Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yazzaaar
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-07 11:59
Mijn vraag

Dag Tweakeraars - Na installatie van Windows 10 schiet de fan van mijn beestje, een Dell Inspiron 15R SE, continue in de luidste modus bij het ieder wat opstarten van een app. Iemand die mij hier mee kan helpen?

Voordat Windows 10 werd geïnstalleerd stond Windows 7 op deze computer. De fan deed toen zijn werk en schreeuwde niet om aandacht. In de loop der jaren zijn er 2 zaken veranderd aan deze laptop, namelijk een SDD & een nieuwe fan (die tot gister, 1,5 jaar goed heeft gewerkt)

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Dell Inspiron 15R SE
- Windows 10 Home editie
- Versie: 10.0.17763 Build 17763
- Bios: Dell Inc. A14, 17-5-2018 (meeste recente driver volgens Dell-support website voor dit apparaat)
- Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3612QM CPU @ 2.10GHz, 2101 MHz, 4 core('s), 8 logische processor(s)
- Systeemmap: C:\Windows\system32
- Fysiek geheugen: 8,00 GB RAM

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Processor & geheugen in gebruik (%) is normaal tot laag (heb nog niet alle overbodige apps uitgeschakeld)
- Checken of drivers up-to-date zijn & zijn dit
- Diagnostische test uitgevoerd met als resultaat geen errors of iets dergelijks
- In het overzicht van de BIOS over de fan stonden de volgende RPM waarden. Bij high 4600 & bij low 4400.
- Energiebeheer instellingen naar passief gezet
- Youtube afgespeurd hoe je de snelheid van de fan in de BIOS kan aanpassen - zo technisch ben ik helaas niet & durf daar niet aan te zitten
- Speedfan geïnstalleerd om te kijken naar de temperatuur en die zit rond 45/50 graden Celsius (ook na het opstarten van veel programma's tegelijk. Prutsen aan de fan durf ik hier ook niet.
- Dell gecontacteerd maar die rekenen exorbitante bedragen

Hopelijk is dit de informatie waar jullie wat mee kunnen. Alvast bedankt voor de moeite :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

yazzaaar schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:22:
... durf daar niet aan te zitten ...
... durf ik hier ook niet...
Beetje vreemde opstelling voor een tweaker
Verzamel wat moed en kijk wat er verandert als je iets aan de instellingen wijzigt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yazzaaar
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-07 11:59
Brahiewahiewa schreef op zondag 24 maart 2019 @ 00:23:
[...]

Beetje vreemde opstelling voor een tweaker
Verzamel wat moed en kijk wat er verandert als je iets aan de instellingen wijzigt
Laat ik het zo zeggen, wat we kunnen doen dat doen we. Enkel geraak ik tot het punt waar we nu zijn aanbeland. Om potentiële schade te voorkomen roep ik daarom de hulp in van anderen zodat ik het vervolgens met die hulp kan oplossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@yazzaaar Je kunt toch op zijn minst bekijken hoe de instellingen nu zijn en die hier vermelden? ;)

Maar check ook gewoon de handleiding. Volgens mij ga je met die in het BIOS niks kapotmaken. Daarentegen verwacht ik ook niet dat het OS hier verschil in gaat maken dus dan is het wel raar dat de nieuwe installatie opeens hard blaast.

Heb je een schone installatie gedaan van Windows 10 of was dit een upgrade vanaf Windows 7?

[ Voor 62% gewijzigd door Room42 op 24-03-2019 16:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron