Na heel veel lezen, googlen en een paar leveranciers gesproken te hebben, heb ik het volgende.
Situatie: Plat dak op ZZW achterin de tuin. De panelen komen deels in het zicht, dus full black panelen gewenst op een niet te stijle schans. De bomen van de buren geven zachte schaduw tot ca 10:30 - 11:00. Daarna liggen ze vol in de zon. Een overhangende boom vermindert het diffuse licht ook nog eens. Er kan wat blad uitvallen/uitwaaien.
Schans 1: 4 breed 2 hoog
Schans 2: 2 breed 2 hoog
Een plaatje (mei 2018 om 10:25, schaduw draait vanaf dit tijdstip volledig weg)

Het legplan

Waar komt de schaduw vandaan:

Ik ben nogal gecharmeerd van de betonschansen van Sun Solar, dus waarschijnlijk ga ik ook alles daar bestellen. Ik heb het volgende op het oog:
12 x CSUN Mono 310 WP full black
Growatt omvormer 3000 MTL-S of 3600 MTL-S
8 x dubbele betonschans
Afwijking tov het zuiden is circa 22 graden
Hoek van de schans is 10 graden
Locatie is oost Nederland
4 x (Tigo?) optimizer om de schaduw op te heffen op de meest rechtse panelen
DIY installatie
Afhankelijk van omvormer en extra kosten zoals DC bekabeling, kom ik ongeveer uit op EUR 0,73 / WP
Een paar onzekerheden heb ik nog:
Situatie: Plat dak op ZZW achterin de tuin. De panelen komen deels in het zicht, dus full black panelen gewenst op een niet te stijle schans. De bomen van de buren geven zachte schaduw tot ca 10:30 - 11:00. Daarna liggen ze vol in de zon. Een overhangende boom vermindert het diffuse licht ook nog eens. Er kan wat blad uitvallen/uitwaaien.
Schans 1: 4 breed 2 hoog
Schans 2: 2 breed 2 hoog
Een plaatje (mei 2018 om 10:25, schaduw draait vanaf dit tijdstip volledig weg)

Het legplan

Waar komt de schaduw vandaan:

Ik ben nogal gecharmeerd van de betonschansen van Sun Solar, dus waarschijnlijk ga ik ook alles daar bestellen. Ik heb het volgende op het oog:
12 x CSUN Mono 310 WP full black
Growatt omvormer 3000 MTL-S of 3600 MTL-S
8 x dubbele betonschans
Afwijking tov het zuiden is circa 22 graden
Hoek van de schans is 10 graden
Locatie is oost Nederland
4 x (Tigo?) optimizer om de schaduw op te heffen op de meest rechtse panelen
DIY installatie
Afhankelijk van omvormer en extra kosten zoals DC bekabeling, kom ik ongeveer uit op EUR 0,73 / WP
Een paar onzekerheden heb ik nog:
- De omvormer; totaal is het 3720 WP, maar hier ga ik door ligging, helling en instraling niet de max uithalen. Kan ik beter onderdimenioneren met de 3000 of beter voor de 3600 Growatt omvormer gaan?
- Ik vind het wel interessant om via een webportal te kunnen zien wat er is opgewekt, maak ik dan een goede keuze met de Growatt?
- Optimizers, lastig vanwege de zachte schaduw in de ochtend, en de beukenboom die wel eens wat laat vallen op het dak. Hoe erg is het als er een paar beukennootjes op de panelen liggen. Ga ik wellicht beter voor een volledige SolarEdge setup? Of kan ik beter de panelen met de meeste schaduw voorzien van een stuk of 4 - 6 optimizers?
- Meterkast -> is een standaard 16 A groep voldoende?
[ Voor 4% gewijzigd door emzed op 22-03-2019 13:34 ]