.
Of Intel CPU

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 24-03-2019 12:06 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord

• rain2reign
Zoals als hackus hierboven aangeeft heeft het voor veel games geen nut om te gaan overklokken op Ryzen. Over het algemeen doet de Precision Boost Overdrive (PBO) heeft even goed, als niet beter op vele benchmarks. Ik zou even de benchmarks bestuderen van welke games jij het meest speelt en dan beslissen of het nut heeft. Vaak niet.

De pricewatch: Asus PRIME X470-PRO heeft een usb 3.1 gen2 headers op het moederbord. Is dat niet wat? Mocht je toch beslissen om te gaan overklokken dan zit je bij de x470 vast aan de dure borden voor een beetje kwaliteit en/of top kwaliteit VRM en mosfets.

De ram kan zowiezo goedkoper, sinds het toch geen RGB heeft, is een pricewatch: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB of een pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB misschien een oplossing scheelt best wat in prijs.

Het verschil wat je aan die aanpassingen overhoudt, kan je in een betere videokaart steken of een nieuwe monitor zoals je dat aangaf. Zelf zou ik het in een nieuwe monitor steken, die gaat immers langer mee dan je GPU, wat vaker wordt vervangen. Of misschien zelfs in een Intel cpu-mobo combinatie als die beter uit de tests komen voor de games die jij het meest speelt.

• hrigteri
Bij de Prime X470-Pro staat een opmerking die ik niet snap.
"Bij gebruik van het M.2 (S600/Pcie3.0x4) slot in combinatie met AMD 7th Generation A-series/Athlon Processors werktdeze alleen in SATA-modus."

Ryzen is dat niet, dus daar geldt dit niet bij? @rain2reign @makaa

[ Voor 4% gewijzigd door hrigteri op 24-03-2019 19:36 ]

• hrigteri
Hackus schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:53:
@hrigteri Kijk eerst eens naar benchmarks voor de games die je speelt. OC heb je vaak niets aan qua fps verbetering. je koopt nu een extreem duur moederbord en RAM, en dat kun je ook in betere RTX steken.
Of Intel CPU
Wat ik lees krijg ik het idee dat de Intel's warmer worden dan de Ryzen, dus ik zou verwachten ook meer koeling nodig hebben en dus er meer lawaai uit het systeem zal komen. Ik heb mn hoop een beetje op de nieuwe Zen2's en dan een upgrade te kunnen doen met huidige mobo + geheugen (daarom ik wil dus 3200's, grotere kans dat die dan ook nog de Zen2 kunnen bedienen....). Ik wil echter niet nog 3 maanden wachten, want ongetwijfeld is het dan zo dat eerst ze nog slecht leverbaar zijn en en en, en dan ben je weer 3 maanden verder en ineens is het 2020.

Ik had overigens niet verwacht dat overclock niets zou doen.... base clock verhogen zou toch al direct een effect moeten hebben?

• rain2reign
hrigteri schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:14:
Bij de Prime X470-Pro staat een opmerking die ik niet snap.
"Bij gebruik van het M.2 (S600/Pcie3.0x4) slot in combinatie met AMD 7th Generation A-series/Athlon Processors werktdeze alleen in SATA-modus."

Ryzen is dat niet, dus daar geldt dit niet bij? @rain2reign @makaa
Dat klopt. Gewoon de CPU er insteken en de bios een update geven via USB als dat nodig is en klaar. ;)

• hrigteri
Ik ben uiteindelijk voor deze set gegaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 162,66€ 162,66
1Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi)€ 283,89€ 283,89
1Asus ROG Strix RTX 2060 6GB Gaming OC€ 449,-€ 449,-
1Fractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 104,90€ 104,90
1Scythe Ninja 5€ 49,95€ 49,95
1G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX€ 126,50€ 126,50
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 81,-€ 81,-
1Intel 660p 512GB€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.332,90

Dit geheugen staat in de QVL lijst, 3200 met CL16 (de CL14 vond ik echt te duur). Tnx voor de tip dat hetgene ik eerst had uitgekozen met RGB was. Deel van de reden om toch voor dit erg dure moederbord te kiezen is ene kant de wifi, andere kant de stroomvoorziening op het bord en een mooie combinatie met de Asus strix OC die ik voor een mooie aanbieding op de kop kon tikken (lager dan pricewatch). Ik wil begin 2020 de nieuwe Ryzen's van die tijd dan op dit bord gaan prikken en met dit geheugen. Voor de Prime is het een beetje te betwijfelen of die het qua stroomvoorziening wel zou gaan redden voor CPUs boven de 2800.

En hopelijk dat ik tegen begin volgend jaar ook van iemand een 2e hands RTX 2070 of zelfs 2080 over kan nemen; hoewel ik dan ook wel een nieuwe voeding zal moeten hebben. Maar dat zien we dan wel weer :)

[ Voor 3% gewijzigd door hrigteri op 26-03-2019 22:03 ]

• Abb0
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-01-2022
hrigteri schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:00:
Deel van de reden om toch voor dit erg dure moederbord te kiezen is ene kant de wifi, andere kant de stroomvoorziening op het bord en een mooie combinatie met de Asus strix OC die ik voor een mooie aanbieding op de kop kon tikken (lager dan pricewatch).
Is die aanbieding nog steeds geldig? Zo ja, waar?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Kleine SSD gekozen, het is nogthans prettig om al je games er op te hebben, zeker nu de 1TB versie zo goed geprijst is. Mobo is overkill duur maar dat wist je wel al zeker. Voor die 100€ die je daar teveel aan betaalt kon je al beginnen sparen aan een 1440p monitor of ineens voor een RTX2070 of 650W voeding te gaan. Vreemde keuzes.

• hrigteri
Al mijn belangrijke data staat op mn NAS waar meerdere TBs in liggen; dus er staan letterlijk alleen wat games op mn PC en alle documenten, fotos, filmpjes, etc, alles staat op de NAS. 500GB is echt genoeg :) Ik heb nu nog steeds 320 GB beschikbaar. Met Steam en Uplay en en en heb je de games toch zo weer binnen als je een oude game weer wilt gaan spelen.
Super blij met mn systeempje.
Pagina: 1