Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Op mijn dak wil ik graag zonnepanelen. Voor een groot deel heb ik een plat dak, verborgen achter een stuk schuin dak. Helaas heb ik twee grote bomen aan de zuid- en oostkant.

Zo ziet het dak eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AUO9OwetEnxIj0HHbJAu3smK/full.jpg

Als ik recht op het dak sta, met mijn neus naar de voorkant van het huis, is dit de orientatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LfhoCDUy7fEM6d84vg4MqSl5/full.png

Aan de zijkant van het huis staat deze boom (de Zuid-Oost kant):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mHsw2pLe1A05bftP1Bm9zLMm/full.jpg

Aan de voorkant van het huis staan deze bomen (Zuid-west):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/edsLo2QHTtxMIGAB2BquoqNS/full.jpg

Die bomen zullen flink wat schaduw geven. Is het daarom verstandig om met optimizers of micro-omvormers te werken? Of heeft zoveel schaduw niet zoveel zin qua opwekking?

Zo ziet het eruit op Google Maps (Noord is boven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k4OZGyU3J9r3l0hydZdBPmlo/full.jpg

Elektra en verbruik
Ik woon nog niet zo lang in dit huis, dus ik weet nog niet helemaal wat ik per jaar aan stroom gebruik. Ik denk dat ik uit kan gaan van maximaal 3.000 kWh per jaar.

Bij de verbouwing heb ik een YMVK kabel (30 meter) getrokken van de meterkast naar de CV-ketelkast op zolder (waar op het dak het pijpje staat van de ketel). Daar is veel ruimte voor een omvormer. Die kabel is 5-aderig 4mm2. De meterkast is 3-fase. Ik kan de kabel aansluiten op een 3 fase aardlekautomaat, of (als ik een 1-fase omvormer ga gebruiken) op een 1 fase aardlekautomaat.

Installatie en offertes
Ik ben nog aan het oriënteren en heb nog geen offertes opgevraagd. Ik ben best handig en kan het zelf wel monteren en aansluiten. De meterkast heb ik zelf ook vervangen.

Ik weet nog niet zo goed welke hellingshoek handig is en welke oriëntatie de zonnepanelen moeten liggen. Als ik ze naar de zijkant laat wijzen op een schans, staan ze zo goed als ZO gericht.

Als ik kijk naar deze panelen: JA Solar JAP60S-01-280-SC Poly 5BB Cypress 280Wp dan kan ik over de 510cm in portrait 3 panelen kwijt. Afhankelijk van de hellingshoek kan ik denk ik 3 of 4 rijen kwijt. In totaal dus 9 of 12 panelen. Maar misschien zijn er qua paneel wel veel verstandigere keuzes te maken.

Wie heeft advies? :)

[ Voor 3% gewijzigd door orf op 24-03-2019 10:07 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Voor zo`n dak is SolarEdge denk ik wel op z`n plaats.

Ik heb even wat luxere panelen gekozen omdat de prijs / Wp inclusief montagemateriaal en optimizers toch weer hetzelfde is.

https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles

orf2

excl installatie wordt dat 3000 euro excl btw (komen nog wel wat kabels en ballast bij maar dat is centenwerk) voor 3900 Wp = 0.769 euro / Wp.
Met 280 Wp panelen, lichtere optimizer en lichtere omvormer kom je op iets van 0.75 euro / Wp.

Stel dat je, in jouw geval 800 Wh / Wp haalt dan haalt de set met efficientere panelen 0.8x12x325=3120 kWh per jaar.

Qua elektrische aansluiting zijn er 2 opties:
- een eigen kabel van de omvormer naar de meterkast
of
- pv verdeler (klein meterkastje) aan het eind van de kabel, die de kabel verdeeld in 2 groepen. Een opwek groep en een verbruikers groep. Wel zorgen dat alle verbruikers ook echt via de PV verdeler gaan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• orf
  • Nu online
busscherski schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:58:
Voor zo`n dak is SolarEdge denk ik wel op z`n plaats.

Ik heb even wat luxere panelen gekozen omdat de prijs / Wp inclusief montagemateriaal en optimizers toch weer hetzelfde is.

https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles
Bedankt voor je reactie. :) Deze panelen zien er goed uit.
[Afbeelding: orf2]

excl installatie wordt dat 3000 euro excl btw (komen nog wel wat kabels en ballast bij maar dat is centenwerk) voor 3900 Wp = 0.769 euro / Wp.
Met 280 Wp panelen, lichtere optimizer en lichtere omvormer kom je op iets van 0.75 euro / Wp.
Ik zie in je afbeelding dat je gekozen hebt voor een oost-west opstelling. Dan kan ik wat makkelijker 12 panelen kwijt (denk ik), maar qua orientatie is Z-O praktischer op mijn dak denk ik?
Stel dat je, in jouw geval 800 Wh / Wp haalt dan haalt de set met efficientere panelen 0.8x12x325=3120 kWh per jaar.
Dat zou heel mooi en ruim mijn verbruik afdekken. :)
Qua elektrische aansluiting zijn er 2 opties:
- een eigen kabel van de omvormer naar de meterkast
of
- pv verdeler (klein meterkastje) aan het eind van de kabel, die de kabel verdeeld in 2 groepen. Een opwek groep en een verbruikers groep. Wel zorgen dat alle verbruikers ook echt via de PV verdeler gaan.
Ik heb al een eigen kabel liggen voor de omvormer. Die moet ik nog aansluiten en met een 1-fase omvormer kan ik 'm op een 1-fase aardlekautomaat aansluiten. Een 3-fase omvormer is overkill denk ik met 12 panelen?

• busscherski
  • Nu online
Dan wordt het NO-ZW.
Voor lage hellingen is de jaaropbrengst van oostwest oriëntatie bijna gelijk aan zuidnoord.

https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

3 fase omvormer is volledig overkill voor 12 panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• orf
  • Nu online
busscherski schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:46:
Dan wordt het NO-ZW.
Voor lage hellingen is de jaaropbrengst van oostwest oriëntatie bijna gelijk aan zuidnoord.

https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

3 fase omvormer is volledig overkill voor 12 panelen.
NO-ZW betekent dat de frames in de breedte van het huis komen toch? Want het is tussen de schoorsteen en de lichtkoepel 420cm breed en dan passen er maar 2 panelen naast elkaar. En dan heb ik denk ik ook nog iets meer met de opstaande dakrand (+- 50cm) te maken.

Als dat het niet wordt, blijft volgens mij oriëntatie op ZO over, of ZO-NW, maar dan werkt die grote schoorsteen volgens mij wel erg veel tegen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@orf
altijd goed om een 2de mening te hebben.

paneel prijzen zijn nu zo laag, schaduw of niet je verdiend het terug.

ben niet zo een fan van solaredge, omdat je een minimum aantal optimizers moet hebben voordat het systeem start.
en optimizers starten pas als ze geleverd krijgen van de panelen.
dus je hebt al snel 8 panelen nodig uit de schaduw om te starten.
dus als er iets anders is te verzinnen, dan graag.
(maar zou wel kunnen als je wil)

panelen zet je schuin omdat ze dan schoon spoelen,
(plat kan ook maar dan moet je toch wel 2x per jaar poetsen, en daar heb ik zelf een hekel aan.)
welke kant je ze laat op kijken, maakt eigenlijk niet uit. (behalve noord, maar met de kleine hoek van plat dak kan dat zelfs ook als het moet.)
je hebt 1 kant zonder schaduw, zet ze die kant op, lekker simpel. ;)

je zou voor de schaduw ook naar de deze panelen kunnen kijken:
https://www.winkelman-zon...90wp/51739/?display=tiles
die hebben dus 3 optimizers per paneel er in zitten. (maar geen logging per paneel zoals met solaredge)

jouw probleem is eigenlijk, dat een 1 fase omvormer eigenlijk het best werkt met 12x een 60 cellen paneel per mpp.
en alle panelen heb je dan het liefst naar 1 kant op kijkend.

je zou de jinko's best op zuid-west kunnen leggen en erg dicht tegen elkaar aan.
veel dichter als starters vaak denken. ;)
(doordat het platdak is, is de hoek ook vaak vrij plat, en een beetje extra schaduw koppen van panelen die er voor liggen is niet erg, wat dan heb je toch ook schaduw van de bomen.)
een 12x jinko zou moeten lukken, dit doe je dan op een goedkope +/-16A 1 fase TL omvormer.
zoals omnik/hosola/goodwe en dan koppel je de 2x mpp om tot 1x grote mpp.

eigenlijk simpel en goedkoop, lekker het kiss principe. ;)

(je zou nog iets ingewikkelder kunnen doen, door iets om de schoorsteen heen te leggen.
en zo iets meer tussen ruimte te hebben tussen een paar panelen.
maar die maten heb ik niet, dus mag je zelf uit zoeken.
dit kost iets extra vanwege extra bevestiging materieel.

wil je nog iets ingewikkelder.
zet onder de achterste rijen van de panelen gewoon 1 of 2 stoeptegels onder het frame.
staan die net een cm of 8 hoger.
stoeptegels kun je vaak gratis afhalen als je zoekt.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 24-03-2019 11:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
  • Nu online
Het voorstel van @migjes is denk ik prima maar er zijn meer opties.

Ik had NO-ZW op deze manier in gedachten: \/\/
Je dak is 4.2 meter breed. Daar passen dus 4 panelen van een meter in (Die schuin staan dus net wat minder ruimte innemen)
Dus dan komt de hoge kant tegen de schoorsteen. En de andere hoge kant tegen de lichtkoepel.

Het bevestigingsmateriaal wat ik liet zien is daar overigens niet geheel voor geschikt.
Als je toch Solaredge neemt is wat schaduw geen ramp meer.

In plaats van SolarEdge kan Jinko ook.

Of wellicht kun je onze suggesties combineren.

• migjes
@orf en @busscherski
combineren van ideeën kan altijd goed zijn. ;)
(ik heb verder de ego niet om op te gaan staan als je toch voor een andere optie kiest, no prob.)

ik zelf, zou iets kiezen met meerdere hoeken en richtingen, als het kan.
gewoon 1 paneel tegen de schoorsteen schroeven, b.v. voor betere winter opbrengst.
en platter voor beter zomer opbrengst.
oost en west is ook zo een combi mogelijkheid.
kijk maar, wat er allemaal mogenlijk is, als je solaredge/tigo/jinko(maxien) gebruikt is er gewoon veel mogenlijk.

belangrijkst is, met de huidige prijzen van panelen (<0,42€/Wp ex BTW) is schaduw is niet meer een probleem. het is zo goedkoop geworden, en vergoeding is zo hoog, dat rendement niet echt een probleem vormt.
(dit zit alleen nog bij starters in het hoofd, en dat komt om,dat ze nog geen ervaring hebben. ;) )

je kunt ook nog een beetje om de licht koepel kunnen werken, en om de schoorsteen.
die maten hebben wij niet, dus moet je zelf uit zoeken. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 24-03-2019 11:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Ga verder niet inhoudelijk erop in, maar kijk ff naar de SolarEdge se2000m. Dit is een mooi systeempje met 1 optimizer waar 4mppt op zitten. Prijstechnisch redelijk aantrekkelijk voor kleine systemen.

• orf
  • Nu online
migjes schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:37:
@orf
altijd goed om een 2de mening te hebben.

paneel prijzen zijn nu zo laag, schaduw of niet je verdiend het terug.

ben niet zo een fan van solaredge, omdat je een minimum aantal optimizers moet hebben voordat het systeem start.
en optimizers starten pas als ze geleverd krijgen van de panelen.
dus je hebt al snel 8 panelen nodig uit de schaduw om te starten.
dus als er iets anders is te verzinnen, dan graag.
(maar zou wel kunnen als je wil)
Inderdaad goed om meer meningen te horen. :) Bedankt voor het reageren.
panelen zet je schuin omdat ze dan schoon spoelen,
(plat kan ook maar dan moet je toch wel 2x per jaar poetsen, en daar heb ik zelf een hekel aan.)
welke kant je ze laat op kijken, maakt eigenlijk niet uit. (behalve noord, maar met de kleine hoek van plat dak kan dat zelfs ook als het moet.)
je hebt 1 kant zonder schaduw, zet ze die kant op, lekker simpel. ;)
Die ene kant op zonder schaduw is Noord-Oost. Zou ik ze dan in portrait die richting op moeten zetten, met 4 panelen naast elkaar (tussen de 4,20 meter)? Ik weet niet helemaal wat dan de verdeling wordt over de 510 cm. Met 10 graden haal ik dan net geen 3 rijen en worden het maximaal 8 panelen (toch?).
je zou voor de schaduw ook naar de deze panelen kunnen kijken:
https://www.winkelman-zon...90wp/51739/?display=tiles
die hebben dus 3 optimizers per paneel er in zitten. (maar geen logging per paneel zoals met solaredge)

jouw probleem is eigenlijk, dat een 1 fase omvormer eigenlijk het best werkt met 12x een 60 cellen paneel per mpp.
en alle panelen heb je dan het liefst naar 1 kant op kijkend.

je zou de jinko's best op zuid-west kunnen leggen en erg dicht tegen elkaar aan.
veel dichter als starters vaak denken. ;)
(doordat het platdak is, is de hoek ook vaak vrij plat, en een beetje extra schaduw koppen van panelen die er voor liggen is niet erg, wat dan heb je toch ook schaduw van de bomen.)
een 12x jinko zou moeten lukken, dit doe je dan op een goedkope +/-16A 1 fase TL omvormer.
zoals omnik/hosola/goodwe en dan koppel je de 2x mpp om tot 1x grote mpp.
Zuid-west is naar de voorkant van het huis, waar nu juist een aantal bomen staan. Dat lijkt me te veel schaduw geven?
eigenlijk simpel en goedkoop, lekker het kiss principe. ;)

(je zou nog iets ingewikkelder kunnen doen, door iets om de schoorsteen heen te leggen.
en zo iets meer tussen ruimte te hebben tussen een paar panelen.
maar die maten heb ik niet, dus mag je zelf uit zoeken.
dit kost iets extra vanwege extra bevestiging materieel.

wil je nog iets ingewikkelder.
zet onder de achterste rijen van de panelen gewoon 1 of 2 stoeptegels onder het frame.
staan die net een cm of 8 hoger.
stoeptegels kun je vaak gratis afhalen als je zoekt.)
busscherski schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:45:
Het voorstel van @migjes is denk ik prima maar er zijn meer opties.

Ik had NO-ZW op deze manier in gedachten: \/\/
Je dak is 4.2 meter breed. Daar passen dus 4 panelen van een meter in (Die schuin staan dus net wat minder ruimte innemen)
Dus dan komt de hoge kant tegen de schoorsteen. En de andere hoge kant tegen de lichtkoepel.

Het bevestigingsmateriaal wat ik liet zien is daar overigens niet geheel voor geschikt.
Als je toch Solaredge neemt is wat schaduw geen ramp meer.

In plaats van SolarEdge kan Jinko ook.

Of wellicht kun je onze suggesties combineren.
Ik heb een tekeningetje gemaakt met de hoge kant tegen de schoorsteen met 2x een V-vorm. Ik heb de noordkant ook even ingetekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlV1BgIkjJfgcRLFWQQfkfgj/full.png

Als ik ze alleen op ZO richt, kom ik op 8 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l2LqPZGU4zRGmNRUqLaVHQrr/full.png
De lichtkoepel is ongeveer 1x1M. Ik weet niet helemaal welke hoek bij deze opstelling handig is. Met een hoek van 10 graden kan ik denk ik 3 rijen achter elkaar kwijt.
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:16:
Ga verder niet inhoudelijk erop in, maar kijk ff naar de SolarEdge se2000m. Dit is een mooi systeempje met 1 optimizer waar 4mppt op zitten. Prijstechnisch redelijk aantrekkelijk voor kleine systemen.
Daar kan ik 8 panelen op aansluiten toch? Dat zou met dat laatste voorbeeld kunnen. Anders wordt het de SolarEdge 2200 HD-Wave SE2200H of de SE3500H voor 12 panelen?

Of zijn er betere legplannen te bedenken dan dit?

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
ZO zijn er nu 8 ingetekend en als je er nu op NW nog 6 bij legt? dan heb je maximaal je dak gebruikt /\/\/
Het werkt wel verwarrend dat de Noordpijl naar rechts onder wijst... 8)7

• migjes
@orf
ik vind je planning niet echt fantastisch.
daar had best wat meer fantasie in gemogen. >:)

je oost-west (v vorm) daar kunnen toch nog wel 2 panelen bij?

de ZO, pfff wat zet jij de panelen ver uit elkaar.
je hebt best veel schaduw van de bomen, dus maar niet gokken op lente/herfst opbrengst.
maar voor volle zomer opbrengst.
voor zomer opbrengst doe je de panelen zo plat als mogenlijk.
ik stel even voor 10 graden hoek, dan hoef je maar tussen de panelen 10cm te hebben.
dus daar kan met gemak een extra rij tussen en kom ik op 11 panelen uit.
(je hebt nog steeds geen solaredge nog jinko panelen nodig. zonder optimizers)

maar je kunt gewoon extremer gaan, en maar 7 graden hoek gaan.
dan kom ik uit op 14 panelen.
panelen komen dan dicht op elkaar, dus ik zou dan wel naar jinko panelen gaan (optimizers zijn nodig).

even een los idee van mij, mag je over nadenken:
je bevestigt 1 stang aan de schoorsteen.
op de uiterste punten van die stang maak je een alu stang naar het dak, die je in een emmer steekt.
de emmer vul je af met een zak beton.
zit het vast aan de schoorsteen + ballast van het beton. d:)b
vandaar uit, maak je 6 stangen voorbij je dakraam.
om de panelen op te bevestigen.
(er zijn dan wel tussen steunen nodig, kun je zelf bepalen waar je die maakt.)
dan heb je en hele goedkope en degelijke schans voor 14 panelen.
voor de panelen raad ik dan aan de jinko's.
en als omvormer de StecaGrid 3611 fleX 3.6 kW.
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&merk=Steca
dit vanwege de volgende redenen:
de stecagrid is een hoog rendement omvormer.
dat hoge rendement haal je alleen als de Vmpp hoog genoeg is.
met 14x32Vmpp haal je dat dus met gemak. ;)
omdat je toch wel wat schaduw hebt, is dan werken met de jinko's (dus maxiem optimizer) wel tof.
https://www.winkelman-zon...0wp/51739/?display=detail
ook geeft de omvormer precies 16A als uit gang, dus simpel met 2,5mm kabel aan een standaard groep te hangen.

dit is erg goedkoop aanleggen, en toch best (relatief) leuk high end spul.
14x290wp= 4060Wp.
met een kost prijs van 2500€, hier komt nog wat alu bij + beton, ik schat ruim een 500€.
dus (2500€+500€) / 4060Wp = 0,73€/Wp.
en dit zal ondanks de schaduw wel 3000kWh per jaar opleveren. (ik denk een beetje meer.)

edit:
je zou dit nog goedkoper kunnen doen.
door b.v. dit soort omvormers te gebruiken:
https://www.winkelman-zon...ifi/51004/?display=detail
maar dan moet je 2 stringen maken, die een vrij lage Vmpp hebben en dat is niet echt tof met schaduw. :-(
(en zelfs optimizers kunnen dat niet oplossen.)
dus dit is als het echt te duur word wel te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 26-03-2019 10:58 ]

• orf
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:10:
@orf
ik vind je planning niet echt fantastisch.
daar had best wat meer fantasie in gemogen. >:)

je oost-west (v vorm) daar kunnen toch nog wel 2 panelen bij?

de ZO, pfff wat zet jij de panelen ver uit elkaar.
je hebt best veel schaduw van de bomen, dus maar niet gokken op lente/herfst opbrengst.
maar voor volle zomer opbrengst.
voor zomer opbrengst doe je de panelen zo plat als mogenlijk.
ik stel even voor 10 graden hoek, dan hoef je maar tussen de panelen 10cm te hebben.
dus daar kan met gemak een extra rij tussen en kom ik op 11 panelen uit.
(je hebt nog steeds geen solaredge nog jinko panelen nodig. zonder optimizers)

maar je kunt gewoon extremer gaan, en maar 7 graden hoek gaan.
dan kom ik uit op 14 panelen.
panelen komen dan dicht op elkaar, dus ik zou dan wel naar jinko panelen gaan (optimizers zijn nodig).
Nog een keer bedankt voor je uitgebreide reactie! Erg waardevol. :)

Ik ken de Jinko panelen niet zo goed. Moeten daar losse optimizers bij zoals bij Solaredge?
even een los idee van mij, mag je over nadenken:
je bevestigt 1 stang aan de schoorsteen.
op de uiterste punten van die stang maak je een alu stang naar het dak, die je in een emmer steekt.
de emmer vul je af met een zak beton.
zit het vast aan de schoorsteen + ballast van het beton. d:)b
vandaar uit, maak je 6 stangen voorbij je dakraam.
om de panelen op te bevestigen.
(er zijn dan wel tussen steunen nodig, kun je zelf bepalen waar je die maakt.)
dan heb je en hele goedkope en degelijke schans voor 14 panelen.
Even dat ik het snap: Bedoel je vanaf de schoorsteen 1 lange schans maken tot het dakraam waarop dan 4 rijen van 3 panelen liggen, plus links en rechts naast het dakraam (3-3-3-3-2)?

Met 7 graden over 5,20 meter, wordt dat bij de schoorsteen dan 64 cm hoog. Dat is misschien net wat aan de hoge kant qua wind en ik moet even kijken of dat zichtbaar is vanaf de straat.

Bedoel je het zo?

Als alternatief zou ik nog voor deze schans kunnen gaan:
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

En daarmee 2 rijen van 6 panelen maken, met iets van 20cm tussenruimte. Alleen voor de 2 panelen links en rechts naast het dakraam dan nog een schans. Dan heb ik geen (verdere) ballast meer nodig denk ik en is het de helft minder hoog (en blijf ik onder de dakrand van dakpannen).
voor de panelen raad ik dan aan de jinko's.
en als omvormer de StecaGrid 3611 fleX 3.6 kW.
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&merk=Steca
dit vanwege de volgende redenen:
de stecagrid is een hoog rendement omvormer.
dat hoge rendement haal je alleen als de Vmpp hoog genoeg is.
met 14x32Vmpp haal je dat dus met gemak. ;)
omdat je toch wel wat schaduw hebt, is dan werken met de jinko's (dus maxiem optimizer) wel tof.
https://www.winkelman-zon...0wp/51739/?display=detail
ook geeft de omvormer precies 16A als uit gang, dus simpel met 2,5mm kabel aan een standaard groep te hangen.

dit is erg goedkoop aanleggen, en toch best (relatief) leuk high end spul.
14x290wp= 4060Wp.
met een kost prijs van 2500€, hier komt nog wat alu bij + beton, ik schat ruim een 500€.
dus (2500€+500€) / 4060Wp = 0,73€/Wp.
en dit zal ondanks de schaduw wel 3000kWh per jaar opleveren. (ik denk een beetje meer.)
Dat lijkt me een hele mooie doel-opbrengst tegen inderdaad bescheiden kosten! :)
Wordt de rekensom dan zo?

14x Jinko 290Wp (a €149) = € 2.087
1x StecaGrid 3611 fleX 3.6 kW = € 865
Alu, beton, kabels, e.d. = € 500

Totaal € 3.452 incl. BTW, of ongeveer € 3.000 excl. BTW
edit:
je zou dit nog goedkoper kunnen doen.
door b.v. dit soort omvormers te gebruiken:
https://www.winkelman-zon...ifi/51004/?display=detail
maar dan moet je 2 stringen maken, die een vrij lage Vmpp hebben en dat is niet echt tof met schaduw. :-(
(en zelfs optimizers kunnen dat niet oplossen.)
dus dit is als het echt te duur word wel te doen.

• migjes
orf schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:55:
[...]

Nog een keer bedankt voor je uitgebreide reactie! Erg waardevol. :)

Ik ken de Jinko panelen niet zo goed. Moeten daar losse optimizers bij zoals bij Solaredge?
in dat type jinko zitten al 3x (Maxim Intelligent) optimizers.
dus 3 optimizers worden al mee geleverd in het paneel zelf. >:)
(dit maakt het best wel een goedkoop systeem.
je mist dan alleen dat je niet kunt loggen per paneel zoals bij solaredge wel kan.)
Even dat ik het snap: Bedoel je vanaf de schoorsteen 1 lange schans maken tot het dakraam waarop dan 4 rijen van 3 panelen liggen, plus links en rechts naast het dakraam (3-3-3-3-2)?

Met 7 graden over 5,20 meter, wordt dat bij de schoorsteen dan 64 cm hoog. Dat is misschien net wat aan de hoge kant qua wind en ik moet even kijken of dat zichtbaar is vanaf de straat.

Bedoel je het zo?
jep, je hebt hem door, alleen de 64cm die hoef je niet te doen.
mag je zelf beslissen hoe hoog je die wil hebben. ;)
zolang het maar schuin is en afwatert en schoon spoelt.
(7 graden zeggen we vaak als minimum, dat klopt ongeveer wel,
maar dat is een totaal uit de lucht gegrepen getal waar je van af kunt wijken als nodig is zo als bij jouw.)
Als alternatief zou ik nog voor deze schans kunnen gaan:
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

En daarmee 2 rijen van 6 panelen maken, met iets van 20cm tussenruimte. Alleen voor de 2 panelen links en rechts naast het dakraam dan nog een schans. Dan heb ik geen (verdere) ballast meer nodig denk ik en is het de helft minder hoog (en blijf ik onder de dakrand van dakpannen).
ach is ook wel een aardige oplossing, maar wel iets minder mooi.
(ballast los ik meestal op met stoeptegels, die kun je vaak gratis afhalen anders moeten die mensen het naar de stort brengen en dan moeten ze betalen.
gewoon creatief denken, en simpel oplossen.)
Dat lijkt me een hele mooie doel-opbrengst tegen inderdaad bescheiden kosten! :)
Wordt de rekensom dan zo?

14x Jinko 290Wp (a €149) = € 2.087
1x StecaGrid 3611 fleX 3.6 kW = € 865
Alu, beton, kabels, e.d. = € 500

Totaal € 3.452 incl. BTW, of ongeveer € 3.000 excl. BTW
jep zo moet je rekenen.
(Alu, beton, kabels gokje is 500, maar dat is ruim geschat, kan ook wel voor 300 als je een beetje handig bent en spulletjes kunt ritselen.
de prijzen van winkelman zijn zeker niet fout, ze maken een gezonde winst.
als je het wil aanschaffen check ook lokale installateurs wat die kunnen leveren, die kunnen soms nog wel een stukje er onder gaan zitten. ;) )

we rekenen hier ex BTW zie:
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen
tja je krijgt het grootste gedeelte terug, dus mee rekenen is niet nodig.

begrijp ook dat 3000kwh een schatting is, maar ik schat altijd te laag, kan het alleen maar mee vallen. >:)
(altijd lastig om bomen goed in te schatten, maar ik sta er niet van te kijken als je toch nog de 3500kWh zou hallen. :? )

je zou ook gerust b.v.:
LG panelen kunnen pakken.
https://www.winkelman-zon...65wp/51376/?display=tiles
stuk duurder, en je hebt dan wel een solaredge omvormer nodig + 14x optimizers.
(en zwaardere kabel+groep etc etc)
je hebt dan wel meer Wp en meer opbrengst, de terug verdien tijd word dan wel langer, maar een paar jaar extra dat is het, ook dat verdien je terug, duurt alleen langer. ;)

denk rustig over alles eens na, wat wil je zelf doen en kun je ook zelf.
en met welk systeem heb je zelf het beste gevoel.
ik kan je alleen maar voorzetjes geven, jij beslist.
dat is eigenlijk wel het belangrijkste. ;)

ik heb zelf afgelopen zomer nog even 14x panasonics gekocht.
oude panelen waren terug verdiend (en ik kreeg nog een bak extra BTW terug).
dus ik had zoiets van ach, dan gooi ik er toch een stel van die dure panelen op dak. :D
https://www.winkelman-zon...tail&merk=Panasonic%20HIT

Pagina: 1