Schijf verdwijnt onder hevig gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rammoth
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10-2022
Hey!

Ik loop tegen een zeer irritant probleem aan en ik heb geen idee wat ik nog kan proberen. Zodoende hoop ik hier nog wat ideeen op te doen.

Mijn setup:
CPU: i7 8700
Moederbord: ASUS Rog Strix 370-E Gaming
Voeding: Be Quiet Pure Power CM 700W
RAM: Ripjaws V, 2x8GB, 3200 Mhz
GPU: Zotac RTX 2070 AMP Extreme Core
HDDs: 1. Adata SX8200 Pro (M2 NVMe), 2. Crucial MX100 2.5", 3. Seagate SSHD (ST2000DX001)

Mijn probleem:
De Crucial SSD verdwijnt wanneer ik veel data overpomp of delete. Verdwijnen in de zin van dat de SSD compleet onzichtbaar en ontoegankelijk wordt voor Windows EN mijn moederbord. Restart lost het niet op (je hoort dat de computer een connectie probeert te maken waardoor het opstarten wat langer duurt dan anders), maar bij volledige shutdown en weer opstarten werkt alles weer 100% naar behoren.

Bijzonderheden:
1. Het gebeurt exclusief wanneer ik de SSD actief gebruik. Hij blijft te allen tijde volledig zichtbaar en toegankelijk wanneer ik er niks bijzonders mee doe.
2. Zelfs als ik er wel wat mee doe, gebeurt het niet altijd (maar wel vaak)
3. Het is 1x voorgekomen dat mijn computer hem er zelf weer bij vond (na in Sleep mode te zijn gegaan). Hierna functioneerde de SSD perfect, zelfs onder heftige belasting.
4. Crucial's eigen HDD tool zegt dat de schijf 100% healthy is.
5. Windows' "error checking" scanner zegt ook dat de schijf volledig healthy is.
6. Deze computer is net nieuw gebouwd. De Crucial SSD zat al in mijn vorige systeem en was mijn Windowsschijf. Daar heeft hij nooit enig probleem vertoond.

Wat ik al geprobeerd heb:
1. SATA-kabel verwisseld
2. SATA-kabel in ander slot gestopt op moederbord
3. Ander elektriciteitstoevoerslot aangesloten (maar wel van dezelfde strook connecties, dus geen andere kabel)
4. De SSD en moederbord van alle meest recente firmware voorzien
5. Alle mogelijke drivers op PC geupdate
6. Energiebeheer in Windows op volledige prestaties gezet
7. M2 forceren in BIOS om op PCIe te werken niet SATA (om conflicten te vermijden)

Dat is alle relevante informatie voor zover ik mij kan herinneren. Hopelijk heeft 1 van jullie enig idee wat ik nog kan proberen!

[ Voor 5% gewijzigd door rammoth op 22-03-2019 16:42 ]

Alle reacties

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Ik heb net gelezen dat Crucial ssd' s, (of het alle zijn weet ik niet) erg heet kunnen worden en dan gaan vertragen.
En dat er veel stroom wordt getrokken.

1 Crucial via aparte stroom kabel aansluiten.
In je pc algemeen, verdeel je hardware over meerdere stroom kabels, en niet alles op 1 kabel.

2 Koel je Crucial eens tijdens het erg belasten, kijk of dit helpt, controlleer de temps zonder en met koelen.

3 Crucial op andere poort aansluiten, apart zetten, dus bijv op een controller alleen zetten(als je moederbord 2 controllers heeft), of bij poort 0 en 1 zitten vaak samen intern op de controller, zet de crucial op 1 poort en laat de andere leeg. (natuurlijk kan 1 van je andere hardware ook het probleem zijn, dus je nadere hd' s die misschien nieuw zijn.)

Je bios , je hd controller op AHCI zetten.
Dit heeft wel niks met je probleem te maken.

Voor je moederbord alle goede drivers geïnstalleerd? chipset drivers?

[ Voor 17% gewijzigd door jan99999 op 23-03-2019 11:54 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een Crucial M4, was een gevalletje RMA.
Alle standaard checks vonden dat er niks aan de hand was, maar pas bij intensieve random access ging hij op zijn plaat. Vermeldt dit ook duidelijk bij het aanmaken van je RMA.

• rammoth
Heel erg bedankt voor je reactie :) Om even door je punten heen te gaan:
1. Dit heb ik inderdaad gedaan. De M2 zit uiteraard op het moederbord, dus die heeft verder geen kabel nodig. En dan hebben zowel de SSHD als de SSD hun eigen stroomtoevoerkabel (ofwel, beide hun eigen unieke kabel naar mijn PSU en in beide gevallen zijn er niet meer componenten aangesloten aan die kabels)

2. Hier ga ik inderdaad een oogje op houden dan. Daar heb ik nog niet naar gekeken, behalve de idle temperaturen (die vrij normaal zijn - rond de 30 graden).

3. Bij deze ben ik niet helemaal zeker of ik snap wat je bedoelt. Ik heb in totaal 6 SATA-poorten op mijn moederbord. Deze zijn in de vorm van:
1 2
3 4
5 6

Momenteel zit de SSHD op 4 en de SSD op 5. Voordat ik de kabels had gewisseld om te kijken of het zou helpen zat de SSD op 1.

Verder staat in de BIOS alles wat HDs betreft inderdaad op AHCI. Ik heb ook de M2 geforceerd om op PCIe te werken (stond op auto, waarbij de optie SATA of PCIe was). Dit heeft niet geholpen.

Alle correcte drivers zijn geinstalleerd, chipset included. Ik heb wel weer nieuwe drivers geinstalleerd voor de SATA AHCI controller, aangezien er 2 dagen geleden een nieuwe is uitgekomen. Verder heb ik hot swapping ook geactiveerd voor de SATA 5 (waar de SSHD zit). Maar weer even in de gaten houden of dit het probleem op heeft gelost en ik zal ook een oogje op de temperaturen houden.

Dank je wel!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12 15:48

MrMonkE

★ EXTRA ★

Drives mogen niet verdijnen, van geen enkele sata poort.
Het lijkt me dat @TommyboyNL het klappen van de zweep kent.

Ik zou een unix boot disk nemen en kijken wat er gebeurt als je vanuit daar de drive laat zweten.
Dan weet je gelijk of het OS of hardware gerelateerd is.

★ What does that mean? ★

• rammoth
@TommyboyNL Deze SSD is inmiddels al 4 jaar oud, dus garantie heb ik niet meer. Maar gezien alle checks die zeggen dat de SSD nog in goede staat is en het feit dat deze nog uitstekend werkte zonder ooit enig probleem te hebben vertoond in mijn vorige build lijkt het mij onwaarschijnlijk (maar uiteraard niet uit te sluiten) dat de SSD zelf defectief is. De SSD begon dit probleem te vertonen vanaf de eerste dag dat ik hem in mijn nieuwe build aansloot.

De tests die ik uitvoer om de SSD te testen zijn:
- 2600 files ter waarde van 40 gb kopieren naar de SSD
- Diezelfde gegevens weer deleten
- 33.000 files ter waarde van 45 gb kopieren van de SSD naar de SSHD

Alle 3 die tests hebben er minstens 1x voor gezorgd dat mijn schijf ermee kapte.
Gisteren, na hot swap te enablen in BIOS en de nieuwe drivers te hebben geinstalleerd (van 2 dagen geleden, de drivers die vervangen werden waren de meest recente versie van voor deze release), heeft hij alle 3 die tests doorstaan. Tevens Anthem erop geinstalleerd zonder problemen (400 files, 54gb) en een paar minuten gespeeld zonder problemen. Zal vandaag wat intensievere tests uitvoeren.

Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties! Ik blijf vooralsnog stille hoop houden dat het niet de schijf zelf is die zijn beste tijd heeft gehad.

[ Voor 48% gewijzigd door rammoth op 23-03-2019 14:00 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
rammoth schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:50:
@TommyboyNL Deze SSD is inmiddels al 4 jaar oud, dus garantie heb ik niet meer. Maar gezien alle checks die zeggen dat de SSD nog in goede staat is en het feit dat deze nog uitstekend werkte zonder ooit enig probleem te hebben vertoond in mijn vorige build lijkt het mij onwaarschijnlijk (maar uiteraard niet uit te sluiten) dat de SSD zelf defectief is. De SSD begon dit probleem te vertonen vanaf de eerste dag dat ik hem in mijn nieuwe build aansloot.
Wellicht dat je nieuwe build door meer CPU kracht je SSD zwaarder kan belasten. Je symptomen zijn 100% identiek aan die ik ervaarde, en dat was dus gewoon een kapotte SSD.
Pagina: 1