Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe videokaart en/of processor voor snellere pc??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slaw190
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-03-2024
Ik heb een medion computer die al redelijk oud is (2008 of 2009, not sure). Er staat staat windows 10 op en werkt opzich prima voor een pc uit die tijd. Ik gebruik hem niet vaak, dus wil liever geen nieuwe pc kopen, dus ik zoek een manier om deze pc wat sneller te krijgen, want ideaal is hij niet tijdens gebruik.

Wat zijn hier de beste manieren voor? Zullen bijvoorbeed alleen een videokaart en processor al bijdragen aan een versnelling van de pc?

Ik hoor graag jullie reacties.

Beste antwoord (via Slaw190 op 26-03-2019 06:31)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het enige zinnige hier is een SSD kopen. Dat is meteen ook een flink verschil in opstarten van windows en programma's. De rest is al te zwaar verouderd om nog naar te kijken. Als je het goedkoop wil houden dan een Crucial BX500 halen. Wil je wat meer uit wil geven dan een Crucial MX500. Hou er wel rekening mee dat die MX500 helemaal niks sneller gaat zijn omdat je systeem dusdanig verouderd is dat de SATA verbinding een bottleneck zal vormen. De MX500 kan je dus beter halen als je toch op termijn een betere PC zal kopen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Zonder specs is daar niet veel over te zeggen. Bij een low end cpu en gpu valt in dezelfde generatie mogelijk wel wat te winnen bij een kleine investering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Slaw190
Welke specs zou je nodig hebben om er wel wat over te kunnen zeggen? Ben geen expert op het gebied maar kan wel e.e.a opzoeken!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Zonder te weten waar je het systeem voor gebruikt valt er weinig zinnig advies te geven. Het scheelt nogal of het voor een beetje browsen of serieus gamen is. Daarom de vraag uit welke merk en type onderdelen het systeem bestaat. Cpu, moederbord, geheugen, videokaart, voeding en opslag zijn daarbij de belangrijkste.

• Slaw190
Ik heb de gegevens verzameld, kun je op basis daarvan wel een beter adviss geven?

CPU: AMD Athlon 7750 Black Edition

Moederbord: MEDIONPC MS-7501 (CPU 1)

Geheugen: 4,00GB Dual-Channel DDR2 @ 282MHz

Videokaart: 512MB ATI Radeon HD 4300/4500 Series (MSI)

Voeding: Inpu Max: 230-240V ~ 5A 50Hz

Opslag: 596GB Western Digital WDC

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
gpu heeft geen zin

CPU een Phenom x4 ondersteund je mobo.
dus zo 1 vinden voor een paar euro.

reepje 4 gb ddr2 erbij

SSD erin voor je OS

SSD kan je nog meenemen naar een nieuwe build.

Maar echt eer aan je werk ga je er niet uithalen.
Deze pc is echt bejaard.

• Slaw190
Haha zeker bejaard, ik was gewoon benieuwd of er nog wat uit te halen valt. Misschien goedkope pc een betere optie dan nog...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Soms zijn de medion spullen best ok (voeding blijft een beetje een gok). Met een upgrade kit kom je dan al een heel eind.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Slaw190
Heb je een voorbeeld van zo’n upgrade kit?

Daarnaast las ik dat de meeste videokaarten minimale voeding van 300 nodig hebben, dit word toch sowieso een probleem?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
V&A aangeboden: AMD Phenom X4 9650 deze cpu

V&A aangeboden: OCZ Platinum DDR2 PC2-6400 Vista Performance Dual Channel zoiets als geheugen erbij

dan nog een ssd erbij
meer zou ik niet doen

zo is ie snel genoeg voor standaard dingen, internetten youtube etc
misschien een simpele gpu 750 of iets dergelijks, die heeft geen voeding nodig, maar dat zou ik eigenlijk al zonde vinden van het geld

[ Voor 21% gewijzigd door Elmo_b op 25-03-2019 21:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het enige zinnige hier is een SSD kopen. Dat is meteen ook een flink verschil in opstarten van windows en programma's. De rest is al te zwaar verouderd om nog naar te kijken. Als je het goedkoop wil houden dan een Crucial BX500 halen. Wil je wat meer uit wil geven dan een Crucial MX500. Hou er wel rekening mee dat die MX500 helemaal niks sneller gaat zijn omdat je systeem dusdanig verouderd is dat de SATA verbinding een bottleneck zal vormen. De MX500 kan je dus beter halen als je toch op termijn een betere PC zal kopen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Slaw190
Bedankt voor de reacties.

Op zo’n SSD moet ik dan alle (stuur)programma’s en windows installeren toch? Ergens toevallig een topic/artikel die uitlegt hoe dit moet?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Slaw190 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 06:41:
Bedankt voor de reacties.

Op zo’n SSD moet ik dan alle (stuur)programma’s en windows installeren toch? Ergens toevallig een topic/artikel die uitlegt hoe dit moet?
Windows, stuurprogramma's, maar ik zou office en je browser er ook opzetten. Heerlijk gewoon je browser te openen en die ook meteen open is. Verder is een SSD installeren en Windows herinstalleren eigenlijk best makkelijk. Zijn denk ik ook maar een miljoen verschillende handleidingen voor te vinden op het internet. :P

In ieder geval backups maken van bestanden die je echt niet wil verliezen. In principe voeg je een nieuwe schijf toe die je in het Windows installatieprogramma kan configureren en selecteren waarna Windows daarop geïnstalleerd word. Je zal de oude schijf niet hoeven te formatteren. Back ups kunnen alleen geen kwaad. :)

• Slaw190
DaniëlWW2, bedankt weer voor je reactie. Het is opzich duidelijk, ik ga een ssd aanschaffen en eens kijken of dat verschil maakt.

Het installeren van Windows, office, programma’s en de browser moet ook goedkomen. Er zijn inderdaad genoeg handleidingen! Zou een 250GB SSD daarvoor genoeg zijn? Aangezien alle bestanden etc wel gewoon op de andere harde schijf komen?

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 19:28
256GB SSD zal wel genoeg zijn voor windows en je meest gebruikte programma's als je je hardeschijf erbij plaats om je overige bestanden op te zetten.

Wat je ook kunt doen is een zogenaamde 'Upgrade kit' te kopen, zoals bijvoorbeeld pricewatch: Kingston UV500 2,5" Desktop/Notebook Upgrade Kit 480GB. Hiermee kun je een kopie maken van je huidige hardeschijf. Zo hoef je niet windows, de stuurprogrammas voor Windows en al je programma's opnieuw te installeren en in te stellen. Dit zal je dus een hoop tijd kunnen schelen. Het is verstandig om even op te zoeken hoe je het kopiëren van een schijf (genaamd 'clonen') met deze upgrade kit moet uitvoeren, om te zien of je dit zelf kunt uitvoeren. Anders kun je altijd nog gewoon een losse SSD kopen en opnieuw Windows te installeren, maar net wat je makkelijker lijkt.

• Slaw190
Bennnie, bedankt voor je reactie. Dat klinkt opzich wel handig. Ik zal me er in verdiepen. Ook heeft die Kingston meer GB wat ook voordeliger is. Is die ook beter dan een Crucial MX500?

EDIT:

Nog een vraagje, heeft het nut om ook het werkgeheugen van de computer te verbeteren, hogere DDR of meer GB?

[ Voor 24% gewijzigd door Slaw190 op 26-03-2019 17:56 ]

Pagina: 1