Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Backup naar normale bestanden (met/zonder rsync)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 05:31

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik hou er van als ik een backup kan benaderen als een gewone schijf, voor het geval ik er individuele bestanden uit moet plukken. Zo ontdekte ik het maken van een backup met rsync in Ubuntu.

De eerste jaren gebruikte ik de "--link-dest"-methode: bij elke backup krijg je een nieuwe kopie van de complete directorystructuur van het origineel op je backup-schijf, maar alle bestanden die niet veranderd zijn, zijn gewoon een hard-link naar de vorige backup.

Pas heel veel later ontdekte ik de "--backup/--suffix" methode van rsync, waarbij bestanden die veranderd of verwijderd zijn in het origineel, in de backup bewaard worden met een suffix achter hun bestandsnaam (in mijn geval is dat de datum van de backup).

Die tweede methode is veel handiger als je achteraf wilt uitzoeken wanneer een bestand precies veranderd is.

Mijn vraag is nu: is er een nog handige opslagmethode, die ik nog niet ken, in rsync, of andere tools?

Alle reacties

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

handig is natuurlijk je eigen invulling

ik zou compressie en iets van versie beheer doen. zelf heb ik een online dienst die dit voor mij doet.
lokaal doe ik een sync naar een andere disk omdat de compressie gewoon maar 3% effect op het geheel heeft (meer foto's)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
rsnapshot.

• thunder7
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-04 22:33

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

rsnapshot +2:

want dat is precies
Ik hou er van als ik een backup kan benaderen als een gewone schijf, voor het geval ik er individuele bestanden uit moet plukken.
en neemt toch niet meer ruimte in dan strikt noodzakelijk voor gewijzigde bestanden.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True