Vandaag heeft mijn desktop 3 keer een BSOD gegeven. Sommige van de onderdelen zijn ook al wat op leeftijd en ik ben al een tijdje aan het kijken voor een upgrade. Tijd om dat maar eens te gaan doen....
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is mijn vaste werkpaard. Soms wat spellen (World of Warcraft, Civilization, etc.), veel office gebeuren (Slack, Word, Powerpoint), soms wat development gebeuren (Docker, Excel, C#).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo goedkoop mogelijk :-D Ik gok dat ik ergens tussen de 500 en 750 uit ga komen maar zinnige alternatieven die vergelijkbare functionaliteit bieden voor een lagere prijs zijn altijd welkom.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Kast (volgens mij product: Fractal Design Define R5)
- Videokaart: nVidia 1060
- Bergje opslag (SATA SSDs en SATA HDD)
- PCI-e SATA kaartje (aangezien de SATA poorten van het huidige mobo slechts SATA-300 ondersteunen)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Voeding
- Mobo
- CPU
- RAM
- koeler?
- Snelle opslag?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Buiten een Intel CPU geen voorkeur (en met goede argumenten is zelfs die Intel CPU bespreekbaar)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is wel een dingetje. Een stille CPU koeler zou prettig zijn.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Bijgeplakt is mijn eerste opzet.
- Core i5-9400F. De F toevoeging scheelt genoeg geld om deze interessant te maken. Deze is een procent of 20 sneller dan mijn huidige i7-4790. Ik kan in deze prijsklasse weinig beters vinden.
- Asus ROG Strix moederbord; goedkoopste met 2 PCIe 3.0 4x M2 aansluitingen.
- Scythe koeler; getest als stilste met goede koel capaciteit
- 16GB geheugen. geen specifieke reden waarom ik deze gekozen heb
- Seasonic 650W voeding; ik moet een nieuwe voeding; 650W is waarschijnlijk overkill maar deze heeft goede efficiëntie across the board en wordt over het algemeen goed getest.
- Samsung 970 Pro SSD. 512GB rete snelle opstart SSD. Alle tests stellen dat deze alleen overtroffen wordt door Intel Optane SSDs van 4 keer de prijs.
Mijn vraag: Zijn er goedkopere opties die mij hetzelfde gaan bieden? Of betere opties voor hetzelfde geld? Is er een AMD alternatief met vergelijkbare snelheid en specificaties voor minder geld?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is mijn vaste werkpaard. Soms wat spellen (World of Warcraft, Civilization, etc.), veel office gebeuren (Slack, Word, Powerpoint), soms wat development gebeuren (Docker, Excel, C#).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo goedkoop mogelijk :-D Ik gok dat ik ergens tussen de 500 en 750 uit ga komen maar zinnige alternatieven die vergelijkbare functionaliteit bieden voor een lagere prijs zijn altijd welkom.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Kast (volgens mij product: Fractal Design Define R5)
- Videokaart: nVidia 1060
- Bergje opslag (SATA SSDs en SATA HDD)
- PCI-e SATA kaartje (aangezien de SATA poorten van het huidige mobo slechts SATA-300 ondersteunen)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Voeding
- Mobo
- CPU
- RAM
- koeler?
- Snelle opslag?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Buiten een Intel CPU geen voorkeur (en met goede argumenten is zelfs die Intel CPU bespreekbaar)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is wel een dingetje. Een stille CPU koeler zou prettig zijn.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Bijgeplakt is mijn eerste opzet.
- Core i5-9400F. De F toevoeging scheelt genoeg geld om deze interessant te maken. Deze is een procent of 20 sneller dan mijn huidige i7-4790. Ik kan in deze prijsklasse weinig beters vinden.
- Asus ROG Strix moederbord; goedkoopste met 2 PCIe 3.0 4x M2 aansluitingen.
- Scythe koeler; getest als stilste met goede koel capaciteit
- 16GB geheugen. geen specifieke reden waarom ik deze gekozen heb
- Seasonic 650W voeding; ik moet een nieuwe voeding; 650W is waarschijnlijk overkill maar deze heeft goede efficiëntie across the board en wordt over het algemeen goed getest.
- Samsung 970 Pro SSD. 512GB rete snelle opstart SSD. Alle tests stellen dat deze alleen overtroffen wordt door Intel Optane SSDs van 4 keer de prijs.
Mijn vraag: Zijn er goedkopere opties die mij hetzelfde gaan bieden? Of betere opties voor hetzelfde geld? Is er een AMD alternatief met vergelijkbare snelheid en specificaties voor minder geld?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-9400F | € 169,- | € 169,- |
| 1 | ASRock H370 Pro4 | € 96,99 | € 96,99 |
| 1 | Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile | € 30,- | € 30,- |
| 1 | Team Group Vulcan TLGD416G2666HC15B01 | € 87,- | € 87,- |
| 1 | Seasonic Prime Ultra 650W Gold | € 107,28 | € 107,28 |
| 1 | Samsung 970 Pro 512GB | € 150,- | € 150,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 640,27 | |