Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tasjake
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-07-2023
Hoi,

Ik heb mijn partner zijn pc pas geformatteerd en alles terug geïnstalleerd. Werkte perfect buiten dat die af en toe eens een keertje uitviel en automatisch terug opstarte maar nu werkte die echter perfect. En van de ene dag op de andere doet hij niets anders dan opstarten en weer uitvallen en opnieuw en opnieuw.
BIOS start niet op, komt niet door de Power On Self Test heen, en geen reserve hardware aanwezig om te testen waaraan het ligt.

Moederbord type: gigabyte-GA-p67A-UD4-B3 DDR 3 Sovjet 1155 Intel november 2011

Grafische kaart:ASUS-ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB DDR5 PCI EXPRESS november 2011

Voeding:Adj model 210-00600
A-C INPUT 200-240 4A 60/50Hz 2014-2015 niet helemaal zeker meer van

Kan iemand mij misschien verder helpen met wat dit probleem kan zijn.

Alvast bedankt 😊

Groetjes Tasjake

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:00

EvH

Nieuwe installatie al geprobeerd?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als eerste zou ik dan een andere voeding proberen.

Ook al geprobeerd de BIOS te resetten en met minimale hardware, moederbord, CPU, geheugen, videokaart te starten?

Tweakers Discord

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Werkt perfect, behalve als die het niet doet. :+ Als de Tests niks zinnigs opleveren zul je toch met testhardware aan de slag moeten. Eerst alle overbodige hardware afkoppelen en opstarten met minimale setup en evt uitbouwen. Als ik moest gokken zou ik trouwens de PSU als hoofdverdachte aanmerken.

[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 22-03-2019 18:34 ]

• tasjake
We hebben alles al geprobeerd. Buiten een andere voeding te testen. Ik vrees voor de CPU 😬

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom vrees je voor de cpu? Die dingen gaan zelden kapot. Vrees eerder voor het moederbord want goede s1155 borden zijn nauwelijks te koop of onbetaalbaar. Een vervangende cpu is makkelijker aan te komen. (Welke cpu heb je eigenlijk?)

Hoe heb je het moederbord trouwens uit kunnen sluiten als de oorzaak?

Verwijderd

Je hebt nog steeds geen andere voeding geprobeerd begrijp ik?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Ik heb vanuit een andere invalshoek gisteren naar die PC gekeken, maar ik heb zelf geen mogelijkheden om via trail and error de fout op te sporen.

Het verschijnsel is dat de PC wel opstart, maar niet door de POST heen komt: de BIOS opstarten (om settings te veranderen) gaat dus niet, zover kom je niet. Ook niet met zoveel mogelijk randapparatuur afgekoppeld (ook niet met de videokaart eruit).
Het moederbord geeft ook geen beepcodes af die een indicatie zouden kunnen geven van de fout.
Op de monitor verschijnt niets.
Alle fans werken gewoon en alle voedingsstekkers zitten goed vast en zien er normaal uit.
Uit het feit dat de BIOS niet doorstart en er niets verschijnt op het beeldscherm en de videokaart geen verandering in het gedrag vertoont, concludeer ik voorzichtig dat de videokaart niet de oorzaak is (geen beepcodes), maar dat de CPU niet werkt.

Ik kom er niet uit of de voeding defect is, de CPU dood of het moederbord defect.
Dus heb ik mijn pogingen moeten staken bij gebrek aan verdere mogelijkheden en kennis van zaken in deze specifieke toestand. ;(

[ Voor 18% gewijzigd door Renault op 22-03-2019 22:27 ]

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

en een CMOS reset via het jumpertje op het moederbord al geprobeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door -36- op 22-03-2019 22:49 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
@Renault of @tasjake ? Dubbel account?

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-11 09:40
Kans is groot dat het moederbord defect is. Niet een andere pc in de buurt staan waarvan je de voeding even kan omzetten om dat uit te sluiten? Echter geloof ik niet dat de processor defect is.

• tasjake
helaas heb ik geen andere pc ter beschikking.mijn pc staat bij de schoonmoeder is maar een I5.Maar alles werkte perfect met de nieuwe installatie en in 1 keer poef niets meer

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-11 22:33
Event Viewer raadplegen.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• tasjake
Sir_Hendro De pc start niet op hoe kan ik dan de Event viewer raadplegen ?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Nee, ik ben helemaal iemand anders die voornamelijk post op het Storage-deel van dit forum, die eerder geholpen heeft bij het oplossen van problemen met een wel/niet defecte SSD.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:28
Heb je het batterijtje op het mobo al vervangen? Dit is iets dat niet veel kost en soms wel deze problemen kan veroorzaken.

Ook kan je proberen om alle stekkers nogmaals los te trekken in de PC en opnieuw in te steken. Soms lijkt een stekker er goed in te zitten, maar maakt dan net geen goed contact.
Zitten alle stekkers van- en naar de monitor wel goed aangesloten?
Is de monitor zelf wel goed?

Verder kan je de PC met zo min mogelijk componenten opstarten om te zien of het probleem er dan ook is. Dan telkens 1 component toevoegen en opnieuw opstarten. Dit herhalen totdat alle componenten zijn aangesloten. Zo kan je ook een probleem veroorzakend component opsporen. Door het telkens uitsluiten van eventueel kapotte componenten, kom je uiteindelijk uit op het component die de boosdoener is.

Als dit allemaal geen effect heeft, gaan mijn gedachten ook uit naar een andere PSU (voeding). Misschien woont er een mede Tweaker bij jou in de buurt die je kan helpen met componenten die jij niet hebt.

OPMERKING:
Vergeet niet om ANTISTATISCH te werken!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als je in de buurt van Leiden woont kan je wel een PSU lenen
Pagina: 1