Router met mesh adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 21:42
Voor mijn nieuwe huis ben ik opzoek naar een geschikte router ipv de Ziggo connectbox.
Weet dat het niet ideaal is, maar de router hangt in de meterkast waar het ziggo signaal binnenkomt. Als ik hier een degelijke router neerzet dan heb ik opzich prima bereik in de woonkamer. Boven wordt het minder, maar ik hoop eigenlijk dat er een router is waarbij je ook 1 of later meerdere mesh accespoints op kan aansluiten. Die dan dezelfde SSID hebben en dat er wordt geschakeld naar het sterkste signaal.
Weet iemand hier een geschikte router + adapters voor?
Als ik kijk naar de oplossing die bijv. Ubiquiti biedt, aparte router en losse accesspoints wordt het snel duur, maar ook heb ik niet echt goede punten om deze te bevestigen. (Wel eventueel oude telefoon stekkers waar ik wellicht lan kabels naar kan trekken, alleen zitten die net op de kamers waar geen internet nodig is)

Kijkend naar de Amplifi, werkt dat als een powerline adapter of zijn die wireless met elkaar verbonden?

Beste antwoord (via rens-br op 26-03-2019 08:15)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij haal je hier een paar dingen door elkaar waardoor je het jezelf onnodig moeilijk maakt :o

Twee misverstanden die ik teruglees:
1) router = WiFi

Nee! Een router koppelt twee netwerken aan elkaar, een consumentenrouter doet dat in de regel tussen het private thuisnetwerk en het publieke internet. Een router moet dus (topologisch) als eerste op een modem aangesloten worden en is het geheel logisch dat dat in een moderne woning in de meterkast is. Maar dat zegt *niets* over WiFi. WiFi wordt geleverd door een access point (AP). Consumentenrouters hebben vaak ingebouwde AP's, maar in jouw situatie is dat alleen maar onhandig. Laat een router in de meterkast het routeerwerk doen. Sterker nog, ik lees nergens dat je problemen hebt met de routeerfunctionaliteit van de Ziggo modemrouter. Laat die dat lekker doen. En zorg voor een goede WiFi-dekking met AP's elders in huis die nadrukkelijk NIET routeren.

2) mesh = naadloos overschakelen tussen AP's.

Nee! Mesh is niets anders dan wireless backhaul, oftewel een techniek waarbij WiFi AP's via WiFi zelf verbinden met elkaar en uiteindelijk met de router. Vaak bevatten mesh-sets wel degelijk hulpmiddelen om beter te roamen, maar die zijn anno 2019 grotendeels overbodig want clients zijn slim zat om zelf goed te roamen als je je instellingen goed hebt. Verklaring voor waarom mensen dan betere ervaringen hebben met "mesh" is simpel: de instellingen goed krijgen blijkt lastig en foutgevoelig, en bij zo'n "mesh" set wordt dat centraal goed geregeld. Conclusie is dus niet dat je mesh wilt maar dat centraal management wel een duidelijke pre is.

Mesh - en dan heb ik het over die wireless backhaul - verneukt je performance. De goedekopere "dualband" sets delen bandbreedte tussen alle units. Je hebt dekking, maar performance is echt laag, denk aan ~25Mbps max boven. "Triband" sets hebben een extra radio voor de backhaul. Dat is mooi, maar je betaalt je er blauw voor, en met een moderne betonbunker van een huis is alsnog de vraag of de performance goed genoeg gaat zijn. Mesh is bovendien per definitie onnodig duur: omdat je met wireless backhaul werkt moet je juist overlap hebben tussen je AP's. In een huis waar twee AP's die niet hoeven te overlappen zouden voldoen heb je drie mesh nodes nodig, en om de performance van die twee dualband AP's met wired backhaul te benaderen heb je drie triband mesh units nodig.

TLDR: om de prestaties van 2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite (prijs: EUR 150 bij elkaar) te evenaren heb je 3x TP-Link Deco M9 (of vergelijkbaar) nodig, prijs > EUR 300. Voor EUR 150 kun je prima iemand inhuren om een netwerkkabeltje te trekken, als je het zelf doet kost het maar een paar tientjes.

Dus mijn advies: als je roaming problemen hebt, wil je managed WiFi. Je noemt al Ubiquiti, dat is een prima goedkope oplossing daarvoor. Twee UAP AC Lite AP's en je bent klaar. Je moet dan wel UTP netwerkkabel trekken tussen meterkast en woonkamer (voor de ene AP) en tussen meterkast en ergens boven (voor de andere). Het maakt niet zoveel uit of die AP in de kamer hangt waar je het gebruikt, sterker nog, als je een regulier eengezinswoning hebt, wil je de AP boven in de buurt van het trappenhuis hebben om zowel 1e verdieping als zolder te dekken.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:55
Je kan beter kijken naar accespoint en het hele mesh verhaal vergeten. Die accespoints van Ubiquiti kosten iets inderdaad maar het werkt wel in 1x perfect.

[ Voor 37% gewijzigd door HKLM_ op 23-03-2019 12:12 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zorgeloos tevreden met mijn Fritz!Box setup (7581 als router, 1750E als extra access punt), weliswaar per kabel verbonden maar het kan ook echt draadloos. Zelfde SSID en bandsteering werkt als een zonnetje, alles wordt zoveel mogelijk naar 5 GHz gestuurd.

Kost niet de wereld als je de aanbiedingen op Amazon.de met de Warehouse Deals in de gaten houdt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij haal je hier een paar dingen door elkaar waardoor je het jezelf onnodig moeilijk maakt :o

Twee misverstanden die ik teruglees:
1) router = WiFi

Nee! Een router koppelt twee netwerken aan elkaar, een consumentenrouter doet dat in de regel tussen het private thuisnetwerk en het publieke internet. Een router moet dus (topologisch) als eerste op een modem aangesloten worden en is het geheel logisch dat dat in een moderne woning in de meterkast is. Maar dat zegt *niets* over WiFi. WiFi wordt geleverd door een access point (AP). Consumentenrouters hebben vaak ingebouwde AP's, maar in jouw situatie is dat alleen maar onhandig. Laat een router in de meterkast het routeerwerk doen. Sterker nog, ik lees nergens dat je problemen hebt met de routeerfunctionaliteit van de Ziggo modemrouter. Laat die dat lekker doen. En zorg voor een goede WiFi-dekking met AP's elders in huis die nadrukkelijk NIET routeren.

2) mesh = naadloos overschakelen tussen AP's.

Nee! Mesh is niets anders dan wireless backhaul, oftewel een techniek waarbij WiFi AP's via WiFi zelf verbinden met elkaar en uiteindelijk met de router. Vaak bevatten mesh-sets wel degelijk hulpmiddelen om beter te roamen, maar die zijn anno 2019 grotendeels overbodig want clients zijn slim zat om zelf goed te roamen als je je instellingen goed hebt. Verklaring voor waarom mensen dan betere ervaringen hebben met "mesh" is simpel: de instellingen goed krijgen blijkt lastig en foutgevoelig, en bij zo'n "mesh" set wordt dat centraal goed geregeld. Conclusie is dus niet dat je mesh wilt maar dat centraal management wel een duidelijke pre is.

Mesh - en dan heb ik het over die wireless backhaul - verneukt je performance. De goedekopere "dualband" sets delen bandbreedte tussen alle units. Je hebt dekking, maar performance is echt laag, denk aan ~25Mbps max boven. "Triband" sets hebben een extra radio voor de backhaul. Dat is mooi, maar je betaalt je er blauw voor, en met een moderne betonbunker van een huis is alsnog de vraag of de performance goed genoeg gaat zijn. Mesh is bovendien per definitie onnodig duur: omdat je met wireless backhaul werkt moet je juist overlap hebben tussen je AP's. In een huis waar twee AP's die niet hoeven te overlappen zouden voldoen heb je drie mesh nodes nodig, en om de performance van die twee dualband AP's met wired backhaul te benaderen heb je drie triband mesh units nodig.

TLDR: om de prestaties van 2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite (prijs: EUR 150 bij elkaar) te evenaren heb je 3x TP-Link Deco M9 (of vergelijkbaar) nodig, prijs > EUR 300. Voor EUR 150 kun je prima iemand inhuren om een netwerkkabeltje te trekken, als je het zelf doet kost het maar een paar tientjes.

Dus mijn advies: als je roaming problemen hebt, wil je managed WiFi. Je noemt al Ubiquiti, dat is een prima goedkope oplossing daarvoor. Twee UAP AC Lite AP's en je bent klaar. Je moet dan wel UTP netwerkkabel trekken tussen meterkast en woonkamer (voor de ene AP) en tussen meterkast en ergens boven (voor de andere). Het maakt niet zoveel uit of die AP in de kamer hangt waar je het gebruikt, sterker nog, als je een regulier eengezinswoning hebt, wil je de AP boven in de buurt van het trappenhuis hebben om zowel 1e verdieping als zolder te dekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Kan je de ubiquiti wifi ook gebruiken net de ziggo router? Zal ik daarvan wel de wifi moeten uitzetten. Voorheen had ik ook een access point, alleen ging het inschakelen tussen de aps heel slecht. Toen maar 2 ssids ingesteld zodat ik zelf kon kiezen maar dat wil ik nu niet meer. Daarom dacht ik, goede router met wifi voor beneden en dan een ap boven die zelfde ssid heeft en dat het goed schakelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:55
Simontjee schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:30:
Kan je de ubiquiti wifi ook gebruiken net de ziggo router? Zal ik daarvan wel de wifi moeten uitzetten. Voorheen had ik ook een access point, alleen ging het inschakelen tussen de aps heel slecht. Toen maar 2 ssids ingesteld zodat ik zelf kon kiezen maar dat wil ik nu niet meer. Daarom dacht ik, goede router met wifi voor beneden en dan een ap boven die zelfde ssid heeft en dat het goed schakelt
Kan je inderdaad prima met je ziggo router gebruiken. Daar de wifi uitschakelen en deze alleen dhcp en dns laten doen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Simontjee schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:30:
Goed schakelen heeft met meer dan dezelfde SSID te maken. Dat is waarschijnlijk waarom het in het verleden mis ging.

Nagenoeg ieder moderne client doet het automatisch maar dan moeten de beacons van de twee AP's herkenbaar van zelfde netwerk komen. Dat betekent dat de volgende zaken in ieder geval identiek moeten zijn:
1) SSID (duh)
2) PSK (wachtwoord)
3) Security (let op: WPA/WPA2 is iets anders dan WPA2-only)
4) Encryption (let op: TKIP/AES is iets anders dan AES-only)
5) subnet (dus geen NAT routers achter elkaar)

9 van de 10 keer dat het mis gaat heeft iemand alleen de eerste twee op orde en nummers 3 en/of 4 niet. Je meldt niet welke Ziggo Connectbox je hebt, maar bij de Compal CH7465LG en de Arris TG2492LG zijn security en encryption op licht verwarrende wijze samengerold in een enkele setting, dus als je WPA2-only kiest krijg je ook AES-only, terwijl WPA/WPA2 ook TKIP/AES oplevert.

Als je die andere AP nog hebt kun je hiernaar kijken, allicht dat je het dan zonder extra uitgave voor elkaar krijgt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Ah, dat heb ik destijds niet allemaal gecontroleerd. Wel goed om te weten.
Heb het access point niet meer, maar wel even gekeken naar de Ziggo router en dat is een Compal CH7465LG-ZG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Simontjee schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:52:
Ah, dat heb ik destijds niet allemaal gecontroleerd. Wel goed om te weten.
Heb het access point niet meer, maar wel even gekeken naar de Ziggo router en dat is een Compal CH7465LG-ZG.
Ik lijk hier in de buurt ongeveer drie typen van dat merk te hebben: (licht gecensureerd)
code:
1
2
3
4
5
% airport -s | egrep 'SSID | Ziggo'
                            SSID BSSID             RSSI CHANNEL HT CC SECURITY (auth/unicast/group)
                    ZiggoXXXXXXX 54:67:51:xx:xx:xx -90  100     Y  -- WPA(PSK/TKIP/TKIP) WPA2(PSK/AES/TKIP) 
                    ZiggoXXXXXXX ac:22:05:xx:xx:xx -81  112     Y  -- WPA2(PSK/AES/AES) 
                    ZiggoXXXXXXX 48:d3:43:xx:xx:xx -87  40      Y  EU WPA2(PSK/AES/AES)

Ik neem aan dat dit verschillende generaties van de door fUPC geleverde router zijn, dus afhankelijk van de leeftijd moet je een eventueel ander AP anders instellen om roaming mogelijk te maken.

Zoals @dion_b al schreef, dit is veel makkelijker als je AP's van hetzelfde merk hebt, zeker als dat merk Ubiquiti is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LanTao schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:47:
[...]

Ik lijk hier in de buurt ongeveer drie typen van dat merk te hebben: (licht gecensureerd)
code:
1
2
3
4
5
% airport -s | egrep 'SSID | Ziggo'
                            SSID BSSID             RSSI CHANNEL HT CC SECURITY (auth/unicast/group)
                    ZiggoXXXXXXX 54:67:51:xx:xx:xx -90  100     Y  -- WPA(PSK/TKIP/TKIP) WPA2(PSK/AES/TKIP) 
                    ZiggoXXXXXXX ac:22:05:xx:xx:xx -81  112     Y  -- WPA2(PSK/AES/AES) 
                    ZiggoXXXXXXX 48:d3:43:xx:xx:xx -87  40      Y  EU WPA2(PSK/AES/AES)

Ik neem aan dat dit verschillende generaties van de door fUPC geleverde router zijn, dus afhankelijk van de leeftijd moet je een eventueel ander AP anders instellen om roaming mogelijk te maken.
Denk dat dat best meevalt, het zijn alledrie huidige generatie gevallen, twee Compal CH7465LG en een Arris TG2492LG, maar iemand heeft zelf de ene Compal van WPA2-only omgezet naar WPA/WPA2. Tja...
Zoals @dion_b al schreef, dit is veel makkelijker als je AP's van hetzelfde merk hebt, zeker als dat merk Ubiquiti is ;)
Het is echt wachten op goede uptake van WiFi Alliance' EasyMesh techniek, wat - om de verwarring rond "mesh" compleet te maken - niets met backhaul te maken heeft, maar een manier beschrijft waarmee willekeurig welke AP door willekeurig welke controller bediend kan worden. Dan zou je dus twee random AP's samen in zelfde systeem kunnen gebruiken zonder zelf alles handmatig te moeten doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:52:
Het is echt wachten op goede uptake van WiFi Alliance' EasyMesh techniek, wat - om de verwarring rond "mesh" compleet te maken - niets met backhaul te maken heeft, maar een manier beschrijft waarmee willekeurig welke AP door willekeurig welke controller bediend kan worden. Dan zou je dus twee random AP's samen in zelfde systeem kunnen gebruiken zonder zelf alles handmatig te moeten doen.
Hadden we dat niet al geprobeerd met CAPWAP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LanTao schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:04:
[...]

Hadden we dat niet al geprobeerd met CAPWAP?
Yep, maar toen dat hot&nieuw was, waren consumentenspullen lang nog niet zover dat ze met elkaar of iemands 'cloud' gingen praten. Dat is natuurlijk het verschil, CAPWAP was bedoeld voor lokaal beheer van managed (dumb) AP's, terwijl EasyMesh als insteek heeft dat de gebruiker zelf de controller niet beheert, maar dat aan een derde uitbesteedt. Maakt security nog net even wat relevanter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Probleem met 'universele' mesh is dat het nog steeds niet de 'universele' oplossing is. Mensen willen vaak uit luiheid en angst voor ongemak geen kabels trekken, terwijl in 99% van de gevallen een semi-managed setup met een klein aantal AP's qua prijs en kwaliteit de perfecte oplossing is.

Ik ben tot zo ver nog geen situatie tegen gekomen waar een (relatief) simpele opstelling met 2 of 3 AP's thuis niet voldoende was. Er draaien ook nog zat 802.11n setups op die manier om dat het goed genoeg is en je echt nu pas kan merken als je meerdere UHD en QHD streams consumeert je tegen beperkingen aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6mLyGAv3U9Duv0CIvCGklw-OUI=/i/2001352419.jpeg

pricewatch: Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)

Mijn Amplifi HD setje bevalt mij erg goed, nu heb ik dat routerkastje in bridgemode staan omdat ik een MikroTik RB3011 gebruik, maar voor normaal gebruik is dat routertje prima.
Voor de mesh punten kan je instellen of je de 2.4 of 5Ghz band wilt gebruiken, 2.4 is beter voor afstand, 5 beter voor snelheid, het ligt er dus net aan hoe ver je alles uit elkaar plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Niet vergeten dat een goed mesh setje duurder is dan een extra bedraade AP ophangen. Dat wordt dan een afweging tussen gemak en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Net even naar mijn kabels gekeken. En kan heel gemakkelijk de telefoonlijn vervangen voor een Lan kabel.
Mijn plan is om nu alvast 2 Ubiquiti Access points te bestellen. gewoon de lite variant.

Begrijp dus dat ik voorlopig gewoon even mijn huidige ziggo connectbox kan blijven gebruiken, maar als ik een Ubiquiti router wil. Welke raden jullie dan aan? Ben wel een beetje handig maar geen die-hard netwerk engineer.

Las dat deze router ook goed is voor beginners:
https://www.ui.com/unifi-routing/usg/

Daarbij heb ik dan wel een losse switch en POE injector nodig, klopt dat? Wat is jullie advies?

Oh en als ik zo lees heb ik een Netwerkkabel met soepele kern nodig, CAT6. Zat zelf aan een FTP kabel te denken. iets meer shielding dan UTP.

[ Voor 10% gewijzigd door Redbaard op 31-03-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 21:02
Simontjee schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:25:
Net even naar mijn kabels gekeken. En kan heel gemakkelijk de telefoonlijn vervangen voor een Lan kabel.
Mijn plan is om nu alvast 2 Ubiquiti Access points te bestellen. gewoon de lite variant.

Begrijp dus dat ik voorlopig gewoon even mijn huidige ziggo connectbox kan blijven gebruiken, maar als ik een Ubiquiti router wil. Welke raden jullie dan aan? Ben wel een beetje handig maar geen die-hard netwerk engineer.

Las dat deze router ook goed is voor beginners:
https://www.ui.com/unifi-routing/usg/

Daarbij heb ik dan wel een losse switch en POE injector nodig, klopt dat? Wat is jullie advies?

Oh en als ik zo lees heb ik een Netwerkkabel met soepele kern nodig, CAT6. Zat zelf aan een FTP kabel te denken. iets meer shielding dan UTP.
Je hebt geluk, bij de AC Lite zit de PoE injector inbegrepen. Die hoef je dus niet zelf te bestellen.
Ik zou zeker voor het begin je Ziggo router aanhouden, die zou het op zich prima moeten doen als router. Alleen niet vergeten de wifi daarvan uit te zetten als je volledig over wilt gaan op de AC Lites.

De USG is een leuk speeltje en voor de wat makkelijkere setups prima voor beginners IMO. Aangezien Ziggo niet zo heel moeilijk is een prima routertje, voor KPN zou ik misschien eerder een EdgeRouter aanraden.

Voor bekabeling zou ik niet voor FTP gaan, UTP is voor thuis prima. Die extra shielding heb je thuis echt niet nodig, tenzij je een hele interessante hobby schuur hebt met hele zware apparatuur :D

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Oke, heb nu dan 2 losse AC's besteld en 50M UTP Cat6. Heb nog geen schuur in de achtertuin :P
Ben benieuwd!
Die USG is namelijk een router maar dan heb je alsnog een switch nodig als ik het zo zie. Die Edgerouters hebben wel al meer poorten maar zijn volgens mij wat lastiger in te stellen.
Als het bevalt wil ik wel uitbreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 21:02
Simontjee schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:06:
Oke, heb nu dan 2 losse AC's besteld en 50M UTP Cat6. Heb nog geen schuur in de achtertuin :P
Ben benieuwd!
Die USG is namelijk een router maar dan heb je alsnog een switch nodig als ik het zo zie. Die Edgerouters hebben wel al meer poorten maar zijn volgens mij wat lastiger in te stellen.
Voor jouw situatie zou een USG waarschijnlijk beter zijn. Ik zou een EdgeRouter aanraden bij een KPN setup met IPTV, omdat je de instellingen dan maar op 1 plaats hoeft te doen. Bij een USG is dat iets ingewikkelder i.c.m. controller. Maar aangezien jij bij Ziggo zit, maakt het voor jou niks uit.

Als je een switch nodig zou hebben hoef je niet persé een Unifi switch te hebben. Dat mag elke switch zijn. Ik waarschuw wel, het is redelijk verslavend om dat Unifi spul compleet te maken/ verzamelen :D

[ Voor 3% gewijzigd door chickpoint op 31-03-2019 16:14 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-10 12:49
Een mesh-setje doet vaak meer dan alleen netwerkverbindingen tussen de nodes te onderhouden. Bv de Linksys Velop biedt ook een roaming wifi netwerk. En dan niet zoals je met elke combibnatie van routers kunt opzetten, maar een pro-actieve, die een client in beweging actief overschakelt naar een andere node als die andere node een beter signaal heeft, en niet pas als de bestaande verbinding wegvalt.

Een mesh setje doet het overigens beter als je de verbinding tussen de nodes bedraad doet... Het voordeel beperkt zich dan tot probleemloze roaming wifi en eenvoudig router/AP management.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ikweethetbeter schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:22:
Een mesh-setje doet vaak meer dan alleen netwerkverbindingen tussen de nodes te onderhouden. Bv de Linksys Velop biedt ook een roaming wifi netwerk. En dan niet zoals je met elke combibnatie van routers kunt opzetten, maar een pro-actieve, die een client in beweging actief overschakelt naar een andere node als die andere node een beter signaal heeft, en niet pas als de bestaande verbinding wegvalt.
Anno 2009 zou dit relevant zijn, maar we leven in 2019. Sinds iOS8 en Android 5 roamen client devices zelf prima voordat de verbinding helemaal wegvalt - maar dat doen ze zoals ik hierboven al aangaf alleen als je de settings precies goed hebt.
Een mesh setje doet het overigens beter als je de verbinding tussen de nodes bedraad doet... Het voordeel beperkt zich dan tot probleemloze roaming wifi en eenvoudig router/AP management.
Inderdaad, maar dan heb je niets anders dan wat je met de genoemde UniFi apparaten kunt bewerkstelligen tegen lagere kosten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
ikweethetbeter schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:22:

Heb begrepen dat de Ubiquiti AC's dit ook doen. Ga ze inderdaad met een kabel verbinden. Bijkomend voordeel is dat ze in tegen stelling tot de Linksys ook goed op de muur bevestigd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-10 12:49
@Simontjee
Klopt. Een Velop kan meer dan een Ubiquiti, maar als je ze bedraad met elkaar verbind (bij Velop een optie, bij Ubiquiti een must) dan werkt het hetzelfde en betaal je bij een Velop eigenlijk teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Heb ze binnen. Ziet er mooi uit zo op de muur gemonteerd. Zit alleen nog even te twijfelen of ik de twee POE injectors verruil voor 1 POE switch. De TP-Link TL-SG1005P en TP-Link TL-SF1005P springen in het oog. Iemand ervaring? QOS is wel handig als ik op de pc een spelletje speel en mijn vriendin een video gaat streamen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:01

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Redbaard schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:22:
Heb ze binnen. Ziet er mooi uit zo op de muur gemonteerd. Zit alleen nog even te twijfelen of ik de twee POE injectors verruil voor 1 POE switch. De TP-Link TL-SG1005P en TP-Link TL-SF1005P springen in het oog. Iemand ervaring? QOS is wel handig als ik op de pc een spelletje speel en mijn vriendin een video gaat streamen oid.
Geen ervaring met die twee, heb zelf de TP-Link TL-SG108PE (en die doet het uitstekend, helaas maar vier POE poorten van de acht).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Hmm de 5 poorts variant daarvan de TL-SG105E is ook goed betaalbaar. Alleen de vraag is of ik managed nodig heb. Ben van plan later nog keer die USG te halen, weet niet of ik daar dan ook alles kan instellen wat betreft QOS. Moet eerlijk zeggen dat ik dit nog niet heb uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:01

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Redbaard schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:34:
Hmm de 5 poorts variant daarvan de TL-SG105E is ook goed betaalbaar. Alleen de vraag is of ik managed nodig heb. Ben van plan later nog keer die USG te halen, weet niet of ik daar dan ook alles kan instellen wat betreft QOS. Moet eerlijk zeggen dat ik dit nog niet heb uitgezocht.
De TL-SG105E heeft geen POE.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:44
Redbaard schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:06:
Ben benieuwd!
Zover ik weer is juist de USG lastiger te configureren of dat moet inmiddels veranderd zijn. Zelf gebruik ik een Edgerouter X en die heeft een Gui en kost bijna niets maar is super stabiel apparaat.

Zitten wel aantal poorten op die je kunt gebruiken en die zijn ook hardware matig met elkaar verbonden. Bij sommige andere modellen is het ook wel mogelijk maar worden de poorten softwarematig gekoppeld waardoor de snelheid later ligt.

Nadeel van de USG is ook dat je Controller Software nodig hebt om hebt en als de boel een keer plat gaat je niet zo makkelijk een aanpassing kunt maken op dat moment, of je moet je weg met Putty weten.

Voordeel is dat je zowel je USG als je AP's via een tool kunt beheren en dat werkt perfect.
Draait hier al een jaar zonder problemen en kan zijn dat er inmiddels dingen zijn veranderd waardoor ook de USG makkelijker te beheren is.

De Edgerouter kun je dan niet opnemen in de Controller Software maar via UNMS zijn er wel weer mogelijkheden om dit samen te brengen.

Je krijgt zeker geen spijt van je aankoop van de AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Freee!! schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:44:
[...]

De TL-SG105E heeft geen POE.
Even over heen gekeken! maar volgens mij heb ik niet perse managed nodig als ik het zo zie. De USG ondersteund dit ook en VLAN's ga ik niet doen.
MikeOO schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:00:
[...]

Zover ik weer is juist de USG lastiger te configureren of dat moet inmiddels veranderd zijn. Zelf gebruik ik een Edgerouter X en die heeft een Gui en kost bijna niets maar is super stabiel apparaat.

Zitten wel aantal poorten op die je kunt gebruiken en die zijn ook hardware matig met elkaar verbonden. Bij sommige andere modellen is het ook wel mogelijk maar worden de poorten softwarematig gekoppeld waardoor de snelheid later ligt.

Nadeel van de USG is ook dat je Controller Software nodig hebt om hebt en als de boel een keer plat gaat je niet zo makkelijk een aanpassing kunt maken op dat moment, of je moet je weg met Putty weten.

Voordeel is dat je zowel je USG als je AP's via een tool kunt beheren en dat werkt perfect.
Draait hier al een jaar zonder problemen en kan zijn dat er inmiddels dingen zijn veranderd waardoor ook de USG makkelijker te beheren is.

De Edgerouter kun je dan niet opnemen in de Controller Software maar via UNMS zijn er wel weer mogelijkheden om dit samen te brengen.

Je krijgt zeker geen spijt van je aankoop van de AP.
Alles in 1 controller vind ik wel mooi. Het is ook voor de leuk, want qua functionaliteit heb ik waarschijnlijk aan twee APs genoeg. De controller kan ik dan draaien op mijn synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:44
Redbaard schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:51:
[...]

Even over heen gekeken! maar volgens mij heb ik niet perse managed nodig als ik het zo zie. De USG ondersteund dit ook en VLAN's ga ik niet doen.

[...]

Alles in 1 controller vind ik wel mooi. Het is ook voor de leuk, want qua functionaliteit heb ik waarschijnlijk aan twee APs genoeg. De controller kan ik dan draaien op mijn synology.
Is zeker handig en zolang je het leuk vindt om dingen uit te zoeken is het een dikke aanrader.
Hoeveel je er nodig hebt is per huis/omgeving verschillende. Zelf heb ik er 3 maar dat komt meer omdat ik zowel aan de voorkant van het huis als einde van de tuin bereik nodig heb maar ook op zolder voor Domotica doeleinde. En een AP kun je nu eenmaal niet overal plaatsen dus was het handiger om een 3de erbij te nemen zodat ik ze op een plek kun plaatsen dat makkelijker was qua netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Btw, volgens mij ondersteund unifi sindskort wel wireless mesh uplink, of wat de juiste term dan ook is. Zie deze feature terug:

WIRELESS UPLINKS
When enabled, UniFi APs can automatically mesh roam to maintain the quality of your network.

Allow meshing to another access point <TRUE/FALSE>

Heb helaas nog wel wat uitdagingen. Heb de 2 APs nu een weekje draaien. de performance is prima voor onze mobiele telefoons en switchen netjes naar de beste AP. Alleen gamen op mijn pc beneden in de woonkamer geeft nog wel problemen. Ik lag enorm als ik op 2.4ghz zit van de AP. Als ik op de 2.4ghz zit van de ziggo router is alles prima. Dit snap ik niet want de AP is dichterbij dan de router die zelfs nog achter een extra muurtje staat.

Mijn pc staat wel om een hoekje wat het ontvangst slechter maakt, maar dat telt voor zowel de AP als Ziggo router. Als ik het kanaal van de AP op 1 zet, zelfde als de ziggo router, dan doet deze het wel al iets beter maar nog steeds minder goed dan de router. Op 5ghz kan ik prima gamen alleen is het ontvangst van het netwerk slechter. Iemand een idee? Heb ook al alle clients gekicked en als ik het enige apparaat ben dat verbonden is aan het AP blijft het probleem.
Pagina: 1