Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Garagedak 12 panelen, check setup, omvormer en optimizers

Pagina: 1
Acties:

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:27
Na heel veel lezen, googlen en een paar leveranciers gesproken te hebben, heb ik het volgende.

Situatie: Plat dak op ZZW achterin de tuin. De panelen komen deels in het zicht, dus full black panelen gewenst op een niet te stijle schans. De bomen van de buren geven zachte schaduw tot ca 10:30 - 11:00. Daarna liggen ze vol in de zon. Een overhangende boom vermindert het diffuse licht ook nog eens. Er kan wat blad uitvallen/uitwaaien.

Schans 1: 4 breed 2 hoog
Schans 2: 2 breed 2 hoog

Een plaatje (mei 2018 om 10:25, schaduw draait vanaf dit tijdstip volledig weg)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TyslxtT.jpg

Het legplan
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0NABYQM.png

Waar komt de schaduw vandaan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6cMZug6.jpg

Ik ben nogal gecharmeerd van de betonschansen van Sun Solar, dus waarschijnlijk ga ik ook alles daar bestellen. Ik heb het volgende op het oog:

12 x CSUN Mono 310 WP full black
Growatt omvormer 3000 MTL-S of 3600 MTL-S
8 x dubbele betonschans
Afwijking tov het zuiden is circa 22 graden
Hoek van de schans is 10 graden
Locatie is oost Nederland
4 x (Tigo?) optimizer om de schaduw op te heffen op de meest rechtse panelen
DIY installatie
Afhankelijk van omvormer en extra kosten zoals DC bekabeling, kom ik ongeveer uit op EUR 0,73 / WP

Een paar onzekerheden heb ik nog:
  • De omvormer; totaal is het 3720 WP, maar hier ga ik door ligging, helling en instraling niet de max uithalen. Kan ik beter onderdimenioneren met de 3000 of beter voor de 3600 Growatt omvormer gaan?
  • Ik vind het wel interessant om via een webportal te kunnen zien wat er is opgewekt, maak ik dan een goede keuze met de Growatt?
  • Optimizers, lastig vanwege de zachte schaduw in de ochtend, en de beukenboom die wel eens wat laat vallen op het dak. Hoe erg is het als er een paar beukennootjes op de panelen liggen. Ga ik wellicht beter voor een volledige SolarEdge setup? Of kan ik beter de panelen met de meeste schaduw voorzien van een stuk of 4 - 6 optimizers?
  • Meterkast -> is een standaard 16 A groep voldoende?

[ Voor 4% gewijzigd door emzed op 22-03-2019 13:34 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Gefeliciteerd met je verjaardag!

Een screenshot van Google Maps met je afdak en een noordpijl zal helpen om te bepalen of je inderdaad voor zuid wil gaan of toch oost-west.

Als het oost-west wordt zal het allemaal wat lager zijn en is het denk ik zo weinig in het zicht dat je ook panelen kunt kiezen die niet full black zijn. (betere bang/buck)

Een relatief efficient paneel voor een goede prijs (niet full black):
https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles

Of full black:
https://www.winkelman-zon...lack/51220/?display=tiles

Prijs is denk ik niet heel hoog maar ook niet laag voor doe het zelf.

emzed

Meerwaarde van Tigo's vind ik altijd lastig te voorspellen. Als je echt twijfelt zou je ze er ook later bij kunnen bestellen.

Qua elektrische aansluiting heb je eigenlijk 2 opties:
- eigen kabel naar de meterkast, tot 3600 Watt kan dan op een 16A groep.
- groep opsplitsen met een klein meterkastje in je schuur, (ook wel PV verdeler genoemd). Deze kabel zit in de meterkast op een 16A groep aangesloten en in je schuur verdeelt die naar 2 groepen van 16A. 1 groep voor verbruikers en 1 voor de omvormer. Zorg er dan wel voor dat echt alle verbruikers op die kabel achter die ene 16A groep komen in de schuur.

3600 Watt omvormer is prima voor 3720 Wp.

edit: Als je yields wilt simuleren kun je met Sunnydesign aan de slag (kies voor geen eigen verbruik). Dan zul je zien dat je waarschijnlijk nog geen 10 kWh per jaar aftopt tov een 4 kW omvormer.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 22-03-2019 19:15 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als het "wat meer" mag kosten, zou je ook 59 Vmpp panelen kunnen nemen en alles verdelen over 2 onafhankelijke strings van 6 panelen.

https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
https://www.winkelman-zon...0wp/50996/?display=detail

https://www.winkelman-zon...4/?display=tiles&merk=SMA
https://www.mg-solar-shop...richter-SB3-6-1AV-40.html
(weet alleen niet het verschil tussen de 1AV-40 en 1AV-41 niet. De 1AV-41 is nieuwer)

Dit kan sun-solar ook gewoon leveren incl betonvoeten (als je specifiek deze voorkeur doorgeeft)
Een SMA is vrij eenvoudig op verschillende manieren uit te lezen.
(SBFspot, nod-red en modbus tcp/ip, eigen webserver, etc)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2019 20:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Ik zal kiezen voor een flatfix fusion black montage systeem, SolarEdge omvormer met optimizers, daarnaast een normaal zwart paneel a 300wp. Bijv. JAsolar, Suntech, Dmegc Canadian Solar etc.
LG en HIG Panasonic panelen zijn leuk maar die kleine percentages doen het niet zoveel met een kleine installaties.
Zonde van het geld.

SolarEdge heeft 12 uitstekende garantie met vervangings vergoeding bij een certified SolarEdge retailer op de omvormer en 25 jaar op de optimizer.
SMA daar en tegen maar 5 jaar puur fabrieksgarantie zonder vervangings vergoeding.
Growatt is in mijn ervaring een budget low quality merk. Te veel vervangen zien worden.

Let op je hebt het wel 25 jaar op je dak liggen.

Succes met je zoektocht.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd
Waarom zou je het 25 jaar laten liggen?
Ik heb mijn panelen na 5 jaar al vervangen voor wat beters.
Betekent ook, in geval van solaredge, weer nieuwe optimizers aanschaffen. Nieuw omvormer.

Tel die kosten eens op, en je bent goedkoper uit met een stringomvormer (die je nu iets te groot kiest)

Rij jij al 25 jaar in dezelfde auto, voordat je hem wegdoet?
Langer dan 10 jaar hoeft die omvormer en panelen niet mee te gaan.
Dan is het al sterk verouderde techniek, tegenover wat dan gangbaar is.

Kom nou eens met een echte reden om voor solaredge te gaan ipv het garantieverhaal?
(die garantie heb je al betaald namelijk dmv meerprijs)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2019 18:52 ]

• emzed
Dank voor de reacties

Google maps met het pijltje op noord:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZnaEeAR.png

Ik denk dat de ochtendschaduw een Oost-West scenario weleens kan verpesten.

3D plaatje van google
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/idUliYp.jpg

@busscherski Dank voor de felicatie, het was me het feestje wel weer :O. Bij de verbouwing heb ik al een extra kabel laten leggen (1 fase) dedicated voor de toekomstige panelen. Aansluitwerk in meterkast etc moet nog gebeuren. Wel interessant dat het ook met een splitser had gekund, dat wist ik niet.

@Verwijderd Is flatfix fusion black er trouwens ook voor 2 rijen hoog? Volgens mij is het voordeel dat de dakbelasting lager is. Het is wel weer wat duurder dan betonschansen. Zijn de flatfusion systemen goed te doen voor de doe het zelfer?

Growatt raad je niet aan, moet ik (als ik budget laag wil houden ivm tvt/roi) gaan voor iets als GoodWE? Een beetje goede monitoring stel ik overigens wel op prijs.
De Growatt 3600 MTL-s is bij Winkelman 485 ex BTW. GoodWE GW3600D-NS is 547 ex. SMA Sunnyboy 3.6 is 819 ex. SolarEdge 3680HDwave 714.
Is duurder ook meteen beter en rijker aan features?

@AUijtdehaag Die Panasonics zien er wel gelikt uit 8) Maar stevig aan de prijs. Ik denk wel dat ik 2 strings maak. Een voor de panelen met de meeste ochtendschaduw.

Sorry voor deze n00b vraag, maar heb ik alleen DC bekabeling nodig van eerste paneel naar de omvormer (2x) en evt van de ene rij naar de andere? Tussen de panelen lus ik ze dan gewoon aan hun eigen bekabeling door?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Solaredge is veel beter met schaduw, niet gek om daarvoor te kiezen.
Het is natuurlijk wel aardig wat duurder vanwege de optimizers. Maar het levert in dit geval denk ik ook wel aardig meer op.

Een string omvormer kan ook een optie zijn.
2 x 6 heeft wel een vrij lage stringspanning, zoek daar je omvormer op uit.
Ik weet niet of er diodes dicht gaan bij deze schaduw maar dan zakt het voltage nog verder.

Mogelijk heb je met een string omvormer een kortere terugverdientijd maar met Solaredge een groter roi in 15 jaar.

Wat is het voordeel van 2 rijen hoog montage materiaal? Voordeel van 1 rij is dat het lager en minder in het zicht is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Flatfix is enkel paneel systeem. Daarnaast zeer gebruiksvriendelijk wat betreft montage. Ook op Oost West en lichtgewicht.

Ik geef toe SolarEdge is duur. Echter is het niet allee. Schaduw waarvoor het goed is. Je panelen hebben een zogenaamde positieve tolerantie per paneel. Die extra vermogen trek je alleen met optimizers eruit en niet met string omvormers.

Mocht je wel kiezen voor budget omvormers dan is goodwe, omnik en Solis bijvoorbeeld een goed alternatief.

Succes met je keuze.

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:43:
@Verwijderd
Waarom zou je het 25 jaar laten liggen?
Ik heb mijn panelen na 5 jaar al vervangen voor wat beters.
Betekent ook, in geval van solaredge, weer nieuwe optimizers aanschaffen. Nieuw omvormer.

Tel die kosten eens op, en je bent goedkoper uit met een stringomvormer (die je nu iets te groot kiest)

Rij jij al 25 jaar in dezelfde auto, voordat je hem wegdoet?
Langer dan 10 jaar hoeft die omvormer en panelen niet mee te gaan.
Dan is het al sterk verouderde techniek, tegenover wat dan gangbaar is.

Kom nou eens met een echte reden om voor solaredge te gaan ipv het garantieverhaal?
(die garantie heb je al betaald namelijk dmv meerprijs)
Niet elk persoon is gek om na 5 jaar Ijn investering de sloot in te gooien.

Zoals ik al zei, ik verkoop panelen met het juiste advies en niet met het advies dat je ze na 5 jaar je goedkope bagger weg kunt gooien...
Gevalletje van weggooi cunsumeer generatie.
Je wilt graag winstgevend zijn en dat heb je met die 25 jaar.
Een vergelijking van niks, auto en panelen

Maar ff resumé
Je verbruik blijft in de loop der jaren redelijk stabiel.
Daar wordt normaal de systemen op ontworpen en die kunnen gewoon 25 jaar meegaan, vervanging van omvormer een keer meegenomen. Voor de normale mens is dan juist 25 jaar zekerheid gewoon een goed standpunt.

SolarEdge wekt meer opbrengst op vanwege zijn per paneel gerichte opbrengst. Bijvoorbeeld positieve tolerantie, vogelpoep, bladval en andere factoren.

Ga mij niet vertellen wat wel of niet goed is.
Wat jij doet is gewoon dikke onzin aUitdehaag

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Verwijderd
Helemaal onzin is het niet, kijk eens op marktplaats hoeveel gebruikte systemen er tekoop staan, en nee die zijn niet allemaal 25 jaar oud.
Dus waarschijnlijk gaan enkelen die 25 jaar ermee door, de meesten niet. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Normaliter worden systemen 2de hand op het net gezet nadat er verhuist is.... Maarja ieder zijn hobby ik ga voor winst niet voor onnodig geld weggooien.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:37:
Normaliter worden systemen 2de hand op het net gezet nadat er verhuist is.... Maarja ieder zijn hobby ik ga voor winst niet voor onnodig geld weggooien.
Verhuizen of verbouwing is een reden inderdaad, maar ik zie ook oude paneeltjes van 200-235Wp die in 2012-2013 veel voor kwamen en toch best een centje koste en net terugverdiend zijn, die worden vervangen voor een paneeltje in dezelfde maat van 300-315Wp omdat men wat meer verbruikt door een warmtepomp of zoiets, dan komen ze weer op 0 uit.
Er gewoon bij leggen als er nog dak ruimte is zal in de meeste gevallen afgeraden worden door leveranciers, en dat begrijp ik ook wel met de huidige prijzen. En het kan ook uit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:44:
[...]

Wat jij doet is gewoon dikke onzin aUitdehaag
Ja inderdaad.

Succes met je 25 jaar garantie.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Even over de growatt 3000 mtls die mag max. 3500wp hebben.
Ben ik ook de boot mee ingegaan.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• emzed
Bedankt voor alle input!! De knoop is door, sterker nog, de hele handel ligt al op het dak!

Ik heb uiteindelijk niet gekozen voor de betonnen voeten, dit bleek wat te zwaar voor dat arme dakleer en de jaren dertig balkenlaag op mijn garage. Dit is nu flatfix fusion in 4-4-3 opstelling. De panelen zijn 11 x QCELLS Q-peak G5 Duo 315Wp mono full black

Verder uiteindelijk voor SolarEdge gegaan. Reden is de onbekende factor van schaduw van de bomen. En ook werd de nerd in mij wel getriggerd door het SolarEdge Omvormers en optimizers zelf monitoren topic ;) Die Raspberry PI 3 ligt al te snorren op het moment.

Afgelopen zaterdag hebben we alles op het dak gemonteerd en het ziet er toch best fraai uit al zeg ik het zelf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xv7aK8U.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z2b37rH.png

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:37
Omdat je voor SolarEdge bent gegaan... Waarom heb je dan niet gelijk het dak vullend gelegd?

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:17:
Omdat je voor SolarEdge bent gegaan... Waarom heb je dan niet gelijk het dak vullend gelegd?
Ja zo dacht ik ook, ik had de achterste rij meer naar achteren gelegd, de voorste nog wat naar voren en nog 3 panelen erbij, 2x5 en een 3 + 1

@emzed

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:37
Rol-Co schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:22:
[...]

Ja zo dacht ik ook, ik had de achterste rij meer naar achteren gelegd, de voorste nog wat naar voren en nog 3 panelen erbij, 2x5 en een 3 + 1

@emzed
Precies mijn gedachte. :D

• emzed
Goed punt, en ik houd deze mogelijkheid nog open. Helemaal vol kan om verschillende redenen niet. Er zitten een paar obstakels in de weg, en ik moet het dak toegankelijk houden om allerlei zooi eraf te kunnen vegen. De opties die ik nog heb zijn 2 panelen aan de rechterkant erbij of 2 panelen aan de achterkant erbij. Maar dat zijn de plekken waar ik - zodra de bomen vol in blad staan - de meeste schaduw heb.
De omvormer is een 3680H, er kan dus nog wel iets bij (hoeveel weet ik eerlijk gezegd niet). Nu is het 3465 WP, ik denk dat 1 of 2 nog wel moet kunnen. 3465 + 2 x 315 = 4095.

• Rol-Co

Rol-Co

emzed schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:27:
Goed punt, en ik houd deze mogelijkheid nog open. Helemaal vol kan om verschillende redenen niet. Er zitten een paar obstakels in de weg, en ik moet het dak toegankelijk houden om allerlei zooi eraf te kunnen vegen. De opties die ik nog heb zijn 2 panelen aan de rechterkant erbij of 2 panelen aan de achterkant erbij. Maar dat zijn de plekken waar ik - zodra de bomen vol in blad staan - de meeste schaduw heb.
De omvormer is een 3680H, er kan dus nog wel iets bij (hoeveel weet ik eerlijk gezegd niet). Nu is het 3465 WP, ik denk dat 1 of 2 nog wel moet kunnen. 3465 + 2 x 315 = 4095.
Schaduw is geen ramp he! Dat is alleen in de ochtend, maar heel de middag is het extra, plus dat je SE hebt die dat mooi op kan vangen, als 1 string op een gewone omvormer zou ik het niet doen nee.

Ruimte om te lopen kan nog prima als je de achterste rij wat naar achteren zet, en de voorste wat naar voren, dan kan dat 2 rijen 5 worden en 1 losse naast de lichtkoepel. Die 2 aan de voorste rijen plakken zou ik doen, staat ook netter.
Als je het volgend jaar wilt kan je ze misschien niet meer kopen, ook iets om rekening mee te houden, voor SE niet erg maar kwa looks weer wel.

• emzed
Ik kan de rijen niet schuiven ivm een schoorsteentje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5xgNxoB.png

Hoeveel WP kan ik maximaal aansluiten op een SE3680H optimizer?

EDIT; nevermind, gevonden op de SolarEdge site
Maximale overdimensionering van SolarEdge omvormers
SolarEdge staat een DC/AC-overdimensionering toe van maximaal 135%3,4. Voor HD-Wave 1-fase omvormers is een overdimensionering van maximaal 155% toegestaan. Overdimensionering van SolarEdge omvormers brengt geen schade toe aan de power optimizers of omvormers.Door deze limiet te respecteren, wordt de levensduur van de omvormer gewaarborgd en valt de werking van de omvormer onder de garantie.
In mijn geval dus 1,55 * 3680 = 5704 WP

[ Voor 66% gewijzigd door emzed op 09-04-2019 09:26 ]

Pagina: 1