Excel vert.zoeken waarna op 1 na kleinste waarde selecteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadNeo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 12:47
Ik heb een lastig vraagstuk wat me niet lukt om op te lossen (misschien omdat ik te moeilijk denk).
Uit een ERP systeem haal ik een excel bestand waar ik middels een verticaal zoeken functie een bepaalde waarde wil laten selecteren zodat ik er in z'n totaliteit een optelling kan maken.

in onderstaand voorbeeld excelblad zoek ik naar middels de vert.zoeken functie naar code 1020 waarna ik in de horizontale rij de op 1 na kleinste waarde (in dit geval 16,00) wil laten selecteren.
ditzelfde wil ik ook doen door te zoeken naar code 1020 waarna ik vervolgens in de horizontale rij de op 2 na kleinste waarde (in dit geval 32,00) wil laten selecteren.

ik heb al het e.e.a. geprobeerd met een combinatie van de functie =KLEINSTE(waarde;k) en de functie vert.zoeken. helaas zonder succes.
is er iemand die mij de goede richting op kan sturen?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/axb4p1.jpg

Beste antwoord (via MadNeo op 21-03-2019 21:50)

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-10 22:04
Ik vond dat je wel een interessante vraag had. Ik weet niet helemaal zeker of ik het goed heb begrepen. Maar je wil in dit geval het uurtarief kunnen vinden in de regel met code 1020.

Is dit altijd het een na kleinste getal?

Je zoekt richting was denk ik wel de goede, namelijk kleinste geeft je de juiste waarde. Je moet dan alleen nog de juiste rij zien te selecteren. Als je hier verticaal zoeken voor gebruikt krijg je weer 1020 terug als waarde, dus dan heb je hier niet veel aan.

Je wilt dan de functie vergelijken gebruiken in die kolom zodat je een rij-index terug krijgt.
Vervolgens kun je 'verschuiven' gebruiken om dan de juiste rij-index te selecteren (je krijgt dan een horizontale array eruit)
En daar kun je kleinste op gebruiken.
Je komt dan op zoiets uit
=KLEINSTE(VERSCHUIVING(<start punt (A1 is het makkelijkst)>;VERGELIJKEN(<zoekwaarde>;<zoekkolom>;0)-1;0;1;<aantal kolommen>);<hoeveelste kleinste het moet zijn>).

Je moet hem nog even goed instellen, maar het zou moeten werken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-10 22:04
Ik vond dat je wel een interessante vraag had. Ik weet niet helemaal zeker of ik het goed heb begrepen. Maar je wil in dit geval het uurtarief kunnen vinden in de regel met code 1020.

Is dit altijd het een na kleinste getal?

Je zoekt richting was denk ik wel de goede, namelijk kleinste geeft je de juiste waarde. Je moet dan alleen nog de juiste rij zien te selecteren. Als je hier verticaal zoeken voor gebruikt krijg je weer 1020 terug als waarde, dus dan heb je hier niet veel aan.

Je wilt dan de functie vergelijken gebruiken in die kolom zodat je een rij-index terug krijgt.
Vervolgens kun je 'verschuiven' gebruiken om dan de juiste rij-index te selecteren (je krijgt dan een horizontale array eruit)
En daar kun je kleinste op gebruiken.
Je komt dan op zoiets uit
=KLEINSTE(VERSCHUIVING(<start punt (A1 is het makkelijkst)>;VERGELIJKEN(<zoekwaarde>;<zoekkolom>;0)-1;0;1;<aantal kolommen>);<hoeveelste kleinste het moet zijn>).

Je moet hem nog even goed instellen, maar het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadNeo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 12:47
Hoi, ja in de rij waar 1020 staat wil ik inderdaad het uurtarief pakken. alleen de ene keer staat het uurtarief in kolom M maar de andere keer in kolom O. dat komt eigenlijk door het brakke ERP pakket wat we hebben.
Ik wil hetzelfde doen in de met de rijen waar de code 1030 en 1040 en 1050 bij staat. op deze manier kan ik vrij makkelijk een hoop gegevens uit een bestand halen wat niet steeds hetzelfde is (de codes blijven wel steeds hetzelfde), en gebruiken in een groter geheel.

ik ga de functie die je geoppert heb eens proberen, kijken of ik eruit kom.
bedankt iig :)

Update 21:51: De formule werkt ;) heel erg bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door MadNeo op 21-03-2019 21:51 ]