warm water, zonder warm waterleiding (cv)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Vrienden van ons hebben geen warm water leiding naar zijn keuken en is nu gebonden aan een close in boiler van 10L daarnaast neemt dat ding wegens montage van de vorige huis-eigenaar. ook 100% van het kastje in beslag. en de wijze waarop hun warm water gebruiken is de 10L niet toereikend.

IMHO zou een cold-fill (nieuwe) plintboiler al een gedeelte van het probleem oplossen .. maar nog steeds hikken ze dan wellicht tegen de 10L issue aan. en een qooker kraan is voor hun te duur.

Ik vermoed dat ze een doorstroom verwarmer zoeken, ipv een close in boiler. of bestaan er combinaties ?

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 23-03-2019 23:46)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Een plintboiler van 10 of 15 liter met het hoogst mogelijke vermogen en de hoogst mogelijk instelbare temperatuur komt denk ik het dichtst bij de wensen.

Maarre, hoe vaak wordt het sopje wel niet ververst als je aan een 10 liter boiler op 65 graden niet genoeg hebt.

Een schoonmaak emmertje gaat 5 liter in. 65 graden bijgemengd met een beetje koud water en je kan uit de boiler 3 emmers water tappen voor een schoonmaak sopje. Het lijkt me vervolgens dat er toch aardig wat tijd tussen het vullen van de emmers zit. Tijd waarin de boiler aan het opwarmen slaat met dezelfde snelheid als een standaard waterkoker (2 kilowatt).

Een liter opwarmen van 15 graden naar 100 graden (85 graden opwarmen) duurt pakweg 3 minuten.

10 liter 50 graden opwarmen (dus van 15 naar 65 graden kost dan 3*10*(50/85) = pakweg een kleine 17 minuten.

Elke 20 minuten kun je dus maarliefst 3 emmers sop van 5 liter tappen uit een standaard (plint)keukenboiler.

Misschien is dan ook de beste tip om naar de blokker te fietsen voor een stapel 5-liter schoonmaak emmertjes ter vervanging van grotere emmers? Kost een paar euro.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30
Zo'n Qooker is eigenlijk een doorstroomboiler, echter met een klein reservoir. Vandaag is er overigens een leuke aanbieding op iBood met een kokendwaterkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@alex3305 thx maar te duur voor hun .

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Iedere andere oplossing gaat niet veel goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die 10 liter moet sowieso bijgemengd worden met kouder water. Dat wordt dan al snel meer.

Ik heb dezelfde situatie thuis, maar nog nooit problemen mee ondervonden. Die paar keer dat ik snel veel meer warm water nodig heb zet ik de waterkoker wel even aan of neem ik water uit de badkamer.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@vso waarvoor gebruikt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@DrivinUCrazy ze hebben wel hinder (oude boiler ?)

@Hackus naar wat ik begreep veel heet water voor schoonmaak .. (ook in verband met ziekte)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vso schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:12:
@DrivinUCrazy ze hebben wel hinder (oude boiler ?)

@Hackus naar wat ik begreep veel heet water voor schoonmaak .. (ook in verband met ziekte)
Waterkoker kan daarbij helpen, en anders water uit de douche halen. (als er een douche is)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17

Misschien is een stoomreinger aanschaffen dan een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@frickY is ook ter sprake gekomen (+1) maar dat kan niet vanwege de ziekte (details kan ik hierover niet geven) maar helaas dus geen optie

@Hackus dat is nu nu juist wat ze willen vermijden de hele combinatie is momenteel gewoon niet geschikt/toerijkend.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 23:03

Exigence

dnkroz

Doorstroomverwarmer gaat het probleem wel oplossen. Dan heb je onbeperkt warm water. Vermogen van je doorstromer bepaalt het debiet aan warm water wat je er uit kunt halen. Om een beetje snel warm water te kunnen tappen heb je wel een vermogen van een aantal kW nodig. Grote kans dat je met 3,6 kW (16A 1-fase) lang niet genoeg hebt. Dan zul je nieuwe kabel moeten trekken, eventueel 3-fase. Doorstroomverwarmers zijn ook relatief goedkoop. Bijvoorbeeld: https://www.heiz24.de/ind...-Neu/c-HEIZ24/a-WS9396417

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik m'n vorige woningen hing er een 80 liter boiler boven de gootsteen.

Als de aanschafprijs te hoog is, kan je zo'n ding ook huren bij Eneco, Essent, Nuon.. Kost je misschien 12 euro per maand (dat is wat ik nu betaal voor een 120L stadsverwarmingsboiler).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Exigence dat vermoede ik al thx.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40
Warmwaterleiding leggen vanuit de CV-ketel of badkamer is geen optie?

Is vooral lastig om netjes weg te werken waarschijnlijk maar qua materiaalkosten zou het wel eens een voordelige optie kunnen zijn.

10L is niet toereikend, heb je enig idee wat dan wel? Kan de temperatuurinstelling op de boiler wellicht hoger? 10L water van 90 graden maakt na bijmengen meer water van 40 graden dan 10L water van 60 graden.

[ Voor 34% gewijzigd door Xander op 23-03-2019 15:18 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Xander schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:15:
Warmwaterleiding leggen vanuit de CV-ketel of badkamer is geen optie?

Is vooral lastig om netjes weg te werken waarschijnlijk maar qua materiaalkosten zou het wel eens een voordelige optie kunnen zijn.
Dat zou veruit de voordeligste optie zijn. Dubbel water verwarmen (zowel CV en elektrisch) is echt heel duur. Maar het lijkt erop dat er geen financiële middelen zijn of dat de mensen dit niet willen vanwege ziekte. Dat dit dan op de lange duur veel duurder is, lijkt niet zoveel uit te maken... Uiteindelijk zijn alle heetwaterkranen gewoon opgepompte doorstroomboilers, wat door de rest hier wordt gesuggereerd.

Maar volgens mij geeft @vso niet alle randvoorwaarden aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
RaZ schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:46:
Ik m'n vorige woningen hing er een 80 liter boiler boven de gootsteen.

Als de aanschafprijs te hoog is, kan je zo'n ding ook huren bij Eneco, Essent, Nuon.. Kost je misschien 12 euro per maand (dat is wat ik nu betaal voor een 120L stadsverwarmingsboiler).
Zeker zo'n antieke Itho boiler met warmhoudverlies van 150 euro per jaar?

Stadsverwarming + E boiler is wel flink genaaid; dan betaal je aan alle kanten te veel. Zeker ook nog een gasaansluiting om op te koken?

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-03-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Xander & @alex3305 welke randvoorwaarden wil je weten ?

Vanaf de cv ketel,dat betekend dat er in dit geval tegen een kostenpost van 5.000 euro tot 15.000 minimaal aanzit en dat is alleen omdat de badkamer gesloopt en herbouwd moet worden. om nog niet te spreken over de leiding vanaf de badkamer naar de keuken te brengen. Dit omdat alles netjes in de muur is weggewerkt in de badkamer. en de keuken aan de andere kant ligt v.d woning.

Met dalende elektra en stijgende gas, en hun wens is daarom de doorstromer wellicht de goedkoopste optie (onder de 1.000 euro totaal kosten schat ik in)

Stadsverwarming is er niet, gas is natuurlijk geen optie meer. En alles wat ruimte inneemt van een kastje /muur is niet gewenst, dan houd je snel weinig opties over denk ik.

ps, Ik heb mijn boiler nu weggehaald alleen door de ongunstige ligging en afwezigheid van isolatie van de pijpen verlies ik nu veel warmte van CV naar de warmwater tap punten. zeker in de keuken is dit dramatisch. voor mij is een doorstromer (hot fill aangesloten) in de keuken wellicht wel nuttig (230/16A) maar dan nog ga ik voor een complete herbouw en geinsoleerde leiding opnieuw aanleggen vanaf de CV

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
Is het kastje "slopen" geen optie? Onder een keukenkastje heb je vaak nog een hoop ruimte. Zet de boiler op de grond en her indeel het kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
S-te-fan schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:58:
Is het kastje "slopen" geen optie? Onder een keukenkastje heb je vaak nog een hoop ruimte. Zet de boiler op de grond en her indeel het kastje.
nee en nee geen gewenste optie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
vso schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:24:
Ik vroeg niet om randvoorwaarden. :P Maar ehm, heb je een plattegrond en wat meer info van de woning (zoals is er een kruipruimte aanwezig)?
Vanaf de cv ketel,dat betekend dat er in dit geval tegen een kostenpost van 5.000 euro tot 15.000 minimaal aanzit en dat is alleen omdat de badkamer gesloopt en herbouwd moet worden. om nog niet te spreken over de leiding vanaf de badkamer naar de keuken te brengen. Dit omdat alles netjes in de muur is weggewerkt in de badkamer. en de keuken aan de andere kant ligt v.d woning.
Tja, zoals ik al zei gaan de kosten dan in de afwerking zitten. Een stuk buis, wat koppelingen en beugels zijn de kosten natuurlijk niet.

Niet iedereen heeft dezelfde standaard wat afwerking betreft. Genoeg woningen waar de CV leidingen in het zicht lopen bijvoorbeeld. Als je daar een derde leiding naast kwijt kunt dan ben je er misschien ook al...
Stadsverwarming is er niet, gas is natuurlijk geen optie meer.
Zolang ze nog op gas verwarmen en warm water voor de douche verzorgen vind ik dat niet zo "natuurlijk".
En alles wat ruimte inneemt van een kastje /muur is niet gewenst, dan houd je snel weinig opties over denk ik.
Dan wordt het toch een warmwaterleiding leggen, die doorstromer neemt namelijk wel extra ruimte in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:31

Reptile209

- gers -

Ik heb ooit zo'n 10L boilertje door een versie van 15L vervangen. Dat maakt een wereld van verschil en kost een keer 180 euro ofzo.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Randvoorwaarden wat wel en niet mogelijk is. Waarom er bepaalde zaken volgens ziekte niet mogelijk zijn? Volgens mij missen we de helft van de informatie.

Je wilt in ieder geval geen leidingen aanleggen of over de muur. Dat is inderdaad een vorm van afwerking en maar net of je voor vorm of functionaliteit gaat. Dat de elektra prijzen dalen klopt, maar om nu dubbel water te gaan verwarmen - wat überhaupt duur is - lijkt mij redelijk onzinnig. Vooral als de CV ketel op termijn toch vervangen dient te worden, maar dat is pas over 20 tot 30 jaar.

Verder geef je aan dat het onder de 1000 euro moet, maar eerder aangedragen voorbeelden van rond de 600 tot 800 euro zijn te duur? Bedenk namelijk ook dat wanneer je een doorstromer neemt, je ook waarschijnlijk een extra groep moet aan laten leggen.

Al met al denk ik dat elke oplossing zijn voor- en nadelen heeft. Maar ik denk dat je een Ferrari wilt voor de prijs van een Fiat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:27
Je kunt waarschijnlijk wel een niet-drinkwater kokenwaterboiler plaatsen. Deze is dan best compact, geen extra groep nodig, en kan meer 60C water geven dan een boiler op 60C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

naar wat ik begreep veel heet water voor schoonmaak .. (ook in verband met ziekte)
Ik weet niet wat er precies wordt bedoeld met de schoonmaak, maar is heet water daarvoor niet te halen vanaf een punt waar al wel het water beschikbaar is, bijv de badkamer? Misschien voldoet dan, i.c.m. op andere fronten zuiniger om gaan met heet water, bij wijze van spreken een krukje van een tientje al wel. Als de berg niet tot Mohammed komt, etc.

Zeg ik zonder de details te kennen. Je zegt zelf 'naar ik begrijp': het gaat om een boel geld, dan is zeker weten en begrijpen wel zo handig. Of willen die vrienden eigenlijk niet dat er wordt meegedacht?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@vso Asl je gelijk in TS meer info geeft mbt oa budget, kan men daar rekening mee houden. ik dacht omdat je zei dat een Cooker te duur was dat er amper budget was. nu praat je ineens over uitgaven van €1000.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Hackus een doorstromer van zeg 250 tot 500,- is tot zover het beste wat ik gelezen heb.
Het restant van het bedrag gaat hem wel zitten in, wellicht aan/afsluiten van krachtstroom aansluiting :? en kabel aanleggen naar de gootsteen toe en diverse andere kleine aansluit dingetjes. dit is puur gok van mij uit.

Quooker c.q verandert denk niks aan de extra kosten, dus dit zou in mijn optiek aanschaf + 500,- extra zijn

@jeroen3 Kan je dit wat meer uitleggen want ik snap niet zo goed wat het verschil is met een drinkwater variant. (en waar vind ik degene die jij bedoelt ?)

@F_J_K deze persoon is actief bezig met activiteiten met fam,vrienden en werk waarbij gemiddelde mens in bed ligt c.q jankend van de pijn over de grond rolt .. Dus als hij zegt .. geen optie dan trek ik dat niet in twijfel.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:44:

@F_J_K deze persoon is actief bezig met activiteiten met fam,vrienden en werk waarbij gemiddelde mens in bed ligt c.q jankend van de pijn over de grond rolt .. Dus als hij zegt .. geen optie dan trek ik dat niet in twijfel.
Waarom, dit zegt toch niets over het al dan niet aanwezige technisch inzicht van deze persoon? Misschien zijn er wel mogelijkheden die hij niet ziet.
Dat van die nieuwe badkamer begrijp ik sowieso niet, daar hangt de cv ketel toch niet neem ik aan?
Verwarmen op gas is veel voordeliger dan elektrisch, en zeker wanneer er veel heet water gebruikt wordt kan dat een verschil maken. Dat verschil is dusdanig groot dat een wat veranderende gas- en elektraprijs daar geen deuk in gaat slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

5K euro om een leiding te trekken? Volgens mij moet je die kosten even koppelen aan de realiteit. Zelfs al zou je een rij tegels er af bikken kom je nog lang niet aan dat bedrag. Meeste woningen hebben wel erg een of andere koof met o.a. de leidingen van de mechanische ventilatie, riool etc. Daar past prima een waterleiding bij.
Stadsverwarming is er niet, gas is natuurlijk geen optie meer. En alles wat ruimte inneemt van een kastje /muur is niet gewenst, dan houd je snel weinig opties over denk ik.
Gasgeisers worden gewoon verkocht en geinstalleerd tot tevredenheid van de kopers.
ps, Ik heb mijn boiler nu weggehaald alleen door de ongunstige ligging en afwezigheid van isolatie van de pijpen verlies ik nu veel warmte van CV naar de warmwater tap punten. zeker in de keuken is dit dramatisch. voor mij is een doorstromer (hot fill aangesloten) in de keuken wellicht wel nuttig (230/16A) maar dan nog ga ik voor een complete herbouw en geinsoleerde leiding opnieuw aanleggen vanaf de CV
Leidingen voor warm tapwater isoleren is nogal een legionella dingetje...
F_J_K schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:16:
[...]
Als de berg niet tot Mohammed komt, etc.
Is dat onderdeel van de islamering van de taal? :+
@Hackus een doorstromer van zeg 250 tot 500,- is tot zover het beste wat ik gelezen heb.
Het restant van het bedrag gaat hem wel zitten in, wellicht aan/afsluiten van krachtstroom aansluiting :? en kabel aanleggen naar de gootsteen toe en diverse andere kleine aansluit dingetjes. dit is puur gok van mij uit. Quooker c.q verandert denk niks aan de extra kosten, dus dit zou in mijn optiek aanschaf + 500,- extra zijn
Dus je verzint daar zomaar een kostenpost van 500 euro bij voor de elektra? Een Quooker is gewoon een 1-fase apparaat. Extra groep er bij en klaar. Waarschijnlijk zit die boiler ook al op een eigen groep en dan gebruik je die gewoon.

Nogal logisch dat je wat sceptische reacties krijgt. Halve info geven, verzwegen aannames; dat schiet niet op natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:27
@jeroen3 Kan je dit wat meer uitleggen want ik snap niet zo goed wat het verschil is met een drinkwater variant. (en waar vind ik degene die jij bedoelt ?)
Goekope close-ins maken het water 65C. Als je een boiler zoekt dit het wel tot 90 of hoger kan verwarmen, dan heb je, gemengd in de kraan, meer water op 60C dan van hetzelfde volume in een koudere boiler. Je kraan moet je dan wel kunnen begrenzen.
Boilers zonder filter zijn niet geschikt om uit te drinken.

Maar als een 10L boiler het kastje nu vult, dan ga je dat niet magisch oplossen. Je kunt een plintboiler plaatsen, maar die zijn kleiner. Je kunt het water warmer maken, maar als je dan de boiler verkleint neemt het aantal gemengde liters niet toe.

Het beste is inderdaad een doorstroomverwarmer, en dat kost gewoon energie of doorvoer. (plaatje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Een doorstroomverwarmer van 3,5 kW leverd echt een klein straaltje water op hoor. Een beetje CV ketel is >20 kW

Als je op een 3,5 kW doorstroomverwarmer kunt wachten voor een halve emmer water kun je netzogoed een 2e waterkoker kopen. Kost helemaal 3x niks en duurt net zo lang.

Sterker nog; heel wat CV ketels slaan geeneens aan als je zo weinig probeert te tappen..
jeroen3 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 23:21:
[...]
Het beste is inderdaad een doorstroomverwarmer, en dat kost gewoon energie of doorvoer. (plaatje)
Energie kost het altijd. Je hebt wel meer vermogen nodig als je een grotere debiet wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-03-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
jeroen3 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 23:21:
[...]

Die doorvoer is zelfs met een ΔT van 25° teleurstellend. En dat is waarschijnlijk niet eens genoeg als ze heet water nodig hebben om schoon te maken i.v.m. een ziekte? (Dat levert in de winter water op van 35°C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 23:34:
[...]

Die doorvoer is zelfs met een ΔT van 25° teleurstellend. En dat is waarschijnlijk niet eens genoeg als ze heet water nodig hebben om schoon te maken i.v.m. een ziekte? (Dat levert in de winter water op van 35°C)
Gewoon een paar in serie zetten, maar dan moet je netzogoed met elektra aan de slag dat je beter een 11 kW exemplaar kunt kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-03-2019 23:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Een plintboiler van 10 of 15 liter met het hoogst mogelijke vermogen en de hoogst mogelijk instelbare temperatuur komt denk ik het dichtst bij de wensen.

Maarre, hoe vaak wordt het sopje wel niet ververst als je aan een 10 liter boiler op 65 graden niet genoeg hebt.

Een schoonmaak emmertje gaat 5 liter in. 65 graden bijgemengd met een beetje koud water en je kan uit de boiler 3 emmers water tappen voor een schoonmaak sopje. Het lijkt me vervolgens dat er toch aardig wat tijd tussen het vullen van de emmers zit. Tijd waarin de boiler aan het opwarmen slaat met dezelfde snelheid als een standaard waterkoker (2 kilowatt).

Een liter opwarmen van 15 graden naar 100 graden (85 graden opwarmen) duurt pakweg 3 minuten.

10 liter 50 graden opwarmen (dus van 15 naar 65 graden kost dan 3*10*(50/85) = pakweg een kleine 17 minuten.

Elke 20 minuten kun je dus maarliefst 3 emmers sop van 5 liter tappen uit een standaard (plint)keukenboiler.

Misschien is dan ook de beste tip om naar de blokker te fietsen voor een stapel 5-liter schoonmaak emmertjes ter vervanging van grotere emmers? Kost een paar euro.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ΔT lijkt me inderdaad het grootste probleem, daarom wil je eigenlijk ook hot-fill hebben. maar dan ben je weer full-cirkel Maar goed dat is ook een afweging voor hun wat het hun waard is.

Ik zou eerder een stoom apparaat pakken als het goedkoop moet, en dan een een plintboiler voor kleinere volumes. op korte termijn is dit toch de goedkoopste oplossing is niet de beste

De beste maar gelijk ook het duurst is een doorstroom verwarming (naast de leiding v.d cv doortrekken)

@Ivow85 dat vind ik nu ook een erg slim antwoord +10 mij betreft dat is wel erg out-of-the box gedacht, wat ik zeer waardeer

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 23-03-2019 23:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Aanvulling op mijn voorgaande post:
Welk vermogen heeft de bestaande boiler? Er zijn ook keukenboilers van 10 liter die minder dan 1000 Watt zijn, soms maar 500 watt.

Die zijn bedoeld zodat er geen aparte groep voor de elektra moet komen en de boiler gewoon op een bestaand stopcontact kan worden aangesloten. Alleen dan duurt het inderdaad wel erg lang voordat de boiler weer is opgewarmd. Zo lang dat je tijdens flinke schoonmaakwoede inderdaad tekort aan warm water krijt.

Pagina: 1