ABN AMRO app werkt niet meer onder 9.3.5 Veiligheidsredenen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De ABN AMRO mobiel bankieren app werkt niet meer sinds 4 maart op apparaten met IOS 9.3.5.
Het vreemde is je kan hem wel installeren maar wordt vervolgens actief geblokt. Goed navraag bij de bank en zoeken leert mij dat zij veiligheid als reden geven. Als optie wordt gegeven om dan maar de browser te gebruiken.
Ik ben geen expert op dit gebied maar veiligheid lijkt mij hier een vreemd argument. Krijg meer het idee dat een app ontwikkelen die wel backwards compatibel is duurder is.
Zijn er hier ontwikkelaars die de keuze wel begrijpen of meer weten omtrent de veiligheid van IOS 9.3.5?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

het zullen dezelfde redenen zijn als bij verouderde Windows en Android versies. IOS 9 krijgt geen veiligheidsupdates meer en daarnaast willen ontwikkelaars steeds meer nieuwe technieken kunnen gebruiken voor hun beveiliging, die in oudere versies van een besturingssysteem mogelijk niet aanwezig zijn.

Vergeet niet dat IOS 9.3.5 ook al weer bijna 3 jaar oud is!

[ Voor 6% gewijzigd door MadMarky op 22-03-2019 10:50 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:34

WCA

Tijd om je telefoon te updaten/een nieuwe te kopen. iOS 9 is niet meer ondersteund, en daarmee dus een beveiligingsrisico. Daar moet je niet eens op willen bankieren, ook niet in de browser.

[ Voor 3% gewijzigd door WCA op 22-03-2019 10:56 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

GreNade schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:53:
Tijd om je telefoon te updaten/een nieuwe te kopen. iOS 9 is niet meer ondersteund, en daarmee dus een beveiligingsrisico. Daar moet je niet eens op willen bankieren, ook niet in de browser.
Waarschijnlijk geen telefoon (wie gebruikt er nog een iphone 4s?) maar een ipad 2 of ipad 3.
Het beestje zal ongetwijfeld nog werken maar ook een ipad 3 is alweer 7 jaar oud. Ter vergelijk: in het jaar dat die uit kwam kocht ik mijn eerste smartphone :p

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:34

WCA

MadMarky schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:07:
[...]

Waarschijnlijk geen telefoon (wie gebruikt er nog een iphone 4s?) maar een ipad 2 of ipad 3.
Het beestje zal ongetwijfeld nog werken maar ook een ipad 3 is alweer 7 jaar oud. Ter vergelijk: in het jaar dat die uit kwam kocht ik mijn eerste smartphone :p
Heel goed mogelijk ja. Blijft hetzelfde voor gelden though.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Frogmen Versie van de App van 7 mrt 2019: 10.32, zou je moeten kunnen gebruiken op de iPad. er staat iOS9 of nieuwer. ook iPhone. Ik heb zo geen toestel voorhanden om het te testen, oude iPhone 5 draait op iOS 10. Ik zou je 4S of iPad vervangen als je hiermee wilt Internetbankieren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
GreNade schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:53:
Precies dit.

Hackus schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:10:
@Frogmen Versie van de App van 7 mrt 2019: 10.32, zou je moeten kunnen gebruiken op de iPad. er staat iOS9 of nieuwer. ook iPhone.
Nee, je kunt de app installeren maar niet gebruiken. Zie ook het eerste bericht.

De minimale OS vereiste in de Appstore zijn overigens ook alleen voor installeren. Inhoudelijk zeggen die niet zoveel.

[ Voor 26% gewijzigd door Donstil op 22-03-2019 15:24 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donstil schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:24:
[...]

Precies dit.

[...]

Nee, je kunt de app installeren maar niet gebruiken. Zie ook het eerste bericht.

De minimale OS vereiste in de Appstore zijn overigens ook alleen voor installeren. Inhoudelijk zeggen die niet zoveel.
***Met compatibiliteit in de informatica wordt de mate bedoeld waarin programma`s of software samenwerken.

Foute informatie in de AppStore heb je dan weinig aan, er staat Comptabiliteit: iOS9 of nieuwer.

@Frogmen Gaat het om alleen na de update van 7 maart ? anders moet je ff kijken naar versie10.31 van 25 febr. (mocht je op met met je huidige iPad of iPhone willen internetbankieren)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:35:
[...]

***Met compatibiliteit in de informatica wordt de mate bedoeld waarin programma`s of software samenwerken.

Foute informatie in de AppStore heb je dan weinig aan, er staat Comptabiliteit: iOS9 of nieuwer.

@Frogmen Gaat het om alleen na de update van 7 maart ? anders moet je ff kijken naar versie10.31 van 25 febr. (mocht je op met met je huidige iPad of iPhone willen internetbankieren)
Waar haal je dat bovenste nou vandaan? Staat dat in de voorwaarde van de Appstore oid? Want dan moet ABNAmro dat idd even updaten.

Ik had altijd begrepen dat de iOS versie in de Appstore gebruikt wordt “hier kan je hem op installeren”.

Dat van de oudere app gaat waarschijnlijk niet werken. Ze blokkeren server side op iOS versie. Niet op AppVersie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donstil schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:58:
[...]

Waar haal je dat bovenste nou vandaan? Staat dat in de voorwaarde van de Appstore oid? Want dan moet ABNAmro dat idd even updaten.

Ik had altijd begrepen dat de iOS versie in de Appstore gebruikt wordt “hier kan je hem op installeren”.

Dat van de oudere app gaat waarschijnlijk niet werken. Ze blokkeren server side op iOS versie. Niet op AppVersie.
Vanaf nieuwe 'update' wijzigt vaak de comptabiliteit. Zoals oa Outlook, die geen updates meer geeft in iOS10 (vanaf okt 2018 uit mijn hoofd) er komt dan comptabiliteit vanaf iOS11, maar de oude versie is nog wel te gebruiken, je krijgt alleen geen updates meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:06:
[...]
Vanaf nieuwe 'update' wijzigt vaak de comptabiliteit. Zoals oa Outlook, die geen updates meer geeft in iOS10 (vanaf okt 2018 uit mijn hoofd) er komt dan comptabiliteit vanaf iOS11, maar de oude versie is nog wel te gebruiken, je krijgt alleen geen updates meer.
Ja te gebruiken als de dienst/server/developer dat toestaat. Dat is hier niet het geval, zoals net al gezegd, de niet bijgewerkte os’en worden server side geblokkeerd en werken daarom niet meer.

Een goeie zet voor een dergelijke applicatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 22-03-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donstil schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:08:
[...]

Ja te gebruiken als de dienst/server/developer dat toestaat. Dat is hier niet het geval, zoals net al gezegd, de niet bijgewerkte os’en worden server side geblokkeerd en werken daarom niet meer.

Een goeie zet voor een dergelijke applicatie.
Dan is het waarschijnlijk een 'fout van ABN-AMRO' om het te wijzigen(nu waarschijnlijk iOS10 en nieuwer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:11:
[...]

Dan is het waarschijnlijk een 'fout van ABN-AMRO' om het te wijzigen(nu waarschijnlijk iOS10 en nieuwer)
Ja dat bedoelde ik dus. Die iOS versie is waarschijnlijk de versie waarop de app geïnstalleerd kan worden. Ik vind zo 1.2.3 in de store niet terug of dat ook gelijk staat aan “werkt op deze versie”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Frogmen Net bij mijn buren geweest, hun dochtertje heeft een 4s. de App ABN AMRO Mobiel Bankieren werkt gewoon op iPhone 4s (WiFi verbonden) versie van 7 maart 2019:1032. 92,6MB groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
*snip* offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door Daedalus op 22-03-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dank voor de info, het gaat niet om mij maar een dame van 80 die net vorig jaar deze ipad 2e hands gekocht heeft om veilig te kunnen bankieren. Het klopt je kan hem installeren maar als je wilt inloggen zie je dat hij geblokkeerd wordt. ABN AMRO heeft het inderdaad niet goed in de app store staan.
Ik vindt het ook gewoon raar zeker samen met hun advies om dan maar de browser te gebruiken. Zal wel weer een bijdehand manager zijn die een besparing zag in de ontwikkel kosten. Want voor Android zie ik geen beperking.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat voor een iPad is het precies, en is deze niet te updaten naar een nieuwere iOS versie?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Overigens is het hier wel duidelijk vermeld.

https://www.abnamro.nl/nl...mobiel-bankieren-app.html

Vanaf iOS 10 en vanaf Android 5.0. De beperking is er dus ook op Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frogmen schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:38:
Dank voor de info, het gaat niet om mij maar een dame van 80 die net vorig jaar deze ipad 2e hands gekocht heeft om veilig te kunnen bankieren. Het klopt je kan hem installeren maar als je wilt inloggen zie je dat hij geblokkeerd wordt. ABN AMRO heeft het inderdaad niet goed in de app store staan.
Ik vindt het ook gewoon raar zeker samen met hun advies om dan maar de browser te gebruiken. Zal wel weer een bijdehand manager zijn die een besparing zag in de ontwikkel kosten. Want voor Android zie ik geen beperking.
App gaf alles weer om te gebruiken, ze heeft geen account en daar op geklikt (onder inloggen) en werd doorgestuurd om account aan te kunnen maken, verder heb ik niet voor je getest. vreemd dat men 'zover' gaat terwijl het dan niet operatief gebruikt kan worden. Het zou dan gewenst zijn om de App niet te tonen in Appstore, of de melding, niet geschikt voor uw iOS versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Donstil schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:16:
Overigens is het hier wel duidelijk vermeld.

https://www.abnamro.nl/nl...mobiel-bankieren-app.html

Vanaf iOS 10 en vanaf Android 5.0. De beperking is er dus ook op Android.
Dat het niet kan is duidelijk. Vraag is waarom het niet - op oudere versies - kan. 'Veiligheid' is voor de TS wat te kort door de bocht en wil graag meer info weten over het waarom. Dat het OS drie jaar oud is, hoeft niet per se te betekenen dat het onveilig is. Genoeg andere OS'en die wel gewoon veilig zijn ook voor vandaag de dag, maar ook minstens drie jaar oud zijn. De LTS versies van Ubuntu krijgen immers 5 jaar support... Dus de vraag is waarom het voor deze app het dus 'maar' 3 jaar is icm iOS 9.3.5.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 22-03-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:32:
[...]
Dat het niet kan is duidelijk. Vraag is waarom het niet - op oudere versies - kan. 'Veiligheid' is voor de TS wat te kort door de bocht en wil graag meer info weten over het waarom. Dat het OS drie jaar oud is, hoeft niet per se te betekenen dat het onveilig is. Genoeg andere OS'en die wel gewoon veilig zijn ook voor vandaag de dag, maar ook minstens drie jaar oud zijn. De LTS versies van Ubuntu krijgen immers 5 jaar support... Dus de vraag is waarom het voor deze app het dus 'maar' 3 jaar is icm iOS 9.3.5.
Dat antwoord gaat hij hier niet krijgen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dat antwoord is eigenlijk te vinden in het aantal CVE's die over de jaren heen voor 9.3.5 uitgekomen zijn. ;) Als iets meerdere jaren geen updates meer ontvangt vindt men vanzelf wel gaten, groot en klein. Soms komt het zelfs dat dankzij een nieuwe versie iets aan het licht komt waar een oude versie ook last van heeft. Shit happens. Klikketieklik

Daarnaast kan het zijn dat ABN voor bepaalde features/beveiligingsmaatregelen een aantal libraries nodig heeft dat niet aanwezig is op 9.x of te sterk verouderd is.

[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 23-03-2019 00:12 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

[...]
Het is natuurlijk niet gek, en in het belang van de klanten dat ABNARMO niet in detail gaat communiceren welke exploits er mogelijk zijn/waren in oude IOS/android versies.

Je kan er vanuit gaan dat banken heel gedegen afwegingen maken tussen veiligheid en compatibiliteit van hun bankieren-app.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

3x3 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 00:47:
Het is natuurlijk niet gek, en in het belang van de klanten dat ABNARMO niet in detail gaat communiceren welke exploits er mogelijk zijn/waren in oude IOS/android versies.

Je kan er vanuit gaan dat banken heel gedegen afwegingen maken tussen veiligheid en compatibiliteit van hun bankieren-app.
Dat ze er niet mee te koop lopen (of aan de grote klok hangen) begrijp ik heel goed, maar als iemand er specifiek naar vraagt of onderzoek naar doet lijkt het me wel een wat ander verhaal worden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

CH4OS schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 01:29:
[...]
Dat ze er niet mee te koop lopen (of aan de grote klok hangen) begrijp ik heel goed, maar als iemand er specifiek naar vraagt of onderzoek naar doet lijkt het me wel een wat ander verhaal worden natuurlijk.
Je hoeft het maar een iemand te vertellen en het wordt aan de grote klok gehangen, besproken in fora (zoals deze) of het wordt onderdeel van bijvoorbeeld een journalistiek verhaal.

Dus het is niet gek dat als je de klantenservice belt, dat die het dan houden op algemeenheden.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]
Het is een keuze om een ouder OS niet meer te ondersteunen. Maar dan moet er een aanmerking komen, dat je toestel niet geschikt is, en niet: Comptabiliteit iOS9 of nieuwer. en ook geen mogelijkheid tot installeren.
Nu zorgt het voor verwarring, want installeren kan en wat ik eerder heb 'getest'.

https://itunes.apple.com/nl/app/mobiel-bankieren/id439728011

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 23-03-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
3x3 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:33:
[...]

Je hoeft het maar een iemand te vertellen en het wordt aan de grote klok gehangen, besproken in fora (zoals deze) of het wordt onderdeel van bijvoorbeeld een journalistiek verhaal.

Dus het is niet gek dat als je de klantenservice belt, dat die het dan houden op algemeenheden.
En daarbij komt ook nog eens dat de klantenservice dat helemaal niet weet.

Pagina: 1