Wenteltrap bevestigen aan muur hulp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Hi Tweakers,

Ik wil graag mijn trap renoveren op een 'eenvoudige' manier. (onderstaand een afbeelding ter illustratie*)

Het is een zwevende wenteltrap waarvan de treden erg ver doorbuigen. Om deze te verstevigen heb ik wat input nodig. Iemand ervaring met dit soort trappen?

Het is geen optie om de treden te verwijderen.
Ik zat zelf te denken aan een soort "L-profiel" aan de onderzijde om deze zo tegen de trap te plaatsen.

De treden zitten ongeveer 3CM van de muur verwijderd.

Alle input is welkom! :) Dank weer!!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f72iF9k.jpg

*google afbeelding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gewoon wat vaker die trap op-en-neer rennen, dan gaan ze vanzelf minder doorhangen. :+
* Room42 laat zich er zelf wel uit O-)

Zonder gekheid, is het voor mij moeilijk te zeggen wat precies het probleem is. Als je gewoon de resonantie wilt verminderen zal 1 beugel aan de trede bij de muur wel al een flinke slok helpen. Maar wat wil je precies oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 21-03-2019 23:16 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Laatst online: 18-06 20:16
Room42 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:56:
Gewoon wat vaker die trap op-en-neer rennen, dan gaan ze vanzelf minder doorhangen.
* seadogg laat zich er zelf wel uit O-)

Zonder gekheid, is het voor mij moeilijk te zeggen wat precies het probleem is. Als je gewoon de resonantie wilt verminderen zal 1 beugel aan de trede bij de muur wel al een flinke slok helpen. Maar wat wil je precies oplossen?
We willen graag het “doorhangen / veren” van de trap verminderen.
De trap voelt nu erg instabiel en onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ai, dan zul je alle treden gaan moeten ondersteunen. Ik zou overwegen om een expert te laten kijken of de constructie nog wel veilig is. Of misschien een expert een buitenframe laten maken die aan de muur gemonteerd kan worden zodat elke trede ondersteunt wordt.

Maar ik zou mijn handen er niet aan branden omdat ik verre van verstand hiervan heb :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Laatst online: 21:51
Ik verwacht dat als je de treden aan de buitenkant allemaal aan elkaar vast maakt het al flink helpt. zeg maar een stalen balk die langs alle treden loopt om ze op de plaats te houden. Deze balk zet je dan op de vloer en bovenaan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ben geen constructie-expert, maar ik zou toch een gebogen balk bevestigen aan de uiteinden van de balken van de treden.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
Maak dan eens een foto van een traptrede van onder en van boven en plaats die hier.
Een plaatje van internet zegt weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Traptreden “buigen” niet zomaar door, deze zijn vaak 38mm dik, vurenhout, en bij een “zwevende” trap zit er vaak nog een ondersteunde staal constructie onder waardoor deze niet kunnen doorzakken, dus post maar eerst eens een foto van de daadwerkelijk trap, diameters en constructie want wat je eigenlijk nu aangeeft zou niet mogelijk moeten zijn ... ?

Edit: als de traptreden te dun zijn en/of de stalen dragers te veel “veren” en je geen optie hebt om deze te verstevigen, dan zou je een plaatselijke smid kunnen vragen om onder elke traptree een driehoek te lassen om dit op te vangen

[ Voor 25% gewijzigd door Breezers op 22-03-2019 21:37 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 20:40
Breezers schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 21:25:

Edit: als de traptreden te dun zijn en/of de stalen dragers te veel “veren” en je geen optie hebt om deze te verstevigen, dan zou je een plaatselijke smid kunnen vragen om onder elke traptree een driehoek te lassen om dit op te vangen
Dit. Afhankelijk van hoe groot het probleem is kan dit een relatief kleine driehoek zijn direct bij de paal, of bijvoorbeeld een naar het uiteinde van de trede.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W3Fh0gb6/Naamloos.png

[ Voor 5% gewijzigd door leecher op 22-03-2019 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De dragers van de treden aan de uiteinden star met elkaar verbinden. Maar dat is nog al een werkje want je hebt dan een gebogen buis of koker nodig omdat de uiteinden niet in een rechte lijn liggen en de onderste steunt op de vloer.

Om eerlijk te zijn zou ik niet in zo'n trap investeren en voor een nieuwe trap sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:24
Mijn ouders hebben exact dezelfde trap. Niets aan doen. Dit model trap heeft gewoon wat "flex". Is echt niet onveilig.
Ik heb er 26 jaar de trap op en afgerend en mijn ouders doen het inmiddels al bijna 40 jaar.
Pagina: 1