Windows 7 Factory Reset?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1191374

Topicstarter
Mijn vraag
Ik zou graag mijn Windows 7 compleet willen resetten naar de fabrieksinstellingen, omdat er wat problemen met mijn PC zijn (o.a. veel troep en blue screen of death). Ik heb bij de computer geen disc meegekregen en ik heb ook geen herstelpunt dus deze opties vallen weg. Ik heb wel iets gelezen over dat je het kan resetten als je windows op een USB zet o.i.d? Zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 7 Home Premium, Copyright 2009 Microsoft Corporation. All Rights Reserved. Service Pack 1
- Intel (R) Core (TM) i5-4460 CPU 3.20GHz 3.20 GHz
- Installed Memory (RAM): 8GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al geproberd met allerlei manieren om het blue screen of death proberen te fixxen, maar wat ik ook probeer het lukt gewoon niet. Daarbuiten wil ik gewoon mijn gehele computer resetten, zodat ik gewoon weer vanaf begins af aan kan beginnen.

Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt!! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Noteer je key voor de zekerheid en controleer of je een OEM of Retail licentie hebt. Daarna de bijpassende ISO regelen en op een USB stick zetten met de Microsoft tool. Je moet daarna alle drivers, programma's en updates opnieuw installeren. Qua drivers zou ik er voor zorgen dat je die vooraf binnen haalt en op een USB stick zet, want zonder drivers kan je niet altijd op internet komen. Backups natuurlijk ook vooraf maken.

Let op: als je deze taken niet comfortabel kan uitvoeren moet je het misschien uitbesteden. Daarbij is een herinstallatie geen garantie dat je computer beter functioneert, je lost er uiteraard geen hardware problemen mee op.

[ Voor 64% gewijzigd door johnkeates op 23-03-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Nope, als er geen recovery partitie is word dat een herinstallatie, de juiste iso kan je na invoeren van de microsoft site downloaden. Bij windows 7 is herinstallatie sws te prefereren boven recovery vanwege bloatware, verouderde drivers en binnenhalen van updates

[ Voor 33% gewijzigd door -36- op 23-03-2019 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar wie zegt dat er geen recoverypartitie aanwezig is? Dat is wat anders dan een herstelpunt.
Kijk eens in je diskmanagement om te zien wat voor partities erop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Anoniem: 1191374 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:25:
Mijn vraag
Ik heb al geproberd met allerlei manieren om het blue screen of death proberen te fixxen, maar wat ik ook probeer het lukt gewoon niet. Daarbuiten wil ik gewoon mijn gehele computer resetten, zodat ik gewoon weer vanaf begins af aan kan beginnen.
Ook uitgesloten dat het geen hardware is die de BSOD veroorzaakt?

En wellicht geen optie voor je, maar de "gratis update" naar Win10 werkt ook nog steeds.
Gewoon bij de installatie van Win10 je Win7 serial ingeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 262853 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:46:
[...]

Ook uitgesloten dat het geen hardware is die de BSOD veroorzaakt?

En wellicht geen optie voor je, maar de "gratis update" naar Win10 werkt ook nog steeds.
Gewoon bij de installatie van Win10 je Win7 serial ingeven.
Thanks voor je bericht!

Ik zou graag gebruik willen maken van de gratis Update naar Win 10, maar volgensmij komen hier allerlei dingen bijkijken waar ik geen verstand van heb. Wat raad je aan om te doen? Dit zou sowieso de beste optie zijn om gewoon met een schone lei te kunnen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een video gevonden hoe je van windows 7 naar 8 gaat: YouTube: Windows 10 upgrade from Windows 7 - Upgrade Windows 7 to Windows 10 ...

- Dit is eingelijk heel simpel proces, zonder dat USB gedoe. Bij 2:30 klikt hij ook ''Upgrade this pc now'' aan ipv dat USB gebeuren. Wat is het verschil? Ik wil mijn pc gewoon met een factory reset naar windows 10 doen.

- Bij 5:02 kun je als het goed is ''Keep personal files and apps'' wegvinken? Zodat ik gewoon weer een frisse computer heb.

Kan ik dit zo volgens de video doen?

Hoor het graag, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-05 13:09
https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO
Hiermee Kan je het iso bestand van win 10 downloaden en dat gaan branden op dvd of met rufus op een USB stik zetten (bootable)
https://rufus.ie/

Hieronder staat dat je met een 7key niet meer in aanmerking komt voor de gratis upgrade.
https://support.microsoft...35/windows-10-upgrade-faq

Er was een tijd de mogelijkheid: als je Windows met toegankelijkheids opties gebruikte dat je hem nog gratis kreeg met de media creation tool

Ja kan het allemaal proberen, als je een Windows 7 key hebt, dan kan je iig Windows 7 wel weer erop krijgen.
Daar is ook een iso-bestand (dvd image) voor te downloaden hier (je hebt je win7 key dan wel nodig https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/

Ik zou al die iso-bestanden eerst even binnen halen voor je begint

Dan nog iets. Als het met de w7 key nog kan zoals hier in dit topic eerder is gezegd,
Dan geldt het volgende:
Als je een pro Windows 10 wil dan moet je ook een pro Windows 7 hebben, of ulitmate

En als je pc nog nooit naar Windows 10 is geüpgraded ooit, dan zal je Windows 10 moeten kopen.

Oja en let op of het 32bit is of 64bit Windows 7
64bit is nu gangbaar tegenwoordig
Key’s kunnen 32 of 64 versies zijn, als het OEM key’s zijn.
Retail pakt alle versies.

Succes en gebruik Google

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Anoniem: 1191374 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 23:59:

- Dit is eingelijk heel simpel proces, zonder dat USB gedoe. Bij 2:30 klikt hij ook ''Upgrade this pc now'' aan ipv dat USB gebeuren. Wat is het verschil? Ik wil mijn pc gewoon met een factory reset naar windows 10 doen.

- Bij 5:02 kun je als het goed is ''Keep personal files and apps'' wegvinken? Zodat ik gewoon weer een frisse computer heb.

Kan ik dit zo volgens de video doen?

Hoor het graag, thx!
I.p.v. een USB te maken gaat hij hem downen en via/met je eigen pc over Windows 7 heen zetten

Vraag 2:
Ja je kan helemaal schoon beginnen door dat vinkje weg te halen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mel33 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 00:55:
[...]

I.p.v. een USB te maken gaat hij hem downen en via/met je eigen pc over Windows 7 heen zetten

Vraag 2:
Ja je kan helemaal schoon beginnen door dat vinkje weg te halen.
Thanks voor je bericht.

1. Wat is de reden dat ik al die ISO bestanden moet binnen halen als ik gewoon Windows 10 kan downloaden en dan gelijk al mijn bestanden kan achterlaten? (Net zoals de video) Zie link: https://www.gratissoftwar...creationtool-januari-2017

Over je 2e bericht:
2. Ik heb echt geen verstand van dat iso bestand & USB-principe. Dus ik kan gewoon zoals het filmpje zonder USB Windows 10 downloaden via de link? (ik heb zelf windows 7 Home Premium en inmiddels mijn product key hiervoor gevonden).

3. Ik heb: Windows 7 Home Premium (Copyright 2019 Servicepack 1), 64-bit Operating System.
Welke WIndows 10 kan ik dan het beste downloaden? Heeft u een link?

Wat ik wil is dat mijn computer word gereset naar de fabrieksinstellingen met Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zie link: https://docs.microsoft.co.../windows-10-upgrade-paths

Kan ik gewoon Windows 10 pro installeren?

Thanks voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Anoniem: 1191374 Bewerk a.u.b. even je vorige bericht in plaats van steeds te kicken. Dat mag pas na 24h. ;)

Zo te zien kun je inderdaad je Windows 7 HP upgraden naar Windows 10 Pro.
Daarnaast kun je inderdaad kiezen om de huidige installatie te upgraden naar Windows 10, zonder dat "USB-gedoe", zoals jij het verwoordt. Ikzelf vind dat USB-gedoe altijd fijner omdat je dan meer controle over de installatie hebt. Maar probeer het gewoon uit. Je kunt altijd achteraf alsnog opnieuw beginnen vanaf USB.

Ik neem aan (lees: hoop!) dat je een backup van je belangrijke bestanden hebt die niet is aangekoppeld op het moment dat je de installatie gaat uitvoeren. Anders loop je het risico dat ook die backup overschreven of verwijderd wordt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mel33 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 00:45:

Hieronder staat dat je met een 7key niet meer in aanmerking komt voor de gratis upgrade.
https://support.microsoft...35/windows-10-upgrade-faq
Vorige week nog een laptop (waar nog nooit Win10 op gedraaid had) voorzien van een verse/usb Win10 installatie met een (oude) Win7 Home Premium key. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
@Anoniem: 1191374
vraag 1:
Ja dat is alleen een tip, omdat je nu nog een werkende pc hebt, en jij zelf geen installatie schijf van een windows had, is het handig ze te downen, doe het alleen al maar om een mislukte crappy instal te kunnen herstellen. En zeker als je een crappy W7 op je pc hebt staan, dan kan de media creation tool van microsoft wel eens de boel helemaal in de soep draaien. (maak zowiezo een backup als je je W7 belangrijk vind)

Vraag 2:
Een iso is een complete image, van een dvd bijv.
Als je hem op usb zet (of brand op dvd) dan maak je een installatie medium
This heel simpel met rufus, maar je kan ook de Universal USB Installer link klikken op de rufus site, en dan de stappen volgen. (ook simpel) Maar dan moet je dus al een .iso bestand van windows hebben.
De media creation tool van Microsoft zelf, doet hetzelfde, maar omdat die eerst kijkt naar jou geïnstalleerde windows 7 versie, zal hij ook die relaterende versie gaan aanbieden van windows 10, en de tool maakt tijdens de W10 instal, van W7 een old map aan, zodat je terug kan gaan naar je oude W7 pc)
Je hebt in de tool ook de optie om een andere versie te maken of installeren, in dit geval met je win 7 home premuim kan je nu dus ook een pro 10 kiezen.

vraag 3:
De W7 Home premium geeft (volgens jou link van de upgrade paths) ook de optie om de win 10 pro te pakken, dan zou ik die doen.

@Anoniem: 262853 ik had het zelf al een tijd niet gedaan, mooi om te weten dat het nog steeds kan.

Waar je wel rekening mee moet houden.. Is dat, je wel een werkende en geactiveerde win7 moet hebben, en zoals TERW_DAN zegt, het kan zijn dat je een herstel partitie hebt staan op je HDD voor win7, dan moet je even naar de fabrikant van je pc gaan en kijken hoe je die herstel partitie aanspreekt en start. (soms is dat F7 of F9 die je dan repeterend moet indrukken tijdens de opstart, direct in het begin)

Samengevat;
Je Kan met een installatie iso, op USB of DVD, de pc compleet schoon booten met de bootoptie van je moederbord (mocht je een virus hebben gehad iod) en dan de pc helemaal inrichten zoals je zelf wil, qua partities, en windows 10 versie (ik gooi alles eraf en start schoon meestal)
Dus het ligt eraan welke W7 of W10 key je invoert tijdens die W10 installatie, de key geeft dan vanzelf de goeie versie opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 262853 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:30:
[...]

Vorige week nog een laptop (waar nog nooit Win10 op gedraaid had) voorzien van een verse/usb Win10 installatie met een (oude) Win7 Home Premium key. d:)b
Word er dan ook gelijk een factory reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mel33 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:14:
@Anoniem: 1191374
vraag 1:
Ja dat is alleen een tip, omdat je nu nog een werkende pc hebt, en jij zelf geen installatie schijf van een windows had, is het handig ze te downen, doe het alleen al maar om een mislukte crappy instal te kunnen herstellen. En zeker als je een crappy W7 op je pc hebt staan, dan kan de media creation tool van microsoft wel eens de boel helemaal in de soep draaien. (maak zowiezo een backup als je je W7 belangrijk vind)

Vraag 2:
Een iso is een complete image, van een dvd bijv.
Als je hem op usb zet (of brand op dvd) dan maak je een installatie medium
This heel simpel met rufus, maar je kan ook de Universal USB Installer link klikken op de rufus site, en dan de stappen volgen. (ook simpel) Maar dan moet je dus al een .iso bestand van windows hebben.
De media creation tool van Microsoft zelf, doet hetzelfde, maar omdat die eerst kijkt naar jou geïnstalleerde windows 7 versie, zal hij ook die relaterende versie gaan aanbieden van windows 10, en de tool maakt tijdens de W10 instal, van W7 een old map aan, zodat je terug kan gaan naar je oude W7 pc)
Je hebt in de tool ook de optie om een andere versie te maken of installeren, in dit geval met je win 7 home premuim kan je nu dus ook een pro 10 kiezen.

vraag 3:
De W7 Home premium geeft (volgens jou link van de upgrade paths) ook de optie om de win 10 pro te pakken, dan zou ik die doen.

@Anoniem: 262853 ik had het zelf al een tijd niet gedaan, mooi om te weten dat het nog steeds kan.

Waar je wel rekening mee moet houden.. Is dat, je wel een werkende en geactiveerde win7 moet hebben, en zoals TERW_DAN zegt, het kan zijn dat je een herstel partitie hebt staan op je HDD voor win7, dan moet je even naar de fabrikant van je pc gaan en kijken hoe je die herstel partitie aanspreekt en start. (soms is dat F7 of F9 die je dan repeterend moet indrukken tijdens de opstart, direct in het begin)

Samengevat;
Je Kan met een installatie iso, op USB of DVD, de pc compleet schoon booten met de bootoptie van je moederbord (mocht je een virus hebben gehad iod) en dan de pc helemaal inrichten zoals je zelf wil, qua partities, en windows 10 versie (ik gooi alles eraf en start schoon meestal)
Dus het ligt eraan welke W7 of W10 key je invoert tijdens die W10 installatie, de key geeft dan vanzelf de goeie versie opties.
Dus ik kan het beste de stappen van deze video volgen? Link: YouTube: Upgrade to Windows 10 for FREE in 2019

Aan Windws 7 hecht ik in principe geen waarde meer, omdat het in de toekomst niet meer ge-update gaat worden. Ook is mijn WIndows 7 (OEM) Activated en heb ik de Product Key hiervan inmiddels gevonden.

Ik wil gewoon Windows 10 met de fabrieksinstellingen dat alles gereset is.

Ik zie je reactie tegemoet en thanks voor de hulp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 1191374 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:47:
[...]

Wordt er dan ook gelijk een factory reset gedaan?
Nee, Windows wordt gewoon fris geïnstalleerd. De fabrikant heeft daar niks meer mee te doen. Je installeert een eigen, schone Windowsversie en je zult zelf alle additionele software en drivers moeten installeren.

Voor een echte factory reset zul je de installatiemedia van de fabrikant moeten opsnorren... maar waarom je dat zou willen, zou mij een raadsel zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Ja maak maar een USB medium zoals in de video
En verwijder ook de partities zoals in de video
Dan ben je alles kwijt van 7 (ook evt de herstel partities die er op staan van w7) en maak je een verse instal win10

[ Voor 8% gewijzigd door Mel33 op 24-03-2019 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1191374 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:47:
[...]

Word er dan ook gelijk een factory reset gedaan?
In principe wel, echter als je niet de partities verwijderd/formatteert tijdens de setup blijven (oude) mappen wel aanwezig. (En je hebt kans dat er een dualboot gemaakt wordt met Win7)
Dus als je Win10 installeert vanaf een usb, zorg dan je de partities verwijderd of formatteert.
Hier worden alle mogelijkheden heel duidelijk (met plaatjes erbij) uitgelegd.
https://www.schoonepc.nl/...s_10_setup_procedure.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11
Ik zou de product key noteren en een ISO op USB stick laten maken met dit programma: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Anoniem: 1191374 Ik ben wel benieuwd welke key je hebt gevonden, ik hoop op een stikker.
Want de key zie je niet in je huidige w7 staan. (Dat wat je nu ergens zo ziet in w7, is een ander nummer dan een key)

(Je hebt progjes zoals win key view die dat wel kunnen in w7)

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 24-03-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 21:38
Pagina: 1