Excel - voorwaardelijke opmaak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkiee
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-05-2023
Beste Tweakers,

1) Ik heb een probleem met de voorwaardelijke opmaak van een cel(E13). Wat ik heb gedaan is dat wanneer een andere cel (B13) bijvoorbeeld waarde 1 heeft, cel (E13) rood gekleurt moet worden. Dit werkt zoals het hoort. Echter wanneer ik de cel (E13) invul dan verdwijnt de rode kleur terwijl deze voorwaardelijke opmaak nadrukkelijk op cel (B13) staat middels de formule: =$B13=1

2) Bij de voorwaardelijke opmaak moest ik bij bovenstaande situatie "Celwaarde-> is niet gelijk aan-> =$B13=1" invoeren om ervoor te zorgen dat de cel veranderd bij waarde 1. Mijn vraag is dus ook waarom werkt dit niet bij "is gelijk aan" ?

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? alvast bedankt! :9

Beste antwoord (via Dijkiee op 22-03-2019 14:35)

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 16:28
Je moet volgens mij een ALS formule invoeren bij de voorwaardelijke opmaak.
=ALS(B13=1;WAAR;ONWAAR)

Dan zou het moeten werken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

code:
1
=B13=1
? Wat zou Excel daarmee moeten doen denk je? Als B13=1, dan ...?

Volgens mij ben je op de verkeerde weg bezig. Dat geeft eigenlijk antwoord op beide vragen. Excel kijkt of de waarde in cel E13 gelijk is aan "=B13=1". Blijkbaar zegt hij altijd dat dit niet zo is (want dan kleurt hij hem rood zoals je hem opgedragen hebt behalve als je een waarde invult want dan is het dus wél gelijk aan "=B13=1".

Bij mijn weten kun je niet zomaar zonder hulpkolom in een voorwaardelijke opmaak verwijzen naar een andere cel/kolom.

/edit: Dit geldt dus voor de situatie waarbij je "Alleen cellen opmaken met" gebruikt, wat TS volgens mij gezien zijn opmerkingen bij punt 2 ook deed.

[ Voor 12% gewijzigd door Icephase op 22-03-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkiee
Bedankt voor je snelle reactie,

maar wat moet ik dan invullen bij "alleen cellen opmaken met?"

de situatie is als volgt:

https://gyazo.com/49ddd1dd405328a1173e554c31e9a472

Dit gaat goed

maar als ik waardes invul in de grijze cellen dan dit:

https://gyazo.com/f4ebb10ca1a1a3380e7aa05150fe3d41

[ Voor 128% gewijzigd door Dijkiee op 22-03-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Dijkiee schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:57:
Bedankt voor je snelle reactie,

maar wat moet ik dan invullen bij "alleen cellen opmaken met?"
Dat kun je bij mijn weten (maar ik weet niet alles over voorwaardelijke opmaak) niet daar invullen.

Je zult in E13 een formule moeten gebruiken als
code:
1
=ALS(B13=1;1;0)
Hij zet dan een 1 in E13 als B13 ook een 1 is. De voorwaardelijke opmaak in E13 is dan "alleen cellen opmaken met waarde 1". Als je dan de tekstkleur hetzelfde laat zijn als de opvulling, lijkt het net alsof er niets in de cel staat.

Zo zou ik het doen als je per se in E13 het kleurtje wilt, maar makkelijker is om B13 zélf te laten inkleuren aan de hand van de waarde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
=ALS(B13=1;WAAR;ONWAAR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

loeberce schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:06:
=ALS(B13=1;WAAR;ONWAAR)

Nee dat werkt ook niet, de voorwaardelijke opmaak weet dan nog niet precies wat de voorwaarden voor wel of niet toepassen van de regel is.

/edit:
Werkt dus wel als je de juiste optie selecteert bij voorwaardelijke opmaak.

[ Voor 10% gewijzigd door Icephase op 22-03-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Volgens mij denk je te ingewikkeld. Zoals ik het lees moet cel E13 gekleurd worden als er een 1 staat in B13, ongeacht de inhoud van cel E13.

In mijn suggestie staat daarvoor de voorwaarde (ALS B13=1) en dan kan je zelf daaraan de opmaak toekennen als dit WAAR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkiee
loeberce schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:10:
Volgens mij denk je te ingewikkeld. Zoals ik het lees moet cel E13 gekleurd worden als er een 1 staat in B13, ongeacht de inhoud van cel E13.

In mijn suggestie staat daarvoor de voorwaarde (ALS B13=1) en dan kan je zelf daaraan de opmaak toekennen als dit WAAR is.
ja inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

loeberce schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:10:

Heb je dit geprobeerd? Want het werkt namelijk niet op die manier. Er zal op z'n minst de waarde WAAR in cel E13 moeten staan, en dan kom je uit op de oplossing die ik eerder al postte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Ja, ik heb het geprobeerd. En jij? Voorwaardelijke opmaak zegt niets over de inhoud van de cel die je opmaakt, maar in dit geval de inhoud van een andere cel B13. De opmaak wordt toegepast als de uitkomst van de vergelijk B13=1 WAAR is.

Je vult de formule niet in in E13, maar in het voorwaardelijke opmaak regel-veld.

[ Voor 15% gewijzigd door loeberce op 22-03-2019 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Voor Excel is een bewering altijd waar of onwaar, dus bij deze vw. opmaak kun je ALS achterwege laten.
Voor cel E13 (dus niet voor B13) kun je als vw. opmaak volstaan met: =B13=1 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
dix-neuf schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:32:
Voor Excel is een bewering altijd waar of onwaar, dus bij deze vw. opmaak kun je ALS achterwege laten.
Voor cel E13 (dus niet voor B13) kun je als vw. opmaak volstaan met: =B13=1 .
het leek erop dat TS deze formule al had geprobeerd (zie OP) dus vandaar mijn suggestie. Maar bedankt voor je aanvulling, ik heb weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

loeberce schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:29:
Ja, ik heb het geprobeerd. En jij? Voorwaardelijke opmaak zegt niets over de inhoud van de cel die je opmaakt, maar in dit geval de inhoud van een andere cel B13. De opmaak wordt toegepast als de uitkomst van de vergelijk B13=1 WAAR is.

Je vult de formule niet in in E13, maar in het voorwaardelijke opmaak regel-veld.
Ja ik heb het inderdaad geprobeerd. En het werkt niet. En ja, ik vul de formule op de juiste plek in. Nou jij weer.

Wat bedoel je met 'Voorwaardelijke opmaak zegt niets over de inhoud van de cel die je opmaakt' trouwens? Voorwaardelijke opmaak zegt zelf uberhaupt niets over inhoud, maar KIJKT naar de inhoud van een cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
loeberce schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:34:
[...]het leek erop dat TS deze formule al had geprobeerd (zie OP)...
Dat vond ik wat onduidelijk; misschien heeft hij die in B13 geprobeerd in plaats van in E13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Icephase schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:37:
[...]

Ja ik heb het inderdaad geprobeerd. En het werkt niet. En ja, ik vul de formule op de juiste plek in. Nou jij weer.

Wat bedoel je met 'Voorwaardelijke opmaak zegt niets over de inhoud van de cel die je opmaakt' trouwens? Voorwaardelijke opmaak zegt zelf uberhaupt niets over inhoud, maar KIJKT naar de inhoud van een cel.
Ik vind je niet echt prettig reageren, maar hierbij een screenshot. Misschien doe ik wat verkeerd in de conversie van Engelse naar NL-Excel, maar dat mag je zelf oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s1joTsKJK7sgimkVyPMA0EX1/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

loeberce schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:40:
[...]

Ik vind je niet echt prettig reageren, maar hierbij een screenshot. Misschien doe ik wat verkeerd in de conversie van Engelse naar NL-Excel, maar dat mag je zelf oplossen.

[Afbeelding]
Excuus dan, maar dat gold voor jou ook wel een beetje. Vandaar dat ik ook wat kortaf was. Laten we het daar dan niet verder over hebben, ok?

Je screenshot helpt wel, want dáár zit dan ook de crux voor TS; je moet niet 'Alleen cellen opmaken met' gebruiken, maar 'Een formule gebruiken om te bepalen welke cellen worden opgemaakt'. En ik heb weer wat geleerd, want deze optie is nieuw voor mij.

Sowieso vind ik Excel hier zelf ook niet echt duidelijk, want er staat duidelijk bij "Waarden opmaken waarvoor deze formule geldt:" wat de indruk wekt dat Excel naar de waarden in deze cel kijkt en je dus niet kunt verwijzen naar andere cellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:29
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vGYXb32KdECiRN3raeuuR8Wm/medium.jpg

Dit zou prima moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dijkiee schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:36:
1) Ik heb een probleem met de voorwaardelijke opmaak van een cel(E13). Wat ik heb gedaan is dat wanneer een andere cel (B13) bijvoorbeeld waarde 1 heeft, cel (E13) rood gekleurt moet worden. Dit werkt zoals het hoort. Echter wanneer ik de cel (E13) invul dan verdwijnt de rode kleur terwijl deze voorwaardelijke opmaak nadrukkelijk op cel (B13) staat middels de formule: =$B13=1
Hoe vul je die cel E13, handmatig of via copy/paste? Als je dat laatste doet, dan wordt namelijk standaard de (voorwaardelijke) opmaak meegekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

[...]

[Afbeelding]
Veels te ingewikkeld, dat kan makkelijker;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EFNhyTm.png
Ik zie wel dat ik de cellen verwisseld heb |:( maar maakt voor het voorbeeld niet uit

Edit: @chengbondkwok was mij voor
Icephase schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:45:
[...]
Sowieso vind ik Excel hier zelf ook niet echt duidelijk, want er staat duidelijk bij "Waarden opmaken waarvoor deze formule geldt:" wat de indruk wekt dat Excel naar de waarden in deze cel kijkt en je dus niet kunt verwijzen naar andere cellen.
Klopt dat is een beetje verwarrend, heeft mij ook een tijd gekost voor ik dat begreep.
Als je het vaak gebruikt let je daar al niet meer op

[ Voor 32% gewijzigd door Bas170 op 22-03-2019 14:56 ]

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Pagina: 1