Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:41
ik heb toch maar even een eigen topic geopend om het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 topic niet te veel te vervuilen

er komen op mijn dak dus 17 panelen van 330wp
nu twijfel ik nog of ik voor solaredge en optimizers moet gaan of een gewone string omvormer
het dak is gericht op oost-noord-oost onder een hoek van 35 graden
op het zuiden naast het huis staan 3 bomen die een paar meter hoger als de nok zijn.

wat raden jullie hierin aan
hierbij de opstelling welke ik wil gaan toepassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JaAomj01jknbXVWMidUjL7QP/full.png

wat zouden jullie doen Solar edge met optimizers of een stringomvormer met 2 trackers links en recht op een apparte string?

[ Voor 10% gewijzigd door H143 op 15-09-2022 20:49 ]

Beste antwoord (via H143 op 25-03-2019 22:01)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De foto is schaduwvrij, dus ik zou alle 17 op een normale stringomvormer plaatsen.

Mochten er in de toekomst toch problemen zijn, plaats je enkel wat tigo optimizers op die panelen.

Maar ik zou er 17 op de oost kant plaatsen en nog eens 12 op de westkant (onder schoorsteen)
Op een 3-fase string omvormer.

De meeste stroom verbruik je 'savonds toch?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
De foto is schaduwvrij, dus ik zou alle 17 op een normale stringomvormer plaatsen.

Mochten er in de toekomst toch problemen zijn, plaats je enkel wat tigo optimizers op die panelen.

Maar ik zou er 17 op de oost kant plaatsen en nog eens 12 op de westkant (onder schoorsteen)
Op een 3-fase string omvormer.

De meeste stroom verbruik je 'savonds toch?

Verwijderd

Wat is het prijs verschil?

Ik zou voor se gaan gewoon omdat het kan. tenzij het extreem meer geld kost. Maar ik vind de monitor functie per paneel erg leuk .

• H143
met optimizers ben ik +/- 40% duurder uit als met een stringomvormer
ik denk dat ik zomers niet veel schaduw van de bomen ga hebben 'swinters misschien wel omdat de zon dan natuurlijk een stuk lager staat de kern van de dichtsbijzijnde boom staat op ongeveer 8 meter afsand van het dak en de andere boom ongeveer 16 meter beide bomen zijn ongeveer 3 meter hoger als de nok van de woning

aan de voorkant is helaas niet mogelijk hier staat een grote boom en zorgt bijna de gehele dag voor schaduw op het dak

[ Voor 14% gewijzigd door H143 op 15-09-2022 20:49 ]

• Arnoud_
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-06 20:46
Het plaatsen van optimizers zeker Tygo's zouden een negatief resultaat geven. Heroverweging om het aan beide zijdes van het dak te plaatsen zou niet verkeerd zijn. Overgefaseerde serie omvormer is de beste oplossing.

• Frankstein2007
  • Laatst online: 05-02-2022
Beste,

Ik zou gaan voor optimizers. Voor dit dak pakkken de panelen dan waar kan de energie. Als laagstaande zon is of weinig instraling van de zon die opdat moment achter sluierbewolking staat werkt het systeem nog.

Een string omvormer werkt met de werkspanning van het dak. Solar edge heeft zijn eigen werkspanning en daardoor kan het ene paneel wel werken en het andere niet of veel minder. Daarnaast zijn er veel meer mogelijkheden met de solaredge. Bijvoorbeeld hoe je energie van het dak naar een boiler kan sturen of naar je accu aan de muur. Of als je echt een freak wilt zijn ook je verlichting en sturingen om je zonwering te sturen.

Ik hoor graag jou reactie. :*)

Verwijderd

40% meer is een hoop.
Eigenlijk veel te veel meer.

Jaren geleden had ik het voor mijn huis bedacht,. En de se optie koste meer, maar niet zoveel meer.

Kleine kanttekening, ik zou de montage en aanleg zelf doen...

• H143
tja het blijft lastig, vandaag het dak en schaduw aan de voorzijde nog even in de gaten gehoude tot +/- 15.15 uur was het dakvlak aan de voorzijde vandaag schaduw vrij ik kan ook nog ervoor kiezen om voor 9 en achter 9 panelen te plaatsen

• AUijtdehaag
  • Niet online
De kosten van optimizers op ieder paneel, in meer panelen stoppen blijft de verstandigste keuze. Brengt meer op dan een optimizer goed kan maken.

(Nee ik ben niet anti solaredge, wel anti verkoop praat)

• BlueTooth76
  • Laatst online: 22:43

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zou zeker niet gaan voor een systeem met optimizers als er geen noemenswaardige schaduw is.
Sowieso niet voor de oost-kant, dat ziet er prima uit zo.

Ten eerste heb je met optimizers meer kans op defecten, per paneel een extra stuk elektronica op het dak.
Ten tweede kan je zonder optimizers meer panelen leggen voor hetzelfde geld.

Ga voor zoveel mogelijk panelen binnen je budget, mocht je later bij willen plaatsen dan zit je toch altijd weer met extra kosten, andere panelen, etc.

Hoe hoger de zon straks staat, hoe minder kans op schaduw. En in de periode dat de zon hoog staat heb je sowieso de meeste opbrengst.

Als het bewolkt is, heb je sowieso niet zo'n last van schaduw, het ligt valt dan diffuus op de panelen en dan is meer panelen, meer vreugd.

En nee, ik ben ook niet anti SolarEdge, ik heb zelf 2 SolarEdge omvormers en 68 SolarEdge optimizers ;)

[ Voor 50% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-03-2019 23:40 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• H143
Tja prijstechnisch is het ongeveer gelijk achter 9 panelen en voor 9 en dan 300wp ipv 330wp maar dan heb ik ze wel voorzien van optimizers

• AUijtdehaag
  • Niet online
300 Wp vs 330 Wp van hetzelfde merk?

• H143
Ja zelfde merk

• Panoleon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2022
Micro omvormers gaan ongeveerde 25 jaar mee. Er zit wel een maximum op aan wattage dat ze kunnen verstouwen. Een iets grotere investering die zich naar verloop van tijd terug verdient.

• H143
volgensmij kan ik theoretisch gezien dan met een se3000h af of zou dit te licht zijn?

• cebigbos
  • Laatst online: 15-03-2020
Optimizers zijn leuk voor de monitoring, meeropbrengst van tot 20% betekent in de praktijk niet dat het 20% is, bij een dak zonder schaduw kosten ze alleen maar rendement, dus terugverdientijd van optimizers is heel lang of eigenlijk duurt het door optimizers meestal alleen maar langer

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 18:44

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

Wel eens gedacht aan een Huawei systeem met optimizers? Je hebt dan ook meer MPPT trackers per omvormer. Klinkt een stuk goedkoper.

Bedankt alvast

• H143
Huawei was toch nog duurder als Solar edge
vandaag de bestelling maar geplaatst het word de volgende indeling
achter 8 panelen links boven in de hoek
en voor 10 panelen rechts onderin onder de schoorsteen.
hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

[ Voor 29% gewijzigd door H143 op 15-09-2022 20:48 ]

Pagina: 1