SMART waarde van gebruikte PC te laag

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12 09:46

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Gisteren ontving ik een PC die ik gebruikt gekocht heb wegen de daarin geïnstalleerde i7 4790K die mijn i5 zou mouten vervangen. De rest gaat dan weer in de verkoop, dit is goedkoper dan een i7 los te kopen. What ever...

Nu bevond zich er naast een 120GB SSD ook een 2TB WD harddisk in deze PC. Prima dacht ik, kan ik gebruiken. Maar nu heb ik rare SMART waarden.De Harddisk is uit 2014, ik denk de hele PC is uit 2014.De Power_Cycle_Count waarde is 82 en de Power_On_Hours 58, dus een redelijk nieuwe schijf. De SSD heeft iets van 2000 uur gedraaid (fout word, ik weet). De Power_Cycle_Count van de SSD weet ik nu niet uit mijn hoofd.

Dit maakt het een beetje verdacht. Een 4 jaar oude PC met een schijf die bijna nieuw is. Aangezien het een WD is en daar de Smart met het juiste programma zo te resetten is ben ik me nu onzeker. Het is het de teller van een Auto terug draaien. Als die 2000 Uur gelopen zou hebben zou ik me beter voelen.

Hoe zou ik nu de schrijf kunnen testen? Is die werkelijk zo ongebruikt, ik vind het iig vreemd.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Schijven kunnen ook op de plank blijven liggen voor een tijdje, ik heb schijven in de handen gehad van 10 jaar oud die 9 keer zijn ingeschakeld. Ik heb zover nog nooit gehoord van schijven terug raaien als ze in zweden doen met volvo's.

Si vis pacem, para bellum

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Die schijf kan uit een amper gebruikte backup-unit (disk, nas) gehaald zijn.

Dat ben ik ook wel tegengekomen hoor, USB-backupschijf van 7 jaar oud die minder dan 10 draaiuren had, oftewel misschien 1x gebruikt is 8)7

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12 09:46

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
De verkoper leek me niet dat hij zoiets thuis had. Wat ik zo uit het verhaal ontnomen heb heeft hij een nieuwe PC gekocht en dit was de oude PC.

Ik heb even met SmartCTL op de Harddisk gekeken, hier word een Spin-Up_time van 3758 aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://www.hardwareluxx.de/community/attachments/f15/462352d1553231068-festplatte-im-gebrauchten-pc-laut-smart-fast-unbenutzt-bildschirmfoto-2019-03-22-um-06.01.50.png

[ Voor 50% gewijzigd door Roman op 22-03-2019 07:53 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Je plaatjes zijn niet zichtbaar.
En SMART "terugdraaien"? Is dat niet héél vergezocht?

In jouw plaats vertrouwde ik die 2 TB harddisk gewoon en hield ik de SMART-cijfers elke maand in de gaten. Als die stabiel blijven heb je gewoon voor weinig een goede gebruikte harddisk gekregen.
En backups maken moet je sowieso, daar is die schijf (vooralsnog) héél geschikt voor.