Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Topicstarter
Wellicht kan iemand me helpen met het probleem wat ik nu heb met m'n HTPC.

Onlangs heb ik een EVGA GT1030 videokaart geïnstalleerd omdat m'n HTPC nieuwere films niet meer schokvrij afspeelde. Op zich werkt alles goed, alleen wanneer ik wat grotere films afspeel, met name UHD uitvoeringen, wil de HD audio niet fatsoenlijk werken. De receiver schakelt dan continu tussen stereo en het HD audio formaat.

Bij 1080p bestanden is er niets aan de hand en speelt de HD audio wel gewoon de hele film zonder stotteren of iets dergelijks.

Mijn systeem bestaat uit:
AMD A6-6400K
Gigabyte F2A88XM-D3H
Crucial 4GB RAM
Windows 10 pro
Onkyo TS-NX906R receiver

Voordat de videokaart erin zat deed de audio het eigenlijk altijd goed, nu heb ik dus deze problemen.
Momenteel heb ik in windows de output op stereo moeten zetten, omdat er anders alleen maar stereo uitgevoerd wordt door de HTPC. Ook wanneer ik de uitvoer op 5.1 zet en de configuratie doorloop worden alleen maar de 2 voorste luidsprekers aangestuurd en niet de overige 3 luidsprekers.

Is er een of andere instelling welke ik over het hoofd zie, of is het toevallig een probleem dat iemand bekend voor komt?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Welke software gebruik je om het af te spelen? Een programma als Kodi kan volgens mij een bepaalde audio output forceren waardoor de receiver niet meer hoeft te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Topicstarter
Ik gebruik MPC-HC en VLC, bij beide heb ik hetzelfde probleem.
Het vreemde is dus ook dat ik in de Windows configuratie de output op stereo moet zetten omdat anders de receiver niet omschakelt naar meerkanaals audio wanneer ik een videobestand met meerkanaals audio afspeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Heb je VLC al eens geforceerd 5.1 uit te sturen? Dit kan je vinden in de preferences en dan onderaan op "all" klikken, Vervolgens audio -> output modules -> DirectX, zet hem daar op het gewenste aantal kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Topicstarter
Gisteravond heb ik weer een tijdje kunnen stoeien.
Ik kan zowel in VLC als in MPC-HC niets kiezen in de audiouitvoer, ik kan alleen de codec kiezen en die staat bij beide op DirectX...
Ik heb de onboard video weer aan gezet en heb de HDMI poort van de videokaart nu direct aan de projector gehangen en heb deze op 4k resolutie gezet (kan de projector mee overweg) en de onboard HDMI poort heb ik aangesloten op de receiver.
Nu gaat het geluid wel goed, al valt het nu nog wel steeds weg net als vantevoren, maar nu schakelt de receiver niet meer telkens terug naar stereo.
Nu zijn er wel lipsync problemen waardoor het beeld af en toe stil staat en de audio doorloopt, andersom gebeurt het dus ook dat de audio wegvalt en de video door blijft lopen.
Het lijkt erop alsof dit probleem zich alleen voordoet bij UHD bestanden, bij 1080p bestanden is er geen vuiltje aan de lucht.

Ook nu de onboard HDMI aangesloten is op de receiver heb ik nog steeds hetzelfde probleem dat wanneer ik in de Windows configuratie 5.1 geluidsindeling kies, alleen beide front luidsprekers aangestuurd worden, ook de receiver geeft aan dat er een stereo input is.