Internet valt weg als deurbel gaat of afzuigkap uit gaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 09:37
Hoi medetweakers,

Ik heb al een tijdje last van een het fenomeen dat mijn internet (en tv en telefoon) wegvalt zodra de deurbel gaat. Ook valt de verbinding soms weg als de afzuigkap uitgezet wordt of als de wcdeur snel gesloten wordt.

De wc zit in dezelfde gang als de meterkast, dus misschien iets met luchtdruk verschil? Of het lampje van de wc is slecht aangesloten, dat zou ook kunnen...

Ik heb een glasvezelkabel die bij mijn meterkast naar binnen komt.

In die meterkast zit een glasvezel modem aan de muur op 1-1.5m hoogte. Deze modem wordt van stroom voorzien doormiddel van een gat in de vloer van de kamer erboven. Via ditzelfde gat gaat ook een internetkabel van de modem naar de router (beruchte experia box v10 ofzo)

De router is geplaatst in de kamer boven de meterkast, van de router lopen een aantal andere kabels:
Telefoonkabel naar telefoonstation naast de router
Internetkabel door gat in de vloer naar meterkast, door gat in de muur naar televisie
Internetkabel naar gat in het plafond naar zolder toe
Internetkabel naar plafond, naar deur van kamer, naar andere kamer toe

De deurbel loopt ook via mijn meterkast, er zit een "klangeltranformator" (Duits woord) op de achterplaat onder de meterkast gemonteerd, deze zet 230V naar 9V om.
De draad uit deze transformator loopt naar de bovenrand van de deur van de meterkast om vervolgens een verbinding te hebben met de knop buiten. Van die knop loopt er een draad terug via dezelfde weg om een gesloten circuit te maken.

Een zooitje, vast en zeker, maar ja doe-het-zelf met weinig kennis en geen stopcontact in de meterkast en voila :X

Wat heb ik geprobeerd om het probleem op te lossen?
De internetkabel van de modem naar de router is een CAT7 UTP kabel van ~2m.
Om de internet en telefoonkabels geprobeerd een "shield" te maken van aluminiumfolie... werkte niet dus is weer verwijderd.

Ik vermoed dat het mogelijk is dat de verschillende kabels die horizontaal en verticaal (door de meterkast) lopen functioneren als enorme antennes voor elektrische ruis, ik weet alleen niet welk apparaat daar gevoelig voor is (modem of experiabox, voeding van modem etc).
Zeker het uitzetten van de afzuigkap, die behoorlijk ver van de meterkast verwijderd is, zou geen effect mogen hebben...

Ik heb tegenwoordig wel een stopcontact in de meterkast, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het dichterbij plaatsen van een voeding een grote verbetering oplevert.

Ik heb dus geen idee wat ik moet veranderen om dit probleem te verhelpen.
Bij voorkeur wil ik het oplossen met zo min mogelijk kosten, dus een elektricien bel ik liever niet.

Foto's kan ik vanavond leveren indien gewenst.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45

Shunt

Boe

Eventjes alles op een rij gezet hebben alle "incidenten" een ding in gemeen.
Mechanice beweging. Van het kapperen van een deur tot het trillen van een bel / transformator.
Wellicht dat je eens moet laten kijken naar de verbinding van je glasvezel modem. Wellicht dat die niet helemaal goed zit.

Verder kijk eens naar je modem terwijl iemand de deur van de WC dicht gooit de bel drukt en de afzuigkap aan / uit zet. Wat gebeurt er op je modem en je router. Welke lampjes gaan branden of stoppen met branden.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:38

Tens

let me drink about it

Kan er geen chocola van maken, het lijkt veroorzaakt te worden door twee compleet verschillende bronnen. Maar probeer het probleem te reproduceren

luchtdruk > bewegende kabeltjes???
wc deur open en dicht met meterkast deur open/dicht.

bel > is dat zo'n ouderwetse triiiiing?
schakelende spoel van de bel levert mogelijk storing op.

edit: of preventief alle kabeltjes netje opbinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 22-03-2019 09:08 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17

BeyondThunder

Lost Lightning

Als ik het zo lees zou ik twee dingen eerst proberen.

1. Een harde klap geven ergens op bij je meterkast, en kijken of internet uitvalt.
2. Een stroomvreter pakken (föhn bijvoorbeeld) en die op verschillende groepen aan en uitzetten en kijken of internet uitvalt.

Ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat je een slechte kabel / losse connector hebt. Zijn er kabels zelf geknepen?

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:28
.

[ Voor 97% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
WVB >>> NT

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53
Valt het internet ook weg precies op de dagen als je een boterham met pindakaas eet?
Beetje flauw maar ik bedoel ermee dat niet alles een causaal verband betreft. Als een (wifi) verbinding continu klappert dan kun je nl nog veel meer als mogelijke oorzaak aanwijzen.

Advies: ga gestructureerd testen en maak een onderscheid bij welke gebeurtenis het altijd misgaat en bij welke gebeurtenis soms.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Het opstarten van de afzuigkap is wel een interessante. Als ik hem aanzet, valt bij mij het hdmi-signaal van de tv naar de versterker weg ;-). (tijdelijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Meester_J op 22-03-2019 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
@Meester_J Dat is idd mogelijk, vooral als je afzuigkap op dezelfde fase/groep zit.
Een motor kan een spanningsdip veroorzaken omdat tijdens opstarten even veel stroom gevraagd wordt.
In extreme gevallen kunnen zelfs je lampen in huis gaan dimmen(als dat op dezelfde fase zit).

@Anoniem: 37297 open de meterkast en sla eens met je hand op de muur, of beweeg aan de kabels lijkt erop dat de spanningskabel los zit of heel slecht contact maakt door een breuk bijvoorbeeld.

Dat met die WC deur is vaag, dan moet je wel erg hard gaan slaan, de afzuigkap zou trillingen kunnen veroorzaken en de deurbel ook.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 22-03-2019 13:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik heb dat mijn monitoren soms uitvallen als ik mijn bureaustoel aanraak (bij opstaan en zitten). Merk op dat dit ook gebeurt wanneer ik mijn bureau totaal niet aanraak.

Ik kan een paar uur zitten aan mijn PC zonder problemen en zodra ik opsta: POEF. Zelfs als ik het extreem voorzichtig doe. Het ligt niet aan beweging van kabels, want ik kan mijn bureau alle kanten op bewegen/schudden zonder dat monitoren uitvallen. (slaan op bureau, bureau heen-en-weer schudden, optillen & laten vallen; allemaal geen probleem) Het gaat echt puur wanneer ik mijn bureaustoel los laat en vast pak, zelfs wanneer mijn stoel een halve meter verwijderd is van de oppervlakte van mijn bureau en ik in slow-motion mijn stoel vastpak.

Ik kan het nu niet reproduceren... maar gisteren gebeurde het nog!

Compleet bizar.

[ Voor 21% gewijzigd door Gamebuster op 22-03-2019 14:15 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Laten we alle vrijdagmiddag / HK / ik ook reacties even voor wat het is? Je helpt de TS daar niet bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 19:22
Klinkt als een voeding die aan het einde is van zijn leven, misschien dat de condensators intern kapot zijn

Dus kpn even bellen voor een nieuwe voeding

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 11:16
Kan je wellicht kijken waar precies in de keten van apparaten het probleem optreedt?

Als ik je verhaal goed lees, dan staat er in je meterkast een (glasvezel) modem van KPN. Vandaar gaat er een kabel naar de etage erboven, waar de router staat. Die router "spuugt" kabels uit voor internet naar o.a. de TV en een kabel voor de telefoon. Vermoedelijk verzorgt de router ook de wifi verbinding naar bijvoorbeeld je telefoon.

Het is zaak uit te vinden welke stap in de verbinding stopt met werken zodra je deurbel gaat. Kan je bijvoorbeeld vanaf de management-pagina van je router een 'ping' opzetten naar nu.nl of IP adres 8.8.8.8 - en dan iemand laten bellen? Idem met een laptop die met een kabel vastzit en eentje die via wifi verbindt. Ping ook vanaf de laptop naar de router: die verbinding zou eigenlijk geen problemen mogen hebben met een deurbel.

Geeft de router iets van een uptime aan? 't Zou bizar zijn, maar een router die reboot door een lost contact zou best je verhaal kunnen verklaren. Je hebt mogelijk geen toegang tot de modem - maar kan je zien of dat ding reboot als het probleem optreedt? Probeer zo uit te vlooien welk component verantwoordelijk is voor de storing. Een die dan vervangen/repareren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Interessant probleem. Ik had zelf eens dat het licht in mijn gang (op bewegingsmelder) zomaar ineens aan ging en als dat 's nachts gebeurd schrik je even. Na van alles geprobeerd te hebben bleek het mijn Ubiquiti access point te zijn die er voor zorgde dat de beweginsmelder reageerde en mijn licht aan ging. Waarmee ik bedoel te zeggen dat het iets kan zijn dat je niet verwacht (ik bedoel mijn access point beweegde niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Shunt schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:32:
Eventjes alles op een rij gezet hebben alle "incidenten" een ding in gemeen.
Mechanice beweging. Van het kapperen van een deur tot het trillen van een bel / transformator.
Wellicht dat je eens moet laten kijken naar de verbinding van je glasvezel modem. Wellicht dat die niet helemaal goed zit.

Verder kijk eens naar je modem terwijl iemand de deur van de WC dicht gooit de bel drukt en de afzuigkap aan / uit zet. Wat gebeurt er op je modem en je router. Welke lampjes gaan branden of stoppen met branden.
De lampjes lijken allemaal te blijven knipperen, dus dat helpt niet.
Wat ik wel weet was dat de wc-deur gooien een verkeerde diagnose is, de wc-lamp daarentegen... ja die kan het veroorzaken
Tens schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:40:
Kan er geen chocola van maken, het lijkt veroorzaakt te worden door twee compleet verschillende bronnen. Maar probeer het probleem te reproduceren

luchtdruk > bewegende kabeltjes???
wc deur open en dicht met meterkast deur open/dicht.

bel > is dat zo'n ouderwetse triiiiing?
schakelende spoel van de bel levert mogelijk storing op.

edit: of preventief alle kabeltjes netje opbinden.
Ik heb alle kabeltjes flink zitten wiebelen terwijl ik een ping uitvoerde, geen problemen ondervonden dus die zitten goed.
Het is een ding-dong deurbel (ding bij indrukken, dong bij loslaten), waardoor ik vermoed dat die klangeltransformator niet nodig is, weet jij hier meer van?
Ik denk dat ik het heb kunnen reduceren tot één oorzaak type: elektrisch
BeyondThunder schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:46:
Als ik het zo lees zou ik twee dingen eerst proberen.

1. Een harde klap geven ergens op bij je meterkast, en kijken of internet uitvalt.
2. Een stroomvreter pakken (föhn bijvoorbeeld) en die op verschillende groepen aan en uitzetten en kijken of internet uitvalt.

Ben benieuwd....
Geen problemen met wiebelen aan kabeltjes tijdens een ping. Afzuigkap is natuurlijk een apparaat dat tijdelijk veel stroom gebruikt bij het inschakelen. Het internet valt weg door meerdere oorzaken op meerdere groepen.
tweakduke schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:04:
Ik denk dat je een slechte kabel / losse connector hebt. Zijn er kabels zelf geknepen?
Nee ik heb zelf geen kabels geknepen, het lijkt elektrisch te zijn aangezien aan de kabels wiebelen geen problemen gaf.
Deleon78 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:38:
Kijk even wat er gebeurt op het modem als je de oorzaak activeert.
Het lijkt erop dat de verbinding tussen de ExperiaBox en het modem wegvalt, gezien de "verbonden timer" gereset is nadat ik ermee zat te rommelen.
laurens0619 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:34:
Valt het internet ook weg precies op de dagen als je een boterham met pindakaas eet?
Beetje flauw maar ik bedoel ermee dat niet alles een causaal verband betreft. Als een (wifi) verbinding continu klappert dan kun je nl nog veel meer als mogelijke oorzaak aanwijzen.

Advies: ga gestructureerd testen en maak een onderscheid bij welke gebeurtenis het altijd misgaat en bij welke gebeurtenis soms.
Het is geen probleem met de wifi (die heeft andere problemen maar niet relevant)
Ik heb wat zitten proberen en het is vrijwel zeker iets elektrisch.
Meester_J schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:35:
Het opstarten van de afzuigkap is wel een interessante. Als ik hem aanzet, valt bij mij het hdmi-signaal van de tv naar de versterker weg ;-). (tijdelijk)
Mogelijk een vergelijkbaar probleem, oud huis met klassieke zekeringen?
mr_evil08 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:06:
@Meester_J Dat is idd mogelijk, vooral als je afzuigkap op dezelfde fase/groep zit.
Een motor kan een spanningsdip veroorzaken omdat tijdens opstarten even veel stroom gevraagd wordt.
In extreme gevallen kunnen zelfs je lampen in huis gaan dimmen(als dat op dezelfde fase zit).

@Anoniem: 37297 open de meterkast en sla eens met je hand op de muur, of beweeg aan de kabels lijkt erop dat de spanningskabel los zit of heel slecht contact maakt door een breuk bijvoorbeeld.

Dat met die WC deur is vaag, dan moet je wel erg hard gaan slaan, de afzuigkap zou trillingen kunnen veroorzaken en de deurbel ook.
Het lijkt erop dat de wc deur een verkeerde diagnose was, de lamp van de wc kan het wel veroorzaken.
Kabels zitten goed vast, ping liep door tijdens wiebelen.
Gamebuster schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:12:
Ik heb dat mijn monitoren soms uitvallen als ik mijn bureaustoel aanraak (bij opstaan en zitten). Merk op dat dit ook gebeurt wanneer ik mijn bureau totaal niet aanraak.

Ik kan een paar uur zitten aan mijn PC zonder problemen en zodra ik opsta: POEF. Zelfs als ik het extreem voorzichtig doe. Het ligt niet aan beweging van kabels, want ik kan mijn bureau alle kanten op bewegen/schudden zonder dat monitoren uitvallen. (slaan op bureau, bureau heen-en-weer schudden, optillen & laten vallen; allemaal geen probleem) Het gaat echt puur wanneer ik mijn bureaustoel los laat en vast pak, zelfs wanneer mijn stoel een halve meter verwijderd is van de oppervlakte van mijn bureau en ik in slow-motion mijn stoel vastpak.

Ik kan het nu niet reproduceren... maar gisteren gebeurde het nog!

Compleet bizar.
Ik heb op mijn werk regelmatig (reproduceerbaar) een statische schok als ik op sta, ligt aan mijn schoenen voornamelijk. Mogelijk dat jij ook zoiets veroorzaakt als je op staat?
shure-fan schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:10:
Klinkt als een voeding die aan het einde is van zijn leven, misschien dat de condensators intern kapot zijn

Dus kpn even bellen voor een nieuwe voeding
Het lijkt erop dat alle apparaten gewoon aan blijven, lampjes blijven knipperen.
Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:27:
Kan je wellicht kijken waar precies in de keten van apparaten het probleem optreedt?

Als ik je verhaal goed lees, dan staat er in je meterkast een (glasvezel) modem van KPN. Vandaar gaat er een kabel naar de etage erboven, waar de router staat. Die router "spuugt" kabels uit voor internet naar o.a. de TV en een kabel voor de telefoon. Vermoedelijk verzorgt de router ook de wifi verbinding naar bijvoorbeeld je telefoon.

Het is zaak uit te vinden welke stap in de verbinding stopt met werken zodra je deurbel gaat. Kan je bijvoorbeeld vanaf de management-pagina van je router een 'ping' opzetten naar nu.nl of IP adres 8.8.8.8 - en dan iemand laten bellen? Idem met een laptop die met een kabel vastzit en eentje die via wifi verbindt. Ping ook vanaf de laptop naar de router: die verbinding zou eigenlijk geen problemen mogen hebben met een deurbel.

Geeft de router iets van een uptime aan? 't Zou bizar zijn, maar een router die reboot door een lost contact zou best je verhaal kunnen verklaren. Je hebt mogelijk geen toegang tot de modem - maar kan je zien of dat ding reboot als het probleem optreedt? Probeer zo uit te vlooien welk component verantwoordelijk is voor de storing. Een die dan vervangen/repareren :)
Het lijkt erop dat het ergens tussen de router en de glasvezelkabel zit, de lampjes op de glasvezelmodem blijven wel allemaal knipperen, maar de "uptime" van de router is opnieuw gestart. Een reboot lijkt er niet op, ping naar lokale apparaten blijft werken.
EU_RAZER schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:28:
Interessant probleem. Ik had zelf eens dat het licht in mijn gang (op bewegingsmelder) zomaar ineens aan ging en als dat 's nachts gebeurd schrik je even. Na van alles geprobeerd te hebben bleek het mijn Ubiquiti access point te zijn die er voor zorgde dat de beweginsmelder reageerde en mijn licht aan ging. Waarmee ik bedoel te zeggen dat het iets kan zijn dat je niet verwacht (ik bedoel mijn access point beweegde niet)
Ik heb wat meer zitten testen, lijkt een elektrisch probleem.

Dat waren de reacties op de reacties, nu algemene informatie voor degenen die niet alles lezen ;)
Het lijkt een elektrisch probleem, ik heb geprobeerd de wc-deur hard dicht en open te gooien en hoewel dat veel druk opleverde bleef het internet werken.
Ook heb ik aan de kabels zitten sjorren terwijl ik een ping uitvoerde, geen problemen.

De afzuigkap zit op een andere groep dan mijn deurbel, het kan dus gebeuren via elektrische triggers op meerdere groepen.
De WC-deur is een verkeerde diagnose, het licht van de WC kan het wel veroorzaken.

Soms valt het internet niet weg als ik de deurbel laat gaan op de afzuigkap aan-/uitgezet wordt. Dat maakt het voor diagnose iets lastiger.

Ik heb een zeer oude meterkast: geen slimme meter (wat is het nut ervan?), ouderwetse zekeringen die je moet vervangen als ze klappen, 3 geaarde groepen die vermoedelijk later ingebouwd zijn (wel meer dan 20 jaar geleden) aangezien er nog wat ongeaarde groepen zijn.

De lampjes op de modem blijven knipperen.
Het internet valt wel weg dus, ondanks dat de lampjes blijven gaan, maar die lampjes geven maar 2 dingen aan: verbinding met router en verbinding met glas...
Op de router zit een uptime timer, die is herstart na mijn gerommel.
Er zit ook een "Disconnect reason" bij, misschien moet ik daar eens naar kijken als ik weer wat rommel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 13:05
Is je modem al wat ouder? Bij mij kwamen dit soort rare issues door een oude/inferieure adapter. Adapter vervangen en alles deed t weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:28
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
Deleon78 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:58:
Als het elektrisch is, zou je moeten zien dat de modem uit gaat.
De glasvezelkabel zou evt beschadigd kunnen zijn of een te strakke bocht ofzo? Zit die gewoon lekker luchtig van het aansluitpunt naar de modem?
Kan je achterhalen of het probleem aan de voedende / glasvezel kant zit of tussen modem en router?
Marber schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:49:
Is je modem al wat ouder? Bij mij kwamen dit soort rare issues door een oude/inferieure adapter. Adapter vervangen en alles deed t weer...
De glasvezelkabel zit redelijk strak, echt oud zou ik het niet noemen, misschien 2 jaar of zo?
Wiebele aan de glaskabel deed niks.

Ik zou de router een verdieping naar beneden kunnen verplaatsen, kijken of dat iets veranderd... zo niet dan ligt het mogelijk aan de modem. Is wel veel werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40
Heb je in het modem gekeken of de PPP sessie wegvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
mad-dog schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:34:
Heb je in het modem gekeken of de PPP sessie wegvalt?
Hoe de wat wie nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Een iets normalere reactie leidt meestal tot beter advies...

Ik ga er vanuit dat je hier mee bedoeld te zeggen dat je niet begrijpt wat de vraag is. Het advies is om eens in de logs van je modem te kijken wat daar te zien is. Valt het modem helemaal uit / reboot het, of valt alleen de internetverbinding van het modem zelf weg (de 'PPP' verbinding, zie ook hier Wikipedia: Point-to-Point Protocol.

[ Voor 13% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-03-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Cpt.Morgan schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:59:
[...]

Een iets normalere reactie leidt meestal tot beter advies...

Ik ga er vanuit dat je hier mee bedoeld te zeggen dat je niet begrijpt wat de vraag is. Het advies is om eens in de logs van je modem te kijken wat daar te zien is. Valt het modem helemaal uit / reboot het, of valt alleen de internetverbinding van het modem zelf weg (de 'PPP' verbinding, zie ook hier Wikipedia: Point-to-Point Protocol.
Je hebt gelijk...

Maar goed, geen idee hoe ik die logs kan zien op mijn router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
ManIkWeet schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:36:
[...]

Je hebt gelijk...

Maar goed, geen idee hoe ik die logs kan zien op mijn router...
Ten eerste aanmelden op de router.
Probeer dat eens, als je niks kan vinden over logs, probeer een "up-time" te vinden van de verbinding en/of router.
Dan doe je het zonder logs maar door zelf te noteren hoe lang de router aanstaat (controle op reboot bij het voorval) of hoe lang de router een verbinding heeft met het internet (controle kwaliteit verbinding) en dan kun je het beste eerst bellen met de provider.

Weet dat dit een of/of controle is. Het spreekt voor zichzelf dat de router de verbinding opnieuw moet opzetten als hij een herstart heeft gehad.

Als de router dus een herstart heeft gehad kun je dus verder kijken naar de spanning. Pak eventueel een verlengsnoer en zet de router op een andere groep. Als dat niks uitmaakt kan het dus zijn dat de voeding brak is, en dus een nieuwe nodig van de provider.

Mocht het zo zijn dat de router niet herstart, en niet de verbinding opnieuw opgebouwd. Dan is er een ander kastje de boosdoener (glasvezel switch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Fore! schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:14:
[...]

Ten eerste aanmelden op de router.
Probeer dat eens, als je niks kan vinden over logs, probeer een "up-time" te vinden van de verbinding en/of router.
Dan doe je het zonder logs maar door zelf te noteren hoe lang de router aanstaat (controle op reboot bij het voorval) of hoe lang de router een verbinding heeft met het internet (controle kwaliteit verbinding) en dan kun je het beste eerst bellen met de provider.

Weet dat dit een of/of controle is. Het spreekt voor zichzelf dat de router de verbinding opnieuw moet opzetten als hij een herstart heeft gehad.

Als de router dus een herstart heeft gehad kun je dus verder kijken naar de spanning. Pak eventueel een verlengsnoer en zet de router op een andere groep. Als dat niks uitmaakt kan het dus zijn dat de voeding brak is, en dus een nieuwe nodig van de provider.

Mocht het zo zijn dat de router niet herstart, en niet de verbinding opnieuw opgebouwd. Dan is er een ander kastje de boosdoener (glasvezel switch?).
Het is een Experia Box V10, natuurlijk zet Telfort (KPN) geen logs aan voor de klant...

Maar goed, de router blijft aan.

Als de verbinding weg valt, gaan beide lampjes op de WAN poort van de KPN Experia Box V10 uit, alle andere lampjes blijven aan.
Als de verbinding terug komt gaat eerst het gele lampje aan, daarna het oranje lampje.

Er gaat ook een geel lampje uit op de Genexis glasvezelmodem.

Als ik een laptop rechtstreeks aansluit op de Genexis glasvezelmodem, heb ik uiteraard geen netwerkverbinding. De kabel staat wel als "aangesloten", deze status veranderd niet wanneer ik mijn deurbel of wc lamp triggers activeer.

Het lijkt er dus op dat de verbinding/kabel tussen de modem en de router het probleem is.
Wat kan ik hieraan doen? Telfort (KPN) bellen en klagen, waarvoor ze vast een nieuwe router sturen die het probleem waarschijnlijk niet oplost, of is er nog wat anders dat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

ManIkWeet schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:50:
[...]

Het is een Experia Box V10, natuurlijk zet Telfort (KPN) geen logs aan voor de klant...

Maar goed, de router blijft aan.

Als de verbinding weg valt, gaan beide lampjes op de WAN poort van de KPN Experia Box V10 uit, alle andere lampjes blijven aan.
Als de verbinding terug komt gaat eerst het gele lampje aan, daarna het oranje lampje.

Er gaat ook een geel lampje uit op de Genexis glasvezelmodem.

Als ik een laptop rechtstreeks aansluit op de Genexis glasvezelmodem, heb ik uiteraard geen netwerkverbinding. De kabel staat wel als "aangesloten", deze status veranderd niet wanneer ik mijn deurbel of wc lamp triggers activeer.

Het lijkt er dus op dat de verbinding/kabel tussen de modem en de router het probleem is.
Wat kan ik hieraan doen? Telfort (KPN) bellen en klagen, waarvoor ze vast een nieuwe router sturen die het probleem waarschijnlijk niet oplost, of is er nog wat anders dat ik kan doen?
Je zou zelf een andere netwerkkabel tussen de genexis en Experia box kunnen proberen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
En daarna klagen dat de verbinding niet deugt. Je kunt er verder namelijk weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
tweakduke schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:20:
[...]

Je zou zelf een andere netwerkkabel tussen de genexis en Experia box kunnen proberen.
Meerdere kabels geprobeerd, lange, korte, cat7, cat5, maakt allemaal niks uit helaas
Fore! schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:30:
En daarna klagen dat de verbinding niet deugt. Je kunt er verder namelijk weinig aan doen.
Yep, ga ik maar eens proberen dan...

Wat ik ook wel fantastisch vind, is dat er geen enkele mogelijkheid is om beide apparaten te aarden, de poorten zijn van plastic, dus kabel isolatie heeft ook niet zo veel nut :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aequitis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-05 21:48
Heb zelf gewerkt bij KPN, ik zou eens vragen om een nieuwe Glasvezel NT (genexis).... want als je experiabox blijft draaien en alleen je WAN uitvalt en de Genexis licht verliest kan het zijn dat deze unit defect is.
Als ze dan toch komen gelijk ook even de glasvezel zelf laten controleren om problemen verderop in het traject uit te laten sluiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Aequitis schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:24:
Heb zelf gewerkt bij KPN, ik zou eens vragen om een nieuwe Glasvezel NT (genexis).... want als je experiabox blijft draaien en alleen je WAN uitvalt en de Genexis licht verliest kan het zijn dat deze unit defect is.
Als ze dan toch komen gelijk ook even de glasvezel zelf laten controleren om problemen verderop in het traject uit te laten sluiten....
Lijkt mij inderdaad een goed idee, ik ga vanmiddag eens bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ManIkWeet schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:19:
[...]

Lijkt mij inderdaad een goed idee, ik ga vanmiddag eens bellen
Bij mij was na 5? Jaar de adapter van de enexis overleden. Miss is het hele kastje kapot maar miss alleen adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
laurens0619 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:18:
[...]

Bij mij was na 5? Jaar de adapter van de enexis overleden. Miss is het hele kastje kapot maar miss alleen adapter
De adapter van dat ding is inderdaad nooit vervangen, het ding zelf wel (heb de oude nog liggen... maar niet de bedoeling dat ik daarmee ga rommelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Ik heb de moed bij elkaar geraapt om support te bellen...

Uiteraard vroegen die aan mij of ik de stroomvoorziening kon verplaatsen en dan kijken of dat effect had.
Ze vertelden mij ook dat ik een elektricien moet laten komen om mijn meterkast na te laten kijken...

Ze hadden het over een grondplaat waar de glasvezelmodem op bevestigd zou moeten zitten... Hij zit hier gewoon op een verder kale muur gemonteerd, dus ik weet niet waar die "grondplaat" zou zijn?

Is het gewoon verkeerd gemonteerd door hun? Want ik laat liever geen dure elektricien komen...

Zie foto: Glasvezel modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Ik zou een ander stroompunt proberen, maar verder goedemorgen wat een afschuiven :/

Jij hebt niks te doen met de montage van de glasvezel aansluiting en als er verder geen elektrische problemen zijn, net zo min met een elektricien.

Kortom wat steviger in je schoenen staan en zorgen dat een monteur komt. Als er verder geen apparaten uitvallen, maar het genexis glasvezel modem wel, waar zou het dan aan liggen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je moet niet bellen met je hele verhaal maar dat je het wan lampje regelmatig ziet uit gaan en de genexis lijkt te herstarten/uit te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
laurens0619 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:27:
Je moet niet bellen met je hele verhaal maar dat je het wan lampje regelmatig ziet uit gaan en de genexis lijkt te herstarten/uit te vallen.
tweakduke schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:59:
Ik zou een ander stroompunt proberen, maar verder goedemorgen wat een afschuiven :/

Jij hebt niks te doen met de montage van de glasvezel aansluiting en als er verder geen elektrische problemen zijn, net zo min met een elektricien.

Kortom wat steviger in je schoenen staan en zorgen dat een monteur komt. Als er verder geen apparaten uitvallen, maar het genexis glasvezel modem wel, waar zou het dan aan liggen :)
Duidelijk, de reden dat ik een hekel heb aan support :/

Ik heb een ander stroompunt geprobeerd, haalde geen ruk uit natuurlijk, want het apparaat valt niet uit.

Maar goed er komt binnenkort wel een of andere leier een slimme energiemeter installeren dus misschien kan ik die voor twee extra seconden lastigvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Pak anders een willekeurige andere adapter met hetzelfee voltage/amperage/polariteit en kijk of de genexis daarmee stabielier is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
laurens0619 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:16:
Pak anders een willekeurige andere adapter met hetzelfee voltage/amperage/polariteit en kijk of de genexis daarmee stabielier is
Voltage, amperage en polariteit is niet zo moeilijk, de connector daarentegen...

Is het een stom idee om te proberen aluminiumfolie om de glasvezelmodem te wikkelen? En die verbinden met een gasbuis oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 16:18
ManIkWeet schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:12:

Maar goed er komt binnenkort wel een of andere leier een slimme energiemeter installeren dus misschien kan ik die voor twee extra seconden lastigvallen.
`
De kerel die dat hier kwam doen wist helemaal niets, maar dan ook helemaal niets, behalve hoe hij die dingen erin moest schroeven. Dus ik geef je weinig hoop.
Pagina: 1