Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop modernisering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Vandaag heeft mijn desktop 3 keer een BSOD gegeven. Sommige van de onderdelen zijn ook al wat op leeftijd en ik ben al een tijdje aan het kijken voor een upgrade. Tijd om dat maar eens te gaan doen....

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is mijn vaste werkpaard. Soms wat spellen (World of Warcraft, Civilization, etc.), veel office gebeuren (Slack, Word, Powerpoint), soms wat development gebeuren (Docker, Excel, C#).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo goedkoop mogelijk :-D Ik gok dat ik ergens tussen de 500 en 750 uit ga komen maar zinnige alternatieven die vergelijkbare functionaliteit bieden voor een lagere prijs zijn altijd welkom.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Kast (volgens mij product: Fractal Design Define R5)
- Videokaart: nVidia 1060
- Bergje opslag (SATA SSDs en SATA HDD)
- PCI-e SATA kaartje (aangezien de SATA poorten van het huidige mobo slechts SATA-300 ondersteunen)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Voeding
- Mobo
- CPU
- RAM
- koeler?
- Snelle opslag?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Buiten een Intel CPU geen voorkeur (en met goede argumenten is zelfs die Intel CPU bespreekbaar)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is wel een dingetje. Een stille CPU koeler zou prettig zijn.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Bijgeplakt is mijn eerste opzet.
- Core i5-9400F. De F toevoeging scheelt genoeg geld om deze interessant te maken. Deze is een procent of 20 sneller dan mijn huidige i7-4790. Ik kan in deze prijsklasse weinig beters vinden.
- Asus ROG Strix moederbord; goedkoopste met 2 PCIe 3.0 4x M2 aansluitingen.
- Scythe koeler; getest als stilste met goede koel capaciteit
- 16GB geheugen. geen specifieke reden waarom ik deze gekozen heb
- Seasonic 650W voeding; ik moet een nieuwe voeding; 650W is waarschijnlijk overkill maar deze heeft goede efficiëntie across the board en wordt over het algemeen goed getest.
- Samsung 970 Pro SSD. 512GB rete snelle opstart SSD. Alle tests stellen dat deze alleen overtroffen wordt door Intel Optane SSDs van 4 keer de prijs.

Mijn vraag: Zijn er goedkopere opties die mij hetzelfde gaan bieden? Of betere opties voor hetzelfde geld? Is er een AMD alternatief met vergelijkbare snelheid en specificaties voor minder geld?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-9400F€ 169,-€ 169,-
1ASRock H370 Pro4€ 96,99€ 96,99
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 30,-€ 30,-
1Team Group Vulcan TLGD416G2666HC15B01€ 87,-€ 87,-
1Seasonic Prime Ultra 650W Gold€ 107,28€ 107,28
1Samsung 970 Pro 512GB€ 150,-€ 150,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,27

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Is een low profile CPU koeler wel zo handig? Je kast is relatief groot...
pricewatch: Arctic Freezer 34 lijkt me een stuk stiller

Een pro variant hoeft ook weer niet. Een pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 500GB doet er niet voor onder
Croga schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:37:

- Asus ROG Strix moederbord; goedkoopste met 2 PCIe 3.0 4x M2 aansluitingen.
Nee hoor : pricewatch: ASRock H370 Pro4

[ Voor 28% gewijzigd door youridv1 op 22-03-2019 15:10 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
youridv1 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:06:
Is een low profile CPU koeler wel zo handig? Je kast is relatief groot...
pricewatch: Arctic Freezer 34 lijkt me een stuk stiller
Reviews zeggen dat de Kozuti stiller is. De ruimte in de kast is inderdaad meer dan voldoende (op dit moment zit er een Shuriken in) maar als ik van de reviews uit moet gaan is de Kozuti stiller.
Een pro variant hoeft ook weer niet. Een pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 500GB doet er niet voor onder
Reviews stellen dat de EVO er in bursts niet voor onder doet. Zodra je meer wilt doen dan alleen de cache aanspreken kakt de EVO echter behoorlijk in terwijl de Pro redelijk op tempo blijft. En dat maakt een behoorlijk verschil; zo behoorlijk dat wanneer je grote hoeveelheden data gaat laden, de EVO geen voordeel biedt ten opzichte van een SATA600 SSD, en dat zou jammer zijn.

• youridv1
  • Nu online
Als jij per se wil geloven dat een 40 80 millimeter fan met een topsnelheid van 3300 rpm stiller is dan een 120 met een topsnelheid van 1800 rpm moet je dat lekker doen. Hoe kleiner de fan, hoe hoger en vervelender het geluid. Ik moet er niet aan denken om uberhaupt een 4080mm fan in mijn systeem te hebben zeg

Die data hoeveelheden waar ze het over hebben zijn voor jou toch helemaal niet van toepassing? Voor jouw workload ga je uberhaupt geen verschil merken tussen een NVMe of SATA drive. Neem dat maar aan van iemand die een 500GB 850EVO met een 970 EVO in hetzelfde systeem vergeleken heeft.
Gamen, programmeren en office; dat zijn geen zware workloads voor storage

Edit; leesfout

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 23-03-2019 10:33 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Croga Beperk het aantal opslag units eens tot één SSD en één HD(voor opslag). en welke voeding heb je nu ? i7-4790 kan nog wel een tijdje mee.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• roloxkit
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03 10:39
Heb je 16GB ram nodig? En misschien kan je beter een 2x8 set doen ipv een 1x16

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
youridv1 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:14:
Als jij per se wil geloven dat een 40 millimeter fan met een topsnelheid van 3300 rpm stiller is dan een 120 met een topsnelheid van 1800 rpm moet je dat lekker doen. Hoe kleiner de fan, hoe hoger en vervelender het geluid. Ik moet er niet aan denken om uberhaupt een 40mm fan in mijn systeem te hebben zeg
De pricewatch specs zeggen dat de geluidsdruk van de Kozuti lager is, ik denk dat die informatie niet helemaal volledig is....
Die data hoeveelheden waar ze het over hebben zijn voor jou toch helemaal niet van toepassing? Voor jouw workload ga je uberhaupt geen verschil merken tussen een NVMe of SATA drive. Neem dat maar aan van iemand die een 500GB 850EVO met een 970 EVO in hetzelfde systeem vergeleken heeft.
Gamen, programmeren en office; dat zijn geen zware workloads voor storage
Ik merk het verschil met m'n Surface al.... Die is al veel sneller (in onder andere opstarten) dan een SATA600 SSD.

En ik weet niet of ik de hoeveelheid data verstook die die cache te boven gaat maar wil ik dat risico lopen?
Hackus schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:15:
@Croga Beperk het aantal opslag units eens tot één SSD en één HD(voor opslag).
Waarom? Wat zou dat voor voordelen hebben?
en welke voeding heb je nu ? i7-4790 kan nog wel een tijdje mee.
Mijn voeding is ondertussen een jaar of 5 oud. Die is echt aan vervanging toe.
Ja, die i7 kan nog wel een tijdje mee maar met BSODs is het huidige systeem niet bruikbaar. Dat probleem zit hoogstwaarschijnlijk niet in de CPU maar om nu nog een nieuw moederbord voor die CPU te gaan kopen vindt ik een beetje geld verspilling.
markspijkerman schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:18:
Heb je 16GB ram nodig? En misschien kan je beter een 2x8 set doen ipv een 1x16
Yup, ik heb 16GB nodig. M'n Surface heeft 8GB en daar loop ik regelmatig tegen tekorten aan. Een paar slack sites in Chrome en je geheugen gaat in een draaikolkje ;-)

Is de huidige geselecteerde een 16GB stick? Dan moet dat inderdaad 2 8GB sticks worden....

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Croga Kijken wat de oorzaak is van je BSOD. Je kunt niet zomaar alle íngangen' aansluiten met SSD's etc. Welke voeding vraag ik. het kan ook 'alleen' aan je voeding liggen. zie echt geen reden van upgraden die jij voorstelt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• youridv1
  • Nu online
Leesfout, 80 is nog steeds hel.

Die koelers zijn ontworpen om te gebruiken in HTPC's en andere small formfactor PC's. Als ze perfect waren voor alle scenario's bestonden towerkoelers niet

Ik ben het er persoonlijk eigenlijk mee eens dat troubleshooten misschien een beter idee is dan upgraden.
BSOD's kunnen ook gewoon voortkomen uit halfbakken drivers. Een schone installatie van windows kan geen kwaad

[ Voor 108% gewijzigd door youridv1 op 22-03-2019 15:32 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:24:
zie echt geen reden van upgraden die jij voorstelt.
Ik wel. De vraag is dan ook niet of ik moet upgraden, die beslissing is al lang genomen. De vraag is of er betere alternatieven voor mijn lijstje zijn.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Croga schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:29:
[...]

Ik wel. De vraag is dan ook niet of ik moet upgraden, die beslissing is al lang genomen. De vraag is of er betere alternatieven voor mijn lijstje zijn.
oa:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Verder lijkt het me vrij nutteloos om zoveel geld uit te geven aan 970 Pro SSD.
Er zijn tegenwoordig goedkopere te vinden. (vergeet je niet een BIOS-Update te laten doen voor je 9400F met Z370 chipset. voor €140,- zijn er ook Z390 moederborden te krijgen. lees even goed de handleiding of specs van fabrikant, mbt m.2 aansluitingen, 'vaak als beide in gebruik zijn gaat of de snelheid omlaag - of van 1 slot- of wordt er 1 of meer Sata poorten uitgezet.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Thanks! Aangepast.
Interessant! Waarom deze en niet, bijvoorbeeld, de SFX Power of Pure Power van het zelfde merk?
Ook deze maakt meer geluid dan de Kozuti. Waarom zou deze beter zijn?
(vergeet je niet een BIOS-Update te laten doen voor je 9400F
Goeie! Ga ik rekening mee houden.
met Z370 chipset. voor €140,- zijn er ook Z390 moederborden te krijgen. lees even goed de handleiding of specs van fabrikant, mbt m.2 aansluitingen, 'vaak als beide in gebruik zijn gaat of de snelheid omlaag - of van 1 slot- of wordt er 1 of meer Sata poorten uitgezet.
Het Asrock bord wat Youri linkte heeft 2 m.2 aansluitingen. Gebruik daarvan maakt weliswaar 1 SATA poort onbruikbaar maar dat kan ik niet zo heel erg vinden. Ik zie met de H370 voor die prijs ook geen reden om nog voor een Z370 of Z390 te gaan, of zie ik daar iets over het hoofd?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Croga Dat is een geteste stille koeler die low-speed 18-19 dB(A), wat overeenkomst met Kozuti. alleen koelprestatie is stuk beter. Verder is het advies wat iemand hier geeft, en moet jezelf weten of je wat koopt, of wat je koopt. SP11 voeding is 'beste'450w voeding, aangezien jij aankomt met 650w van €120,-, geef ik een betere/goedkopere optie. H370,Z370,B360 behoeven bios-update. dat kan de shop van aankoop doen en kost meestal +- €15,- dat moet je dus bij je aankoopprijs optellen. B365 is ook een optie natuurlijk Asrock-B365-Pro4 staan nog niet in PW, maar komen snel leverbaar

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:29
pricewatch: Seasonic Prime Ultra 650W Gold is sowieso niet interessant omdat pricewatch: Corsair HX1000 V2 veel beter, efficiënter, stiller èn goedkoper is. Budget optie is pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Uszka schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:47:
pricewatch: Seasonic Prime Ultra 650W Gold is sowieso niet interessant omdat pricewatch: Corsair HX1000 V2 veel beter, efficiënter, stiller èn goedkoper is.
De grote uitdaging is dat die Corsair juist níet efficienter is.....

PSUs zijn het meest efficient bij grofweg 50% load. Iets wat ik met een 1000W PSU nooit ga halen met dit systeem, met een 500W waarschijnlijk wel.
Maar nog ernstiger; bij loads onder de 20% stort de efficientie volledig in. Als ik dus onder de 100W kom bij die Corsair gaat de efficientie richting de 50% terwijl de Seasonic bij 100W nog lekker op 82%+ zit. Ofwel: Bij een load van 100W trekt de Corsair zo'n 200W uit het stopcontact terwijl de Seasonic zo'n 120W trekt. En ik geloof nooit dat ik überhaupt aan de 100W ga komen voor zo'n 90% van de tijd.

Dus nee, een 1000W voeding is over het algemeen geen goed idee. Zelfs niet deze Corsair, die er toch wel heel erg lekker uit ziet ;-)

• Uszka
Vanaf 50w is de HX1000 efficiënter https://www.cybenetics.com/a/HYa/ als ik de resultaten vergelijk met https://nl.hardware.info/...-gold-650w/testresultaten

[ Voor 46% gewijzigd door Uszka op 22-03-2019 19:33 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Wow, da's een mooie curve! Maar als je goed kijkt dan zie je dat bij 50W op de 12V lijn en 0 op de 5V lijn, hij op 75%-80% zit terwijl de Seasonic op 50W op 83% zit. Een waarschijnlijker scenario bij 50W load is 25W/25W en dan zit de Corsair op minder dan 70%. Hoeveel minder kan niemand je vertellen. Op 100W load (50W/50W) zit de Corsair inderdaad wel beter dan de Seasonic.

Leuk ding, die Corsair. En inderdaad wel een revisie van mijn ideëen waard. Wellicht is een 1000W PSU niet zo gek meer tegenwoordig....

• Uszka
Croga schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:40:
Maar als je goed kijkt dan zie je dat bij 50W op de 12V lijn en 0 op de 5V lijn, hij op 75%-80% zit terwijl de Seasonic op 50W op 83% zit.
Dat kan je zo niet zeggen. Je weet niet hoe HWI de loads verdeelt over de lijnen. Kijk bij de HX1000 naar de 20 - 80w load test.
Pagina: 1